HIÁNYPÓTLÓ!
Jávorszky Béla Szilárd:
Sebő 70 (CD-melléklettel)
2017.
február 10-én töltötte be a hetvenet az énekelt versek egyik úttörője, a
népzenei revival mozgalom egyik elindítója, Sebő
Ferenc. A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas énekes,
gitáros, tekerőlantos, dalszerző és népzenekutató sokszínű
életét és szerteágazó munkásságát mutatja be
ez a monográfia, melyben legközelebbi alkotótársai – Éri Péter, Gryllus Dániel, Halmos Béla, Perger László, Sebestyén Márta
és Szomjas György – is megszólalnak.
Miként
a szerző írja a kötet előszavában: „Sebő Ferenc az elmúlt
bő négy évtizedben voltaképpen nem tett mást, mint egyrészt visszahelyezte
a verset abba a közegbe, amelyben azelőtt is létezett, másrészt társaival
plasztikusan bebizonyította, hogy az internacionalizmus és a globalizáció
korában egyáltalán nem korszerűtlen bennszülött kultúrából építkezni.
(...) Tevékenységének fő hajtóereje éppen abban rejlett, hogy amibe
belekapott, az egyből a megfelelő közegbe került. Ahol aztán magától
erjedt tovább. Legyen szó énekelt versről, 25. Színházról, népzenei
újjászületésről, táncházmozgalomról.”
Sebő
Ferenc első versmegzenésítéseit a hatvanas évek végén műegyemistaként
írta, és azok egy részét 1969-ben Berek Kati beépítette az Egyetemi Színpadon
adott József Attila-műsorába. Az ő meghívására került aztán –
zeneszerzőként, előadóként, zenei vezetőként – a 25. Színházba.
Sebő nem csupán megzenésítette és elénekelte Weöres Sándor vagy Nagy
László verseit, de később együtt is dolgozott e költőkkel.
Sebő
– a Sebő együttes koncertjei, illetve a rádió- és televíziós szereplések
mellett – 1973 és 1980 között a Bartók Béla táncegyüttes zenei vezetője
volt. Timár Sándorral együtt – Martin György intenciója szerint – indították be
a néptánckedvelő fiatalok klubjait,
elsőként 1973 tavaszán a Fővárosi Művelődési Ház
körtermében. Később két Sebő-klubot is alapítottak: a zártkörű,
műegyetemi R-klubot, és a tágabb érdeklődésű közönséget vonzó
zuglói Kassák-klubot.
A
fekete-fehér fotókkal gazdagon illusztrált, szakszerű, de olvasmányos
stílusban megírt monográfia CD-mellékletén Sebő Ferenc eddig publikálatlan
népzenei gyűjtéseiből hallható válogatás.
Szerzőről:
Jávorszky Béla Szilárd (1965) a hazai és nemzetközi populáris zene évtizedeit
bemutató hiánypótló műfajtörténeti könyvek
szerzője/társszerzője.
Kossuth
Kiadó
Részletek a
könyvből:
Felütés
Miként
Sebő Ferenc a hetvenes évek elején nyilatkozta: „Az a parasztfolklór,
amelyre az én versekre kitalált zenéim épülnek, valamikor a falusi közösségben
minden ember számára kifejezési formákat, kereteket adott. Mi ezeket szeretnénk
megtanulni, és egy olyan városi népzenét teremteni, amely a városi közösségben,
a városi fiatalok számára teremti meg ugyanezt a lehetőséget”. És az
énekelt versek úttörője, a népzenei revival
mozgalom egyik alapítója az azóta eltelt bő négy évtizedben voltaképpen
nem tett mást, mint egyrészt visszahelyezte a verset abba a közegbe, amelyben
azelőtt is létezett, másrészt társaival plasztikusan bebizonyította, hogy
az internacionalizmus és a globalizáció korában egyáltalán nem
korszerűtlen bennszülött kultúrából építkezni.
Sokan
hitték, a népzenei revival és a táncházmozgalom
sikere abban rejlett, hogy Sebőék mindent
aprólékosan kitaláltak előre. Hogy mikor, mit, milyen tempóban tegyenek. S
lám, milyen ügyesen kifundálták, hogy mindezt ennyire hatékonyan szét tudták
terjeszteni térben és időben. Pedig hát, kis túlzással, a legelején
pusztán belekaptak. Mire az egész meglódult magától. Ők meg csak szaladtak
vele.
Sebő
Ferenc tevékenységének fő hajtóereje éppen abban rejlett, hogy amibe
belekapott, az egyből a megfelelő közegbe került. Ahol aztán magától
erjedt tovább. Legyen szó énekelt versről, 25. Színházról, népzenei
újjászületésről, táncházmozgalomról. Nem öncélú
szellemi kalandokat kergetett, hanem közösségteremtő ügyekre lelt, és a
körülötte csillogó szemek folytonosan biztatták, hogy érdemes. Meg rögvest
csatlakoztak hozzá a társak. És ez az egyre növekvő csapat is
szükségeltetett ahhoz, hogy sikeresen áttörhessék a gátat.
