JELEN-KÉP
„AHOL A KINCSED, OTT A SZÍVED IS”
Beszélgetés Bokor Györggyel,
a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskola új igazgatójával
– A PARLANDO Zenepedagógiai folyóirat olvasói
érdeklődéssel néznek az Ön tevékenysége elé. Tisztelettel kérem Önt, hogy
hivatalba lépésének kezdetén ossza meg velünk azokat a vezérgondolatokat,
melyek igazgatói működésének alapelvei.
–
Mindig lennie kell egy alapgondolatnak, ami mentén, ami köré a feladatainkat
szervezzük. Véleményem szerint egy pedagógiai intézményben mindennek a
tanítást kell szolgálni. Amikor arra
gondoltam, mit tudnék én – aki nem itt voltam diák – e cél elérése érdekében
nyújtani, mit várhatnak tőlem egy 170 éves hagyományokkal rendelkező
intézmény új igazgatójaként, úgy éreztem, hogy egy számomra rendkívül fontos
gondolatot meg kell osztanom mindazokkal, akikkel együtt kívánok dolgozni.
Legyen ez egy iránymutatás, melyre akár ciklusokon átívelő, hosszabbtávú
politikát is rá lehet építeni. Ez egy idézet, mely a következőképpen
hangzik: „Ahol a kincsed, ott a szíved is” (Máté evangéliuma* 6,21).
Ez
a gondolat – bár nem szorul magyarázatra – számomra azt jelenti, hogy az ember
tegyen meg mindent az értékek megóvása, továbbfejlesztése és a hagyományok
megőrzése érdekében. E cél eléréséhez mindenekelőtt az egyén és
közösség együtt munkálkodását tartom lényegbevágóan fontosnak.
– Ugyanezzel a mentalitással végezte igazgatói
munkáját korábban is?
–
Igen, de ott a szentendrei zeneiskolában nyilván mások voltak a szerepek.
Sőt, amikor Vácott a szakiskolában egy évig
megbízott igazgató voltam, hasonló elvet próbáltam követni. Közel 30 évet
tanítottam zeneiskolában illetve zeneiskolai területen, ebből hét évet
párhuzamosan zeneiskolában és szakközépiskolában is. E területen van a
legszélesebb tapasztalatom, lévén, hogy a Magyar Zeneiskolák és Művészeti
Iskolák Szövetségének az elnökségi tagjaként is működtem. E
tapasztalataimat maximálisan szeretném most felhasználni, vagyis hogy mi az,
amit mi segítségként tudunk nyújtani az alapfokú tanároknak. 20-30 évvel ezelőtt
természetes volt a kapcsolódás a szaktanácsadói rendszer működése, a
továbbképzések, szakfelügyelet miatt. Ez a rendszer, mint tudjuk most teljesen
szétesett. Jelenleg éppen konkrét pályázatokra készülünk, hogy megtaláljuk a
kapcsolat szorosabbá tételéhez a forrásokat és a szervezettségét. Tehát a cél
kettős: az első a Konzi alapfok felé
fordulása, tőlük viszont szeretnénk mi információkat gyűjteni, hogy
megtudjuk azt is, ők mit szeretnének. Október 21-én tesszük meg az
első lépést, amikorra „Solfeggio” címmel meghirdettünk egy összejövetelt. Ez
alkalommal a mi tanáraink, Igó Lenke, Szabó Tibor,
Timkó Gábor kívánnak előadást és részletes megbeszélést tartani. A
kapcsolatfelvételben ez egy kiindulási pont, ugródeszka.
– Milyen új tervei vannak a szakiskola
irányításával kapcsolatban?
