Muzsikus portré Nógrádi Péter műveinek tükrében
Nógrádi
Péter zeneszerző, zenetanár (1952)
Veres Pálné Gimnázium (1970), Ybl Miklós Építőipari Főiskola, magasépítési szak (1973), Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola, zeneszerzés szak (1978), Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, zeneszerzés szak (1983), diploma (1984). |
Építész-szerkesztő a
KÖZTI-ben 1973-1978, zenei könyvtáros az Országos Széchényi Könyvtárban,
zenei szerkesztő a Bartók Rádióban 1983, zongoratanár a váci Bartók Béla
Zeneiskolában 1985-1986, majd 1988-1995, zenei szerkesztő a
Zeneműkiadóban 1986-1988, zenetörténet tanár a váci Zeneművészeti
Szakközépiskolában 1994, 1995-től a törökbálinti Szőnyi Erzsébet
Zeneiskolában tanít zongorát. 1984 óta a Magyar Zeneszerzők Egyesülete,
a Magyar Zenei Alap, az Artisjus, 2007 óta a Magyar Művészeti Akadémia
tagja. |
Szirmai
Albert-díj (1985), Eötvös, Kodály, Soros ösztöndíjak (1987-1992), Magyar
Zeneművészek különdíja (1986), Magyar Zenei Fórum pályázat 2. díja (2002),
A KÓTA 1956 jubileumára kiírt pályázatának 1. díja (2006), A Németh László
Alapítvány 1956 jubileumára kiírt pályázatán 2. díj (2006), Erkel Ferenc-díj
(2008) |
TARTALOMJEGYZÉK
I. Ifjúságnak szánt műve
II. Felnőtt irodalom
III. Kottamellékletek, illusztrációk
IV. Műjegyzék
V. Fényképek, dokumentumok
I.
AZ IFJÚSÁGNAK SZÁNT MŰVEK
Három hegedűduó ♫
Négy prelűd ütőhangszer együttesre ♫
(I. Éjszakai beszélgetés; II.
Harangvirágok; III. Ütközet; IV. Rózsaablak)
A IX. Országos Bartók Béla Hegedű-duó
Verseny felkérésére készült (Vác, 2013. IV. 9-10.) a Három hegedűduó,
melyből a Gregorián és Amőba
című tételeket adták elő. Császár Tünde és Siket Anna játékában
(tanár: Horváthné Taracsák Mária, Vác)
Szólampár az op. 33-as Köhler
fuvola etűdjeihez ♫
Nógrádi Péter a 2. szólamot alkotta meg az eredeti szóló változathoz
(Zimmermann kiadó, Frankfurt)
„Nógrádi Péter
magyar zeneszerző 2. fuvolaszólama, mely jelen kiadásban
E. Köhler: Fuvolaiskola 2. füzetéhez készült, sok játékos elemet
vonultat föl,
mely korántsem mechanikus tizenhatodfigurákból álló kíséretet jelent.
Nógrádi
kompozíciójának a Köhler sorozat funkcionális összefüggéseit sikerült
érthetővé tenni, és meglepő ötleteivel szórakozást nyújtani az együtt
zenélésben.
A kétszólamú előadás, mely sok figyelmet és fegyelmet igényel,
egyúttal a
a partitúrában való jártasságot is segíti,az igyekvő növendéket a jó
interpretáció
sikerélményével ajándékozza meg.”
Adorján András előszava a kottához (München, 2009. február)
Ide
kívánkozik még két kiadvány. Az egyikben Ouverture
és korál c. négykezes darab szerepel. A gyűjtemény címe:
"Négykezesek apró zongoristáknak" (Editio Tatabánya PZ 003)
A
másikban a 3 kis kétkezes
(Üdvözlégy, ó, Jézuska; Feljött már a hajnalcsillag; Hej,
víg juhászok, csordások) zongorára ♫ a Szeretet dalai c. gyűjteményben
jelent meg a Notina Scriptum kiadó (N.2001.) gondozásában.
Mint a szép hűvös patakra – a 42. genfi zsoltár
feldolgozása gyermekkarra, két
furulya kísérettel ♫
Pannonia Sacra:
Zeneakadémia Nagyterem, 1995.
(A „Mint a szép hűvös patakra” c. zsoltár
a YouTube felvétel 3'40"- 6'50" között hallható.)
Ez
a mű a Pannónia Sacra Ének-zenei Általános Iskola igazgatójának, Gere
Györgynek a felkérésére készült. Az iskolai kórus vezetője: Blazsek
Andrea mutatta be 1994-ben. Azóta is műsoron van.
HOLLÓS MÁTÉ:
A misétől a meséig: Nógrádi Péter
Művek bontakozóban*
- Nógrádi Péternek
több műve vár bemutatásra a közeljövőben. Melyek ezek?
- Egyikük zongorakíséretes vegyeskari mise (e műfajban megelőzte már
egy női kari a cappella darab). Törökbálint önkormányzata rendelte
tőlem egy helyi amatőr kórus számára. Amit írtam, technikailag
fölülmúlta képességeiket, így a zeneiskolában tartott házi hangversenyen az
első két tételben szólistákkal kellett helyettesítenünk az együttest.
December 7-i szerzői estemen, az I. kerületi Önkormányzat Kapisztrán téri
székházának dísztermében a Nemzeti Énekkar Antal Mátyás vezényletével viszi
közönség elé az igazi bemutatót.
- Azért írtál zongoraszólamot e miséhez, mert voltaképpen zenekari
hangzásigényed volt, de a lehetőségek a "helyettes hangszerig"
terjedtek?
- Kézenfekvő volt,
hogy az amatőr kórus intonációját segítendő hangszeres kíséret
szülessen, s mivel én ott zongorát tanítok, adódott, hogy közreműködjem.
De csekély átalakítással orgonára is alkalmazható a szólam, s ez sem volna
idegen tőlem.
- Azért is kérdeztem rá a hangszerre, mert a 20. század második
kétharmadában a kíséret nélküli kórus műfaja háttérbe szorította a
zongorakíséretes kompozíciókat, s jóllehet ma ismét komponálnak ilyen darabokat
(Orbán is írt zongorakíséretes misét), még mindig feltűnő ez a
messzebbi múltba hajló apparátus. A zongora nálad tematikus szerephez jut, vagy
alárendelődik a vokális szólamoknak?
A dalosok pihenése
közben szólisztikus szerephez csak a Sanctusban jut, ahol jelentős
ritmikai vivőereje is van. Ám másutt is ellenpontozza az énekszólamokat
ritmusban és dallamilag, csupán harmóniailag támasztja alá az énekkart.
- Mennyire bontod ki a szöveget?
- Női kari darabomnak adtam a Missa
brevis címet, hiszen eredetileg nem írtam bele Credót (ezt utólag
pótoltam). Mostani misém azonban, noha címében nem viseli ezt a megjelölést,
igazi Missa brevis, Credo nélkül, így rövidebb is (Kyrie, Gloria, Sanctus,
Agnus Dei). A Gloria metruma a legváltozatosabb. Az Agnus rendhagyó módon a
Kyrie zenei anyagát kölcsönzi. A Kyriében - a Christét körülvéve - már kétszer
halljuk azt, amit az Agnus majd felidéz, de az utóbbi már kéttagú formában,
hiszen a Dona nobis pacem idegen anyag.