Vélhetően
azért is maradt a népzenei revival és az abból
kinövő táncházmozgalom ennyire virulens, mert az
öntevékenység hajtotta előre. Akik beleszédültek, azok nagyon akarták. És
nem sajnálták beletolni az energiát. Pedig ha jobban belegondolunk, az elmúlt
negyvenvalahány évben minden az ellen hatott, hogy sikeres legyen. Hisz a
kezdetektől értékközpontú volt, amatőr lelkesedéssel teli, rengeteg
munkát és tudományos elmélyülést igénylő, kevés anyagi elismeréssel járó
tevékenység. Mégis.
Sebő
Ferenc mára a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas énekes,
gitáros, tekerőlantos, brácsás, dalszerző, népzenekutató, zsűrielnök és egyetemi tanár. Roppant sokszínű
életét és szerteágazó munkásságát mutatja be ez a monográfia.
(…)
A születés
Sebő
Ferenc azon kevesek közé tartozik, akinek születése körülményeit is jól
megőrizte az emlékezet. édesapja a kilencvenes évek végén így elevenítette
fel az 1947. februári eseményeket.
„Klári
nemsokára beköltözött a kórházba. Ott külön szobát kapott, melyet egy nagyobb
termen keresztül lehetett megközelíteni, legalább húsz szülésbe készülő,
hörgő, kiáltozó nő között áthaladva. Idővel megszoktam, mint
ahogy a szülésre készülő hölgyek is megszoktak engem. mindenesetre
megviselt a sóhajok és kínlódások szobájának látványa. El is határoztam, hogy
legközelebbi életemben sem leszek nő. nem sok idő volt hátra a
megjósolt szülésig. Egyszer aztán a napi látogatás alkalmával éppen arra értem
oda, hogy Klárit olyan görcsös rángás fogta el, mint amit a gerjeni
orvos már előre sejtett. Rohantam az ügyeletes orvosért, aki egy
injekcióval feloldotta az enklampsziának nevezett
görcsös állapotot. Ha nincs ez az azonnali segítség, akkor nemcsak az anya
került volna veszélybe, hanem a magzat is. Engem roppant idegesség fogott el,
pláne akkor, amikor kérdeztem, hogy hol lakik a professzor, aki megígérte a
feleségem biztonságos szülését, de senki nem akarta megmondani. kirohantam a
kórházból, megálltam a portásnál és tőle is a professzor címét kérdeztem,
de ő sem volt hajlandó kiadni. Úgy begurultam, hogy beugrottam
»hivatalába«, megragadtam a gallérját, és megígértem neki, hogy ha nem
mondja meg a címet, azonnal megfojtom. Amikor látta, hogy nem tréfálok,
kinyögte végre a címet. Odafutottam hát, hogy azonnal a kórházba cipeljem. Éppen
ebédelt, s nemigen akaródzott neki felállni, de amikor fenyegetőleg
felé hajoltam, s meglátta az ijedt képemet, azonnal vette kabátját és követte
rohanó lépteimet. az utolsó pillanatban érkezett, mert Klári már önkívületi
állapotban volt.
A
folyosón vártam a további fejleményeket. egyszer csak
kinyílt a nagyterem ajtaja, kilépett rajta a feleségem, akár egy alvajáró, és a
folyosó végén lévő ajtón keresztül belépett a szülőszobába. Mint
később kiderült, erre a dologra egyáltalán nem emlékezett, sőt arra
sem, hogy hogyan szülte meg a fiát. Isteni segítség volt számára, hogy a
szülési fájdalmakat elkerülte.”
(…)
Énekelt versek
Az
1972-es első budapesti táncházig persze még hosszú út vezetett:
mindenekelőtt meg kellett ismerkednie későbbi társával, a „gitáros
fiúval”, a hamarosan kibontakozó népzenei revival
mozgalom prímás pionírjával. Halmos Béla (1946–2013) a hatos tankör tagja volt,
Sebő a hármasba járt, de mindketten a műegyetemi szimfonikus
zenekarban húzták: Béla brácsázott, ő pedig csellózott.
Sebő Ferenc: „Nem emlékszem
pontosan, Bélával mikor találkoztunk először – nyilván a műegyetemi
zenekarban veregettük meg egymás vállát. Egy évvel idősebb volt nálam, de
mivel a szemem miatt alkalmatlannak minősítettek a katonai szolgálatra, őt
viszont előfelvételisként berántották egy évre,
évfolyamtársak lettünk. A seregben a fiúk már eléggé összeverődtek, így
csak később kerültem hozzá közelebb. Aztán a sors úgy hozta, hogy
harmadévben, 1967 őszén a Bercsényi utcai kollégiumban szobatársak lettünk.
