Vendégünk volt

 

 

 

A zenekart a New York Symphony and Philharmonic Societies hivatásos zenészeinek egy csoportja alapította, akik 1896. február 13-án hangversenyt adtak az Alexander Hallban. A bevételt egy alapítvány kapta zeneiskola létesítésére, amelynek célja a zeneszerzés és zeneelmélet tanulmányozása, valamint a Princeton Egyetem történetének az ápolása volt.

 

http://www.scholaradvisor.com/wp-content/uploads/Princeton-University.jpg

 

A következő évszázadban a zenekar majdnem teljes egészében a hallgatók szervezetévé vált; mintegy 90-100 zenész, végzett és még tanuló hallgató jött össze az akadémiai karok széles körének képviseletében, és adott hangversenyeket az Alexander Hall „Richardson” termében.

 

A zenekar 1977 óta Michael Pratt vezetése alatt áll és a szimfonikus, valamint operai repertoár legnagyobb volumenű műveiből is tart repertoáron többek között olyan darabokat, mint pl. Mahler: Dal a földről és az 1, 2, 3. és 4. szimfónia; Stravinsky: Le sacre du printemps; Weber: Bűvös vadász; valamint Wagner: Trisztán és Isolda hangverseny verzióban. A Princeton Orchestra sikeres turnékat tett az USA-ban, az Egyesült Királyságban, Közép- és Kelet-Európában, valamint legújabban Spanyolországban is.

 

Az utóbbi években a zenekar fontos helyet foglalt el New Jersey állam hangverseny naptárában. A Newarkban megjelenő Star-Ledger lelkesen dicsérte a zenekart Mahler zenéjének szenvedéllyel teli előadásáért, és úgy nyilatkozott, hogy Mahler Harmadik Szimfóniájának ez az előadása minden zenekart büszkévé tehet. A nemrégiben tartott turné alkalmából a Glasgow-i Scotland Herald megjegyezte: „félelmetes tempó, élénk ritmus és dinamika, szenvedélyesen elkötelezett, erőteljes előadás, amelyet ők nyújtottak…”

 

http://orchestra.princeton.edu/wp-content/uploads/orchestra.jpg

 

A Princeton University Orchestra évi mintegy nyolc-tíz hangversenyt ad otthonában és rendszeresen turnézik is.  Ezeken a hangversenyeken egyaránt szerepelnek új zenedarabok, valamint a hagyományos repertoárhoz tartozó művek. A hallgatóság és a kritikusok egyaránt azon a véleményen vannak, hogy még a legismertebb művek is új frissességet kapnak a princetoni zenészek lelkes, szellemes és precíz előadásában. A zenekar hasznos szerepet játszik a Princeton Egyetem Zenei Tanszékének munkájában is, a zeneszerzés szakon végzett hallgatók új műveinek az előadásával. A zenekar rendszeresen kap meghívásokat speciális egyetemi események alkalmából is, mint amilyen Harold Shapiro beiktatása volt. De kulcsszerepet játszott a Princeton Egyetem alapításának 250. évfordulós ünnepségeiben is, beleértve egy előadást New Yorkban 1996 márciusában, valamint  Peter Westergaard  princetoni professzor, az egyetem által rendelt művének  világ premier előadásában is.

 

A zenekarban való részvétel önkéntes, a hallgatók tanulmányaik mellett járnak a próbákra és előadásokra. A zenekari végzősökből előadóművészek, zenetanárok és impresszáriók lettek, de a foglakozások jegyzékében találunk jogászokat, fizikusokat, üzletembereket, kormányzati tisztviselőket, építészeket is.

 

Michael Pratt karmester immár 30 éve irányítja a Princeton Egyetem zenekarát és működésének eredményeként ezt az együttest tartják az USA egyik legkiválóbb ifjúsági zenekarának. A hallgatóság és a kritikusok nemcsak a merész program összeállítást, hanem az előadások kitűnő minőségét is dicsérik. Skóciában, a Glasgow-i The Herald pl. így írt: „… kezdettől fogva jöttek a hírek, amelyek múlt este be is igazolódtak, hogy az amerikaiak lényegesen többet jelentenek, mint csak egy jó ifjúsági zenekar. Félelmetes tempót, élénk ritmusokat és dinamikát, és szenvedélyesen elkötelezett, erőteljes előadást mutattak be Michael Pratt irányításával Beethoven Hetedik szimfóniájának előadása során… Jól képzett együttest hallottunk, az interpretáció a mű tökéletes megértését és érettségét mutatta…”