–
A vezetői tennivaló nem egyszemélyes feladat. Én egy négy tagból álló
vezetőséget szeretnék szorosan együttműködtetni, bár a végső felelősség,
döntés természetesen az enyém kell, hogy legyen. E vezetőséggel, Eckhardt Gábor igazgatóhelyettes művészeti
vezetővel, a közismereti igazgatóhelyettessel, a gazdasági vezetővel,
valamint a munkaközösségek, tanszakok vezetőivel a jövőben nagyon
szoros szakmai kapcsolatot tartva, gyakori konzultációt szeretnék folyamatosan
fenntartani.
Szeretnénk megvalósítani azt, hogy sok
szempontból műhellyé váljon a Konzi minden
kisebb munkaközössége. Csak azután
tudjuk összefogni a nagy egészet, ha ezek a műhelymunkák lépésenként
elindulnak, megerősödnek. Nagy létszámot egyszerre gyúrni és alakítani
sokkal nehezebb és kevésbé eredményes.
Sokszor csak finomítani kell, ami már megvolt, de nem elég hatékonyan
működött. Az akadályokat kell elhárítani. Célunk, hogy a Konzi működése stabil, de rugalmas legyen.
Az év indítása során mind a szakmai, mind a
közismereti munkaközösségekkel sokféle programot megbeszéltünk. Azokat a
pedagógiai alapelveket is, amelyek mentén a munkámat szeretném itt elkezdeni.
Külön összeült a tantárgyi területek minden kisebb munkacsoportja. Én úgy
érzékelem, hogy a jelenlegi közismereti gárda igen jelentős része is
partner lesz elképzeléseim megvalósításában. Igyekszünk úgy alakítani mindenki
munkáját, hogy a párhuzamosságokat lehetőleg kiiktassunk a munkából. A
feladatköröket is elosztottuk, ily módon kell, hogy maradjon energia arra, hogy
minden növendék egyéni problémájával külön-külön is tudjunk foglalkozni.
A közismereti osztályfőnökök munkáját
össze szeretnénk kapcsolni egyfajta mentor szerepet betöltő „zenei
osztályfőnök” munkájával, vagyis annak a hallatlan tapasztalatmennyiségnek
a feltárásával, amellyel egy zenetanár másfajta, egyéni motiváltság alapján,
szoros emberi kapcsolatban ismerheti meg növendékét.
A diák-mentor, vagy kortárs segítők
szerepe is fontos lesz. Akik képesek lelki és intellektuális értelemben
segíteni – ha szükséges, most belépő növendékeinknek, vagy azoknak, akik
problémákkal küszködnek –, sokat tehetnek a közösség építéséért. Ezáltal
szellemi erőforrásaink többszöröződhetnek meg.
Több oldalról keressük az utakat, de
mindezt folyamatosan alakítjuk. Hozzátenném azonban: vannak dolgok, amiket
formálisan meg lehet tenni, és vannak dolgok, amiket nem szabad formálisan megtenni. Szándékaink a közösség
összetartozását és az egymás iránti felelősségtudatot hivatottak
megnövelni.
Most, a tanév kezdetén csak irányt mutató
kis táblákat tudunk elhelyezni. Ha a céljainkat diákokkal, szülőkkel,
kollégákkal megbeszéltük, letisztáztuk, a szavak ideje lejárt, el kell
indulnunk a megvalósítás felé.
Úgy gondolom, hogy az egyén és a közösség
együtt növekedése, gyarapodása szorosan összetartozik és egymás nélkül
elképzelhetetlen. Ha egy intézmény csak egyéniségekből áll, olyan
társasággá válik, ahol sokan vannak együtt, de akadályozott lehet az
együttműködés. A közösséggé válás pedig meghatványozza az erőinket,
akár a diákokra, akár a tanárokra gondolok. Ha például teret adunk annak, hogy
a diákok saját ötleteiket is hozzátegyék célkitűzéseinkhez, ne csak a
szakmai és egyéni fejlődésükhöz tartozó feladatokban mondhassák el
véleményüket, a közösséggel kapcsolatban még a legproblematikusabb eseteket is
megbeszélhessék velünk, jobban magukénak érzik majd az intézetet, a benne
rejlő lehetőségeket, feladatokat. Velük együtt építjük a
közösséget. Ebben a teljes intézményi
munkaközösségnek a példamutatása rendkívül fontos.