Ott mélyült el a barátság. Éjszakákon keresztül bölcselkedtünk a világ nagy
dolgairól, tágítottuk egymás tudatát. Béla akkoriban már komoly szinten
gitározott, szorgalmasan tanulta a klasszikus stílust. Miközben én
alapvetően csak a gimnáziumi társaimtól eltanult
slágereket meg német népdalokat tudtam pengetni a gitáron.” (20: A szerző
interjúja, 2013)
No
meg persze saját József Attila-versmegzenésítéseit. S miként előszeretettel
szokta mondogatni, az egész gitározósdiba pusztán
azért csapott bele, mert a csajokat így könnyebben lehetett megkörnyékezni.
Legalábbis így hitte. De amíg ők ott a kollégiumi szobákban megteremtették
a remek hangulatot és szórakoztatták a társaságot, a legjobb csajokat elvitték
mások.
Az
első énekelt verseket amúgy néha hármasban is előadták,mellettük Béla későbbi felesége, Gyenes Katalin
fuvolázott. Ám a barátok visszaemlékezései szerint Gyenes hiába volt jó
muzsikus, befelé élő lelki alkata és családanyai szerepe nem tette
lehetővé az előadó-művészeti pályát. Így ezek a dalok a szélesebb
nyilvánosság előtt már a Sebő–Halmos (más olvasatban
Halmos–Sebő) duó előadásában váltak ismertté.
De
addig még történt egy fontos mozzanat: 1969 végén már a diplomára
készülődtek, amikor a Bercsényi Kollégiumban Berek Kati (1930) tartott
József Attila-előadást. Sebő Ferencet a diáktársai tuszkolták
elő, hogy „nézze, művésznő, itt van ez a srác, aki valamiért
Beatles- és Rolling Stones-dalok helyett József Attilát énekel!” E
kultúrtörténeti jelentőségű találkozó alkalmával az akkor már
országos hírű színésznőnek annyira megtetszettek Sebő
versmegzenésítései, hogy elhatározta, rögvest beszerkeszti azokat aktuális
József Attila-műsorába. Hogy mikor álltak ki először a pódiumra,
arról nem maradt fenn dokumentum, de az biztos, hogy 1970. március 8-án az Egyetemi Színpadon már egymást váltogatták: Berek
Kati szavalt, Sebőék énekeltek. Majd hat nappal
később ugyanott az Elérhetetlen föld címmel rendezett, kilenc költő
verseit bemutató költészeti esten a kilenc színész mellett ők is
szerepeltek. E szokatlan párosításnak aztán hamar híre ment. És innentől
együtt járták az országot.
Miként
Berek Kati írta visszaemlékezésében: (21: Berek Katalin: Tájkép magammal, 2004,
152. old.) „Valakinek mindig meg kellett tennie az első lépéseket. Én
voltam az, aki faltörő kosként mentem a magam útján. Én voltam az
első, aki újfajta önálló estet csináltam. Én voltam az első, aki
magyar költőket mutattam be. Én voltam az első, aki muzsikusokkal
együtt csináltam önálló estet. Sebő Feriékkel
kiálltam a színpadra, és mondtuk József Attilát. Utána pár hónap múlva mindenki
megzenésített verseket adott elő, ez a divat azóta
is tart.”
(…)
Röpülj, páva! ’69
Aztán
1969 nyarán Sebőék balatoni nyaralójában a Tiszán innen, Dunán túl című füzetkéből
elővettek néhány számukra kedves népdalt (Haj, Csík, Gyergyó meg Háromszék; Abolhási
kertek alatt; Addig, babám, szerettelek), és nekiláttak gitárakkordokat
pakolgatni alájuk. Majd nem sokra rá Halmos Béla a gyulai házuk udvarán álló
„pottyantósban”, a praktikus méretre szabdalt újságpapírok között rábukkant a Röpülj, páva! felhívására.
E filmbe illő jelenet után pedig szólóban és Sebő Ferenccel duóban is
benevezett a társadalommozgósító hatású televíziós „felszabadulási
népdalversenyre”.
