Zenepedagógiai délelőtt
Beszámoló a
szegedi Vántus István Kortárszenei Napok egyik
rendezvényéről (2016. XI. 22.)
XLVI.
évfolyamához érkezett az 1971-ben alapított szegedi kortárszenei
rendezvénysorozat, amely méltán viseli Vántus István
nevét. A zeneszerző emlékét, akit már életében „Szeged zeneszerzője”-ként emlegettek, egykori ismerői-ismerősei
(rokonai, barátai, kollégái és növendékei) emlékezetén túl ez a négynapos
program is hivatott életben tartani. Elsődleges módja munkássága
továbbéltetésének természetesen kompozícióinak (lehetőség szerinti)
rendszeres hangzó életre keltése lenne, de ilyesmi sem a Tegnap, sem a Ma
szerzőinek nemigen jut osztályrészül. Mindenesetre nem kevés, hogy Vántusról (zenei és zenei közéleti munkásságáról)
rendelkezésre állnak kiadványok (köztük Illés Mária doktori munkája). A tárgyi
feltételek tehát többé-kevésbé adottak, s hogy példaadó lelkesedése nem merült
feledésbe, annak ékes bizonyítéka, hogy a rendezvény sikere érdekében megannyi
intézmény részt vállal. Ráadásul oly módon, hogy a sok bába között nem vész el
a gyermek!
A
szokásos (egyébként jutányos áru) hangversenyek mellett számos ingyenes
rendezvény kínál ismereteket, tanulságokat és élményeket az
érdeklődőknek, többnyire a délutáni-esti órákban. Az általam hallott
zenepedagógiai délelőttnek a SZTE JGYPK Ének-zene tanszéke adott otthont,
az oktatási program részeként.
„Zenepedagógiai
délelőtt” – a cím egyszerre konkrét és mégis talányos. Pedagógiai célú
művek kerülnek előadásra, diákok-tanárok tolmácsolásában, netán
növendékek munkái? Konkrétsága ellenére sok minden „belefér” – olyannyira, hogy
aki végigolvasta a műsort, az ellenkező oldalról közelíthette meg az
immár leszűkítőnek érzett címet.
Sajnos,
hagyománya van annak, hogy csak az esti hangversenyekről tartalmaz
ismertetést a műsorfüzet - pedig nem lett volna haszontalan, hiszen hol a
művekről, hol a szerzőkről és/vagy előadókról lehetett
volna olyan naprakész adatokat-információkat közölni, amelyek
figyelemfelkeltőként hathattak volna.
A
sztárolás legkisebb szándéka nélkül, érdemes lett volna rámutatni Sallay
Gergely sokoldalúságára (hogy szegedi diáktársai és tanárai számára
nyilvánvaló, az nem mentesíti a tény dokumentumigényű
regisztrálását). Mindenesetre, a figyelmes érdeklődőnek
feltűnhetett, hogy ő a szerzője egy Ave
Mariának, amelynek megszólaltatásában gitárosként vesz részt, és ugyanő
énekli Pilinszky János versének dallá zenésítését, a szerző, Kiss
Ernő zongorakíséretével. S ami a műsorból nem derült ki, csupán
látványként: az ő irányításával énekelte a MA I. évfolyam hallgatóiból
alakult alkalmi kisegyüttes Ránki György
Nyelvtörő kánonját.
A „Négy
négykezes” bemutatója után Láng István az előadókkal,
Fittler Katalinnal és dr. Dombiné dr. Kemény
Erzsébettel
A
műsorban olvasható, hogy Láng István Négy négykezes zongoradarabja (Lépegető,
Változó ütem, Beszélgetés, Harangozó ritmusok) ősbemutatóként csendült
fel, de arra nem derült fény, hogy Fehér György Miklós
Petőfi-megzenésítése, a Te voltál egyetlen virágom mindössze két héttel
korábban került először közönség elé Budapesten. Dr. Maczelka
Noémi pedig, a JGYPK művészeti intézetének vezetője,
feltehetőleg magyarországi bemutatóként zongorázta Maros Miklós
Szonátájának nyitótételét. Erre az igényes, zenepedagógiai besorolását tekintve
mindenképp művészképzős anyagra rímelt a műsorzáró számaként
Soproni József két prelúdium és fúga tételpárja, Ábrahám Mariann
tolmácsolásában (akinek nevéhez fűződik a teljes ciklus bemutatása).
Zongoraművek szerzőjeként került még a műsorba Huzella Elek, Balassa Sándor és Kocsár
Miklós neve (Joóbné Czifra Éva illetve Dombiné Kemény
Erzsébet tolmácsolásában), Beischer-Matyó Tamás 23.
zsoltára volt a nyitószám (a SZTE JGYPK Argenteus Vegyeskarát Kovács Gábor vezényelte), s több diáknak módja
nyílt, hogy más hangszeres előtanulmányaikat kamatoztassa (Horváth
Barnabás hegedűduóiból hallottunk, valamint Tóth Péter zongorakíséretes
hegedűdarabját, a Keringőt).
A Hattyas u. 10. szám alatti épület 8103-as terme
délelőttre koncertteremmé lényegült át, s a diákok a zenének
köszönhetően kicsit kilendülhettek a hétköznapokból. Csak remélni lehet,
hogy kedvet kaptak a Vántus István Kortárszenei Napok
egyéb rendezvényeihez, és személyes élményeik arra sarkallják őket, hogy
keressenek maguknak játszanivalót a legújabb-kori kompozíciók világában is.
Az
érdeklődés: részlegesen mérhető. Mert egy-egy új impulzus hatása
csupán később mutatkozik meg, s egy-egy élményforrás visszakeresésére
sincs mindig mód. Talán az oral history egyes adalékaiban felbukkannak emlékek,
amelyek azt támasztják alá: a zeneművek hangzó életre keltése sohasem
felesleges; általa értékes darabok menthetők ki a feledés
süllyesztőjéből – de legalább annyira hasznos az a többlet-tudás is,
amelyre kizárólag sok-sok zenehallgatással lehet szert tenni, amikoris ki-ki,
legalábbis saját maga számára, képes minősíteni kompozíciókat, és mind
tudatosabb zenehallgatóvá válni.
Fittler Katalin