A közösségépítés és a közösségi élmény felé
mutató fantasztikus pillanat volt számomra, amikor most, az évnyitó ünnepségen,
a Zeneakadémia Kistermében a mintegy 400 főnyi diáksereg fegyelmezetten
felállt és négy szólamban énekelte el a Himnusz-t, majd a Szózatot. Az ilyen
pillanatoknak is rendkívül erős közösségformáló ereje van.
– Rendkívül heterogén az ide járó növendékek
előélete.
–
Valóban, ebbe az iskolába a növendékek a legkülönbözőbb tehetséggel,
előképzettséggel, és kulturális, családi, szociális környezetből
érkeznek. De mindegyikük megáldva tehetséggel. Mindegyiknek más erénye, más
hiányossága lehet. Mi, az általunk leghelyesebbnek tartott út felé próbáljuk
irányítani őket. Ez természetesen sokkal több időt, energiát kíván,
és – nem divatos ma kimondani ezt a szót – szeretetet is kíván, s
mindenekelőtt elsősorban felelősséget. Mekkora büszkesége pl.
egy zeneiskolai tanárnak, ha növendéke a rendkívüli tehetségek osztályába
bekerül a Zeneakadémiára! De ő is ide jár majd közismeretre! Ezek a gyerekek
sokkal hamarabb kerülnek nagyobb megterhelés alá. Óriási a felelősség, még
inkább oda kell figyelnünk lelki, intellektuális, fizikai fejlődésükre. De
sorolhatnék számos más példát, mely a Bartók Konzervatóriumot jellemzi.
– Kik voltak az Ön pedagógus példaképei?
–
Hálát adok a Teremtőnek azért, hogy sok olyan tanárom volt, akik
példájukkal életre szóló útmutatást adtak.
A
hetvenes években az egyik legfontosabb példaképem volt a szentendrei
zeneiskolában tanító Papp Tibor tanár úr. Ő tulajdonképpen egy pedagógus
polihisztor volt. Sokunkat tanította, sokféle hangszerre. Odaadása,
ügyszeretete, tanítványai iránt megnyilvánuló szeretete, felelősségtudata,
az, ahogy munkáját végezte, máig fontos példa számomra. Tanítványai közül sok
neves muzsikus került ki – Zeneakadémiai tanár is. Meghatározó volt
tanulmányaim során az a néhány év, amit az István Gimnázium Zenekarában
tölthettem, ill. Vizsolyi Lívia fagottművésztől
tanulhattam, aki aztán Győrben is tanárom volt.
A konzit
Győrben végeztem. Itt is sok kiváló tanáregyéniség tanított bennünket. De
meghatározó volt számomra néhány gimnáziumi tanárom is. Örömmel gondolok vissza
a Ferences Gimnáziumban tanító legendás hírű szerzetes, Ányos atyára.
Ő magyart tanított nekünk, mind a magyar, mind a világirodalomból, s a
kortárs költészetet ugyanolyan odaadással adta a kezünkbe, mint a
klasszikusokat. De ő tanította a politechnikának nevezett tárgyat is.
Megtanította nekünk – és ezt az irodalommal is mindig összekapcsolta – az
anyag, a kétkezi munka tiszteletét, s hogy ezt hogyan tudjuk a szellemi
értékekkel összekötni.
Ugyancsak nagy példakép volt számomra magas
szintű tudásával a bencéseknél tanító Jáki Teodóz
atya, aki következetességgel, komoly elvárásokkal és szigorral vezetett
bennünket. Felejthetetlen élményem, amikor egy énekóra keretében a Kékszakállú
herceg váráról tartott magyarázatot.