- Ugyanerre az apparátusra világi művet is komponáltál mostanában.
- Életemben először zenésítettem meg Babitsot, késői nagy
verseinek egyikét: az Intelem vezeklésre címűt. Szinkopált motivika
vonul végig a darabon, azt a nyughatatlanságot tükrözve, amely a költeményben
is munkál. "Mivel a Földön jónak lenni oly nehéz" - e gondolatból
indul ki és ide érkezik a költői mű, melynek mondanivalója: senkit
sem okolhatsz magadon kívül, rendet kell tenned magadban. Csúcspontja a közepén
van, amit több szakaszban ér el, nemegyszer imitációs szövetben, fúgátókkal,
osztinátóval. Az idézett szavak halkan indulnak, s végül e pianóba térünk
vissza rezignáltan. Ez is az említett szerzői esten lesz hallható, s talán
még előtte a Fészek bemutató-sorozatában, Motetta címmel.
- Még egy kórusmű van a tarsolyodban, egy háromszólamú gyermekkar.
- Mondókák a címe, s a Mini Fesztivál programjára kerül. Második tétele
az "Ádám bátyám pávát látván, száját tátván pávává vált" ismert
szövegére épül. A harmadik kevésbé közkeletű, egyik tanítványomtól
tanultam: "Fekete bikapata kopog a pepita patikaköveken". A csupa
hosszú hangos előbbivel hatásos ellentétben áll e rövid, pattogós
zárótétel-szöveg, amely másfél percen át csupa nyolcadban szólal meg.
Dinamikával igyekeztem változatossá tenni a rövid szótagok lüktetését. A
nyitótétel pedig saját szövegem, egyik lányom altatásakor költöttem: "Esti
szellő jár a kertben, / Ruhád tőle meg-meglebben. / Arany békét old
ki csendben: / Arany béke jár a kertben."
- Gondolom, már dallammal dúdoltad ezt az altatót.
- Nem, csak recitáltam. Nem szoktam szövegeket rögtönözni a gyerekeimnek,
zongorán inkább.
- Ám nemcsak énekes művek készülnek manapság kezed alatt.
- A gyerekeimnek és tanítványaimnak szánt hangszeres és négykezes
karácsonyi feldolgozások mellett Szerenádot komponáltam. Oláh Miklós
kollégámtól kaptam a felkérést, hogy vonós zenekara számára írjak aránylag
könnyen eljátszható darabot, amelyben gitárszóló is előfordul. Hiába
tanulmányoztam a hangszert és a kortárs gitárrepertoárt, az eredmény kicsit
nehézre sikerült, így átírtam hattagú gitáregyüttesre, amely jobbára két
szólamra oszlik. Ez is szerzői estemen hangzik majd el.
- Van-e nehézségi különbség a gitárok és a vonós zenekar szólamai közt?
- Nem nehezek a zenekari vonósszólamok. Annak ellenére, hogy iskolai
használatra alkalmasnak törekedtem írni, brácsa és nagybőgő is
szerepel az együttesben.
- S mi egészen új az asztalodon?
- Egy kíséret nélküli vegyeskar, melyet a Kossuth-pályázatra adtam be. A
szöveg népköltés, a dallam rubato karakterű, régi stílusú. Egy
vonósnégyes-versenyen is szándékozom indulni, remélem, időben be tudom
fejezni az arra szánt kvartettet. Távolabbi terveimben is szöveges művek
szerepelnek. Michael Ende Momo című meséjéből vagy Lázár Ervin
A hétfejű tündéréből tervezek gyerekoperát. Megragadott a mese,
amely szerint Csodaország kapujában két fa áll: egy aranyrudakat meg egy
furulyákat termő. A Hétfejű tündér pedig csak a furulyázni tudót
engedi be.
*
Megjelent a Muzsika c. folyóirat 2002. szeptemberi számában. Hollós Máté
Művek bontakozóban c. sorozata további 3 interjúja szintén Nógrádi Péter
műhelymunkájával foglalkozik a Muzsika 1998. májusi (Hollós
Máté: Művek bontakozóban), 2006. májusi (Hollós
Máté: Művek bontakozóban) és 2010. októberi számában (Hollós
Máté: Művek bontakozóban) (A Szerk. megj.)
Mondókák (1. Altató (Nógrádi
Péter verse); 2. Ádám bátyám; 3. Rumba) gyermekkarra ♫
- mezzoszoprán - brácsa -
klarinét verzióban is
"A második félidő kezdeteként Huszár Anita jutott ismét szóhoz: a Mondókák hármas sorozatát adta elő, ezúttal Cs. Nagy Tamás (brácsa) és CSONGÁR PÉTER (klarinét) kíséretével. Ezeknek a daloknak (ha szabad így neveznünk őket) a fekvése sokkal jobban megfelelt az énekesnő regiszterének, a magasabb fekvésben hangja szépen kinyílt, és még jobban megmutatkozott vonalérzéke. A kis sorozat csúcspontja a harmadik mondóka, a Fekete bikapata [Rumba - A Szerk. megj.] volt, amelyben a legjobban érvényesült Nógrádi sajátos humora."
(Malina János, Muzsika 2012/7.)
Vásári népballada, Táncdal,
Blues, Rumba
Weöres Sándor verseire ♫
A szerző Weöres Sándor verseire komponált kis művei az
amatőr kórusok igényéből születtek. A tenort és basszust egyetlen
szólammá egyesítő Blues és Rumba
humoros, könnyed hangvételű,
de igényesen megkomponált tételpár.
A Blues című tételben megtaláljuk a műfajra annyira
jellemző változó tercet, a változatos táncritmusokat, és mindemellett a
szövegben rejlő humor ízléssel, de lehetőség szerint végletekig
történő kiaknázását. Itt a fiúké a vezető szerep, a lányok kísérete
mellett mindig emeljük ki ezt a szólamot. A tétel tetszés szerint egymás után
kétszer énekelhető. A Rumbában a félkottát vegyük alapegységül, így elég
gyors tempót kapunk, és a félkottán belül a szövegnek megfelelően kissé
fellazítjuk a ritmusokat.