 

http://orchestra.princeton.edu/wp-content/uploads/2014Fall091.jpg 

Michael Pratt karmester

 

A zenekar és Pratt az évek során a zenekari irodalom figyelemre méltó választékát adta elő, J. S. Bach zenekari szvitjeitől a klasszikus mesterműveken át, amilyen Beethoven Kilencedik szimfóniája és a Fidelio, továbbá Schubert, Schumann és Brahms romantikus szimfóniái, a kései romantikus mesterművekig, mint R. Strauss: Imigyen szóla Zarathustra c. szimfonikus költeménye. Pratt a XX. század számos művét is vezényelte, mint Stravinsky: Le sacre du printemps, Oedipus Rex, Petruska, Szimfónia fúvósokra, továbbá Berg: Hegedűverseny, Debussy: A tenger. De vezényelte az egyetem zeneszerző hallgatóinak több alkotását is, beleértve Peter Westergaard „Ringing Changes” és Steve Mackey „Banana/Dumptruck” című műveit.

 

Pratt a zenei előadásról szóló „Princeton bizonyítvány program” egyik fő létrehozója, ennek igazgatójaként működött több mint egy évtizedig. Ő továbbá a Richardson Chamber Players művészeti igazgatója, és Princetonban a Composers’ Ensemble igazgató helyettese is. Maestro Pratt az Eastman School of Music-ban és Tanglewood-ban tanult, tanárai között szerepeltek Gunther Schuller, Gustav Meier és Otto Werner Mueller. Ugyancsak ő a zenei igazgatója a Delaware Valley Philharmonic-nak, és az American Repertory Ballet fő karmestere.

 

A Princeton Egyetem Szimfonikus Zenekara – Michael Pratt vezényletével  – az alábbi műsorral szerepelt 2017. február 4-én a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Nagytermében az Arts and Artists Management és a Perform America International rendezésében:

 

Barber:

The School for Scandal – nyitány, op. 5

Berlioz:

Rómeó és Júlia, op. 17 – részletek

Gershwin:

Porgy és Bess – Szimfonikus kép (Russel Bennett átirata)

Stravinsky:

Tűzmadár-szvit

 

 

Mesterházi Máté a Princeton University Orchestra 2017. zeneakadémiai tartott műsoráról a következőket írta: „A koncert első felét meghallgatva (a másodikon már sajnos nem tudtam ottmaradni), nagyon magas szakmai színvonalú és egyben hallatlanul rokonszenves együttest ismerhettem meg a princetoniakban.

Rendkívül szerencsésnek találtam a program-összeállítást, amely a speciálisan amerikai (Barber, Gershwin) számok mellett az európai zeneirodalom kifejezetten orkesztrális színekben gondolkozó szerzőire (Berlioz, Stravinsky) fókuszált. A „Rómeó és Júlia” drámai szimfónia zenekari részletei így, kvázi szvitszerűen egymás mellé rendelve, hazai zenekaraink számára is ajánlható, remek műsorötlet, amely ráadásul az én személyes ízlésemet is telibe találta.

Hogy a zenekar magas professzionalitású karmestere, Michael Pratt úr a koncert elején még arra is figyelmet fordított, hogy megemlékezzék a veronai buszbaleset fiatal magyar áldozatairól, az zenei teljesítményén felül is számos új barátot szerzett Budapesten a Princeton Egyetem Szimfonikus Zenekarának.”

 

http://cpanel-dept-dev-puo.princeton.edu/wp-content/uploads/2014/03/puo1.png

 

YouTube-n található gazdag repertoárjából:

 

Princeton University - Verdi's Requiem April 25th, 2015

Korngold Violin Concerto - Jessie Chen Violin

Max Bruch Scottish Fantasy , Jessie Chen Violin

Princeton University Sinfonia - Danse Bacchanale

Gershwin - Rhapsody in Blue - Princeton Chamber Orchestra

 

Kiricsi Katalin

impresszárió

(Arts and Artists Management)