Elméleti, formatani, zenetörténeti, esztétikai elemzéseket hallhattunk
tőle. Ennek már több mint 30 éve és mégis mély nyomot hagyó, élő
élmény. A pedagógus példák közül most csak hármat ragadtam ki, de nagyon sokat
kellene felsorolnom, egészen a zeneakadémiai tanulmányaim végéig.
–
Életfilozófiája?
–
Egy belső kérdésre és az elmúlt évek szerteágazó problematikájára,
útkeresésére adott választ Marcus Aurelius római császár gondolata, ami így
szól, hogy „Egyenesnek kell lenni, nem pedig kiegyengetettnek.”
Lefordítva ez a gondolat számomra azt jelenti, hogy nem lehet olyan kérdés
házon belül, vagy a fenntartóval való együttműködés során, amire ne
tudnánk egyenes és világos válaszokat adni. Törekszem arra, hogy a válasz
mindig egyszerű, egyértelmű és világos legyen. (Bár néha a kelleténél
talán hosszabban fejtem ki…) Az is egyenes válasz, hogy a válaszadás nem
időszerű, vagy nem tud, nem akar az ember választ adni. Saját gyermekeinknek
is azt tanítjuk, hogy legyenek őszinték, mondjanak igazat. Jó lenne, ha mi
felnőttek sem nevelnénk ezt ki egymásból. Ha valaki ezt a gondolatot
sajátjának érzi, attól még csetlő-botló, gyarló ember marad, de egy olyan
útra irányíthatja magát, ami az emberi kapcsolatokat világossá,
egyértelművé és főleg őszintévé teszi. Ez nagyon hiányzik a mai
világból. Nekünk világos példát kell mutatnunk, és akarva-nem
akarva példát is mutatunk. A felnövekvő ifjúság hallatlanul érzékeny mind
a jó, mind a rossz példára. Nekik mind szakmailag mind emberileg büszkének kell
lenniük tanáraikra, és erre az iskolára is! Ezért sokat kell és lehet is tenni.
– Az Ön véleménye
szerint hogyan érhető el az a pillanat, amikor egy tanár jó szándéka
átfordulhat eredménybe; spirituális tanári képességgel, intellektuális
ráhatással, vagy egyszerűen meg kell várni, hogy megérlelődjön
valami, vagy netán külső, kényszerítő ráhatás szükséges?
Természetesen lehetne még sorolni egyéb szempontokat is.
–
Az anyag sulykolását, a teljesítményelvűséget nem tudom elfogadni. Ha ez
túlságosan dominánssá válik, akkor a nevelés nem eredményes. Természetesen ez
nem jelenti az ellenkezőjét sem, mert következetesség és tanári szigor
nélkül nem lehet eredményt elérni. Valamennyi szempont fontos, és a helyes
arányt kell megtalálni. Ez azonban tanulónként és tanáronként változó. Schumann
nyomán Kodály idézte a Bicinia Hungarica előszavában négy alapvetően
fontos tényező egységét. A „kiművelt kéz, kiművelt hallás,
kiművelt szív, kiművelt értelem” együtt kell, hogy működjenek. A
spirituális tanári képesség, vagyis a karizmatikus tanáregyéniség (amire
természetesen születni is kell) fontos, hogy meglegyen. Csak az intellektuális
ráhatásra hagyatkozva szárazzá válhat az anyag. Ugyanakkor ahhoz, hogy
megérlelődjön valami, ma túl soká várni nincs idő!
– Ez alatt mit érthetünk?
–
Ez az iskola kitágította már korábban hat évre a bizonyítás lehetőségét.
Van egy előképzőnk (7-8. évfolyam), mely fokozatosabb, mintegy
szárnypróbálgató a szokásos középiskolai tanulmányok előtt. A szakképzés
átalakulása pedig megerősítette azt a korábbi gyakorlatot, hogy aki
számára fontos, az ötödik évben is tovább tanulhasson (13. évfolyam). Tehát van
lehetőség a kifutásra. Ennél több már nem lehet, mert többet a gyakorlat
sem enged meg.
