Kiegyenlített
mezőny, remek növendékek
Jubileumi megmérettetés - múltidézéssel, jövőbetekintéssel
Tizenötödik
alkalommal várta tavaly, december elején a növendékeket
és tanárokat
az Országos Koncz János Hegedűverseny. A pedagógia
eredményeket, tehetségeket
felvonultató megmérettetésen szokás szerint kiváló produkciókat
hallhatott a bírálóbizottság,
ráadásul több
év
után 2016-ban ismét nőtt a jelentkezők száma. Arról,
hogy életre
hívása óta hogyan változott a verseny szerepe,
fajsúlya, mi a jelentősége ma, és
hogyan lenne érdemes folytatni, az egyik alapítóval,
Dénes Lászlóval,
valamint a legutóbbi
zsűrielnökkel, Járdányi Zsófiával beszélgettünk.
- Hogyan indult útjára ez a megmérettetés? S Ön, aki az egyik alapító, és most is a zsűri tiszteletbeli elnökeként volt jelen a versenyen, milyennek látja a közel fél
évszázados történelmét? Hány seregszemlén is vett részt?
Dénes László (Auer Akadémia)
Dénes László: Azt hiszem, az összesen,
– bár eleinte csak szürke eminenciásként…
A versenyt Lukács Pál, a Zeneakadémia rektor-helyettese – Koncz
János egykori tanítványa – kezdeményezte Tibold Ivánnal a szombathelyi
zeneiskola akkori igazgatójával egyetértésben. Az alapítók közé tartozott még a
zeneakadémia részéről Halász Ferenc és Lányi Margit (Utóbbi a kivételes
tehetségek osztályát vezette). Jómagam, mint a hegedűiskola írója, a
tanárképző metodika tanára – kerültem az alapítók, szervezők közé. Ez
időszakban még nem voltam a zsűri tagja, viszont szakmai kérdésekről,
versenyanyagról mindig kikérték a véleményemet. Ugyanakkor felkészítő
tanárként zeneiskolai, szakközépiskolai növendékeim számos díjat nyertek.
Ha visszatekintek az elmúlt évtizedekre, úgy látom, hogy
régebben a megmérettetés sokrétűbb volt… Annak idején ugyanis a zsűri
munkájában nemcsak hegedűsök vettek részt, hanem karmester, sőt
zeneszerző-pedagógus is. Ők más-más aspektus alapján ítélkeztek, s ez
még komplexebbé tette a versengést. Aztán ez az összetettebb szemléletmód
szűkebbé vált. Persze más vonatkozásban gazdagodott is a seregszemle,
azáltal, hogy jeles hazai és külföldi művészek is betöltötték a zsűri
elnöki, vagy társelnöki posztot. Mindez szakmai szempontból szélesebb látókört
biztosított az értékeléshez. Társelnök volt például Ruha Pista, s részt vett a
zsűri munkájában Elizaveta Gilels,
Eduard Grach is.
Visszatérve egyébként a kezdetekre, Lukács Pál javaslatára
lett az országos hegedűverseny 1974-ben egykori tanáráról elnevezve, s
ettől kezdve adott a rendezvénynek otthont a jeles hegedűs
szülővárosa, Szombathely. Ez a helyszín az évek során töretlenül kiválónak
bizonyult az ifjú hegedűsök és a professzionális igényű pedagógiai
munka megmérettetéséhez.
- Mennyire volt felívelő ezt követően a verseny története?
D. L. :Töretlenül felfelé ívelésről
nem beszélhetünk.
Egyrészt, mert minisztériumi rendelkezés alapján az alapfok és a középfok
elvált egymástól. A középfokú verseny Győrbe került át. Nagy jelentőséget
tulajdonítok annak, hogy a pedagógiai munkának milyen tág horizontját tudjuk látatni
a versenyen résztvevő tanároknak, diákoknak. Ez a tág perspektíva csak
nyereség lehet mindenkinek. Volt egy időszak, amikor a seregszemle
hivatalos tanulmányi versenynek számított, a Zeneakadémia szakmai irányítása
alatt működött, és komplexen átfogta a hegedűtanulás különböző
szintjeit. S szinte magától értetődő volt, hogy a III. korcsoport
győztese felvételi nélkül bekerült a Zeneakadémiára. Ez a fajta
elismertség nagyon sokat számított, azonban mára már sajnos megszűnt…
Járdányi Zsófia (Járdányi Pál
Zeneiskola Könyvtára - Tapolca – eOldal.hu)
Járdányi
Zsófia: Azért ne
felejtsük el, hogy az utóbbi évtizedek alatt
rengeteget változott a világ, a magyar társadalom, – és
ennek hatása van a zenész
szakmára és a zenei nevelés
struktúrájára. Megváltoztak
a körülmények,
kinyíltak a határok, a tehetséges gyerekek ma már nemzetközi
versenyekre
is gyakrabban eljutnak, külföldi intézményekben is
folytathatják zenei tanulmányaikat. Szerencsére
országosan a zenét tanuló gyerekek
száma nem csökken, évről évre szinte
változatlan. A zeneiskolai rendszert is meg tudjuk őrizni, ugyanakkor a
zenei pályát
sokkal kevesebben választják hivatásul. Mindezek hatással vannak a megmérettetésekre is…
- Említették,
hogy a korábbi években csökkent a Koncz János versenyre
jelentkezők száma. Gondolom, ez összefügg azzal, hogy kevesebben döntenek a zenei hivatás mellett…
J. Zs.:
Lehetséges. A kicsiknél, különösen a második korcsoportban sokan
jelentkeztek, azonban a továbbképzősök közül valóban nagyon kevesen jöttek.