Sebő Ferenc: „A közhiedelemmel ellentétben Béla ezt a döntést nem velem
együtt, hanem egymaga hozta meg. Neki akkorra a magyarlapádi
dalokból már összeállt egy önálló, szép blokkja, kettőnknek pedig – az
egyetemi fellépések eredményeként – egy hagyományosabb nemzetiségi műsorunk,
román, cigány, magyar és szlovák dalokkal. Mikor Béla odahaza, Gyulán a kerti
helyiségben ülve a Röpülj, páva! felhívásra rábukkant,
nem tudott telefonon elérni, így egymaga eldöntötte, hogy ezt a
lehetőséget nem szabad kihagynunk. Majd elhatározását levélben tudatta
velem. A Röpülj, pává!-n duóban egyből kiestünk, Béla szólóban a
döntőig jutott, a március 29-i nemzetközi gálaműsorra viszont
mindkettőnket meghívtak. Sőt nemcsak a televízióban szerepeltünk,
hanem a produkciót a nyár folyamán több vidéki városban és a Margitszigeti
Szabadtéri Színpadon is bemutatták. Úgyhogy amikor a Felszállott a pává-ban legutóbb láttam, mennyire megviselte a
versenyzőket, hogy kiestek, mondtam is nekik vigasztalásként: »lám, egykoron én sem jutottam tovább, ma viszont én
vagyok a zsűrielnök«.”
1970
őszén a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat a népdalvetélkedő néhány
felvételét kislemezen is megjelentette. Az egyenként 15 forintért árult egyenborítós négy korongon többek között az ecsédi asszonyok, a kiskunfélegyházi citeraegyüttes,
a XIV. kerületi kamarakórus, Ferencz Éva, Faragó Laura és Halmos Béla
szerepelt.
A
zsűriben mindazonáltal komoly vitát kavart, hogy szabad-e a népdalokat
gitárral kísérni. S bár Sebőék is érezték, hogy
a kettő nem feltétlenül illik egymáshoz, számukra e hangszer választása
mégis evidensnek tűnt, hisz abban az időben szinte minden fiatal
zenész keze gitárt pengetett. Miközben a repertoárjukban szereplő, idehaza
akkortájt még ismeretlen erdélyi népdalokat – hangzó forráshoz nem jutván –
kénytelen-kelletlen kottából keltették életre.
Sebő Ferenc: „A gitárkíséret erős próbatétel elé állított bennünket.
Nagyon kevés népdalt lehetett ily módon lekísérni, hiszen azok a régi stílusú
dallamok, amelyek megtetszettek nekünk, nem az újabb kori ízlést tükröző
akkordfelbontásból keletkeztek, ezért nem is lehetett alájuk könnyen
harmóniákat rakni. Lázasan kerestük az újabb és újabb dallamokat. Ki kellett
lépnünk a Tiszán innen, Dunán túl című
népszerűsítő népdalfüzetecske keretei
közül. A Patria-felvételek néhány darabjához hozzájutva egy új világ nyílt ki
előttünk. Akkor valahogy megértettem, hogy ezekhez a dallamokhoz nem kell
akkordokat keresgélni, ezek magukban vagy esetleg egy tartott dudabasszussal
aláhúzva szólalnak meg a legjobban. (…) Mikor megkértem Bélát, hogy énekelje
velem a dalt egyetlen tartott hangon, még nem tudtam, hogy zeneileg a
legnehezebb feladatot bíztam rá. Nemcsak a tisztaságra kellett ügyelnie, hanem
arra is, hogy én a szövegek erdejében merre kalandozok el az éneklés folyamán.
A hangszeres kíséretben is megpróbáltam egyfajta dudaszerű hangzásra
törekedni, nem is sejtve, hogy ezzel a zenetörténet kezdeti lépéseit ismétlem
meg önkéntelenül.”
Éri Péter: „Amikor Halmos Béla és
Sebő Ferenc felbukkantak a Röpülj, páva! vetélkedőn,
friss hangokat hoztak az addigi népzenei életbe. Ráadásul a fiatal
generációból. Bár a köztünk lévő hét év korkülönbség sokáig meghatározta
az együttműködésünket, akkor én is úgy érezhettem, szinte a saját
nemzedékem szólalt meg általuk. Mindezt otthon, a családban azonnal értékén
kezeltük. Érdekes módon nevelőapámnak, Martin Györgynek még az is
tetszett, hogy Béla és Feri gitáron kísérte magát, mert ennek olyan üzenete is
volt, hogy ezáltal a fiatal generáció birtokba veszi a
népzenét.”
Halmos
Béla az egy nappal korábban felvett, de a Magyar Televízióban 1970. augusztus
20-án sugárzott döntőbeli szerepléséért egyhetes keletnémet körutat és egy
táskarádiót nyert, ennél azonban nagyságrenddel fontosabb, hogy a Röpülj, páva!
a számára – és a gálaműsorra magával vitt
Sebő Ferenc számára – meghozta az országos ismertséget. Majd ismerősi
körben utánakérdeztek, és egy idő után világossá vált számukra, ha eredeti
népzenét akarnak hallani, annak a hetvenes évek elejének Budapestjén egyetlen
módja van: elsétálni a néptánckutató Martin György
(1932–1983) lakására.