http://www.psalmusarts.hu/images/teteje.gif

 

A Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény címére 2016 tavaszán levél érkezett az Iskola Igazgatóságához, ami tudatta, hogy a zuglói székhelyű Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület tanár-továbbképzést szervez, intézményük  pedagógusainak  számára ingyenesen, amit a XIV. Kerület Zugló Önkormányzatának támogatása tesz lehetővé. A Zeneiskola örömmel fogadta a hírt, és Makovecz Pál, az iskola igazgatója térítésmentesen biztosított termet a „Tehetséggondozás Kodály szellemében” című 30 órás akkreditált tovább-képzési program idejére szeptember hónapban, szombati napokon: 10-én, 17-én és 24-én. 

Az Egyesület vezetője pontosan meghatározta és kérte a szükséges dokumentációkat a képzésre jelentkezőktől (Jelentkezési lap, Felnőttképzési szerződés), és a felsőfokú végzettség igazolását. A  képzés során  mindhárom napon rövid  Napi hangulatértékelést kellett készítenünk, végezetül a továbbképzést követően  egy Adaptációs terv  megírásával kellett  eleget tettünk a hivatalos elvárásoknak. Ezt követően kaptuk meg az un.  Tanúsítványt, amely igazolta a képzési program eredményes elvégzését. Az alábbi dolgozat az Adaptációs terv formájában készült beszámolók közül választottuk ki.

 

GESZTI EMŐKE*

 

Reflexió a kodályi zenepedagógiai hagyományokon alapuló integrált művészetpedagógiai    programról, vagyis a művészeti nevelés helyes felfogásáról

 

         Legelőször is, minden elfogultság nélkül, gratulálni szeretnék

K. Udvari Katalin lelkes és valóban egyedülálló, nagyon sok témát és kérdést érintő művészetpedagógiai programjához. Nagyon élveztem a három teljes napot érintő előadássorozatot.  Zenetanárként valamelyest már „sejtvén” a zene jótékony hatásáról és szerepéről, érdekes volt megtapasztalni, hogy ez a program egy olyan megerősítést adott a saját zenetanári hivatásomhoz, hogy új lendülettel indultam minden héten tanítani. Még jobban tudatosodott bennem, hogy a muzsika, a zenélés mekkora nagy kincs és mennyire elhanyagolhatatlan.

 

https://www.antikvarium.hu/foto/20237660-nagy.jpg

 

Természetesen ezzel tisztában voltam eddig is, de mikor ilyen fantasztikus előadásokat hall az ember, jobban rácsodálkozik, milyen csodálatos „eszköz” van a kezében, s mekkora felelősség. Az előadássorozat kiterjedt a zenetanulás és a nyelvek (angol, német) kapcsolatára, a gyógypedagógiában alkalmazott zeneoktatásra, a néptánc tanításában rejlő nevelési lehetőségekre, az óvodai komplex művészeti nevelésre, a drámapedagógia készségfejlesztő hatásaira, a zeneoktatásban alkalmazott munkaképesség gondozásra, a számítógép segítségével történő zenetanítás-tanulásra, és az énektanításról és az élményszerű zenehallgatásról is hallhattunk.

  

 Számomra meghatározó élmény volt Bertalan Edit előadása, aki a Marcaliban élő szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek nevelésével és képességfejlesztésével foglalkozik. Igazán megrázó volt hallani, hogy az állam mennyire nem eléggé megfelelően, kevés odafigyeléssel törődik az értelmi fogyatékosok integráló nevelésének támogatásából. Bertalan Edit előadását hallva sokak szemébe könny csordult. Hihetetlen volt látni azt az odaadást és minden a saját pedagógiáját (projectoktatás) nehezítő körülmény ellenére a benne lévő hitet és elhivatottságot, amely azt sugallta: „Valamiben minden gyerek tehetséges!” Ő valóban ezt próbálja megkeresni a gyermekekben, bízva a pozitív hatásban. Jó volt látni, hogy ebben az önhibájukon kívül kisebbségi sorban élő gyerekeket nevelő iskolában mennyire hisznek a művészetek erejében. Tanulnak fazekas termékeket készíteni, szőni, nemezelni, bábozni, táncház is működik, s persze adott esetben még az egyéni zenélést is lehetővé teszik. A cigányság kultúrájából is kaptunk ízelítőt, történelmi hátterükről is hallhattunk. Ezek mind segítenek megérteni az ő világukat. Az ilyen emberek, mint Bertalan Edit sokkal nagyobb tiszteletet érdemelnének, kívánom, hogy az Ő elhivatott tevékenységéről minél többen tudomást szerezzenek.

