“Azzal, hogy egy tanítványom letette az alapvizsgát, még nem ért
véget a feladatom”
Ácsné
Szily Éva tanításról, növendékekről és zenekari muzsikálásról
Ácsné
Szily Éva (Auer Akadémia)
Éppen fél évszázada tanít, s már harmadik évtizede a
Tóth Aladár Zeneiskolában. Ma is
tizennégy növendékkel foglalkozik, akad közöttük óvodás és érettségiző
egyaránt, s olyan nagy nála a túljelentkezés, hogy csak akkor lehet tanítványai
közé kerülni, ha valaki távozik… Nem is csoda, hogy annyian szeretnének hozzá
járni, hiszen sok jeles hegedűművész kezdte nála a tanulmányait. A
legutóbbi Koncz János Versenyen is hat növendéke indult, s egy első és két
második helyet szereztek a különdíjak, dicséretek mellett. Ácsné Szily Éva
rendszeresen zsűrizik is, hazai és külföldi
előadásokat tart, március közepén például Luganóban utazott, hogy kétnapos
mesterkurzust adjon. Azt pedig, hogy éppen egy jeles napra esett a beszélgetésünk,
onnan tudtam meg, hogy tanterme tábláján nagy betűkkel kívántak neki
növendékei boldog születésnapot…
Ácsné Szily Éva 45 éves szakmai múlttal rendelkezik a hegedűtanítás területén. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Tanárképző Intézetének gyakorlatvezetője és didaktika tanára, a Tóth Aladár Zeneiskola tanszakvezetője. Növendékei országos versenyeken évtizedek óta a díjazottak között vannak, számos alkalommal nyert már ő maga is tanári nívódíjat. 2010-ben a Koncz János Országos Hegedűversenyen hét növendéke került az országos döntőbe, ami példanélküli a verseny történetében.
- Rendszeresen tart olyan továbbképzéseket,
amelyen arról beszél, hogyan kell a hegedűtanároknak a legkisebbekkel, a
teljesen kezdőkkel foglalkoznia. Miért tartja
lényegesnek ezt a témát, és mióta foglalkozik vele?
- Azóta, mióta
elvállaltam a tanárképzőn - ma már Zeneművészeti Egyetemen - a
didaktika tanítását, azaz már több mint húsz éve. Akkor
ugyanis végig kellett gondolnom, hogy a korábban megszerzett tudásból mit és
hogyan adjak át a leendő tanárjelölteknek. S rögtön, első
alkalommal mellbevágott, hogy ők mennyire félnek a kicsiktől, a
kezdő hegedűsöktől. Nincsenek erre
felkészülve, és tartanak attól, hogy elrontanak valamit. Aztán, amikor az év vége felé megkérdeztem tizenkét növendéktől,
hányan akarnak tanítani, összesen ketten tették fel a kezüket, a többiek a
zenekari munka mellett voksoltak. Elmondták, inkább azt
a pályát választják, ahol biztosabbak a tudásukban, s ahol leginkább a saját
játékukra kell figyelni. Valóban lényeges pontja a
tanításnak, hogy nullából indulva hogyan megyünk tovább. S ha ebben
megkapják a megfelelő segítséget, akkor ez az
elindulás katartikus élményt
jelent a tanárjelölteknek
is. Egyébként nemcsak a számukra érdekes ez a téma, hiszen fővárosi szakfelügyelőként
ugyancsak szembesültem azzal, a tanárok számára is állandóan visszatérő
kérdés, ha valami rosszul idegződött be, akkor azt
hogyan lehet javítani. Azóta is ezzel foglalkozom. S minden
évben a továbbképzés kapcsán megkérdezem, mi legyen az a téma, amiről a
következő esztendőben szó essen, s ilyenkor újra és újra a
kezdők tanítását kérik. A tanárképzősök nagyon szűkre szabott
módszertani óráin is próbálok erről minél többet beszélni. De rendszeresen
megesik az is, hogy diplomával, végzett tanárként is eljön hozzám valaki órákra, hogy
néhány gyakorlati tanácsot kapjon, és
nagyobb biztonsággal tudjon oktatni.
- Említette, hogy sokan inkább a zenekari munkát választják. Ön azonban mindkettőt fontosnak tartotta, hiszen a tanítás
mellett számos együttesben muzsikált, szinte egész eddigi pályája során.
