A fuvolamuzsika gyöngyszemei
Bakos Anita, Eva
Sýkorová és Csehi Ágota CD kiadványáról
Az Eszterházy Károly
Főiskola Ének - zene Tanszéke a 2009/2010 - es tanévben ünnepelte
fennállásának 60. évfordulóját. A „születésnapi” ünnepségeket egy egész tanéven
át tartó hangversenysorozattal kívántuk emlékezetessé tenni, melynek keretében
több, nagyszabású koncertet szerveztünk hallgatóink, tanáraink és vendég
előadók közreműködésével.
Köszönhetően tanszékünk és a
nyitrai Konstantin Egyetem baráti kapcsolatának az a megtiszteltetés ért
minket, hogy rendezvénysorozatunkon az előadóművészek sorában
üdvözölhettük Bakos Anita és Eva Sýkorová fuvolaművészeket,
doktorandusz hallgatókat és Csehi Ágota
zongoraművészt a nyitrai Konstantin Egyetem docensét.
A
rendezvények méltó helyszínéül szolgált a főiskola nemrégiben teljes
egészében felújított kápolnája, az Oratorium
Artium Pyrkerianum, mely orgonahangversenyek mellett - köszönhetően a
teremben szintén helyet kapó kiváló minőségű Steinway
hangversenyzongorának – kamarakoncertek, zongoraestek és egyéb zenei események
megrendezésére is alkalmas.
Ebben a festői környezetben
került sor 2010. február 24 - én a „magyar
- szlovák zene kamaraestjére”, a fent említett előadók
tolmácsolásában. A műsor gerincét azon műsorszámok adták, melyek
később a „Skvosty flautovej hudby” című
CD kiadványra is felkerültek. Ebben a tekintetben tehát a koncert az
előadók számára, a zenefelvétel hatalmas koncentrációt igénylő munkálatai
előtt jó főpróbának tekinthető. A jelenlévő közönség pedig
abban a szerencsés helyzetben volt, hogy még kiadásuk előtt megcsodálhatta
a magas színvonalon előadott műveket. A pozitív, vagy adott esetben
negatív visszajelzés - mely ez esetben nem jellemző -, az építő
kritika elengedhetetlenül fontos a zeneműveket tolmácsolók számára.
Megkönnyíti, megerősíti ugyanis a művekről alkotott előadói
elképzelések kialakítását, elősegíti a művek „érési” folyamatát.
A CD- t hallgatva is ez, a
világos műértelmezés, a szuggesztív, összeszokott, érett együttmuzsikálás
lehet az első benyomásunk. Az első szám a kiadvány egyetlen fuvola
duettje, Albert Franz Doppler: Duettino magyar motívumokra két fuvolára és zongorára (Op. 36.)
című műve. Az előadásban igazi példáját hallhatjuk a
precíz, igényes kamarazenélésnek, mely nem merül ki pusztán a hangjegyek
virtuóz „lejátszásában”, hanem jól mutatja a művészek muzikalitását.
A további nyolc mű egy- egy
zongorakíséretes fuvolaszóló. Ezek közül elsőként Cécile Chaminade népszerű műve, a Concertino fuvolára és zongorára (Op. 107.), majd az örmény
zeneszerző Otar Taktakishvili C-
dúr harántfuvolára és zongorára írt szonátájának második, „Ária” tétele hangzik fel Bakos
Anita tolmácsolásában. Az interpretációra a biztos technikai háttér mellett
mindenekelőtt a dallamívek jól érthető formálása és a kiemelkedő
előadói kvalitás jellemző. Fontos említeni a művészi
hangszerkezelést, mely itt elsősorban a lágy, puha fuvolahangzásban
nyilvánul meg.