 

Másik ilyen előadás, ami szintén elgondolkodtató volt, Somody Beáta Vizuális Szimbiózis Programja.

 

http://www.psalmusarts.hu/pic/19/ctmt/11.jpg

 

Somody Beáta tanárnő tanítványainak Kendőfestmények című kiállításánál:
K. Udvari Katalin és Somody Beáta (Psalmus)

 

A VIII. kerületi, józsefvárosi 100% -ban cigány összetételű általános iskola egyik osztályának fejlődésébe ismerhettük meg. Beáta erőfeszítéseinek és kreativitásának köszönhetően az osztályátlag 1-esről 3-mas körüli szintre javult. Értékrendet teremteni egy 100 %-os cigány közösségben azt hiszem szinte lehetetlen feladat. Erre vállalkozott Ő. A

közösség erejével dolgozik, hirdeti: értékrendet közösen kell teremteni, motivációval, s értékmentéssel (a rendelkezésre álló eszközök megmenthetők). A cél megtanítani a gyerekeknek, hogy a másik munkája érték. Ez csak közös munkálkodás eredményeként vihető véghez. Rendkívül megható volt az a mese, amit a gyerekek írtak és rajzoltak.

 

Kiemelném még Kaibinger Pál rendkívül összetett előadását, aki a zene és a gyógypedagógia kapcsoltaráról beszélt nekünk.

20160924_100324(1)

A felvétel Kaibinger Pál előadásán készült

 

A zene varázslatos szerepéről egy időbeli történelmi áttekintést is kaptunk, levezetve, hogy az ókorban a suméroknál, egyiptomiaknál, görögöknél, indiai filozófiában milyen jelentősége volt a zenének. A boldogsággal, fénnyel és az örömmel szinte minden kultúra összekapcsolja. Gyógyító szerepet is tulajdonítottak neki, az egyiptomi tekercsekben olvasható, hogy Dávid király hárfajátéka gyógyítja meg Saul depresszióját. Görögöknél Apollón a zene istene, fia, Aszklépiosz a gyógyítás istene, kinek lánya a Hügeia, az egészség és higiénia istene.

 

Maria Montessori pedagógiája a fogyatékosok felől közeledik az épek felé. Célja, hogy a tanítványok megtanulják a zenét élvezni, értékelni, érzékennyé válni a művészetekre. Alaptézise: vegyék észre a szépet. A zenei nevelést testmozgással koordinálja. A zeneterápia lényege a zenével történő személyiségformálás. Érzelmi nevelést nyújt, hatékonyabb segítséget ad, terápiás szerepet is játszik, sikert, élményt, biztonságot is ad. A zene fokozza az általános jó közérzetet, fejleszti a verbális memóriát, fizikai koordinációt, erősíti a közösségi szellemet, növeli a matematikai és tudományos okfejtő képességünket, fejleszti a kognitív funkciókat. Speciális képességfejlesztésre is szolgál.

 

Tehetségmodellekről is hallhattunk, s azok sajátosságairól, a zenei tehetséges öröklődése is érdekes, vele született képesség, a zenei tehetség könnyen öröklődik, mert kevesebb gén örökíti, fél oldalról is lehet örökölni. A zenei intelligencia és az értelmi fogyatékosság összefüggéséről is érdekes adatokat kaptunk. Figyelemfelkeltő Langdown Down „Idiot Savant” elmélete, sérült intellektusú emberek, akik egy – egy területen kiválóan teljesítenek (pl. számolás, matematika, képzőművészetek, zenei tehetség). Gyakori a kétkezes dominancia, esetenként tökéletes hangszertechnika, abszolút hallás, de az érzelmi kifejezés hiánya látszik. Oliver Sacks szerint a különböző intelligenciák kapcsolódnak, s a zene segít helyreállítani az általános intelligenciát. Dr. Czeizel Endre szerint a művészeti tehetség összetevői: 2x 4 + 1 faktoros talentum elmélet. Általános intelligencia, specifikus mentális képességek, kreativitás, motiváció és a sors faktor. Érdekes az is, hogy a művészi (zenei) és matematikai tehetség jelenik meg leghamarabb, legkésőbb pedig az írói, költői, filozófiai, természettudományos tehetség. Az autista zenekarról és néhány tehetséges diákról látott kisfilm nagyon megható volt, s az a szülő is, aki ezt fogalmazta meg: „Nem bírnám elviselni az életet, ha nem lenne a

zenetanulás.”