A KÓTA 3. gyűjteményében ("Felhő táncol" 2008) a "Táncdal"
(Weöres) s a
"Pásztorok, pásztorok" c. kórusokat találjuk, míg a KÓTA 4.
gyűjteményében ("Kóruskönyv" 2012) a Weöres Sándor verseire írt
művek ("Blues", "Rumba") szerepelnek. Ez utóbbi
kiadványban a Blues és Rumba c. darabokról még elemzést is
olvashatunk. (Mindszenty Zsuzsánna, in: Kóruskönyv 2012, KÓTA)
Hej,
víg juhászok, csordások és a Pásztorok, pásztorok
egyszólamú egyneműkarra, zongorakísérettel karácsonyi gyermekdal
feldolgozások ♫
Feljött már a hajnalcsillag-erdélyi népdal egyneműkarra és zongorára ♫ (1995)
Ez
eredetileg egy karácsonyi, zongorakíséretes gyermekkarnak készült, amely a
szerző 2014-es szerzői estjén szólalt meg először a budapesti
Kós Károly zenei általános iskola kórusával, Hraschek Katalin
vezényletével. A műnek van egy négyszólamú vegyeskari, ill.
hatszólamú feldolgozása is. Az alábbi hangfelvételen ez utóbbi, a hatszólamú
változat szól, a Banchieri énekegyüttes tolmácsolásában. A "Feljött már a hajnalcsillag" gyermekkari változata a
KÓTA „Az angyal énekel" c. 2002-es gyűjteményében is helyet kapott.
Betlehem, Betlehem 3
szólamú egyneműkarra, ill. 5 szólamú vegyeskarra ♫
https://www.youtube.com/watch?v=taJRoDg5Fnc
Ez
a kórusmű is a KÓTA „Az angyal énekel" c. 2002-es gyűjteményében
szerepel.
Az első 3 versszak szövege a betlehemi csillag (a parasztember által ismert „hajnalcsillag”) megjelenése utáni pasztorális jelenetet idézi, „keljenek föl, kik alusznak”. Az angyalok énekelnek, megjelenik a bölcső, „abban nyugszik a Teremtő”. A szívünket melengető karácsonyi kép. A 3. versszak végén az 1 ütemes bővülésben a zongora IV7 akkordja figyelmeztet: valami más következik: „Bal kezében arany alma, jobb kezében arany vessző.” Mintha Szent István királyt látnánk a trónon, s mintha a sámánok varázsos vesszője éledne fel: „Hogyha ő az megzúdítja, zúg az erdő cseng a mező”. Ez tán már nem is Jézus Krisztus, ez a szöveg ősi magyar létet idéz. A népi költő emlékeiben milyen szépen megfér a bölcsőben fekvő Megváltó a nagy tiszteletű Szent István emlékével, a varázsvessző „megzúdította” „zengő csodaerdő”-vel.
Az 5. versszak 4-5-6-7 ütemes bővülő sorai a csodát jelzik, mert csoda történt, amelyről (től?) az erdő és a mező – az egész élet, az egész természet zeng.
Varázsos szöveg, szép, régi dallam, gyermeki fantáziát meglendítő ősi kép – mindez „hozzáférhető”, kisebb gyerekek számára is jól énekelhető feldolgozásban: ez Nógrádi Péter nekünk szánt egyik csillaga.
A fent említett művek (Betlehem, Betlehem,...;
Feljött már a hajnalcsillag,..) és a későbbiekben tárgyalandó művek
(Ballada; Vásári népballada; Októberi ima) elemzéseit Patrik Judit: Nógrádi Péter vokális műveinek tanítása (ELTE
BTK Zenei Tanszék, 2007.) c. szakdolgozatából idéztük.
A 6 szólamú kórusra feldolgozott
11 Illés szám hangzó anyaga:
Ne
gondold:
http://www.youtube.com/watch?v=iC0G19uZQnk
Átkozott
féltékenység:
http://www.youtube.com/watch?v=AGg3db3MYKA&feature=relmfu
Amikor
én még kis srác voltam:
http://www.youtube.com/watch?v=wBs9pZCzJzo&feature=relmfu
Kugli:
http://www.youtube.com/watch?v=SrplhgWOVYI&feature=relmfu
Láss,
ne csak nézz:
http://www.youtube.com/watch?v=XI--KQ2QwDk&feature=relmfu
Te
kit választanál:
http://www.youtube.com/watch?v=WxCxf6SDwsU&feature=relmfu
Különös
lány:
http://www.youtube.com/watch?v=mRMARYIdfwY&feature=relmfu
Eltávozott
nap:
http://www.youtube.com/watch?v=jhG8swK1k6c&feature=relmfu
Virágének
♫:
http://www.youtube.com/watch?v=SiyIwJbwInI&feature=relmfu
Igen:
http://www.youtube.com/watch?v=eAuKcu9hvcs&feature=relmfu
Gondolj
néha rám:
http://www.youtube.com/watch?v=Pd7WS-rMGvw&feature=relmfu
Az
asztalos imája, Szerb György versére (2012)
Énekli Szilágyi Szilárd (tenor), a Banchieri
Énekegyüttes tagja.
II.
FELNŐTT IRODALOM
Antiphona in
memoriam Zoltán Gyöngyössy (2011)
Antiphona in
memoriam Zoltán Gyöngyössy
Klenyán Csaba – klarinét, Szűcs Péter –
basszusklairnét, Jankó Attila – fagott, Szokolay Balázs – zongora
Elégia
fúvósötösre (2006)
https://www.youtube.com/watch?v=WxYBbgpfLmo
Partita – négy Csontváry kép
vonósokra (2015)
Ősbemutató: Budapest, Vigadó díszterme,
H: Szegedi Szimfonikus Zenekar, vezényel:
Gyüdi Sándor - 2015
Nógrádi
Péter: Partita, négy Csontváry-kép vonószenekarra
Canzonetta - kamaraegyüttesre
(hegedű, zongora és fúvósötös) (2008)
https://www.youtube.com/watch?v=IJRkw6nN3dQ
„A Canzonetta figyelmünket mindvégig maximálisan lekötő, villódzóan eseménygazdag,
erőteljes ritmikájú és változatos mű, amelyet csak elgondolkodtatóbbá tesz a meditatív hangba hajló befejezés.”
(Malina János, Muzsika, 2011/4.)
Divertimento -
hegedű-klarinét-kürt trió (1983)
A Magyar Zeneművészek Szövetségének közönségdíja
a Magyar Rádió kortárszenei seregszemléjén - 1986
Évszakok - kamaraegyüttesre
(1997)
A Magyar Rádió felkérésére
https://www.youtube.com/watch?v=TJOV61jAdJU&t=660s
Kantáta (1. Victimae
paschali; ♫ 2.
Tavaszi szél) egyszólamú egyneműkarra, klarinétra, ütőkre és
zongorára (2000)
Kantáta - 1.Victimae paschali laudes
Kantáta -
1.Victimae paschali laudes
Pál Eszter - népi ének, Tóth Benedek -
ütők Granik Anna – zongora
Kantáta 2. Tavaszi szél
Ez a Kantáta 2000-ben készült el a NOE (Nagycsaládosok Országos
Egyesülete) megbízásából. Ősbemutatója a gödöllői Agrártudományi
Egyetem aulájában volt, a Magyar Millennium alkalmából rendezett, az egész
Kárpát-medencéből egybegyűlt nagycsaládos kongresszus ünnepi
megnyitójaként, június végén. Ugyanebben az évben a debreceni Bányai Júlia
Zenei Általános Iskola gyermekkara adta elő, Váradi Judit (zongora)
és Szabó István (ütők) közreműködésével, Tóth Ágnes
vezényletével a Fészek klubban. A Bartók Rádió a koncertet fölvette.