- A zenekari
játék állandó művészi impulzust ad egy zenetanárnak is,
s szerintem erre mindenkinek szüksége van. Már gyerekként elkezdtem
együttesekben játszani, s később felnőttként – amikor már Budapesten
éltem - az Operaház zenekarában játszottam
kisegítőként, ahol nagy örömömre új irodalommal is megismerkedhettem.
Fontos, hogy az ember töltődjön, s ehhez remek
lehetőségnek tartom az együttes játékot. Egy zenész a
diplomaszerzésig komoly technikai tudásra tesz szert, ami azonban napi
gyakorlás, motiváció nélkül könnyen leépül. Fiatal zenészként is már
tudatosan harcoltam ez ellen, még vonósnégyest is alapítottam, mert úgy
éreztem, azzal az irodalommal a főiskolán nem foglalkoztunk eleget.. Később alapítottam egy zenepedagógusokból álló
kamarazenekart, a Parlandót, amelynek művészeti vezetője Devich
Sándor lett, akivel egy évtizedig volt szerencsém
együtt dolgozni, mely időszak szakmailag és emberileg is sokat adott
nekem. Devich Sándor határozott egyéniség volt, akinek a szavára lehetett adni,
s kiválóan ismerte a kamarazenei irodalmat is. A próbák, a
koncertek valamennyi résztvevő számára inspirációt, töltődést
jelentettek.
- Könnyű volt a kollégáit rábeszélni arra, hogy vegyenek részt a
zenekari munkában?
- Nem volt
szükség rábeszélésre, szívesen jöttek, hiszen hasonló érdeklődés és
elköteleződés élt bennük a zene iránt, mint bennem. Később
aztán a Szentendrei Kamarazenekarban játszottam még évekig. Most már
abban az életszakaszban vagyok, hogy a tanítás és a család teljesen kitölti a
napjaimat, de időként -
nagy örömömre – van alkalmam a tanítványaimmal közösen zenélni. Nyaranta például a Vászolyban (a Balaton-felvidéken) rendezett
táborozásokon koncertezem a gyerekekkel. Régi vágya zeneiskolánk vezetésének, hogy a
nálunk tanuló gyerekeket egy iskolai zenekarba tudjuk összeszervezni, amihez a
koncertterem rendelkezésre is áll. Egyelőre a megvalósítás a gyerekek
egyéb, iskolai kötelezettségei miatt késik, de bízom benne, hogy előbb-utóbb ez
is megtörténik, és a gyerekek megélhetik a közös muzsikálás örömét..
Hegedű-, szolfézs- és általános iskolai énektanári diplomáját 1967-ben szerezte meg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Győri Tanárképző tagozatán. 1987 óta tanít iskolánkban, 1996-tól a hegedű tanszak vezetője. Irányítja a Tücsök Zenekart, aktívan részt vesz a Tóth Aladár Ifjúsági Zenekar felkészítő munkájában. Emellett fővárosi szaktanácsadó, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Tanárképző Intézetének gyakorlatvezetője és didaktika tanára. 1996 óta több országos szakmai továbbképzést szervezett. Zenei pályára készülő tanítványai sikeresen felvételiznek a zeneművészeti szakközépiskolákba és a Zeneakadémia különleges tehetségű gyermekek számára létrehozott osztályába, kiemelkedő eredményeket érnek el a tanulmányi versenyeken (Koncz János Hegedűverseny, 2004; Rados Dezső Hegedűverseny, 2006). Bemutató tanításokat és továbbképzéseket tart, zsűritagként rendszeresen részt vesz az ország különböző zeneiskoláiban rendezett versenyeken. 2006 márciusában (a Bartók Béla emlékévhez kapcsolódva) a Művészetek Palotájával közösen megszervezte a nagysikerű Bartók Duó Versenyt. Tanári tevékenységének sikereit 2001-ben Németh László díjjal, 2004-ben a Halász Ferenc alapítvány díjával is elismerték. A Parlando Kamarazenekar koncertmestereként aktív résztvevője a hazai zenei életnek.
- Az utóbbi
időben sokat hívják tanítani, zsűrizni, továbbképzést tartani nemcsak
itthon, hanem külföldön is. Ugyancsak rendszeresen ad mesterkurzusokat is. Mit lehet ezeken az
alkalmokon, néhány óra vagy nap alatt átadni?