 

Következőnek dr. Pásztor Zsuzsa Munkaképesség -gondozás és tehetség-gondozás c. előadását emelném ki, mely gyakorlati módon alkalmazható a mi hangszeroktatásunkban is. Sőt, én kötelezővé tenném minden iskolában és zeneiskolában. Már Kodály felismerte, hogy sok tehetség kiesik a sorból a gyakorlás fizikai ártalmai miatt. Maga Kodály is nagyon sportos volt. Ő mondta a zenészeknek is szükségük van sportolásra. Minden nap szabadban járásra, vagy tornára, úszásra, mely javítja a közérzetet, hangulatot, bőrfunkciót.

 

 

http://www.kovacsmethod.com/images/lila2.jpg

 

Dr. Kovács Géza volt, aki megalapította a zenei munkaképesség gondozásának pedagógiáját. A jelenlegi pedagógiai szemlélet hiányos, mert csak a követelménnyel, s a terhelés meghatározásával foglalkozik. A terhelhetőséghez viszont a teherbírás fejlesztésére is szükség van. A mindennapos iskolai munka hátráltatója az állandó elfáradás, amely a hangszeres tanulásnál még fokozottabb, mert délután tanítunk. Eleve fáradtan érkeznek a diákok. A gyerekeknek tüdeje egy ötöde a felnőttekének, viszont felnőtt az agyméretük, ezért folytonos oxigénhiányban vannak. A sejtek oxigénhiányát csak mozgással lehet megszüntetni. Erre dr. Pásztor Zsuzsa a szakaszos mozgáspihenős módszert alkalmazza. A tanulást, gyakorlást rövid mozgásos gyakorlatok szakítják meg.

 

A mozgáspihenőnek is van egy logikus felépítése: kar, láb, törzsmozgás, majd intenzív légzésserkentő végül nyugtató, levezető mozgás.  A koncertek előtt is alkalmazható, hogy serkentse a vérkeringést, ezáltal a memóriát, a teljesítményt, de fontos a nyugtató mozgás utána. A mozgáspihenőkkel a tanítás hasznos perceinek száma növekszik. A pedagógusnak magának is nagy szüksége van a munkaképesség-gondozásra. Hiszen a pedagógus alkotja a kultúra vezérkarát. Küldetése mások szolgálata, segítése. Csak akkor tud magas szinten teljesíteni, ha erőfölényben van. A jó munkaképességhez jó idegállapot, jó alvás, életkedv, kiegyensúlyozott emberi kapcsolatok, a változásokhoz alkalmazkodó higgadt idegállapot szükséges. A stressz-tűrés fejlesztésére is kitűnőek ezek a gyakorlatok. Ez egyfajta holisztikus nevelési elmélet, amivel maximálisan egyet

értek. Ki is próbáltam az óráimon néhány gyakorlatsort, szinte azonnali hatása volt. A gyerekeknek is tetszik, s gyakorlatilag nem időt vesz el, hanem inkább hozzá ad az óra hatásosságához.

 

Szedlacsek Katalin előadása is nagy hatással volt rám.

 

http://www.psalmusarts.hu/cv/szedlacsek_files/image001.jpg

Szedlacsek Katalin (Psalmus)

 

Bepillantást kaphattunk a Kokas módszerbe is, amely a gyerekek természetes mozgásösztönén alapszik. A zene vizuális megjelenítése kreatív módokon, amit kis is próbálhattunk, nekünk is örömöt okozott. A tánc, mozgás, kreativitás, az érzelmek kifejezése nagyon fontos ebben a mai bal agyféltekés világban. A zene az egyetlen, ami a legjobban összekapcsolja a kettőt. Úgy koordinálja az agyat, hogy mindkét agyfélteke egyensúlyban legyen, így sokkal hatékonyabban működik.

 

Végül ezzel a szép Kodály idézettel zárnám összefoglalómat a zene szívet, lelket gazdagító hatásáról: „ Zene nélkül nincs teljes ember!”

 



* A szerző a Szent István Király AMI fuvolatanára