"Nógrádi Kantátája nagyon egyszerű és áttetsző szerkesztésű kompozíció. A Victimae paschali sequentia dallamából indul ki; a latin szövegű részeket magyar nyelvű énekkel párosítja. Ezek a magyar részek úgy jelennek meg a sequentiában, mint valamiféle tropus. Hangsoruk alapja (az e) azonos, de a modusz két helyen más (fisz és h helyett f és b szerepel).
A második tételben magyar melódia áll a középpontban, a korábbi csengés-bongás helyett dobütések kísérnek. A hangzás pompás, az egész muzsika frissességet, erőt áraszt. Élmény volt hallgatni a Tóth Ágnes vezette debreceni Bányai Júlia Iskola Kórusának felszabadult, örömteli előadását (ütőkön Szabó István, zongorán Váradi Judit működött közre)."
(Porrectus,
Muzsika, 2001/2.)
Az Úristent magasztalom
orgonakíséretes vegyeskarra. Szöveg Kájoni János Cantionale Catholicum
énekeskönyvéből (1676) ♫
Nógrádi Péter:
Az Úristent magasztalom...
Kecskeméti Kodály Zoltán Ének-zenei Általános
Iskola, Gimnázium, Szakközépiskola és Alapfokú Művészeti Iskola Grádics
Kórusa Jámbor Zsolt vezényletével
Suscipe Loyolai Szent Ignác
(Ignatio de Loyola) szövegére
CANTEMUS kamarakórus (Nyíregyháza) Szabó Soma
vezényletével
"Az ezt követő Suscipe, amelyet a magyarországi jezsuita
rendtartomány
felkérésére komponált, talán az egész hangverseny legszuggesztívebb,
legerőteljesebb darabja volt: a prelúdium és fúga tételpár
sugallta forma
világos és meggyőző volt, emóciói nemesek és ihletettek, s
a mű ezenfelül
ökonómiájával, valamint pregnáns lezárásával is kitűnt.
.."
(2012. május 20. - Nádor-terem.
Rendező: Nádor Programiroda)
(Malina János, Muzsika 2012/7.)
Őszi rigódal (Áprily
Lajos versére) ♫
„A koncertre érezhetően nem kifogástalan egészségi állapotban érkező énekkar (Prelude Vegyeskar, karnagy: dr. Kabdebó Sándor. A Szerk. megj.) Nógrádi Péter Áprily Lajos versére írt Őszi rigódalát megkapóan sallangmentesen és tisztán szólaltatta meg. Úgy daloltak, mint a versben megelevenített „megtévedt”, „révült és holdkóros” rigó, mely a deres őszön júniusi ragyogást idéz. „Halkan szól, mintha félne, köd ül a hangok túlfinom során” – jellemezhette volna ekként a produkciót maga a költő. Szöveg, zene és előadás ritka harmóniájával találkozhattunk tehát. Nógrádi az egymásba tűnő költői képeket magától értetődő természetességgel transzformálta képlékeny, olvadékony motívumlánccá. Érzékeny, érzelmes kompozíció, jó lenne, ha a magyarországi kórusok repertoárdarabjává válna.”
(Tizenkilencre
lapot? Ősbemutatók a Fészek Művészklubban –
(Molnár
Szabolcs, Muzsika, 2017/2. szám)
Ballada vegyeskarra moldvai csángó népdal nyomán ♫
Vásári népballada vegyeskarra Weöres Sándor versére ♫
https://www.youtube.com/watch?v=DnI4pALiTcM
Az Úr angyala moldvai csángó szövegre egyneműkar ♫
Nógrádi Péter 2006-os szerzői estjén a
Nádor teremben szólalt meg Sapszon Ferenc vezényletével a Kodály Zoltán
Kórusiskola Jubilate kórusával.
https://www.youtube.com/watch?v=RvXwXR-x5U0
Az
Úr angyala c. egyneműkar
hangfelvétele - amint az a Műjegyzékben is látszik -
egy Hungaroton CD-én, a 6 szólamú Betlehem,
Betlehemmel együtt a Musica Nostra
nőikar (élén: Mindszenty Zsuzsánna)
önálló lemezén (20. századi kórusművek /Hungaroton
Classic HCD 31840) 1999. óta létezik.
Messa da camera
szerzői CD-ről
Kiss Rózsa, Bardócz Erzsébet, Basky István,
Korpás Ferenc,
Componensemble (Romos Zsolt, Szabó Bálint,
Láng Zénó,
Kollár Zsuzsa) vez.: Serei Zsolt
Kyrie
https://www.youtube.com/watch?v=LKix7XUFWYI
Sanctus
https://www.youtube.com/watch?v=R3S2H3qJc-Y
Agnus
https://www.youtube.com/watch?v=cmJISeiud0w
Missa brevis ♫
A "Kortárs zene a Trefort kertben" elnevezésű, sikeres koncertsorozat ötletgazdája dr. Mindszenty Zsuzsánna 2013. febr. 27-én Hollós Mátéval közös műsorban a Missa brevis c. mise Kyrie és Sanctus tételeit dirigálta.
Kyrie – 6 szólamú vegyeskarra (1996)
https://www.youtube.com/watch?v=rc7yQ80nTMw
Októberi ima - vegyeskarra (2005)
Pilinszky János: Kárhozat ♫ és Nagy Gáspár: Öröknyár, elmúltam 9
éves c. verseire, valamint a záró mondat Fekete István: Levél Bécsbe ♫
c. írásából
2006-ban
ez a mű első díjat nyert a KÓTA által 1956 tiszteletére meghirdetett
zeneszerzőversenyen.
Őszi zsoltárok két
szólóhangra, kórusra és zenekarra (2016)
Nógrádi
Péter: Őszi zsoltárok két szólóhangra, kórusra és zenekarra
Laczák Boglárka (mezzoszoprán), Szélpál
Szilveszter (tenor), Vaszy Viktor kórus, Szegedi Szimfonikus Zenekar,
vezényel: Gyüdi Sándor
Szövegek:
I.
Kulcs elkallódni,
zár bezárulni,
cipő megállni,
amennyire csak számok tudnak valakit
kézreadni és idegenné tenni,
olyan mély a mi elhagyatottságunk.
(Pilinszky: Hasonlat)
II.
a sír
NIncs sehol
a sír
a gyilkosok
a test
se I T T
NIncs sehol
a test
se O T T
a test
se O T T
a csont
a
gyilkosok
NIncs sehol
a csont
(p. s.)
egyszer majd el kell temetNI
és nekünk nem szabad feledNI
a gyilkosokat néven nevezNI!
(1983)
(
Nagy Gáspár: Öröknyár - elmúltam 9 éves)
csak a holtakért,és az élőkért,
szép szülőhazánkért imádkozNI,
imádkozNI, imádkozNI...
III.
