Zenetörténeti
ritkaság jelent meg CD-n
Mondonville első, elfelejtett operáját, az Isbé-t álmodta lemezre Vashegyi György karmester, az MMA levelező
tagja. Mondonville ötfelvonásos
operája (pastorale-héroďque) nemzetközi
művészeti összefogással került hanghordozóra a tavalyi bemutató nagy
sikerén is fellelkesülve. A felvételt bemutató sajtótájékoztató február 17-én
Párizsban lesz.
Mondonville 1742-es elfelejtett operája igazi drágakő,
amelyet a stílusa is hordoz. A „pasztorál" műfaja ugyanis rendkívül
képszerű, mintegy hatalmas tablókból összeálló komponálásmódra ihlette,
amely még a mai hallgató képzeletében is felidézi a bizonyára rendkívül
látványos színpadképeket. Ezeket a képeket pedig azért tudja Mondonville öt felvonáson át megunhatatlan változatossággal
felidézni, mert gazdag fantáziájú, úgyszólván az évszázadnyi idővel utána
alkotó Berliozhoz hasonlítható mestere a zenekari színeknek és effektusoknak.
Ez annál inkább csodálatra méltó, miután kissé redukált, rézfúvósok nélküli zenekart
alkalmaz – ezzel szemben igazi francia abban is, hogy kimeríthetetlen
fantáziával kezeli az – időnként pikkolóra váltó
– fuvolapárt (a két kiváló játékos: Balogh Vera és Kovács Kapolcs). Ezzel és a
vonós regiszterek – no meg a kreatív zenei gondolatok – váltogatásával, illetve
bőségével a szerző mindvégig odafigyelésre készteti a hallgatót,
miközben mestere az énekbeszédnek és a vokális vonalvezetésnek is.
„Szép, egyszerű, izgalmas történetről van szó, rendkívül sok színnel.
A darab zenetörténeti szempontból is jelentős, szinte biztos vagyok benne
például, hogy az egyetemes operatörténetben az első mű, amelyben
üveghangok szólalnak meg. Az is rendkívüli, hogy nincsenek benne brácsák. A
zene sok szempontból előremutató, számos megoldása már Gluckot vetíti
előre; 1742-ben elég modern műnek számított. Másrészről
természetesen sokszor Rameau-t idézi, az ő hatása alól senki sem vonhatta
ki magát. Csodálatos zene, remélem, hogy nagy sikert fog aratni" –
fogalmazott Vashegyi György.
Jean-Joseph de Mondonville a 18. század második
felének egyik legjelentősebb francia komponistája, és
hegedűművésze volt. Első operája az Isbé,
amit kora még nem értékelt eléggé. A hegedűművészként induló Mondonville-nek elsősorban motettái voltak
népszerűek, később ünnepelt operaszerző is lett. A forradalom
előtti évtizedekből mintegy 500 koncertről tudunk, ahol a
műveit játszották, elsősorban Párizsban.
A karmester szerint a bemutató szép ívet alkot Jean-Philippe Rameau Hippolyte et Aricie című
1733-as, valamint Jean-Marie Leclair Scylla et Glaucus című 1746-os operájának magyarországi
előadásával – előbbire koncertszerűen 2011-ben, operaszínpadon
2013-ban, utóbbira koncertszerűen szintén 2013-ban kerülhetett sor. „Az Isbé mostani előadásával elmondhatjuk, hogy elhoztuk a
magyar közönségnek a francia barokk valószínűleg három legfontosabb
operaszerzőjének első operáját" – hangsúlyozta korábban Vashegyi
György.
Az operadarab CD-re kerülésének előzménye is van. A dirigens az általa
alapított és vezetett Orfeo Zenekarral és Purcell Kórussal, valamint neves külföldi énekes
szólistákkal, élükön a címszerepet alakító Katherine
Watsonnal mutatta be a darabot a Müpa Régizene Fesztiválján, melyben Isbé,
a szépséges pásztorlány kezéért versengenek a kérők. A felvétel 2016.
március 6-án készült a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.
