Zenehallgatás, mint (akár egyszemélyes) társasjáték
A Budapesti
Fesztiválzenekar 2017. február 27-i hangversenyének tapasztalatairól
Amióta
kulturális életünk szervezésében eluralkodott a decentralizáció (hogy finoman
fogalmazzam meg a legkülönbözőbb fajta koordinációk hiányát), a budapesti
hangversenyéletben szembetűnően „zenekarok köré szerveződött” a
rendszeres hangversenylátogató közönség. Tehát, ki-ki
az általa kiválasztott együttes hangzását tekinti mintegy etalonnak, voltaképp
jogosan, hiszen ahhoz szokott hozzá.
És itt a
megszokás kettős természetére érdemes kitérni. Mert rendkívül hasznos, ha
van „megszokás”, hiszen azt bizonyítja, hogy a hallgató a rendszeres-gyakori
koncertlátogatás következtében kialakíthatott magának viszonyítási pontokat.
(Egyébként éppen azért tekinthető speciális ajándéknak az a jelenség, hogy
a műsor-koordináció hiányában, vagy más bármiféle meggondolások nélkül,
időnként egy-egy kompozíció rövid időn belül több interpretációban
hangzik el – akár ugyanabban a teremben, akár különböző helyszíneken. Ez
utóbbira példa a közelmúltból Rahmanyinov 2. zongoraversenye,
amelyet az Olasz Kultúrintézetben a MÁV Szimfonikus
Zenekarral, a Müpa Bartók Béla Nemzeti
Hangversenyteremben pedig a Szegedi Szimfonikus Zenekarral játszott két egymást
követő napon Szabó Marcell.)
Ugyanakkor,
ha elvárássá csontosodik, a megszokás gátolhatja az új – értelmezésre váró –
élmények befogadását (adódhat ez az erős érzelmi kötődésből is).
Az élet
azonban gondoskodik arról, hogy kisebb-nagyobb meglepetés-ingereknek legyenek
kitéve a saját hagyományos környezetükben is a koncertlátogatók. Ilyen
„apróság” például a zenekar ülésrendje. Részben „karmesterfüggő”, hogy
hogyan helyezkednek el a muzsikusok, azonban jó esetben elsődlegesen a
játszanivaló határozza meg a vonóskar elhelyezkedését.
Amiért
ez a – voltaképp időről-időre előforduló – jelenség
feltűnt számomra, az a Budapesti Fesztiválzenekar Robin Ticciati által vezényelt hangversenyének köszönhető. A
2017. február 24-én, 25-én és 27-án azonos műsorral elhangzó hangversenyek
közül a harmadikat hallottam.
Robin Ticciati (A kép forrása: BFZ)
Tudatosan
figyelmen kívül hagyva a korábbiakról a némely sajtóorgánum által irigylésre
méltó gyorsasággal megjelentetett írásokat (beszámolókat, vagy bármiféle, a
szakkritika – vélt vagy valós - kritériumainak aligha eleget tevő
szubjektív reflexiókat), érdeklődő zenehallgatóként ültem be a Bartók
Béla Nemzeti Hangversenyterembe.
És
jöttek a meglepetések. Wagner Lohengrinjének az Előjátéka korántsem azzal
az éteri zsongással szólt, Richard Strauss 2., Esz-dúr
kürtversenyének hallatán pedig tárgyilagosan be kellett vallanom, hogy a
hangzás alapján aligha tudtam volna kitalálni, hogy a Fesztiválzenekart hallom.
Eltekintve attól, hogy nem képez vita-alapot a tény, hogy a zenekar játéka
mindig megkülönböztetett kvalitást képvisel, ha alapító karmestere, Fischer
Iván vezényli. Vendégkarmesterekkel való szereplésük véleményem szerint inkább
a dirigensek számára jelent élményt, hiszen ilyen fogékony együttessel ritkán
lehet dolguk! De most nem erről van szó.
Amióta
felépült a Művészetek Palotája, és rendszeresen ad koncerteket a Bartók
Béla Nemzeti Hangversenyteremben a Budapesti Fesztiválzenekar, kezdettől
szinte konzekvensen a pódiummal szemben, tehát a zenekar közepén, hátul foglal
helyet a bőgő-szólam. Ezen a hangversenyen nemcsak az ő helyük
változott, hanem a műsorszámok közben átrendeződött a vonóskar is.
Ennek köszönhető, hogy a még a Mahler-szimfóniákon edződött hallgatók
számára is néha megpróbáltatást jelentően terjedelmes Bruckner-szimfóia
(ezúttal a 6., A-dúr mű) a mintegy egyórás
időtartamával, figyelmes (de legalábbis toleráns) hallgatóságra talált:
ekkor rendeződött a leginkább megszokottá a vonóskar elhelyezkedése – és a
megszokás pozitív értelmű, jótékony hatása érvényesült.
Hangversenyen
érdemes tehát a vizuális élményre akusztikus szempontból is odafigyelni –
ilyesmire hangfelvételek hallgatásakor nincs lehetőség, de az
élőzene-hallgatás ilyesfajta többlet-tanulságokat is kínál.
Fittler Katalin