Az
informatika szerepe az óvodában nem éppen napirendi téma, hiszen viszonylag
kevés óvodást köt le hosszú ideig a számítógép, az internet világa. Mégsem
hagyható figyelmen kívül a téma, hiszen a mi gyermekeink már bőven az „Y”
generáció tagjai, így fokozottan vesz részt életükben a virtuális világ.
Valójában
óvodai szakemberek tiltják, nem nézik jó szemmel a gyermek számítógép elé
ültetését, legyen szó meséről, játékról.
Hogy miért nem?
A
gyermek elsősorban érzelmi lény. Ebből kifolyólag a külvilágból érkező
információkat, impulzusokat mindig az érzelemhez köti, odacsatolhatók reakciói.
Nem
véletlen így az sem, hogy egy 3-4 éves gyermek életében az állandóság a
legfontosabb és az érzelmi biztonság. Az óvodába érkezéskor szembesülnie kell a
szeparációs félelmekkel éppúgy, mint a világ megismerésére sarkalló külső
és belső tényezőkkel.
A
szülő, akinek nincs ideje vagy/és kedve gyermekével kellő
mennyiségű, minőségű időt eltölteni, így akár a fogyasztói
társadalom alapját képező „emberkezdeményt” küldi óvodába úgy, hogy nem is
veszi észre ezt. A gyermeket vonzzák a villogó képek, a gyorsaság, a sokféle
hang, izgatottá válik általuk.
Később,
amikor már ez alapszükségletévé válik, nem lesz elég „csak” az internet
gyorsasága, a világból, világról érkező információk azonnalisága – egyre
többet akar. Így válhat kiégett, elégedetlen, érzéketlen felnőtté, akit a
valóság kevésbé hoz lázba, és aki sem magán, sem szociális kapcsolataiban nem
lesz képes felelős emberként viselkedni, mert virtuálisan erre kevés
mintát kap.
Ennyit a
káros hatásokról. Mire „használható” mégis ez a világ olyan módon, hogy
túlzások nélkül, valóban használható, értelmes, gondolkodó, segédletekkel több
tudást adjon, akár már a gyermekeknek is?
Mivel a
téma a zene és az informatika kapcsolata, így a vizsgálódás e tárgykörre tér ki
igazán, nem feledkezve meg a zene transzfer hatásairól, a megfelelő
időben, egymással szorosan összefüggő és összekapcsolódó tanulási
fázisokról és területről sem.
Az
óvodai zeneoktatás meglehetősen kevés hangsúlyt kap manapság. Részint
azért, mert az óvoda a köznevelés részeként nem egy területet, hanem komplex
személyiséget fejleszt. A cél az iskolaérettség.
Elsősorban
a mesével, ritmizálással, mondókákkal indulnak be azok az agyi tevékenységek,
amelyek később hosszabb távon a tanulásért lesznek a felelősek.
Az
érdeklődés aktív óvodáskorban a zenei iránt, vannak fogékony hallgatói,
művelői, igazán az óvodai tehetséggondozó program részeként kerülnek
célzottan zeneoviba a gyerekek.
Nem
nehéz kitalálni, hogy a zenei fejlesztés során elindul egy komplex fejlesztés
is, amely kiterjed a mozgáskoordinációra, a hallásfejlesztésre, ritmikai
fejlesztésre. Utóbbi a beszédfejlődés szempontjából is fontos, hiszen a
dallamosság, tempó alapelemei ennek.
Az
esetleges hangszerjáték (furulya) alapjaival pedig elindul a nagymozgások után
a finommozgások fejlesztése, ami pedig a későbbiek során vizuálisan is
nagy segítség lehet, valamint fejleszti a térérzékelést is.
A
memóriafejlődés, logikus elemek használata matematikai, irodalmi,
történelmi, tanulmányai alapja lehet, a két kéz összehangoltsága
testnevelésből könnyítheti meg a fejlesztést.
A szóba
jöhető összes fejlődési területet érinti a zenetanulás. A már
megtanult dolgokkal kapcsolatban magabiztosabb lesz a gyerek egy-egy feleletnél,
biztos kiállása lesz, és az új kihívásokat is könnyedén fogadja (mint például a
számítógép, az internet és a hozzá kapcsolódó környezet világát).
A
gyerekek könnyen, gyorsan tanulnak. Pszichológiai, mentális fejlődésükhöz
elengedhetetlen, hogy életkoruknak megfelelő játékkal, mesével, akár
fejlesztő játékkal találkozzon a monitor előtt ülve.
Fontos
az időkorlát, hiszen egy kisgyereknek nincs időérzéke, ellenben
minden érdekli. Fejlődő térlátásával (amivel a kottaolvasás is
összefügg) képes azonnal lereagálni egy-egy szituációt, feladatot. Később
azután már a színekből, képekből visszacsatol: ha még nem tud
olvasni, a környezet segítségére van a már elsajátított mintákkal.
A
szakemberek tiltása ellenére néhány zenei fejlesztő játék igazán hasznos
lehet: megismerhet, felismerhet a gyermek hangszereket, amelyekkel nem
találkozni nap mint nap. Mind képi, mind auditív
szinten összekapcsolhatja tudását. Azért hívom tudásnak, mert egy óvodáskorú
kisgyermek minden újonnan megszerzett információt egy tudáshalmazba tesz bele,
amit aztán a megfelelő emberek segítségével szétválaszt, osztályoz, helyre
tesz.
Ritmikai,
hallásfejlesztő játékokat is bőven találhat az interneten,
természetesen felnőtt segítségével egyéni fejlődését
megsokszorozhatja e tevékenység.
Természetesen
ez nem pótolhatja sem az élőzene varázsát, sem a csoportban játszható
körjátékokat. De kiegészítő fejlesztésnek kiváló, kizárólag játékosan és
gyermek önkéntességével. Az időkorlát problémáját hangsúlyozni kell: egy
3-4-5 vagy 6 éves gyerek fő tevékenységi köre az önálló játék, a fantázia,
a kreativitás kiélése, felturbózott segédeszközök nélkül.
Nem
véletlen, hogy például az 5 éves gyermek, aki karácsonyra multifunkciós
ajándékot kap sokszor inkább a csomagolópapírral játszik….
A
kulcsmondat tehát: hagyjuk játszani! És mi magunk is játsszunk vele! Akár
számítógép előtt történik örömmel, akár a „szabad játék” ez, fejlesztés
nélkül, biztosan hasznos lesz a későbbiekben.
Hogy miért?
Értelmes
felhasználóvá neveljük gyerekünket, aki mint a fogyasztói társadalom tagja,
képes lesz eldönteni, hogy a számítógép mennyire nagy segítség lehet a
mindennapokban, illetve funkciói, bő kínálata az alkalmazásokat
illetően megkönnyítheti az életét. Így az internet világa nem cél lesz,
csupán eszköz, hiszen pontosan fogja érzékelni a különbséget egy szabadba
történő esemény és virtuális farmja „felszántása” között, és nem lesz
kérdés a fontossági sorrend.
A szerzőről
Balogh Gábor Informatika
szakos középiskolai tanár (Egressy Béni Református Művészeti Középiskola)