Boldogasszony anyánk, régi nagy Pátrónánk,
nagy ínségben lévén, így szólít meg hazánk:
Magyarországról, édes hazánkról,
ne feledkezzél el szegény magyarokról!
Ó, Atyaistennek kedves, szép leánya,
Krisztus Jézus anyja, Szentlélek mátkája!
Magyarországról...
Fordíts el hazánkról ennyi nagy ínséget,
melyben torkig úszunk, nyerj már békességet.
Magyarországról...
IV.
Közel az Úr Isten a töredelmes
szívekhez,
és a sérelmes lelkekhez segítséggel lészen.
Az igaznak itten ő nyavalyája sokasul,
de minden nyomorúságból kimenti az Isten.
Mert megőriztetik az ő csontja Istentől...
De a gonosztevőt az önnön vétke megöli.
Ki az igazat gyűlöli, elvész idő előtt.
Megtartja az Isten élteket ő szolgáinak,
akik csak őbenne bíznak, nem esnek szégyenben.
(34. genfi
zsoltár /9-11, Szenczi Molnár Albert)
V.
Szedjétek össze a romokat, s tegyetek belőle mély alapot jövendő
nagyságnak!...
Csináljátok a békesség műveit temérdekekké!...magatok álljatok elő
lángénekkel!
(Kölcsey: Mohács – részlet)
Nógrádi Péter Weöres Sándor: Akik megtalálnak c. versére ugyanezzel a címmel írt 1995-ben
(Bartók halálának 50. évfordulóján, a Magyar Rádió felhívására egy vegyeskart,
a többi kortárs szerzőhöz (negyven!) hasonlóan – élőszóban egy ajánlást is elmondott. Ezeket a Magyar Rádió 4
CD-ből álló albumban megjelentette. Ennek ötletgazdája, egyben
szerkesztője Lázár Eszter volt.
Váci kóruskarnagy-tanárkollégám, Brusznyai Margit
fedezte fel számomra ezt a szép, korai Weöres verset. A darab a vers hű
lenyomata, megtartva annak héttagúságát, amelyet az "én keresem" szavakra írt dallammotívum fog egybe.
Weöres Sándor: Akik megtalálnak
"Én keresem a célomat, célom engem majd megtalál.
Én keresem a hitemet, a hitem is majd megtalál.
Én keresem a szívemet, a szívem is majd megtalál.
Keresem azt, aki enyém, ő is keres majd, megtalál.
Én önmagamat keresem, egyetlen lesz, ki nem talál.
Én keresem az életem, életem egyetlen halál.
Én keresem halálomat, és életem majd megtalál.
Fohász
- ismeretlen
költő versére énekhangra, gitárra, klarinétra és fagottra (2005)
Te tudod, hogy mi kell nekem,
édes Megváltó Istenem.
Ó, add meg, ami jóra visz,
még hogyha én nem kérem is.
Te tudod, hogy mi árt nekem,
édes Megváltó Istenem.
Ne add azt, ami bajba visz,
még ha naponta kérem is.
H: Földesi Ildikó, a Banchieri Énekegyüttes
tagja
Isten a szekéren – kamaraopera Sánta Ferenc novellája nyomán
(1991-2014)
Ambrus Ákos, Cser Péter, Szabóky Tünde, Kós
Károly Művészeti iskola (karigazgazgató: Hraschek Katalin), Hegyvidéki
kamarazenekar, vezényel: Gémesi Géza
1. jelenet:
https://www.youtube.com/watch?v=7pD5t1AE7C8
2. jelenet
https://www.youtube.com/watch?v=_BYqUz_kJ-s
3. jelenet:
https://www.youtube.com/watch?v=4wmRvRfl3SY
4. jelenet:
https://www.youtube.com/watch?v=0WK7BkYkHAg
zárójelenet:
https://www.youtube.com/watch?v=Rd_fiIwPhuw
Magyar Requiem - 'in memoriam '56 2006
H:Wiedemann Bernadette, Bándi János,
a Magyar Rádiókórus (karigazgató: Pad Zoltán)
a kiegészített Budapesti Vonósok, vezényel:
Antal Mátyás
https://www.youtube.com/watch?v=H4x8-zr_iOg&t=1362s
A Magyar requiem megkomponálásával alkalmasint pályája eddigi csúcsára
érkezett Nógrádi Péter.
Későn indult az útján, diplomás mérnökként jutott csak a Zeneakadémia zeneszerzés szakára. Alkotói bontakozását nem segítette visszahúzódó, csöndes természete. De lám, aminek ki kell virágoznia, - kivirágzik. Évek óta tesszük szóvá az új magyar zene rádiós szemléjén - mindenekelőtt kórusművei kapcsán -
azok lírai kifejező erejét, szakmai és költői értékeit.
Az 1956-os forradalom 50. évfordulója alkalmából a Németh László Alapítvány pályázatára írta eddigi legnagyobb terjedelmű és apparátusú kompozícióját, a 25 perces Magyar requiemet, mezzoszoprán és tenor szólistára, vegyeskarra és szimfonikus zenekarra. Hat - a forradalom emlékét idéző - verset foglalt a műbe, és zenekari epilógussal kerekítette le a kompozíciót. Gömöri György: Ilyenkor c. verse a nyitótétel, Vas István Az új Tamás, Sinka István: Üdv néked, ifjúság!, a Fodor András: Elszántak c. költeménye során emelkedünk a tetőpontra:oda, ahol a nép hangja a legtisztábban szólal meg az "Árva vagyok,nincs gyámolom" kezdetű, fájdalmasan gyönyörű énekünkkel.
A női szólista hangján felcsendülő népdal azonban nem marad zárvány. További népdalok foszlányai veszik körül, s vezetnek vissza a költők szavához. Ezek azonban hangszerek hangján hallhatók. Kollektív emlékezet légköre árad ebben a gesztusban az a különösen szép, hogy egyértelmű jelzés, és mégis nélkülöz bármi plakátszerűséget.
Még két vers marad hátra: a "Szózat a sírból" - Füst Milántól, és az "Ők már kivárják" - Nagy Gáspártól. Ebbe - mint utolsó szöveges tételbe - szőtte bele a Requiem latin kezdőmondatát Nógrádi Péter. Ez megint szerkesztési finomságra vall, ha Requiemnek nevezi a művet, - legyen ott az embléma, de megint nehogy plakátszerűen,csak amolyan vízjelként.
A zenekari epilógus a zeneszerző szubjektív hangja, személyes kommentárja azokhoz az eseményekhez, amelyekről 4 éves korából már őriz emlékeket. S amelyeket nem egyedül ebben a művében érlelt zenévé, hiszen a félszázados évfordulóra vegyeskart is komponált "Októberi ima" címen, amelyben Nagy Gáspár emblematikussá nőtt "Öröknyár, elmúltam 9 éves" című költeményét ötvözte Pilinszky János "Kárhozat"-ával.
E mű után az eddiginél is nagyobb érdeklődéssel várhatjuk Nógrádi Péter további zenéjét, különösen a nagyobb léptékű alkotásokat. Van hangja, van arányérzéke ehhez, meg tudja emelni a tétet, amit maga elé vesz.
