Kedves Partnerünk,
Tájékoztatjuk, hogy 2017. január
13-án megjelent a Hungaroton
két legújabb kiadványa Ittzés Gergely fuvolaművész
előadásában: A fuvolaszonáták
nagykönyvének első és második kötete.
Reménytelen vállalkozás, hogy egy fuvolás összefoglalja
hangszere irodalmát. Szerencsére!
Ez ugyanis azt jelenti,
hogy még a hegedű-, zongora- vagy dalirodalomhoz képest oly szűkös
fuvolairodalom is túl gazdag ahhoz, hogy
minden figyelemre méltó darabját összegyűjtsük és lemezre rögzítsük. A sorozat 7 lemezén
kb. 9 óra alatt 34 szonáta szólal meg.
Első kötet:
A 18. század
Hétrészes sorozata
első lemezén Ittzés Gergely hét szonátán keresztül
mutatja be a 18. század fuvolazenéjét.
A műveket modern fuvolán
szólaltatja meg, de a korhű előadási gyakorlat figyelembevételével. Az eredeti
obligát billentyűs szólamok zongorán, a continuo kidolgozások csembalón hallhatóak. A művészek
analitikus, mégis spontán előadásra törekedtek.
Johann Sebastian Bach: h-moll szonáta, BWV 1030 (17:50)
Johann Sebastian Bach: e-moll szonáta, BWV 1034 (13:57)
Johann Sebastian Bach: E-dúr
szonáta, BWV 1035 (12:09)
George Frideric
Handel: e-moll szonáta, HWV 359b (6:15)
Carl Philipp Emanuel Bach: G-dúr
„hamburgi” szonáta, Wq. 133 (7:57)
Carl Philipp Emanuel Bach: e-moll szonáta, Wq. 124 (7:19)
Wolfgang Amadeus Mozart: 4. F-dúr
szonáta, KV 13 (13:05)
Előadók:
Ittzés Gergely
– fuvola
Szilasi Alex – zongora
Anthony Newman – csembaló
Katalógusszám: HCD 32773
Megjelenés: 2017. január 13.
Összidő: 78:58
Második kötet:
Romantikus szonáták
A hétrészes
sorozat második lemeze a teljes romantikus korszakot felöleli. Egy egész
évszázadot mutat be a virágozó polgári zenei élet elegáns
és improvizatív darabjaitól kezdve Reinecke tipikus 19. századi programzenéjén
át az excentrikus
német zeneszerző, Karg-Elert kevésbé ismert, de annál erőteljesebb és színesebb szecessziós szonátájáig.
Gaetano Donizetti: C-dúr
szonáta (9:53)
Friedrich Kuhlau: a-moll Grand Sonata Concertante, Op. 85
(32:12)
Carl Reinecke: e-moll „Undine” szonáta, Op. 167 (20:20)
Sigfrid Karg-Elert: B-dúr
szonáta, Op. 121 (14:28)
Előadók:
Ittzés Gergely
– fuvola
Nagy Péter
– zongora
Katalógusszám: HCD 32774
Megjelenés: 2017. január 13.
Összidő: 77:07
* * *
A közeli hetekben kerül piacra kerülő két
új cd „A
fuvolaszonáták nagykönyve” c. hétlemezes sorozat 1. és 2. részeként, amelynek
kiadását hosszas előkészületek után most kezdte meg a Hungaroton, noha a
34 szonáta felvételei már évekkel ezelőtt befejeződtek:
THE GREAT BOOK OF
FLUTE SONATAS
Vol. 1. The 18th Century
Händel,
J. S. Bach, C. P. E. Bach & Mozart
Vol. 2. Romantic Sonatas
Donizetti,
Kuhlau, Reinecke & Karg-Elert
Vol. 3. French Music
Devienne, Gaubert, Mouquet, Pierné & Poulenc
Vol. 4. Impressionism
Jongen, Pilati, Pijper & Ravel Op.
post.
Vol. 5. Soviet & Hungarian Works
Lajtha, Taktakishvili, Denisov & Prokofiew
Vol. 6. Czech & American Works
Muczynski, Liebermann, Feld, Schulhoff & Martinu
Vol. 7. The 20th Century Western Europe
Bowen, Dubois, Jolivet, Andriessen & Hindemith
Az első lemezen XVIII. századi művek
hallhatók Szilasi Alex (zongora) és Anthony Newman
(csembaló) közreműködésével, a másodikon romantikus zene, partnerem Nagy
Péter. A többi lemez néhány havonta fogja egymást követni.