– Sajnos nagyon sokszor
egy növendék szorgalma, a saját önépítő képessége kevés, és nincs hozzá
ereje, hogy magából kihozza az adottságainak megfelelő minőséget.
Régóta foglalkoztat annak kérdése, hogy miért nincs a szakiskolának egy olyan
partner gimnáziuma, amelyikben a zenei pályára nem való, de értékes
képességekkel rendelkező növendék tovább tanulhatna, egyetemre
felkészülhetne. A mi gimnáziumunk nem ad elég magas pontszámú közismereti
érettségit
–
Valóban, a szülők felé mi felelősséget vállalunk. Ugyanakkor annyira
speciális a képzésünk rendszere és belső tartalma, hogy nagyon nehéz
pályát módosítani. Ezt a lehetőséget jó lenne megteremteni. De a
jogszabályok elég szigorú korlátokat állítanak fel. A jogalkotó szándéka minden
bizonnyal az volt, hogy az a fiatal, aki az élete egyik legérzékenyebb
időszakában a szakközépiskolába belép, annak ne engedjük el a kezét, ne
hagyjuk elkallódni. Ilyen értelemben helyes a tankötelezettség kiterjesztése 18
éves korig. Véleményem szerint meg lehet oldani ezt a problémát, ha az
első, de legkésőbb a második év végén megosztjuk véleményünket a
szülőkkel és a növendékkel is. Ha
megbizonyosodunk felőle, értésükre adjuk azt, hogy a növendék zenei
tanulmányának nincs jövője. Helyezze át arra a hangsúlyt, amitől az
élete boldog, pályája eredményes lesz. A
pedagógiai programunkkal ilyen szempontból is foglalkoznunk kell, mint olyan
belső szabályzattal, ami ezekre a kérdésekre is kiterjed. A megindult
műhelymunka során és a nevelőtestülettel együtt is keressük a helyes
megoldást.
– Milyen új arculatot szeretne kölcsönözni a
Bartók Konzinak?
–
Mélyebben ismerkedve a Bartók Szakközépiskola belső életével arra a
felismerésre jutottam, hogy ez az intézmény a külvilág számára nem mutatja be
értékeit kellőképpen. Úgy gondolom, hogy itt fantasztikus zenei tudás,
gazdagság gyűlt össze, és nagyon fontos, hogy a külvilág ezt megismerje.
Ez korszerűbb marketing kérdése is. Technikai megvalósítása, a weboldal
bővítése, interaktívvá és jobban informálóvá tétele a közeljövőben
megvalósul. Itt bemutatjuk az iskola minőségpolitikáját, céljainkat,
belső rendünket is. Azt mondják, ma versenyhelyzet van a szakiskolák között.
A tanulók számát, a felvételit tekintve bizonyára. De úgy gondolom, hogy
elsősorban együttműködnünk kell egymással, nem versenyezni! Az
együttműködés nem feltétlenül egy üzleti jellegű kartellt jelent. A
Bartók szempontjából a többi szakközépiskolával végképp semmi értelme sincs
versenyezni. Nekünk meg kell mutatni, miben vagyunk jók, mit tudunk ehhez még hozzátenni, a mi elképzeléseink
között hogyan fejlődhet, bontakoztathatja ki tehetségét az ide
felvételiző növendék. Ha most nem az alapfok, hanem a felsőfok felé
értékelem a Bartók helyzetét, adatok formájában elmondhatjuk a
következőket: az idén a Bartók Konzervatóriumból 29 tanulót vettek fel a
Zeneakadémia első évfolyamába. A következő Konzervatóriumból 7, az
ezután következőből 3 került csak be. Ezeknek a számoknak az
együttese tud irányokat megmutatni. A Bartók Konzervatórium a Zeneakadémia
előiskolája; az összefüggésekből és a helyzetből adódóan mindig
is így volt és így is lesz. De ennek meggyőzően
kell így lenni. A felvételi előkészítése során, személyes kapcsolatokban,
egyéni utakon sok minden történik. De bármennyire is értékesek ezek a személyes
kapcsolatok, az intézménynek össze kell ezt fogni, hogy ez a magas minőség
intézményi szinten is megjelenhessen. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Gyakorló Iskolája címet viselni nemcsak megtiszteltetés, de nagyfokú
felelősség is. Ezért számomra alapkérdés a lehető legszorosabb és
legjobb együttműködés az iskolánkat fenntartó egyetemmel. Dr. Batta András
rektor úrral együtt azon dolgozunk, hogy a közép és felsőfok együttműködése,
egymásra épülése gördülékennyé, természetessé és eredményessé váljon. Sokféle,
anyagi, szakmai és más természetű akadályt kell még elhárítanunk, de
meggyőződésem, hogy együtt sikerülni fog!