Ez volt az első alkalom, hogy teljes egészében színpadra kerül az 1742-es
premier óta Mondonville operája, nem csupán
Magyarországon mutatták be először, de a 18. század óta általában is az
elsők között. Az allegorikus prológussal kezdődő opera
cselekménye szövevényességében is célratörő, és megejtően bájos: Isbé, a pásztorlányka és kollégája, Coridon
már a darab első pillanatában imádja egymást, de belső és külső
akadályok egész sorát kell legyőzniük ahhoz, hogy szerelmük négy
felvonással később révbe érjen. A tulajdonképpeni cselekmény négy
főszereplő körül forog; az őket megszemélyesítő énekesek
(egy apró, lényegtelen kivétellel) csak ezt a szerepet alakították; a további
öt színre lépő énekes több, akár négy mellékszereplő – különféle
nimfák, istenek, pásztorok, allegorikus figurák – „jelmezében" is
fellépett, a korabeli gyakorlatnak is megfelelve, ám semmiképpen sem
mellékesen.
A címszereplő, Katherine Watson sötét
karakterű lírai szoprán, aki a szemérmes tartózkodás és a felforrósodó
szenvedély pillanatait is átéléssel tudja megformálni. Szerelmesének szerepét a
legjellegzetesebb francia barokk hangfajra, haute-contre-ra
komponálta Mondonville. Megszólaltatója, Reinoud Van Mechelen a
nagyszerű előadásnak is az egyik fő erőssége volt:
hangjának határtalan hajlékonysága, érzelmeinek robbanékonysága, deklamációjának kivételes ereje, magasságainak könnyedsége
folyamatosan ámulatra késztet. A vetélytárs, a hatalmas és gazdag, s végül
nagylelkűen visszalépő Adamas
baritonszerepében Thomas Dolié-t hallhatjuk a
felvételen. Végül a jóindulatú druida főpap, Iphis
basszusszerepét Alain Buet szólaltatta meg
elementáris erővel.
Ám ezzel korántsem ér véget az igazán kiváló énekesek névsora. Chantal Santon-Jeffery, a másik
mélytüzű, de mégis fényesen csengő szoprán hang tulajdonosa az
előadás legnagyobb energiát sugárzó egyénisége volt, s egy-egy pillanatban
még a kitűnő Watsont is elhomályosította; miközben Rachel Redmond végtelenül könnyed és fürge szopránja is
képes a középpontba kerülni időről időre. Végül pedig mezzóként Blandine Folio-Peres is ragyogó a maga módján mind hangilag, mind
pedig előadóként.
Vashegyi György pályaválasztását saját bevallása szerint döntően
Johann Sebastian Bach művészete, és azon belül is a Máté-passió
befolyásolta. Nagy hatással volt még rá Helmuth Rilling
1986-ban megrendezett budapesti hangversenye, ami után Vashegyi elhatározta,
hogy „ilyesmivel szeretne foglalkozni". A következő évben, 1987-ben
részt vehetett a nyugatnémet karmester NDK-ban, Lipcsében tartott kurzusán,
ahol többek között az őt döntően befolyásoló Máté-passiót is
hallhatta idolja vezényletével. |
A tavalyi előadás és a most bemutatandó CD is a
Versailles-i Barokk Zenei Központtal együttműködésben valósult meg.
Vashegyi György elmondása szerint 2011 óta dolgoznak együtt korabeli művek
feltárásán, kiadásán és előadásán. A francia kutatóközpont egészítette ki
az opera bizonyos hiányzó részeit, és ők választották ki az előadás
francia énekszólistáit is. Mondonville esetében ez
már a második nagyobb vállalkozásuk, hiszen novemberben lemezre vették a
komponista négy nagy motettáját, részben ugyanezekkel az énekesekkel – ez
tavaly áprilisban jelent meg a Glossa kiadásában.
A felvételről eddig megjelent
lemezkritikák a nemzetközi sajtóban:
http://www.crescendo-magazine.be/le-premier-opera-de-mondonville-savere-deja-un-chef-doeuvre/
https://www.francemusique.fr/emissions/en-pistes/en-pistes-du-mercredi-1-fevrier-2017-31458
http://www.crescendo-magazine.be/le-premier-opera-de-mondonville-savere-deja-un-chef-doeuvre/
http://logenplatz.die-deutsche-buehne.de/service/cd/#content
http://der-neue-merker.eu/jean-joseph-cassanea-de-mondonville-isbe
http://www.qobuz.com/fr-fr/album/mondonville-isbe-chantal-santon-jeffery/8424562240018
(Jean-Joseph Cassanéa de Mondonville:
Isbé. Audio CD [3 db] Glossa, 2017)