(Hollós Máté kommentárja az "Új magyar
zene a rádióban" sorozatban, 2008. január 30.)
A Bárány menyegzője (In
memoriam D. Zs.) kamaraegyüttesre (1997)
https://www.youtube.com/watch?v=IW9eOazjVCk&t=1s
A Budapesti Őszi Fesztivál
kamaraegyüttese, vezényel: Tihanyi László
Felvétel: MTA Kongresszusi terem, 1997. október 9.
H: Hungaroton Classic - HCD 32628
"Formai fegyelemmel párosuló hangszín-fantázia és biztos kézzel
alakított
forma jellemezte NÓGRÁDI Péter Durkó Zsolt emlékének ajánlott kompozícióját, (A
Bárány menyegzője - in memoriam D. ZS.) melynek rokonszenves,
csöndes líráját nagy, érzelmi kitörés ellenpontozza."
(Farkas
Zoltán, Muzsika,1998/1.)
"A darab végén altfuvolán – korál módjára – egy Húsvét nagyhetén egykor
énekelt gregorián antifóna ("Dum fabricator mundi") záró versét halljuk, melyhez polifón szerkesztésű – zongora, vibrafon csengésével kísért –vonósegyüttes társul."
(Idézet
a szerzői CD műsorfüzetéből, HCD 32628 -2009)
Missa carminum vegyeskarra és
orgonára (2008)
A mű Sanctus tétele:
https://www.youtube.com/watch?v=1JXT3TyAa1s
Sonata da camera klarinét-brácsa-zongora trió (2013)
https://www.youtube.com/watch?v=-GSqcgdYHEM
III.
KOTTAMELLÉKLETEK, ILLUSZTRÁCIÓK
***
Szeretet dalai (Az Alkotó Muzsikusok Társasága kiadványából)
A
Négykezesek apró
zongoristáknak (Az Alkotó Muzsikusok Társasága
kiadványából)
Ouverture és korál
ű
/ Eredeti
kórusváltozatának szövege: „A mélységből kiáltok hozzád, Uram"
- De profundis clamavi... (129. zsoltár) /
***
***
IV.
NÓGRÁDI
PÉTER MŰJEGYZÉK
(A mű kottája a mellékletben: ♫)
A
Műjegyzékben szereplő K: és H: a kotta, ill. a hangzó anyag
rövidítése
• Mielőtt szopránhangra és zongorára, Pilinszky János versére (1978)
• Betlehemi királyok nőikarra, fuvola-, hegedű- és zongorakísérettel József Attila
versére (1980)
• Divertimento klarinétra, hegedűre, kürtre (1982-2003)
K: Akkord Zenei Kiadó, A-1111
H: Hungaroton, SLPX 12945
• Metamorfózisok
a) vonósokra (1983)
b) zenekari változat (1984)
H: Magyar Állami Hangversenyzenekar,
vezényel: Antal Mátyás
Felvétel: MR, 1984. 11:10
• A tó 12 szólamú énekegyüttesre Beney Zsuzsa versére (1984)
• Rapsodia vonósokra (1986)
H: Hungaroton, in: Fiatal
Zeneszerzők Csoportja, Antológia 1-2 - SLPX 31144
• Tengertánc – öt egyneműkar, Weöres Sándor verseire
(Szoprán hangra,
klarinétra, zongorára verzióban is) (1986)
• Tantum ergo
(1986-2001)
a) férfikarra
b) vegyeskarra, zongorakísérettel
• Évszakok kamaraegyüttesre (1987)
H: Rádiózenekar kamaraegyüttese,
vezényel: Ligeti András
K: Edition Simonffy 700
• Via crucis szimfonikus zenekarra (1987)
• In principio vegyeskarra (1987)
H
: Tomkins Énekegyüttes, vezényel: Dobra János
MR. 1989. felv.
• Elegia fúvósötös (1987- 2006)
K:
Akkord Zenei Kiadó, A - 1140
• Mialatt mély csönd... – vegyeskarra, orgonakísérettel (1987)
Tenebrae
factae sunt
a) vegyeskarra (1987)
b) orgonára (1988)
• De profundis – 129. zsoltár vegyeskarra (1988)
• A fényes hajnalcsillag – Introitus 6 szólamú vegyeskarra, Pilinszky János
versére (1988)
H: Tomkins Énekegyüttes,
vezényel: Dobra János
Felvétel: MR, 1990.
• Kánon szopránhangra és zongorára, Pilinszky János versére (1988)
• Fuvallat szóló fuvolára (1988)
• Szép violácska szopránhangra és zongorára (1988)
• Négy prelűd (1989)
a) zongorára és ütőkre
b)
ütőegyüttesre
I. Éjszakai beszélgetés, II. Harangvirágok, III. Ütközet, IV. Rózsaablak
H: Eckhardt Gábor - zongora,
Holló Aurél - ütőhangszerek
Felvétel: MR, 1990
K: Akkord Zenei Kiadó, A -1153
• Agonia Christiana vegyeskarra, Pilinszky János versére (1990)
• Isten a szekéren – kamaraopera Sánta Ferenc novellája nyomán (1990-1991)
•
Három impromptu fuvolára, klarinétra és zongorára (
• Betlehem, Betlehem női-, ill. vegyeskarra (1994) ♫
H: Musica Nostra Énekegyüttes,
vezényel: dr. Mindszenty Zsuzsánna
Felvétel: Hungaroton stúdió, 1998
H: Hungaroton Classic, in: XX. századi kórusművek - HCD 31840
K: KÓTA, in: Az angyal énekel - ISMN M-9005255-1-2 hatszólamú nőikari
változat: Kontrapunkt Kiadó K-0091
• Mint a szép hűvös... – gyermekkarra és 2 furulyára (1994)
• Boldogasszony anyánk gyermekkarra és 2 furulyára (1994)
• Fuvoladalok 2 fuvolára (1994)
• Táncdal egyneműkarra, zongorára (1994)
K: KÓTA, in: Felhő táncol -
mai magyar zeneszerzők kíséretes kórusművei, ISMN M-9005255-2-9
• Magyar zsoltár vegyeskarra, Dsida Jenő verssoraira
(1995)
• Feljött már a hajnalcsillag ♫
a) gyermekkarra és zongorára, ill. vegyeskarra (1995)
K: KÓTA, in: Az angyal énekel -
ISMN M-9005255-1-2
b) zongorára ♫
K: Notina Scriptum, in: Szeretet
dalai - N. 2001
H: in: the Gift /Distributed by Banchieri Ltd.
Co.2009 Banchieri Ltd. 85-009
• Akik megtalálnak
vegyeskarra, Weöres Sándor versére – 1995
H: Magyar Rádió, in: Hommage a
Bartók - MR 011
• Vásári népballada vegyeskarra, Weöres Sándor versére
(1995) ♫
H: Banchieri Énekegyüttes
Felvétel: MR, 1998
K: Kontrapunkt Kiadó, K-0008
H: JASRAC, in: Liliomdal - HASF-1004
•
Magyar zsoltár vegyeskarra, Dsida Jenő verssoraira (1995)
K: MR énekkara, vezényel: Strausz
Kálmán
Felv.: MR, 1997.