Pedig tudjuk, hogy ott is akad számos jó növendék, csak a gimnázium mellett már nem vállalják, hogy felkészüljenek még a versenyre is. S említsünk meg egy
másik, szintén lényeges okot: a pénzt. A szülők, testvérek utazása és szállása
jelentős kiadás lehet, amit nem tud minden család vállalni. Sajnos
hallottam ilyen indokát is a távolmaradásnak. S bizony, a pedagógusoktól is nagy áldozatot követel
mindez, hiszen úgy tudom, hogy az adott zeneiskola döntése, hogy miben, és mivel
támogatja a versenyeken való részvételt. Napjainkban a zenetanárokra rengeteg egyéb teher
hárul, sajnos olyan is, ami kevéssé kapcsolható a
szakma lényegéhez.
A portfoliójukban pedig csak akkor könyvelhetik el sikerként a versenyt, ha növendékeik az élen végeznek…
- Pedig egy ilyen verseny a pedagógusok
számára is lényeges szakmai fórum.
D. L. : Így igaz, s a Koncz Jánosról elnevezett megmérettetésnek a kezdetektől óriási pedagógiai ereje volt. Emlékszem a legelső cikkekre, hozzászólásokra. A verseny igényessé válást, színvonal emelkedést eredményezett a pedagógiai szemléletben is. Már a második, harmadik seregszemle után érzékelhető volt
a zsűri építő jellegű értékeléseinek hatása, a hangképzés fejlesztésében, a balkéz technikában, a fekvésváltások szakszerűségében, a zenei igényességben.
Egy-egy kritikájukban ugyanis a fókuszba
helyezve jelentek meg elméleti, hangképzési, szigorúan hangszertechnikai szempontok. A metodikai kérdések
tisztázása nyomán, ennek köszönhetően
érzékelhető, mérhető
volt a színvonal emelkedése!
J. Zs.: A három évenként
rendezett országos hegedűverseny a tehetséges
gyermekek bemutatkozása mellett nagyszerű lehetőséget
biztosít a szakmai tapasztalatok gyűjtésére, és – ha
figyelembe vesszük és értékeljük a területi válogatók
eredményeit –
hozzájárulhat a hegedűoktatás aktuális helyzetéről alkotott,
hiteles kép kialakításához is. Én
mindenképpen
szorgalmaznám a szakmai találkozásokat, továbbképzéseket - a
versenyektől függetlenül is. Szívügyemnek tekintem a gimnazista korú
zeneiskolásokat, akik a továbbképző osztályaiban
folytatják zenei tanulmányaikat, és a
magam részéről nagyon
támogatom azt, hogy ez a korosztály továbbra is részt vehessen az
országos versenyen! Ugyanis egy siker sokat
nyom a latba! Akár a pályaválasztást
tekintve is dönthet… Nagyon
sok gyerek – amikor gimnáziumba megy - még nem
tud határozni arról,
hogy zenész
legyen-e vagy sem. Később döntenek a hivatásukról,
főként a tehetséges és okos
fiatalok. Ha a gimnázium mellett továbbra is tanulnak zenét,
akkor - megfelelő
szakmai irányítással - megtartják a zenei pálya választásának lehetőségét. Véleményem szerint
ebben is támogatnunk kell tanár kollégáinkat. Ahhoz,
hogy a szakmai fórumoknak igazán eredménye legyen,
bölcs
tanácsokra, megfelelő hozzáállásra van szükség.
-
Mint
a tavalyi zsűrielnök, hogyan összegezné a tapasztalatait?
J. Zs.: Országosan nagyon kiegyenlített volt a
mezőny, közülük is kimagaslottak a díjazottak, amit a gálahangverseny is
bizonyított. A régebben fehér foltnak számító Baranya
térségben rangos műhely kezd kialakulni, s a kevésbé ismert iskolákból is olyan kiváló adottságú és jól felkészített gyerekek érkeztek,
hogy öröm volt az előadásukat hallgatni! Mindenképp pozitívumként értékelném, hogy a Koncz versenyre jelentkezők számának csökkenő tendenciáját idén sikerült megfordítani. A zsűri társaimmal és a szervezőkkel már a verseny előkészítésének folyamatában is jól együttműködtünk. A kiírást érintő
változtatásainkkal – az értékek megőrzését szem előtt tartva – a verseny népszerűségének növelését és zenei anyagának megújítását tűztük ki célul.
