Ravel és a varázslatok

 

„Meglepetés-matiné” – ezt a sajátos műfajmegjelölést adhatnánk a Nemzeti Filharmonikusok 2017. március 12-én (délelőtt és délután műsorra tűzött) a Fesztiválszínházban rendezett előadásának.

 

A családi matinékoncertek sorozatában került előadásra Ravel kétrészes „lírikus fantáziája”, A gyermek és a varázslatok. Nomármost, hallgatólagos megállapodás értelmében a gyermekeknek is csakis a legjobban szabad adni (attól alakul ki az ízlése és az igényessége), ugyanakkor borítékolható: a legkisebbek között bizonyára lesznek, akik spontán megnyilatkozásaikkal (a sírástól a hangos közbeszólásokig) nem tekinthetők ideális hallgatóságnak. Tény, hogy a hangversenyhallgatáshoz is szoktatni kell az apróságokat (minél előbb, annál jobb – vagy legalábbis, lesz könnyebb később…), s ezt csak „élesben” lehet, tehát rendezvényeken. Hogy előbb nem utóbb a gyermek ráébredjen arra a különbségre, ami az otthon hallgatható bármelyik „konzerv”-től megkülönbözteti az élő előadást, vagyis, hogy az „ott és akkor” születik, alkotói/realizálói eleven emberek, akiket bizony zavar(hat) a nézőtéri rendetlenkedés, figyelmetlenség.

 

Ennek a kettős meggondolásnak a szellemében kerül általában összeállításra az éves családi program-kínálat, s minden egyéb gyermek/ifjúsági sorozat, különös tekintettel a témaválasztásra, a (viszonylag) könnyű érthetőségre.

 

Mindezeknek a szempontoknak eleget tesz Ravel remeke is, és arról igazán senki sem tehet, hogy az idegen anyanyelvű apróságok – kiváltképp szülői „beavatás” hiányában – bizony nemigen tudták követni a mesét. A magyarok helyzetét sem könnyítette meg a rendező Toronykőy Attila, aki mindössze néhány tájékozódási pontot adott kiindulásul. A műsorfüzet blikkfangos címadása (A gyermek és a varázslatok, avagy rendezzünk zenés mesét!) egyenesen félrevezető, hiszen – épp a napjainkban divatos trendek ismeretében – arra enged következetni, hogy a hallgatóság, szabadjára engedve fantáziáját, aktivizálhatja magát.

 

Ehelyett mi történt? A Fesztiválszínház kis színpadán a viszonylag kis létszámú zenekar előterében jelzésszerű díszletek között igazi meseszínpadi előadást láthattunk. A kórus kétoldalt foglalt helyet, a szereplők (valamennyit kilenc énekes alakította) jelzésszerű jelmezekkel (illetve kellékekkel) bűbájosan játszottak. Czabán Agelika alakította a kisfiút (aki figyelt a rendező rövid bevezetőjére, megtanulhatta, hogy az ilyet nadrágszerepnek hívják). Színészi teljesítményre, hanggal és játékkal való karakterformálásra leginkább Gavodi Zoltánnak jutott lehetősége (Teáskanna, Apó, Béka), valamennyi megmozdulásakor szívébe zárta őt a közönség. Remek partnere volt Lehőcz Andrea (Teáscsésze, Mama), de sorolhatnánk valamennyi szereplőt. Legfeljebb azt lehet rosszallni, hogy mindez mikroportokkal történt, pedig hitem szerint győzték volna hanggal is az előadók.

 

Éltek a karakterek a színpadon, felszabadultan játszottak valamennyien. Mintha mindannyian egy olyasfajta csodaország lakói lennének, ahová Alice keveredett annakidején…

 

Maga a színpadi játék, az egyes „számok”, gyakran táncok (illetve táncparódiák), amelyek elmélyítik a szereplőkkel való érzelmi kapcsolatteremtést, lekötötték a kicsiket és a nagyokat egyaránt. De vajon a közönség mekkora hányada figyelt fel a produkció legértékesebb részére, arra a hangszerelési zsenialitásra, amely Ravelnek a sajátja, s amelyet az Antal Mátyás vezényletével játszó muzsikusok remekül keltettek hangzó életre? A gyermek számára élmény, nagy pillanatnyi helyi értékkel rendelkező, a már-már effektus-jellegű hangutánzás, s ez így van rendjén. A közelmúltban egy elismert rendező is megerősítette annak igazát, amit frappáns definícióként olvastam: „A legjobb hangsávok azok, amelyeket észre sem veszünk”. Igen ám, de itt élőben realizált, tehát frappáns interpretációs trouvaille-okról volt szó (amelyekért minden elismerés megilleti Ravelt)!

 

Arra gondoltam: hogyan élvezné a zenekarok bérleti koncertjeinek közönsége az effajta nyilvánvalóan komoly, ugyanakkor kétségkívül szórakoztató muzsikát. Látvánnyal avagy anélkül.

 

Érdemes lenne elgondolkodnia a műsortervezőknek azon, hogy ne csak közönségcsalogatónak kínálja ezt a jobb sorsra érdemes produkciót, hanem juttassa el olyan közeghez is, ahol – korábbi tapasztalatok és ismeretekkel felvértezve – a neki kijáró elismerést is megkaphatná, túl a családi programok voltaképp bármiért hálás, lelkes tetszésnyilvánításán. Mert megérdemelné!

 

Fittler Katalin

 

***

 

Ravel A gyermek és a varázslat - Nemzeti Filharmonikusok - YouTube

 

Toronykőy Attila rendező mesél vasárnapi ifjúsági előadásainkról. Az előadás különlegessége, hogy a zenekar is a színpadon muzsikál, ahol a történet játszódik, így a gyerekek végig követhetik, hogyan születik a zene. A varázslatos ének- és hangvilágot az Énekkar művészei szólaltatják meg, a zenekar közreműködésével.