„Reménytelen vállalkozás,
hogy egy fuvolás összefoglalja hangszere irodalmát. Szerencsére! Ez ugyanis azt
jelenti, hogy még a hegedű-, zongora- vagy dalirodalomhoz képest oly
szűkös fuvolairodalom is túl gazdag ahhoz, hogy minden figyelemre méltó
darabját összegyűjtsük és lemezre rögzítsük. A teljesség igényét az is
ellehetetleníti, hogy egy ilyen válogatás sosem lesz mindenki szíve szerint
való és objektív. Mégis e törekvés áll A
fuvolaszonáták nagykönyve mögött: összegyűjteni és mintegy hangzó
lexikonként átnyújtani a jelen- és utókornak azt, ami három évszázad
fuvolazenéjét legjobban reprezentálja.
A bőség zavarában
vállalt szükséges önkorlátozás alapvetően műfaji: kizárólag
szonátákat hallunk, olyan szonátákat, melyek fuvolára és billentyűs
hangszerre íródtak. Hogy miért épp a szonáta? Egyrészt, mert ez a műfaj
átível a korszakokon, kisebb-nagyobb változásokkal folyamatosan jelen van.
Másrészt ez a páros kamarazenélés legabsztraktabb formája, amelyben az alkotói
késztetés általában tisztán zenei, és bár halad a korral, mindig szorosan
kötődik a hagyományokhoz. Nem alkalmi ötletekből születik,
elsősorban nem a választott hangszer külsődleges jegyei ihletik, nem
a virtuóz technikai lehetőségeket helyezi előtérbe, hanem magasabb
rendű kompozíciós szempontok és a kamarazenélés meghittsége vezérlik.
Intimitása ellenére egy szonáta sokszor olyan, mint egy minimalizált szimfónia.
Többfejezetes, epikus jellegű alkotás, melyben két hangszer kell, hogy
megjelenítse mindazt, ami a szimfóniákban a zenekar sokszínűsége révén
sokkal naturalisztikusabban tud megszólalni. Ez a párhuzam bátorítja az
előadót, hogy bővítse és – az adott stílus határain belül – használja
ki előadóművészi eszköztárát és hangszere technikai lehetőségeit.
A teljességre való törekvés tehát az előadásban is megjelenik, persze
szintén beteljesíthetetlenül, hiszen egy műnek sincs végső
megszólalása, tökéletes olvasata, a művész legelszántabb igyekezete
ellenére is szubjektív és megkérdőjelezhető marad minden interpretáció.
Ugyanez igaz a válogatásra
is. Esetünkben a fő szempont az volt, hogy a fuvola szonátairodalmának
klasszikussá vált és legerőteljesebb darabjait sorakoztassuk fel. E két
tulajdonság nem mindig esik egybe, így kerülnek a sorozatba kevésbé ismert, de
– véleményünk szerint – méltatlanul mellőzött művek, de olyanok is,
amelyek népszerűségüket nem feltétlenül magas művészi értékeiknek
köszönhetik. És bizonyára sok mű kimarad, amelyet mások beválogattak volna
ebbe a „best of” gyűjteménybe. Egy-két
kivétellel az átiratoktól is eltekintettünk, hiszen a fuvolára adaptált vagy
adaptálható (elsősorban) hegedűdarabok újabb bejárhatatlanul tágas
birodalmat nyitnának meg. Ehelyett – vállalva, hogy számos jóformán csak a
fuvolások által játszott szerző jelenik meg, és a zenetörténet nagyjai,
akiket a fuvola nem ihletett komponálásra, kimaradnak – azt vizsgáljuk, mi
született a szonáta műfajában erre a későn érő hangszerre.
Valljuk be, kevés köztük az igazi remekmű, de szerencsére azért épp
elég remek mű akad ahhoz, hogy a 7 lemezen
kb. 9 óra alatt megszólaló 34 szonáta is csak töredékesen reprezentálja ezt a
kincsestárat.”
Ittzés Gergely