- Ilyenkor
elsősorban olyan technikákra, praktikákra kíváncsiak, amelyekkel tovább lehet lendíteni a
gyerekeket, ha elakadtak. Érdekli a résztvevőket a meglátásom egy-egy
zenei problémával kapcsolatban, valamint kíváncsiak, hogy a Magyarországról
jövő muzsikus hogyan ítéli meg a gyerekek
fejlődését.
- Tavaly még a Kelemen Barnabás és Kokas Katalin által életre hívott
Fesztiválakadémián is tanított…
- Hegedűórát
és előadást is tartottam, s azokat a gyerekeket oktattam – a többi
résztvevő tanárral közösen -, akik hangszeres
órára jelentkeztek. S bár alapvetően alapfokú tanításról volt szó, volt rá
példa, hogy főiskolai hallgatónak is tudtam segíteni Kurtág egy
művével kapcsolatban (a szerző zongorára komponált, Játékok
ciklusából korábban Serei Zsolt hangszerelt át hegedűre egy darabot, még a
gyerekzenekarom számára). Jó érzés, amikor a kurzus végén olyan visszajelzést
kapok, hogy segítségemmel, magyarázatom, meglátásaim révén sikerül közelebb
kerülni egy-egy zeneműhöz, jobban megérteni azt.
- A legutóbbi Koncz János Hegedűversenyen
pedig valóságos díjözönnel gazdagodtak a növendékei…
- Így van,
résztvevő tanítványaim közül Kelemen Gáspár első lett,
Veér Lili második, Mága Zoltán szintén második díjat kapott. A többiek is
(összesen hat tanítványom vett részt )
mindannyian dicséretben vagy különdíjban
részesültek.
- Mi a titka annak, hogy ennyire sikeresek a tanítványai?
- Annak, hogy
versenyen jó eredményt tudjunk elérni, sok összetevője van. A technikai
kérdéseken túl, az alapján választok darabot, hogy mi
illik leginkább a gyerek személyiségéhez, karakteréhez. Fontos, hogy a kicsik
mentális felkészítésére is figyeljek, hogy jól motiváljam őket. Az a lényeg, hogy önmagát tegye bele a darabba. Az ő fantáziáját kell a zeneművel megmozgatni.
Zsűritagként egyébként azt tapasztalom, hogy a
versenyeken nagyon jól hallatszik, megkülönböztethető, hogy ki a jól
tanított és ki a tehetséges gyerek. Arra törekszem a saját növendékeimmel, hogy
hagyjam az egyéniségüket kibontakozni. Nagy empátiával
fordulok feléjük az órákon, így azok nem csak
szigorúan a tanulásról szólnak. Én magam is használom a hangszeremet, ahhoz
hangolunk, azon mutatom meg, amit kérek tőlük.
Így partnernek tekintenek, megmutatják a bizonyítványukat, beszélgetünk az élet dolgairól, megismerjük egymást, ezáltal a
személyiségük is fejlődik, nem pusztán a hegedűjátékuk. Visszatérve a
Koncz-versenyre, fontos, hogy háromévente legyen tartalmas szakmai értékelés
is. A zsűrinek vállalnia kell, hogy a pozitív és a negatív dolgokról is
beszámol, mert csak így történhet előrelépés.
- A Virtuózokban is számos növendéke szerepelt sikerrel, most szintén
indul a seregszemlén tanítványa. Hogyan vélekedik erről
a televíziós versenyről?
- A kezdetekkor
be kell valljam, szkeptikus voltam, de aztán megváltozott a véleményem. A sorozat a zeneoktatásra irányítja a figyelmet, és ezt nagyon
lényegesnek tartom. A versenyzők utóéletével kapcsolatban viszont
vannak fenntartásaim, mert én azt vallom, hogy
számukra még a tanulás, továbbképzés fontosabb lenne, mint a szereplés, ami
elvonja a figyelmüket, energiájukat szakmai pályájuk tudatos építéséről. Ezért nagyon tetszett például, hogy a moszkvai versenyen
szereplő növendékemnek egy svájci mesterkurzuson való részvétel volt a
jutalma. Zenetanárként is azt kell szem
előtt tartanom, hogy pusztán azzal, hogy egy tanítványom letette az
alapvizsgát, még nem ért véget a feladatom. Éppen ezért a
növendékeimet mindig, mindenütt figyelemmel kísérem.
Réfi Zsuzsanna