BERKESI
SÁNDOR
ÁDÁM
JENŐ, A NÉPTANÍTÓ
A „magyar módszer” kidolgozója emlékére
Ádám
Jenő (lfze.hu)
„Ha visszaemlékszem a nyolc évtizedet
meghaladó
időre, amit éltem, azt egyetlen egyenes
vonallal
tudnám összekötni a mai napig… Az a vonal
elég feszes, nem is engedett soha. És meg
lehet
pendíteni, és zeng, mint egy húr. Ez a vonal
a pedagógia, a tanítás. Tanítónak
születtem,
és tanító maradtam mind a mai napig.”
Ezekkel
a szavakkal foglalta össze élete lényegét 1978-ben Ádám Jenő. Születésének
kerek évfordulóján méltó emlékeznünk rá, annál is inkább, mivel sem életében,
sem halála után nem kapta meg a neki kijáró elismertséget.
Ki
is volt Ő? Szokolay Sándor tette fel a kérdést: „Hol vannak ma a Láng-Lelkű emberek? ...
Nyomuk veszett! Ádám Jenő minden minőségében mozgósító,
lelkesítő, sodró lendületű, ellenállhatatlan apostola volt
Nemzetünknek! Karnagyként, zeneakadémiai tanárként, zeneszerzőként, tankönyvíróként,
elragadó előadóként, a magyar népdal éneklésének Újraélesztőjeként, -
a Zene Titkainak nagy Feltárójaként, - mindig és mindenkor ránk szórta aranyát,
s erre az elárvult magyar népre! A zenét szavai nem csak felidézték, de
hatalmas képzetkeltő erővel J E L E N Í T E T T
É K is… Fület – nyitó, szemet – nyitó, szívet – nyitó nevelőnk volt.”
Majd
mindenki Kodály-módszernek nevezi azt a speciálisan magyar iskolai énektanítási
szisztémát, amelynek csodájára jár a világ. Kodály szülővárosában, Kecskeméten
évtizedek óta folytatja messze sugárzó misszióját a róla elnevezett Zenepedagógiai
intézet, amelynek a világ minden részéből érkezett zenepedagógusai
hazatérve továbbadják az énekes formában, a saját népzenéjük és a relatív szolmizáció felhasználásával felépített módszert. Ennek
részletes kidolgozása a Mester inspirációja nyomán Ádám Jenő nevéhez
fűződik. Kodály maga is tiltakozott az elnevezés ellen, ötlete a „Hungarian system” volt.
Szinte
regénybe illő életrajzának epizódjai különleges hitről, lelkierőről
tanúskodnak. 1896-ban született Szigetszentmiklóson. A boldog
gyermekkor és a kisiskolás évek után a budai Tanítóképzőben szerez magyar-német-történelem szakos oklevelet. Behívják
katonának, s a háború az orosz frontra sodorja. Megtanul oroszul, Tatarszkban zeneiskolát alapít, kórust, zenekart,
színtársulatot szervez, lefordítja oroszra a János vitézt. Fogolytársával, Berecz
Ottóval Razdolnojéban 1917-ben vad diófából ötoktávos rövid zongorát készítenek, amelynek hazaszállítását
elvállalta a Habarovszkban székelő svéd konzul. A hangszert a városba
beözönlő kozákok baltával darabokra törték. Berecz Ottó, aki a tábori
istentiszteleteken a kántori szolgálatokat is ellátta, három hónap alatt
ágydeszkából és ócskapiacon beszerezhető alkatrészekből hordozható
harmóniumot készített, amelyet összecsukva meneküléskor futva magukkal tudtak
vinni. Mindketten túlélve a háborút, viszontagságos úton hazatérve, a
harmóniumot is sikerült hazajuttatni. Egy Berecz Ottó által készített hiteles
másolat megtekinthető a hajdúszoboszlói városi múzeumban. Később a
kapcsolat itthon is megmaradt köztük.