• Az Úr angyala egynemű-, ill. vegyeskarra (1996) ♫
H:
Musica Nostra Énekegyüttes, vezényel: dr. Mindszenty Zsuzsánna
Felvétel: Hungaroton stúdió, 1998.
K: Editio Musica Budapest, Z. 14678
H: Hungaroton Classic, in: XX. századi kórusművek - HCD 31840
• Kyrie 6 szólamú vegyeskarra (1996) ♫
H: Banchieri Énekegyüttes
Felvétel:
MR, 1997
K:
Editio Musica Budapest, Z – 14719
• Ballada vegyeskarra, moldvai csángó népköltés (1996)
K: Kontrapunkt Zeneműkiadó 2014 K- 0225
•
Rapszódia vegyeskarra, Petőfi Sándor verssoraira
(1996)
• Az ég és a föld 6 szólamú vegyeskarra (1996)
• Tücsökzene kamaraegyüttesre (1997)
• A Bárány
menyegzője (In memoriam D. Zs.) kamaraegyüttesre (1997)
H: A Budapesti Őszi
Fesztivál kamaraegyüttese, vezényel: Tihanyi László
Felvétel: MTA Kongresszusi terem, 1997. október 9.
H: Hungaroton Classic - HCD 32628
• Az Illés együttes 11
dalának átdolgozása 6 szólamú énekegyüttesre; Szörényi Levente - Illés Lajos
szövegei (Amikor én még, Átkozott féltékenység, Eltávozott nap, Gondolj néha
rám, Igen, Kugli, Különös lány, Láss, ne csak nézz, Ne gondold, Te kit
választanál, Virágének) (1997) ♫
H: Zikkurat Kft - ZC 005
•
Virágének - a sorozat 11. darabja ♫
H: JASRAC, in: Liliomdal -
HASF-1004
• Cecília-himnusz
vegyeskarra (1997-2003)
• Hasonlat vegyeskarra,
Pilinszky János versére (1997)
• Missa brevis
egyneműkarra (1998) ♫
• Dies irae
kamaraegyüttesre (1998)
• Himnusz vegyeskarra
(1998)
• Oltalmad alá futunk
vegyeskarra (1998)
• Pastorale fuvolára, hegedűre és zongorára (1998)
• Hej, víg juhászok (1998) ♫
a) gyermekkarra és zongorára
b) zongoraszólóra ♫
K: Notina Scriptum, in: Szeretet
dalai - N. 2001
• Üdvözlégy, ó Jézuska
zongorára - 1998
K: Notina Scriptum, in: Szeretet
dalai - N. 2001
• Csordapásztorok zongorára (1998-2002) ♫
• Sinfonia notturna szopránra és vonósokra, Pilinszky János "Az ember
itt" c.
• Fantasia orgonára (1992, rev.: 1999)
• Mondókák egyneműkarra (Altató, Ádám bátyám, Rumba), gyermekmondókák és a
szerző szövegére (1999-2001) ♫
K: Editio Musica Budapest -
Z.14610
• Ünnepi fanfár négy
harsonára (1999)
•
Hol? – basszushangra és zongorára, Heinrich Heine versére (1999)
• Bordal basszushangra és zongorára, Petőfi Sándor verssoraira és
népdalszövegekre (1999)
• Kantáta
egyneműkarra, zongorára, klarinétra és ütőkre, Gérecz Attila
verssoraira, latin szekvencia és magyar népdal felhasználásával (2000)
H: Bányai Júlia Általános Iskola
Kórusa, km. Váradi Judit - zongora, Pál Eszter - zongora, Szabó István -
ütő, vezényel: Tóth Ágnes
Felvétel: Fészek Művészklub, 2000.
H: Hungaroton Classic - HCD 32628
K: Solo Music SMB No. 138
• Esztergomi kantáta vegyeskarra, orgonára és szimfonikus zenekarra,
Kölcsey Ferenc és Szenczi Molnár Albert zsoltárfordításai felhasználásával
(2001)
• Ouverture – zongora négykezes (2001) ♫
• Az Úristent magasztalom
a) vegyeskarra (1996) ♫
K: Editio Musica Budapest -
Z.14611
b) Korál címmel zongorára (2001) ♫
K: Editio Tatabánya, in:
Négykezesek apró zongoristáknak - PZ 003
• Messa da camera (Törökbálinti mise) vegyeskarra és zongorára (2001-2002)
H:
Kiss Rózsa - szoprán, Bardócz Erzsébet - alt, Basky István - tenor, Korpás
Ferenc - basszus, a Magyar Rádió Énekkarának szólistái, Kollár Zsuzsa -
zongora, Láng Zénó - vibrafon, vezényel: Serei Zsolt
Felvétel: Óbudai Társaskör, 2004. december 3.
H: Hungaroton Classic - HCD 32628
• Szerenád
hegedűre, csellóra, zongorára (2010)
• Motetta vegyeskarra és
zongorára, Babits Mihály "Intelem vezeklésre" c. versére (2002)
H: Tomkins énekegyüttes, zongorán
kísér: Granik Anna, vezényel: Dobra János
Felvétel: Fészek Művészklub, 2002. november 20.
• Magyarország az én
hazám vegyeskarra (2002)
K: Editio Musica Budapest - Z.
14677
• Vonósnégyes
(2002-2003) ♫
K: Akkord Zenei Kiadó, A -1124
• Pásztorok, pásztorok
(2003) ♫
K: KÓTA, in: Felhő táncol -
mai magyar zeneszerzők kíséretes kórusművei, ISMN M-9005255-2-9
• Októberi ima vegyeskarra, Nagy Gáspár: Öröknyár, elmúltam 9 éves, Pilinszky János: Kárhozat c. verseire és Fekete István: Levél Bécsbe c. írásának zárómondatára (2004). — 2006-ban ez a mű első díjat nyert a KÓTA által 1956 tiszteletére meghirdetett zeneszerzőversenyen. K. Editio Musica Budapest, Z. 14582.
• Zarándokének vegyeskarra Ady Endre: A pócsi Mária c. versének néhány versszakára és népénekekre (2005)
• Fohász ismeretlen költő versére énekhangra, gitárra, klarinétra és fagottra (2005)
H: Földesi Ildikó, a Banchieri Énekegyüttes tagja
• Haláltánc vegyeskarra zongorakísérettel (2006)
• Magyar requiem mezzoszoprán és tenor szólóra, vegyeskarra és zenekarra,
Gömöri György, Sinka István, Vas István, Fodor András, Füst Milán és Nagy
Gáspár verseire (2006)
H: Hungaroton Classic HCD 32628
• Mondókák gyermek-vagy női karra (mezzoszoprán, hegedű és klarinét trió verzióban is) (2001) ♫
K:
Editio Musica Budapest, Z. 14610
• Mint zengő érc vagy pengő cimbalom kürtre és cimbalomra
(2007)
H: Hungaroton Classic, in:
Kortárs magyar szerzők kürt-cimbalom duói - HCD 32601
• Canzonetta
kamaraegyüttesre (hegedű, zongora és fúvósötös) (2008)
• Zongoraötös fuvolára, klarinétra, hegedűre, csellóra és zongorára (2009)
• Suscipe vegyeskarra (szöveg: Loyolai Szt. Ignác) (2008)
K: Editio Musica Budapest, Z.