– Az Ön véleménye szerint mekkora szerep
jusson a középfokú oktatásban a kortárs zenének?
–
Egyértelműen nagy. Számos kiváló művésze van az iskolának, akik
gyakorló, kortárs darabokat bemutató, kortársszerzőket inspiráló
művészek. Magam is szívügyemnek tekintem a kortárs, ill. XX. századi
magyar szerzők műveinek bemutatását, műsoron tartását. Ez
részben szemléletbeli kérdés is. Megállok-e művészként a XIX. század
végénél, vagy van-e bennem kísérletező kedv, hogy felfedezzem a velünk
együtt élő szerzők műveit is. Iskolánknak kiváló zeneszerző
tanárai vannak, műveik a hazai koncertpódiumok repertoárjában jelen
vannak.
– De lennie kellene egy fórumnak, ahol
elhangozhatnak ilyen művek!
–
Ezek is azoknak a belső műhelymunkáknak a körébe tartoznak,
amikről beszéltem. Lehetőségeinkhez mérten keressük ezeknek a fórumoknak
a lehetőségét. De látok egy nagyon komoly kihívást – hogy ne a veszély
szót használjam – zenetanításunk előtt.
Sokan
úgy vélik, hogy nem fontos, idejét múlt alapfokon a szolfézs, zeneelmélet
nálunk megszokott intenzitású tanítása. Többen gondolják úgy, hogy az iskolai
oktatásba be kellene hozni széles körben a mai populáris zenei irányzatok
tanítását. E kérdésben én Szabó Dénes Kossuth-díjas karnaggyal értek egyet:
azt, ami rossz, nem kell megtanítani. Ilyen módon a zene sem választható szét
„szolfézsra” és „zenére”, vagy „komoly” és „könnyű” zenére. Értéket kell
közvetítenünk, s ennek lehet sokféle módja, útja. De a zenei mesterséget is meg
kell tanulni. Ennek része az elméleti tudás. Ehhez kaptunk a világon
egyedülálló, és mára már minden zugában ismert, sőt elismert eszközt
Kodály Zoltántól. Itthon – tisztelet az egyre kevesebb kivételnek – viták
kereszttüzébe kerül, s mintha kezdenék sokan elfeledni. Eközben az egész
világon újra felfedezik és kezdik „saját módszerként” kitalálni azonos, vagy
nagyon hasonló megoldásokkal.
Köztudott, hogy elindult a Zeneakadémián a Kodály-pedagógai képzés, külön szakként. Gondoljunk bele abba, hogy a Kodály Intézeten
keresztül mi mindent nyújtottunk mi a világ zenepedagógiájának! A tokiói
Zeneakadémia számára például a világ legtermészetesebb dolga, hogy
Magyarországot zenei téren összekapcsolja Kodály tanításával, és hozzánk jönnek
most is, ha ezen a területen tájékozódni, tanulni kívánnak.