A következő emlékező levél dátuma 1958.
december 29.:
"Átmelegedett
szívvel, a csodaként ködlő múltba bolyongó lélekkel idézgetem Berecz Ottó,
Édes Bátyám magakészítette aranyos emlékű
zongorácskáját, amelyen az ő jóvoltából játszogattam 1917-18-as
esztendők razdolnojei hadifogsága legendássá
vált nyomorúságának idején, annyiszor álmodhattam bele magam az önfeledt
muzsikálás áldott gyönyörűségébe. Elsuhant 40 év. Kezem alatt zengett,
dalolt Bösendorfer, Blüthner, Steinway és annyi más.
De dicsekedhet csak egy is azzal, hogy egy 21 éves ifjú rajongó, tiszta
szerelme úgy ölelte volna lelkére, ahogy – őt!
Ádám Jenő"
Visszatérve
az életrajz korábbi szakaszára, 1921-ben elhatározta, hogy a Zeneakadémia
zeneszerzés tanszakára jelentkezik. A Kodállyal való első találkozásra így
emlékezett vissza: „Már két és fél órája
várakoztam. Nyüzsögtek az élmények bennem. Külsőm miatt is szorongtam. Az
a ruha volt rajtam, amit ronggyá nyűtt katonaruhám helyett a habarovszki
ócskapiacon vettem. Szinte elzsibbadtam a kavargó emlékektől, amikor
váratlanul nyílt az ajtó, s kilépett Kodály. Sohase láttam, még képről
sem, mégis megismertem.
Nem nézett rám, de éreztem, hogy
meglátott. Ment egyenesen a tanári szoba felé. Most már nyugtalan lettem; „egy
életem egy halálom” – rányitottam. Ott állt a szoba közepén. Bal kezében
pohárként a termosz kupakja, jobbjával egy darabka kekszet roppantott el fogai
között. (…)
A tanáriból kijött, s a terembe lépve
intett, hogy kövessem. Egyenesen az ablakhoz ment, s hosszan nézett le az
utcára. Én meg őt néztem. 39 éves, feltűnően sovány ember volt,
gyér, vörösbarna, rövidre nyírt szakáll övezte beesett, sápadt arcát. Tekintete
inkább szomorú volt, sem mint borús. (…)
Hirtelen megfordult, a zongorához ült. A
kiadós halláspróba után zavartan vettem elő szerzeményeimet, javarészt
zongorakíséretes dalokat. Egyet a zongorára tett, s intett, hogy adjam
elő. Míg én énekeltem, közben a többit nézegette. Ismét hosszú, szótlan
percek következtek. Akik ismerték őt, bizonyára emlékeznek ezekre a
feszült, kínos „generálpauzákra”. Végül odavetette: „Pénteken kettőkor!” –
és hirtelen távozott. Két szó mindössze.”
Kodály sokat emlegetett híres zeneszerző
osztályából Ádám Jenő mellett sok, később jelentőssé vált
zenész, egyházzenész került ki: Kertész Gyula, Bárdos Lajos, Kerényi György, Doráti Antal, Horusitzky Zoltán
és mások.
A Mester és végzős
növendékei egy búcsúkiránduláson, 1925 júniusában, a Budai hegyekben.
Balról jobbra: Szelényi István, Szigeti Mihály, Kertész Gyula, Bárdos Lajos,
Kodály Zoltán, Kerényi György, Seiber Mátyás, Ádám Jenő
és Doráti Antal
A fiatal
zeneszerzők friss, új műveit és természetesen a Mestert kemény
támadások, rosszindulatú kritikák érték. 1925-ben a Budapesti Hírlapban
Tizenhárom fiatal zeneszerző címmel Kodály frappáns választ adott az
igaztalan vádakra: "Magunkévá kell
tennünk a nyugat-európai zenei hagyomány minden értékét. Nekünk azonban nemcsak
európai, hanem egyben magyar zenészeket kell nevelnünk… Csak az európai és a
magyar hagyomány egybeolvasztása hozhat létre olyan eredményt, amely a
magyarság számára is jelent valamit. Nem akarunk idegen zenekultúrát majmolni.