14718
• Missa carminum vegyeskarra és orgonára (2008)
• Szt. Mór mise szólistákra, vegyeskarra és zenekarra (2008)
•
Három Pilinszky dal (2009)
K: Solo Music Budapest SMB No. 97
2009
H:
Huszár Anita: ének, Cs. Nagy Ildikó (zongora) Cs. Nagy Tamás (brácsa)
• Psalmus fagottra és zongorára (2010)
K: Akkord Zenei Kiadó, A -1177
•
Relief szimfonikus zenekarra, Erkel Ferenc emlékére (2010)
Szolnoki Szimfonikus zenekar,
vezényel: Bolyki Zoltán
A Gyulai Várszínház felvétele, 2010. júl. 18.
• Kairosz basszushangra, fuvolára, zongorára és
ütőkre (2011)
• Ernesto Köhler: Der Fortschritt im Flötenspiel op. 33./2.Heft
E. Köhler 12 fuvolaetüdje
Nógrádi Péter által hozzáírt 2. fuvolaszólammal ♫ (2011)
Editio Zimmermann (Frankfurt) ZM 10911 - megjelenés: 2011. febr.
•
Cantica (Dante: Divina commoedia - részlet) vegyeskarra (2010)
•
Arabeszk hegedűre és zongorára (2011) ♫
K: Akkord
Zenei Kiadó A - 1210
•
Antiphona, in memoriam Gyöngyössy Zoltán – klarinétra,
basszusklarinétra, fagottra és zongorára (2012)
•
Mária óda liturgikus szövegekre, kórusra, zenekarra (2013)
•
Három hegedűduó (2013) ♫
•
Korálfantázia vegyeskarra, orgonára (2014) ♫
Ez
a mű a reformáció 500. évfordulójára meghirdetett pályázatra készült,
és
2014-ben jelent meg a "Nagy hálát adjunk! - Új magyar
kórusművek
a reformáció 500. évfordulójára" című kötetben a Luther Kiadónál.
A
mű orgonakísérettel és a cappella változatban is szerepel az említett
gyűjteményben.
• 136. zsoltár vegyeskarra (2015)
• Őszi rigódal
vegyeskarra Áprily Lajos versére (2015) ♫
K: Kontrapunkt
Zeneműkiadó K- 0284 2015
• Változatok egy szlovák népdalra - népi szövegre (mezzoszoprán, zongora) (2015)
• Érintések 5 dal Iancu Laura verseire, mezzoszopránra és zongorára (2015)
• Betlehem, Betlehem 6 szólamú egynemű karra (2015)
K:
Kontrapunkt Music K- 0091
• Partita – négy Csontváry kép vonósokra (2015)
Ősbemutató:
Budapest, Vigadó díszterme,
H:
Szegedi Szimfonikus Zenekar, vezényel: Gyüdi Sándor – 2015
• Sonata da camera klarinétra, brácsára és zongorára (2015)
K: Solo
Music Zeneműkiadó Kfc SMZ No. 144
• Őszi zsoltárok mezzoszopránra, tenorra, vegyeskarra és zenekarra (2016)
• Tristia vegyeskarra (Shakespeare 66.
szonett, ford.: Szabó Lőrinc) (2016) ♫
K: Kontrapunkt
Zeneműkiadó K- 0285 2016
• Madrigál
vegyeskarra (Arany János: Mátyás anyja c. versére) (2017)
♫
V.
FÉNYKÉPEK, DOKUMENTUMOK
Két dokumentum a Divertimentót díjazó Magyar Rádióbeli ünnepségről (1986)
Képek a Bárány menyegzője bemutatója és a zeneszerzői verseny díjkiosztója az MTA Kongresszusi Termében (1997):
Nógrádi Péter és Tihanyi László, karmester
A zeneszerzői verseny díjazottjai: Vajda
Gergely, Nógrádi Péter és Fekete-Kiss Sándor, továbbá a rendezők
képviseletében: dr. Schiffer János főpolgármester-helyettes és Zimányi
Zsófia, a Budapesti Őszi Fesztivál igazgatója
Nógrádi Péter, Vajda Gergely és dr. Schiffer
János
A díjátadás pillanata: Nógrádi Péter és dr.
Schiffer János főpolgármester-helyettes
A
Bárány menyegzője a Budapesti
Őszi Fesztivál zeneszerzői pályázatára készült. Az elismerő
oklevél alján három név szerepel: Kovács Sándor, a zsűri elnöke, Körmendy
Ferenc, a Fővárosi Közgyűlés Kulturális Bizottságának és a Budapesti
Őszi Fesztivál Művészeti Tanácsának elnöke, valamint Zimányi Zsófia,
a Budapesti Őszi Fesztivál igazgatója
Akik megtalálnak
vegyeskarra, Weöres Sándor versére – 1995
H: Magyar Rádió, in: Hommage a
Bartók - MR 011 c. album felvételének borítója
Az Úr angyala egynemű-, ill. vegyeskarra ♫ (1996)
H: Musica Nostra Énekegyüttes,
vezényel: dr. Mindszenty Zsuzsánna
Felvétel: Hungaroton stúdió, 1998.
K: Editio Musica Budapest, Z. 14678
H: Hungaroton Classic, in: XX. századi kórusművek - HCD 31840
Feljött már a hajnalcsillag ♫
a) gyermekkarra és zongorára, ill. vegyeskarra (1995)
K: KÓTA, in: Az angyal énekel - ISMN M-9005255-1-2
b) zongorára ♫
K: Notina Scriptum, in: Szeretet
dalai - N. 2001
H: in:
the Gift /Distributed by Banchieri Ltd. Co.2009 Banchieri Ltd. 85-009
Magyar requiem mezzoszoprán és tenor szólóra,
vegyeskarra és zenekarra, Gömöri György, Sinka István, Vas István, Fodor
András, Füst Milán és Nagy Gáspár verseire
(2006)
Sonata da camera klarinétra, brácsára és
zongorára (2015)
K: Solo Music Zeneműkiadó Kfc
SMZ No. 144
Vásári népballada vegyeskarra, ♫ Weöres Sándor versére (1995)
H: Banchieri Énekegyüttes
Felvétel: MR, 1998
K: Kontrapunkt Kiadó, K-0008
H: JASRAC, in: Liliomdal - HASF-1004
Zarándokének vegyeskarra Ady Endre: A pócsi Mária c.
versének néhány versszakára és népénekekre (2005)