Ezért is
fontos a gyermekek zenei nevelése*
Meglepő eredményekkel zárult a Szegedi
Tudományegyetem Zeneművészeti Karának és Neveléstudományi Intézetének
kutatása. Bebizonyosodott, hogy a kisgyermekkorban elkezdett zenei nevelés
számos más területen is a gyerekek előnyére válik. A kísérleti óvodás
csoporttal a Látható Hangok nevű fejlesztőprogramot követve
dolgoztak. Négy hónap elteltével egyértelműen javult a gyerekek zenei
észlelése a kontrollcsoporthoz képest. A kutatók, dr. Janurik
Márta és dr. Józsa Krisztián arra is keresték a választ, hogy
fejleszthető-e ilyen kis korban a zenei hangokkal összefüggő fogalmi
gondolkodás, például a halk-hangos, mély-magas hangok közötti különbségtétel. A
válasz egyértelműen igen, a kísérletben résztvevő gyerekek több mint
háromszor annyit fejlődtek ezen a téren, mint a kontrollcsoport tagjai.
A kísérlet során DIFER-tesztekkel
vizsgáltak különböző, az eredményes iskolai tanuláshoz elengedhetetlen
alapkészségeket is. Ilyen például a beszédhang-hallás, vagy bizonyos elemi gondolkodási
készségek, amelyek fejlettsége nélkül elképzelhetetlen a tanító szavainak
megértése. Úgy alakult, hogy a véletlenszerűen kiválasztott kísérleti
csoport tagjai ezeken a területeken az elemi számolást kivéve jelentős
mértékben el voltak maradva a kontrollcsoporthoz képest. Négy hónap elteltével
azonban valamennyi készséget tekintve utolérték a kontrollcsoportot. Janurik Márta, az egyetem Zeneművészeti Karának
docense szerint összességében kétszer nagyobb, jelentős fejlődés
figyelhető meg. Emellett a kutatók az elsajátítási motiváció változását, a
kisgyermekkori tanulás szinte kizárólagos belső hajtóerejét is vizsgálták.
A zenei fejlesztésben résztvevő gyerekek a tanulás iránt is motiváltabbá
váltak, az utóméréskor a tanulást kísérő elsajátítási öröm szignifikáns
növekedése volt megfigyelhető.
A Látható Hangok nevű fejlesztőprogramot dr.
Antal-Lundström Ilona zenepedagógus, kutató dolgozta
ki. Célja a kisgyermekek hallásának finomítása, a zenei hangok észlelésének,
ezen keresztül a beszédészlelésnek a fejlesztése. Szintén a program része a
hangok vizuális leképezése, a hangok ábrázolásának elsajátítása. A gyerekek megtanulnak képet kapcsolni a hangokhoz, és látható módon
"elhelyezni" őket a papíron. Ezeket a képességeket hasznosítani
tudják az iskolában is, például amikor olvasni, írni vagy kottázni tanulnak. Antal-Lundström Ilona tapasztalatai szerint a szegedi
komplex kutatás a témában világviszonylatban is egyedülálló. A kutató a
fejlesztőprogram minden foglalkozásához külön feladatlapot dolgozott ki. A
Svédországban már kipróbált módszer minden jel szerint hazánkban is
működne.
http://fidelio.hu/klasszikus/2017/02/26/ezert_is_fontos_a_gyermekek_zenei_nevelese/