Megvan nekünk a magunk mondanivalója, a világ kezd már ránk figyelni. A magyar
zenét nem mi találtuk ki. Megvan az már ezer éve. Mi
csak ápolni, őrizni akarjuk a régi kincset, és ha olykor megadatik nekünk,
gyarapítani.”
A felsőfokú tanulóévek után a következő
állomás Lichtenberg Emil legendás hírű
oratórium-kórusa, ahol korrepetitorként és helyettes karnagyként
tevékenykedett. Később folytatójává, kiteljesítőjévé vált ennek az
áldásos kezdeményezésnek. 1933-ban Baselben Felix Weingartnernél
karmesterként mesterdiplomát szerez. Mindezeket nevesebb fővárosi kórusok,
de leginkább a Zeneakadémia diákénekkarának élén kamatoztatja. Purcell, Bach, Händel, Haydn nagyszabású oratorikus
művei szólalnak meg a keze alatt, amelyeket a korabeli kritika is lelkesen
üdvözöl. Tóth Aladár írja 1934-ben: "Händel
Te Deuma Ádám Jenő ragyogó karmesteri
vezetésével főiskolánk növendékegyüttesének
egyik legszebb, legkomolyabb teljesítménye volt. Nem dicsérhetjük eléggé azt a
lelkes pedagógiai munkát, mellyel Ádám az intézet énekkarát rövid idő
alatt igen előkelő színvonalra tudta emelni. Friss, forró,
lüktető élet áradt minden taktusból, és akik itt Händel zenéjét
megszólaltatták, azok valóban benne is éltek ebben a fölséges muzsikában."
Kodály Zoltán együtt a régi
tanítványokkal (Budapest, 1948. október).
Balról jobbra: Kertész Gyula, Kodály Zoltán, Engel Iván (Svájc), Serly Tibor (USA), Seiber Mátyás
(Anglia), Szelényi István,
Ádám Jenő, Bárdos Lajos, Szigeti Mihály és Kerényi György (Orelly felvétele)
Kodály 60. születésnapját a Zeneakadémia a Székely fonó
koncertszerű bemutatásával ünnepelte. A karmester Ádám Jenő a felkészülés
idején szakmai kérdésekkel gyakran kereste fel a szerzőt, aki egy ízben
kemény hangon szólt rá: "Hagyja abba
ezt a steril ünneplést! Írja meg végre az iskolai énektanítás módszertanát!"
A felszólításnak engedni kellett. Galyatetőn hathét termékeny munkálkodás
gyümölcseként megszületett a Módszeres
énektanítás a relatív szolmizáció alapján című, máig is alapvető
fontosságú könyv, és a SZÓ-MI énekfüzetek,
melyeknek borítójára a sajátja elé Kodály nevét illesztette.
Az általános
iskola mind a nyolc osztálya számára énekkönyvet készített, amelyeket hamarosan
bezúztak! Ennek ellenére e könyvek tartalma és lelkisége mindmáig
meghatározójává lett iskolai énektanításunknak. A reprint kiadás fél évszázaddal
a bezúzás után Szabó Helga gondos és alapos munkálkodása nyomán születhetett
meg.
Kodály vajon miért Ádám Jenőben látta a módszer
kidolgozásának garanciáját? Jól tudta, hogy jeles tanítványa minden
iskolatípusban tanított, és rendelkezett az énekpedagógia legmagasabb szintű
elméleti és gyakorlati tudásával. Később így emlékszik vissza az Egy világsiker kurta története című
írásában (Élet es Irodalom, 1971. január 16.): ,,Nos, mit írtam? Újat? Nem! Ez az újság
inkább óság. Ezzel a módszerrel már ezer éve egy olasz szerzetes tanítgatta
kispapjait kottából kántálni. Sok utódja volt, főként a múlt században;
köztük magyar is akadt. Mindenhonnan a legjavát, a leghasznosabbját vettem át,
de ami a fő, a legfontosabb, a tanítás minden mozzanatát a magyar zene
lelkének húrjára hangoltam. Valamelyest azért adtam hozzá a magam sokévi
gyakorlatából is."