- Érdekes műsorválogatást találtam a kiírásban, ami Bachtól kezdve egészen Kurtágig terjedt…S persze
Járdányi-darab sem maradt ki a válogatásból.
Koncz
János művésztársával, Kósa György zongoraművész-zeneszerzővel.
Dr. Horváth M. Ferenc tulajdona (Vasi Szemle)
J. Zs.: Az
évfordulókra is gondoltunk, hiszen Kurtág György 90. születésnapját
köszöntöttük tavaly, édesapám,
Járdányi Pál pedig ötven éve halt meg. Szerettem volna Kósa Györgyhöz, Koncz János állandó zongorakísérőjéhez, a kiváló 20.
századi magyar zeneszerzőhöz is kötni
a versenyt, sajnos azonban nem találtam a korosztályokhoz megfelelően
kapcsolható műveket… A darabválogatással egyébként kicsit üzenni is szerettem volna, hiszen a kortársalkotások
alig-alig jelennek meg a hegedűoktatásban. Úgy gondolom, azért,
mert esetenként
egy-egy felkészítő tanár idegenkedik a mai szerzők darabjaitól, nem biztos, hogy azok valóban
olyan nehezek... Terveim között szerepel – talán majd édesapám
születésének századik évfordulóján – egy zeneszerző verseny életrehívása, mely alkalmával olyan kis darabok,
etűdök születhetnének, amelyekből a legjobbakat be lehetne építeni a hegedű tananyag különböző oktatási szintjeibe.
A Járdányi
család fotóalbumából
(Devescovi Erzsébet, Járdányi Gergely, Járdányi
Zsófia és Járdányi Pál)
(masodikkerulet.hu)
-
Milyenek
voltak a legutóbbi versenyt követően
a visszajelzések?
J.
Zs. : Nyilván
nem jutott hozzám el minden vélemény. Az azonban bizonyos,
hogy a Szombathelyi Bartók Béla Zeneiskola a kiváló helyi
adottságok mellett nagy rutinnal és szívvel-lélekkel
szervezte, bonyolította a verseny döntőjét. A seregszemle a
feszített tempó ellenére zökkenőmentesen, jól felépített ütemben, minden részletre kiterjedő
figyelemmel zajlott. A döntő egyfordulóssá alakítását sikerrel fogadta a szakma. Sajnos, éppen az idő szűke miatt a szakmai tanácskozáson nem kerülhetett
sor minden részlet megvitatására. Többen javasolták szakmai
fórumok létrehozását, amelyeken
tovább lehet gondolni a versenyt és a mai hegedűoktatást érintő kérdéseket,
valamint felmerült az igény a zsűri létszámának 5 főre bővítésére.
- Szép történelmet ért meg eddig a verseny, hiszen tavaly a tizenötödikre gyűlhettek össze a hegedűsök. Hogyan tovább a XXI. században?
D. L. : Biztos jót tenne a versenynek a bővítés, s itt nem csak a létszámra
gondolok, hanem a szempontrendszer gazdagítására. Sok mindenről lehetne beszélni,
a hangszertől független zenei szemléletről, a művek értékeléséről, a stiláris kérdésekről, a zenei korszakoknak megfelelő
autentikus előadásról, a kifejezés
gazdagságáról, sokszínűségéről. Egy ilyen versenynek a legnagyobb nyereségét az jelenti, ha nem a szűk értelemben vett szakszerűség csak a szempont, hanem a megítélésnek tágabb horizontja van, s ennek középpontja a Gyermek! Nem szeretném megkerülni a hogyan tovább kérdését, de a zenei nevelés célkitűzéseinek, folyamatának csak egy részfeladata a hangszeres versenyek létrehozása, ill. az azokra való felkészülés. Ezért úgy gondolom mindenekelőtt magát a hangszertanítás hétköznapjait kell gazdaggá, tartalmassá tennünk. Vagyis nem csak a hangszerjáték technikai készségét kell fejlesztenünk. Legfőbb
feladatunk a személyiség fejlesztése, a zenei élmény biztosítása óráinkon.
Így készíthetjük fel őket a versengésre, mely egyébként
a gyermek ösztönös természetéből fakad. A zenei nevelés
mindennapjainak szempontjait kell érvényesítenünk
a verseny produkciók megítélésében, a zsűrizés szempontjaiban. A
szervezés során mindent el kell követnünk,
hogy a verseny utáni szakmai értékelés lehetőséget adjon a tanárokkal való konzultációra, a szereplő gyermekek produkciójának egyéni értékelésére, a tanácsadásra.
E helyen szeretnék köszönetet mondani Szombathely városának, a Bartók
Béla zeneiskolának, hogy évtizedek óta ünneppé varázsolja a Koncz János
hegedűversenyt, melyben a nyitóhangversenytől, a gálakoncertig
átszövi a rendezvényt a gyermekekről való mély humánumról tanúskodó, szeretetteljes
gondoskodás.
Réfi Zsuzsanna