– Szerintem alapfokon, amatőrök számára
az lenne a megoldás, ahogy Varró Margit tanított: ha valamivel hosszabb
hangszeres órák lennének, amiben helyet kaphatna az elmélyedtebb elméleti
magyarázat is. Erről év végén számot is lehetne adni egy kis darab
elemzése révén.
–
Tökéletesen egyetértek ezzel. Varró Margit, vagy Kovács Sándor örökségének
ismeretére élő módon mekkora szükség van! Hányan ismerik ezeket a neveket?
Személyes tapasztalatom, hogy ezekről a kiváló szakmunkákról nagyon
keveset tudnak a zeneiskolai tanárok körében. Ma már az Interneten is
megkereshetők az e témákkal kapcsolatos előadások. Vajon megteszi-e
valaki, hogy utánanéz? Én a PARLANDO-nak rendszeres
olvasója vagyok, a régebbi számokat is tanulmányozom. Nagyon jó, hogy a
szerkesztőség hozzáférhetővé tette az Interneten a korábbi
lapszámokat. Sajnos kevesen foglalkoznak ezekkel. A közelmúltban például
elővettem az Internetről az első számot, amiben az általános
iskola épületében megszervezett zenetanításról volt szó. Mellbevágó még mindig
ez a cikk és nagyon tanulságos. Fontos szakmai fórumnak tartom a PARLANDO-t, ez az egyetlen korrekt és színvonalas lap ma
Magyarországon, ami zenepedagógiával kapcsolatos színvonalas szakmai írásokat,
példákat, elemzéseket tartalmaz. Ez
komoly érték, és jó lenne, ha a fiatalabb generáció is jobban magáénak érezné
és folytatná a lappal kapcsolatos tevékenységet.
– Ön szerint a Bartók Szakközépiskolában jól
működően összehangolható-e a hangszeres képzés, az elméleti
oktatás, az iskolai szereplések és a
közismereti oktatás?
–
Egyértelműen látszik, hogy a tanulói terhelés megvizsgálása és az iskolai feladatok
beoszthatóságának optimális megteremtése halaszthatatlanul fontos. Ugyanígy a
zenei és közismereti tanulmányok eredményes összekapcsolása is kérdéseket vet
fel. Úgy gondolom, hogy kitűzött céljainkhoz meg kell
keressük a megfelelően értő és segítő tanárokat, a korszerű
tárgyi eszközöket, a megfelelő színvonalú környezetet is. De
növendékeinknek is fegyelmezettebbé összeszedettebbé kell válniuk ahhoz, hogy
együtt eredményesek legyünk.
–
„A felületesség és hatásvadászat korunk betegsége”
– olvashatjuk a most megjelent MUZSIKA „Szóló vagy zenekar”című cikkében.
„Világválság ez”, mennyire kell szolgai módon tudomásul venni? A zenei színvonal megy lefelé. Ma már a
Szigetfesztivál az image!
–
Igen, százezrek elmennek oda, de mások, milliók nem! Én minden idegszálammal tiltakozom az ellen,
hogy igénytelenségre, vagy szakbarbárság művelésére tudatosan neveljük
gyermekeinket. Az igazán értékes zene olyan mély élményt ad – akár szakember
valaki, akár zeneszerető, befogadó –, hogy azt csak egyfajta kegyelmi
állapothoz tudom hasonlítani.
– Furcsa érzésem van – nem lehetséges, hogy a
fiatalok saját zenéjükön keresztül pontosan ezt a fajta „kegyelmi állapotot”
keresik ott?
–
De igen! Azt szeretném elérni, hogy legyünk mi is egy „sziget” de „fesztivál
nélkül”!
–
Köszönöm a beszélgetést.
Ábrahám Mariann
* A Magyar Katolikus Püspöki Kar megbízásából a Szent István Társulat adta ki 1973-ban az új fordítású Bibliát, amelyből az idézett vers dr. Kosztolányi István munkája a latin Vulgata (Szent Jeromos) alapján. (Bokor György közlése.)