Ádám Jenőt szolgálati idejének lejártával ereje
telében nyugdíjazzák. Erről évek múlva egy tőle kapott levélben így
nyilatkozik: "Éppen 1960-ban adta ki
az obsitomat egy (Meruk nevű) minisztéritumbéli rangos egyed, azzal zárva a vitát, hogy -
lássa be végre, hogy nem alkalmas az ifjúság nevelésére! - Félreálltam
… nem pöröltem ... letöröltem."
Ádám Jenő itthon és külföldön, elsőrenden magyar gyülekezetekben lelkesítő
előadásaival igyekezett a zsoltárt, a magyar dicséretet, a magyar népdalt
népszerűsíteni, ihletetten hangzó életre kelteni. Mint a magyar zene
követe 36 országban, 261 nagyobb városban tartott ismertetőt, bemutatót.
Útjai során eljutott egyebek mellett Izlandra, Hawaii-szigetekre, Észak
Amerikába, Brazíliába, Argentínába, Venezuelába is. Washingtonban Bertalan Imre
lelkipásztoréknál járva sok értékes kottájára, kéziratára
találtam.
1955-ben Érdemes Művész kitüntetést, 1957-ben
Kossuth-díjat kapott. 1979-ben szülőfaluja, Szigetszentmiklós emlékházat
állított, amely Vöő Imre kitartó, alapos munkája
eredményeként hűségesen gyűjti és őrzi a gazdag életmű dokumentumait.
Külön említést érdemel Ádám Jenőnek Debrecennel
való kapcsolata. Czövek Lajos karnagy 1954-55-ben hat debreceni előadásra
hívta meg. A hallgatóságát ekkor is magával ragadó előadót a városban
sokáig emlegették. Az előadásokat a Czövek Lajos vezette Maróthi-kórus éneklése illusztrálta. 1972-ben a Nagytemplomban
nagyszabású nemzetközi egyházi ünnepség keretében adtuk elő Kodály Psalmus
Hungaricusát, amelyet Ádám Jenő meghallgatott. A Kántus tőle kapta
máig legszebb méltatását: "Számon
tartjuk-e még, hogy a magyar műzene kertjének gyümölcstermő fái a
református kollégiumokban borultak virágba? Gondolunk-e rá, hogy a legelső
nagy kertésszel, Debrecen ajándékoztatott meg Maróthi György matematikus és
zenészprofesszor személyében? Mert ő a magyar zenepedagógia és zeneelmélet
első legrégibb mestere. Világhíressé vált kórusművészetünk magvát
ő vetette el. Jó nékünk erre emlékeznünk, midőn az ősi Kollégium
megújításának hálaadó ünnepségén az ifjúság lelkéből felzendült minden
idők legmagasztosabb magyar zeneműve, Kodály Zoltán és Kecskeméti Vég
Mihály 55. zsoltára, a Psalmus Hungaricus. Nem számoljuk már, hogy e nemzeti létünk
oly sok külső és belső válságaiban fogant remekműnek hány ország
és város előadói és hallgatósága élte át lélektisztító viharát,
egetverő panaszát, felemelő vigasztalását, katharzisát.
Az Ér befutott az Óceánba!...
Megújhodott, ódon falak között nemes hagyományokhoz hű
ifjúság! Ujjong a lélek. Múltat és jövőt átívelő reménységben érdemes
volt mind e fogadkozás, mind a fohászkodás és fáradozás – érettük! Ők e
sikerben is a jövő elkötelezettei, zengő igével, a zsoltáros szavával
válaszoltak:
Az igazakat te
mind megtartod..."
1979 nyarán a már nagyon nehezen mozgó, de
lelkileg-szellemileg erőtől duzzadó professzort elhívtam Debrecenbe.
A Református Kollégium dísztermét nagy várakozással töltötték meg a
kántorképző tanfolyam előadói és hallgatói. Körben a falakon a magyar
fejedelmek, reformátorok, történelmünk, egyháztörténetünk nagyjainak tekintete,
s előttünk Ádám Jenő lobogó egyénisége süt ránk.
