A pillangó indulása
In memoriam Takács Klára
(1945-2017)
Véget
ért a báb-lét, amely – érzésre: időtlen idők óta – időtlennek
tűnt. Az Élet, amely olyan szakasz, amelynek a két végpontja tudaton
kívüli. Az egyik még, a másik pedig már.
Pillanatképek
a múltból: kislány, aki énekével szinte tegező viszonyba kerül a
Jóistennel, aki tetszéssel fogadja ezt a hódolatot – és ez így van jól.
Szárba-szökkenhetett
a tehetség-mag, zeneakadémista lesz a falusi lányból, aki, bár képtelen
tájékozódni a földrajzi térben, otthonosan mozog a zene világában, az operák
tér-idő színpadán és a pódiumon.
S mint a
mesében, neki is jut „mesebeli herceg”, akivel művésztársként boldogan
élhetett, míg a halál el nem ragadta a társát.
Az
énekes madárka egyedül maradt Vár-beli fészkében, amelyet a szeretet és az
emlékezettel életben tartott múlt bélelt puha-pihe melegre — ám mint lenni
szokás, az ordas-lét megtalálta sebezhető pontját, a nyilvánvaló
„leggyengébb láncszemet”. Elnémulásra ítéltetett, mielőtt a könyörtelen
idő végezte volna el pusztítását hanganyagán. De a Zenét, az élményt adó,
lelket nemesítő zenét nem vehette el tőle senki.
Csökkent
a művészet (és érték-) központú koncentrikus körök érvényességi területe,
megfosztatott a szépség-közvetítés, a gyönyörködtetés lehetőségétől.
Beköttetett a tele tarisznya szája (ezúttal a képességek gazdag tárházáé), jó
erősen. És az élet ment tovább.
Bár az
1990-es évek elejétől nem lépett pódiumra, zenehallgatóként energiáit
tudatosan az értékes zeneművek kivételes előadásainak szolgálatába
állította. A mások által hangzó életre keltett szépségeket kereste, s ha
megtalálta, próbálta kifürkészni a titkokat; az alkotókét és az előadókét.
A lélek szomját enyhítette e sok szépséggel. Barátok és baráti ismerősök
voltak alkalmi társai ezeken a kirándulásokon – de többnyire egyedül barangolt,
s gondolatait, megfigyeléseit az emlékezet-meghosszabbító feljegyzésekre bízta.
Aki próbálta, tudja – aki nem, az is el felmérheti: szellemi aktivitást igényel
a megfigyelés, a lényegkutató analízis. És tiszteletreméltó tartás kell ahhoz,
hogy valaki mindezt a gyakorlati hasznosítás legcsekélyebb reménye nélkül
tegye.
Nekem
semmi sem múlik el, ami már nincs – vallotta ars poeticaként Takács Klára. Most
rajtunk a sor, hogy megtanuljuk ezt tőle, amikor a múló idővel
dacolva próbáljuk megőrizni azt, ami volt. S ami, hála a
hangfelvételeknek, van, vagyis, elmúlhatatlan.
Befejeződött
a báb-lét – útra kelt a Pillangó, immár láthatatlanul. Kiszabadult
kényszerű rezignációjából a szellem, s visszatért oda, ahonnét érkezett, a
nagy, örök körforgásba. Korlátlan szabadság kárpótolhatja mindazokért a
korlátokért, amelyek korábbi szárnyalását akadályozták. Elérhetetlen távolságba
kerülve tőlünk, ismerő(se)i és ismeretlenek számára egyaránt,
tárgyszerűen csupán művészetének megörökített pillanatai maradnak.
Gyönyörködésre, elmélkedve létről és elmúlásról. Aki ismerte, lelkében
őrizheti azt a többletet, amelyet szeretetreméltó személyiségével adott: a
szépségre való múlhatatlan rácsodálkozni-tudásával, a mindennapi bosszantó
apróságokon való felülemelkedni tudásával. És a komolyságon nagyritkán
átsugárzó, tiszta mosolyával.
Akik
kisebb-nagyobb mértékben részesültek ebből a megajándékozottságból, tartozunk
neki azzal, hogy őrá alkalmazva gyakoroljuk ars poeticáját. Noha már nem
vagy (itt, velünk), nem leszel az elmúlás áldozata.
Fittler Katalin