A következőkben Eva Sýkorová virtuóz technikáját
csodálhattuk meg a párizsi Conservatoire egykori fuvolatanára, Jean Louis Tulou szerzeményében a 13. „Grand Solo”- ban (Op. 96.), illetve egy újabb Albert Franz Doppler műben a Fantasie Pastorale Hongroise (Op. 26.) címűben. E két, nagyobb
„lélegzetű” darab alkalmat ad az előadónak a virtuozitás mellett a
zenei karakterek széles skáláját bemutatni. Eva
Sýkorová brilliánsan oldja meg ezt a feladatot. Különösen igaz ez a „Grand Solo” variációs tételeire és
bevezető, illetve záró kadenciáira.
Hogy milyen jól megfér egymás
mellett a klasszikus muzsika és a modern filmzene, azt a következő szám
bizonyítja. Itt Eva Sýkorová John Williams már klasszikussá vált
kompozícióját, a Schindler listájának
aláfestő zenéjét játssza. A mű eredetileg hegedűre íródott,
illetve a filmzene előadójának személye, Itzhak Perlman komoly felelősséget ró az újraalkotóra, de a
művésznő ez alkalommal sem okoz csalódást. Részéről, már a
hangszer sajátosságai és a CD- n hallható egyéb kompozíciók karaktere miatt is,
az eredetinél „klasszikusabb” hangvételű előadást hallhatunk, de
ezáltal a mű semmit nem veszít értékéből.
Szintén a művésznő
„lírai énje” mutatkozik meg Claude
Debussy: „A holdfényért” című művének előadásakor. Az
eredetileg a 18. században keletkezett francia népdal alapján íródott mű,
látszólag nem jelent különösebb technikai akadályt az előadók számára. Ez
a tény azonban nem vonatkozhat a mű megformálására. Az eddig hallottakhoz
képest egy egészen más hangot hallhatunk Eva
Sýkorová hangszeréből, mely kiválóan festi meg a természet ihlette
impresszionista képeket.
A kiadvány két utolsó darabját
ismét Bakos Anita adja elő. Hajdú Mihály: Magyar parasztdalok – Panaszos dala, illetve Vittorio Monti: Csárdása két ellentétes karaktert mutatnak. Míg az
elsőben ismét megcsodálhatjuk a művésznő kivételesen szép fuvola
hangját és dallamvezetését, addig a másodikban a játékos, itt- ott szemtelen
virtuozitás nyer teret. Ez utóbbi szintén egy hegedű átirat, így az
előadásban nincs lehetőség a cigányprímásoktól megszokott
hajlításokra és díszítésekre, ennek ellenére, köszönhetően a kiváló
játéktechnikának, a darab megőrzi eredeti lendületét.
Nem ejtettem szót a lemezen végig
közreműködő Csehi Ágota
művészi munkájáról. Ő nem csak mint zongorakísérő van jelen, nem
csak segíti, alátámasztja, olykor kiválóan ellenpontozza a szólistákat, hanem
az ő közreműködésével teljesedik egésszé a zene. Amellett, hogy
példaszerűen működik együtt a fuvolistákkal, megadja a művek
hangulatát, „ízét”. Különösen igaz ez a magyaros motívumokat tartalmazó
kompozíciókra, így a Doppler, a Hajdú, illetve a Monti művekre. Ezeket a sajátos dallami és ritmikai képleteket
ugyanis nem lehet precízen lekottázni. Önmagukban, külön- külön ezek a
motívumok nem is magyarosak. Az előadó teszi őket azzá.
A 2010-ben felvett anyag esetében
fontos megemlíteni a zenei rendező, Pavol
Brezina és a borítót készítő Jana
Vimpeľová szintén magas színvonalú munkáját.
Összességében mind a kivitelt,
mind a tartalmat, a zenei élményt, illetve az összeállítást tekintve
nagyszerű kiadvánnyal ismerkedtem meg, melynek a fent leírtak mellett
legfőbb erénye a szuggesztivitás, az előadók szakmai alázata, a zene
szeretete. A nyitrai Konstantin Egyetem dékáni díja, melyet az alkotók jelen kiadványért
vehettek át, teljesen megérdemelt. Bizonyára nem ez lesz az egyetlen a
kitüntetések sorában. Csak remélni tudom, hogy ez a „zenei gyöngyszem” minél több emberhez eljut.
Nagy
Zoltán