Zsin Judit alkotása a szigetszentmiklósi Ádám Jenő AMI főbejárata előtt
Megáll a levegő. Rövid csend után az előadó
kérésére halkan és lassan elénekeljük Huszár Gál történelmi énekét: "Uram, Isten siess Minket megsegíteni,
Ily nagy szükségünkben, Krisztus Jézusért, Mi Urunkért, És
Megváltónkért!" A dicséretnek azóta sem éreztem
soha azt a "mágneses erőterét", amit ott és akkor. S az előadás
nyomán kinyíltak az idő, a tér és lélek koordinátái: „Török világ! Nekiiramodik képzeletünk. 1526: Mohács. Rá 15 évre Buda
vesztése. A háromfelé tépett országon két magyar király meg a török császár
huzakodik. A hadakozással járó minden nyomorúság özöne: várháborúk, tusakodás,
rombolás, szerződésszegés, ármánykodás; vallási villongások, jogtiprás, börtön,
bitó; urak féktelenkedése, szegények betyárkodása, fosztogatás, rablás,
harácsok, százezrek elhurcolása, prédáló zsoldosok, hamis pénz, járvány, ínség,
éhhalál!... hogy lehetett élni ilyen korban!?
Lehetett! Nemzeti sugallat szavára. Megmaradni. Életben maradni! A török járás
és német dúlás e közel két századában egy nép lett nemzetté!
Mi tette ezt? Mint mindenkor elsőrenden
valami nagy lelkesítő eszme. Akkor? A Reformáció. – Tettekre hevített.
Mert a dátum: 1541 jelképes, kettős jelentőségű. Ekkor került
Buda vár török kézre, s ugyanez évben a Sylveszter fordította
Biblia: magyar kézbe. Nemzeti nyelv; bevehetetlen vár...”
1982. május 27-én a Farkasréti temetőben,
Szokolay Sándor búcsúztatta a debreceni Kántus zsoltáréneklése mellett.
Elénekeltük Ádám Jenő 8. és Kodály Zoltán 121. genfi zsoltárát. Hamvai
Szigetszentmiklós temetőjében nyugszanak. Nevét a város zeneiskolája vette
fel.
Végezetül, összefoglalásul figyeljünk oda Ádám Jenő
üzenetére, amelyet minden magyar módszer szerint tanító zenepedagógus
kollegájának küldött, és amelyet egyszersmind az utókor lelkiismeretére kívánt
helyezni. Az általa kidolgozott világhíressé lett Magyar módszer csakis ezzel a lelkiséggel képes betölteni egyént, közösséget,
nemzetet erősítő, nevelő misszióját. Ha a konkrét zenei
tartalomtól elvonatkoztatunk, minden pedagógus ars poeticájának kellene lennie.
"A
zeneművészetben különleges nevelő erő rejlik. Élni kell vele és
tudni: hogyan! - Hogy mit ér e munka? Aranylón fénylik róla Kodály minden
szava. Meghagyta, mi a teendő; Követni kell! - A zenére hangolt tanító
legtöbbje kitűnő nevelő. A zenetanítás elemi szintről a legmagasabb
fokig: nevelés! Ez a szellem sohasem húzódhat a módszeres simli merev rácsai
mögé. Mert bár lapról olvasni hasznos dolog, ám a hangok között lélekre lelni
az, ami érdemes. A módszer merev öncélúságának elrettentő példáit láttam
nálunk is, másutt is.
A lelkes iskolai munka, a hangszeres képzés nemcsak
élményben, még technikájában is nevel. A billentés százféle színe, a
vonókezelés finomsága, a fúvás módolgatása, az énekszó költői árnyalása
nemcsak kifelé virtuozitás, hanem befelé munkáló virtuális formáló erő is.
E munkában minél szélesebb kört magunkhoz ölelni, ez az elsődleges
feladatunk. Ehhez tanító kell. – Hát még olyan, aki tanítót nevel! –
Elméletieskedő
filozofálásban manapság igencsak bővelkedünk. Többet ér az egészséges, céltudatos
gyakorlati szellem. A sugárzó szeretet. A szakmában az első szó azé, aki
hivatásának tudatában következetes, őrzi függetlenségét, személyében példamutató.
