Sólyom tanár úr
Sólyom György (1922-2005) zenetörténész, tanár
Másodéves egyetemista koromban középiskolás lettem
újra. Szakközépiskolás.
Felvételiztem a konzervatóriumba ugyanis. Kellett
ehhez némi atyai protekció is, elég rugalmatlan volt az akkori rendszer – no
nem annyira, mint amennyire lesz ez a mostani –, de végül teljesen szabályosan
szóbeliztem és írásbeliztem, ha nehezen is, de olvastam lapról, szolmizáltam,
valamennyire lekottáztam a fütyölt dallamot, megtanultam az előírt száz
népdalból is ötvenet, hatvanat talán.
Apám tanítványa, Vera készített fel, aki huszonhárom
éves volt, és gyönyörű, és olyan rövid szoknyában járt, hogy kész csoda
volt, hogy a fölvételi sikerült.
Az egyetemi stúdiumok mellett, után, helyett húszéves
fejjel be-beültem az iskolapadba újra, tizennégy-tizenöt éves gyerekek közé. Ez
már önmagában is szórakoztató volt, hisz mindig jó mulatság a sorból kilógni.
Zongoraórákra este jártam, lakásra, Zsuzsa nénihez a
Visegrádi utcába. De a többi tárgyat hallgatni a Török Pál utcába sétáltam a
bölcsészkar Duna-parti épületéből át, mert a „konzi” épületét éppen
tatarozták, és így a muzsikus gyerekeknek a képzőművészeti
gimnáziumban szorítottak ideiglenesen helyet.
A szolfézs és az összhangzattan nem volt az én
világom, hiányoztam is sokat, de a zenetörténetórákat igyekeztem lehetőleg
nem kihagyni. Sólyom tanár úr tartotta azokat.
Nem volt még ötven akkor, de idősnek tűnt
fel, most, hogy utánanézek, látom, 1949-ben, huszonhét évesen lett
zeneakadémista. Hogy addig mivel foglalatoskodott, arról nem szólnak a
megemlékezések, én mindenesetre rosszat sejtek, szerintem nem olyasvalamivel,
amivel szíve szerint szeretett volna.
Zenetörténész lett és zenepedagógus, a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakiskola legendás zeneirodalom-tanára.
Az ő példája is bizonyítja, hogy egy diák soha
nem tudhatja, kitől, mit tanul. Arra csak évekkel, évtizedekkel
később derül fény.
Én Sólyom tanár úrtól nem elsősorban
zenetörténetet tanultam, hanem a forma, a formák tiszteletét. Azt, hogy a
legmélyebb, a legőszintébb érzemény, gondolat is csak formába öntve hat.
Minden egyes zenei alapformát egy-egy művön
keresztül mutatott be; a szonátaformát a Mondschein-szonáta harmadik tételével,
a rondót Mozart A-dúr klarinétötösével, és így tovább.
A végül legalább egy tucat órán keresztül csak a Don
Giovannit vette. Segédeszköze nem volt egyéb, mint egy ócska Tesla magnó, egy
dupla bakelitlemez és a szó és a mimika, a játék, a hang, a gesztusok. Mint
minden nagy tanár, jó színész volt ő is, játszott a tanteremben, nem csak
előadott. Megformált.
Addig csak annyit tudtam, hogy Don Giovanni megérte a
pénzét. Sólyom tanár úr megértette velem, hogy mindenki megéri a pénzét. De Don
Giovanni meg is formálta magát, s ezzel – hiába volt gonosz – kiemelkedett a
többi közül. Ma is előttem van, ahogy Sólyom tanár úr is csillogó szemmel,
diadalmasan kiemelkedik, kimagasodik, miközben hőséről beszél.
Amúgy, attól tartok, egészen apró, ráncos képű,
öreges ember volt, púpos is kicsit. Vagyis hát lett volna.
Utolsó munkája kéziratban maradt, de Liszt-monográfiájának
megjelenését megérte még.
2005-ben halt meg, nyolcvanhárom évesen.
Ebben a formátlan világban egyre többet gondolok rá.
___________
Bächer Iván (Budapest,
1957. III. 25.
– Budapest,
2013. XII. 2.) író, újságíró, publicista visszaemlékezése a Nol.hu (2012-03-02BächerBächer IvánHétvége) jelent meg.