Olyan nevelőé, akinek nemcsak több megbecsülésre van jussa, aki joggal vár
bizalmat, hogy munkájában saját hite erősödjék. – Pedagógiai optimizmus? Az!
Kell, hogy az legyen. A legnagyobb munkáról van szó, melynek tartalma és célja:
az emberebb ember."
A szerzőről
Berkesi Sándor Liszt Ferenc
díjas karnagy zeneszerző, egyetemi docens.
A magyar református
egyházzene mai legnagyobb képviselője, formálója, Debrecen
díszpolgára. Diplomáját 1967-ben szerezte meg a Zeneakadémia középiskolai
énektanár és karvezető tanszakán. Ugyanebben az évben lett a Debreceni
Református Kollégium Gimnáziumának énektanára, valamint a Kántus vezető karnagya.
1991-től
a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem Debreceni Konzervatóriumának főállású tanára, majd
később főiskolai docense lett. 1999 óta a Tiszántúli Református
Egyházkerület és a Református Kollégium egyházzenei igazgatója, valamint a Debreceni Református Hittudományi
Egyetem tanára. Több református intézmény vendégtanára volt.
Többször vezényelte a Debreceni Kodály Kórust is.
Munkássága
elsődlegesen az említett Kántus életében volt igen
meghatározó. Berkesi Sándor alatt az 1739 óta
működő kórus országos és nemzetközi hírnévre, tekintélyre tett szert,
és 1996-ban az ún. summa cum laude címet
kapta meg (ez a jelenlegi legnívósabb kitüntetés). Mindemellett pedig több
hazai és nemzetközi díjjal és kitüntetéssel is dicsekedhet:
·
1999: A Nemzeti Kulturális Örökség Miniszterétől LISZT FERENC-DÍJ.
·
2006: A Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány KODÁLY ZOLTÁN DÍJA.
·
2007: Debrecen díszpolgára
·
2013: A Falvak Kultúrájáért Alapítványtól a MAGYAR
KULTÚRA LOVAGJA cím.
·
2013: Magyarország Köztársasági Elnöke által
adományozott a MAGYAR ÉRDEMREND TISZTIKERESZTJE
(polgári tagozat).
·
2013: Az Emberi Erőforrások Miniszterétől Károli Gáspár-díj
·
1982: Debreceni Bartók Béla Nemzetközi Kórusverseny I.
díj, Közönségdíj, Karnagyi különdíj (Kántus)
·
1984: Middlesbrough (Anglia)
Nemzetközi Kórusverseny I. díj (Kántus)
·
1990: Maasmechelen (Belgium)
Nemzetközi Kórusverseny I. díj (Debreceni Orvostudományi Egyetem Kórusa)
·
1997: Budapesti Nemzetközi Kórusverseny Arany-diploma,
Karnagyi Különdíj (Kántus)
·
Firesz2000: Debreceni Bartók Béla Nemzetközi
Kórusverseny a Bartók Rádió különdíja és karnagyi különdíj (Partiumi Keresztény
Egyetem Vegyeskarával / Nagyvárad)
·
2003: Budapest – III. Kodály
Zoltán Magyar Kórusverseny ifjúsági vegyeskarok kategória
I. díj, a Debreceni Kórusversenyiroda különdíja, és a
Kodály Zoltánné Péczeli Sarolta által adományozott Nagydíja (Partiumi
Keresztény Egyetem Vegyeskara)
Fontosabb
munkáiból:
·
Tartsd fel a zászlót. Énekgyűjtemény
cserkészeknek; összeáll. Berkesi Sándor;
Debreceni Református Kollégium, Debrecen, 1991 (Cserkészfüzetek, 1.)
·
"Te néked zengek éneket" – Gyülekezeti
énekiskola (Országos Református Tanáregyesület, 1994)
·
Az Úrnak zengjen az ének – Ifjúsági énekeskönyv
(Kálvin Kiadó, 2006)
·
A Zengő Ige szolgálatában –
Válogatott írások, előadások és beszélgetések (Tiszántúli Református
Egyházkerület, 2007)