DEBRECENI EGYETEM
TANÁRKÉPZÉSI KÖZPONT
Duffek Mihály
Zongora szakmódszertan
személyes hangolásban
Debreceni Egyetemi Kiadó, 2015
A magyar
pedagógiai kultúra, mint minden más, nagy hagyományokkal rendelkezik. Ezek
között is a zenepedagógia világszerte elismert, hiszen nem csak elmélete, hanem
gyakorlati eredményei is bizonyítják értékeit, igazságát. A mai kor kihívásai,
a mai kor elvárásai a zenepedagógiában is további tudatosodást és
fejlődést generálnak. A tanárképzéssel foglalkozók gyakran tapasztalják,
hogy új megközelítésekre, új módszerekre van szükség, vagy a régebbi
felismerések új asszociációira.
A
zongoratanárok képzése kiemelten nagy hagyományokkal rendelkezik
Magyarországon, a vonatkozó, magyar nyelvű szakirodalom igen színes és
értékes. Ugyanakkor konkrétabban el kell különítenünk a zongorajáték módszertanát a zongorajáték megtanításának módszertanától. Fontos cél az is, hogy a módszerek
között koherencia legyen, hiszen egy pedagógiai koncepció nem elemeiben sikeres
csupán, hanem egységében, komplex hatásában.
A könyv,
amely ebben a szellemben született, még egy fontos célnak kíván megfelelni:
egységben kívánja láttatni a szakmai és lelki oldalt, a tanár-tanítvány
kapcsolatot és a közös erőfeszítésekben felhasznált módszereket.
Főként leendő tanároknak lehet haszna az olvasmánynak, amely, talán
szerénytelenül, egy hosszabb, személyes zongoratanári tapasztalatsort is
szeretne megosztani, közzétenni.
A magyar
zongorapedagógiát nem átalakítani kívánja a könyv, hanem újraértelmezni és
átadni a jövendő nemzedékeinek. Hogy esetleg egy gyakorló tanár számára is
érdekes lehet? Akár megerősít, akár vitát vált ki, mindenképpen megmozgatja
a gondolkodást, és ez maga a cél, amit a könyv írója elérni kíván.
Duffek Mihály:
Zongora szakmódszertan személyes hangolásban
XML formátum | HTML formátum
Dr. habil. Duffek Mihály zongoraművész,
tanszékvezető egyetemi tanár, mb. dékán (Debreceni Egyetem
Zeneművészeti Kar)
Tanulmányok:
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Debreceni Tagozat, P. Nagy Ilona
zongoratanár (1975); Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Zempléni Kornél
zongoraművész, tanár (1979); Debreceni Agrártudományi Egyetem
Menedzseriskola felsőoktatási menedzser (1997); DLA (2004)
Szakmai tevékenység:
A Zeneművészeti Kar Zongora Tanszékén zongora főtárgy és
zongorametodika tantárgyak oktatása, szakmai továbbképzések szervezése,
országos zongoraversenyek lebonyolítása. A hazai és a nemzetközi
hangversenyélet szereplője zongora szólistaként, kamaraművészként és
kórusok kísérőjeként. E minőségében a magyar pódiumokon kívül
koncertezett Szlovákiában, Szlovéniában, Romániában, Bulgáriában, Ausztriában,
Ukrajnában, Görögországban, Cipruson, Izraelben, Olaszországban, Litvániában,
Finnországban, Németországban, Franciaországban, Spanyolországban,
Nagy-Britanniában, Japánban, Belgiumban és az Egyesült Államokban. A
magyarországi zeneiskolai továbbképzések meghívott előadója, a
Zeneművészeti Kar dékánjaként pedig a magyar zenei felsőoktatás, a
zenetanárképzés átalakításában, korszerűsítésében vesz részt. A debreceni
Nyári Egyetemen rendszeresen tart idegen nyelvű, zenei tárgyú
előadásokat. Magyarországon kívül Spanyolországban, Finnországban,
Szlovákiában, Japánban tartott és tart mesterkurzusokat. Számos zongoraverseny
zsűrijének tagja volt Magyarországon és Ukrajnában. Kóruskísérőként
hazai és nemzetközi versenyeken, fesztiválokon, rádiófelvételeken vett részt
különböző énekkarokkal. Publikációi zenepedagógiai, szakmódszertani tárgyú
cikkek formájában a Parlandóban, a ZeneSzóban, a Rubatóban és neveléstudományi
tanulmánykötetekben jelentek meg magyar és angol nyelven, zenekritikák a
Hajdú-Bihari Naplóban, tanulmánya a Varró Margit Szimpóziumról szerkesztett
kötetben olvasható, szintén megjelent tanulmánya a Bárdos Szimpóziumokról szóló
tanulmánykötetben is (2010). 2009-ben jelent meg a Magyar Zenei Tanács
felkérésére megírt tanulmánya a zenei felsőoktatás elmúlt 20 évéről.
2011 óta törzstagja a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Humán
Tudományok Doktori Iskola Neveléstudományi programjának. Külső tagja a
Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Doktori Tanácsának. Zongoraversenyek,
zongora szakmai napok szervezője, igazgatója és oktatója az Ifjú
Zeneművészek Nemzetközi Nyári Akadémiájának.
Közéleti tevékenység:
1992-1996. között külső szakértő tagja volt a Debrecen M. J. Város
Kulturális Bizottságának. Két cikluson át tagja volt a Magyar Akkreditációs
Bizottság Művészeti Szakbizottságának, akkreditációs szakértői
tevékenységet folytat. Jelenleg a MAB Művészeti Bizottságának zenei
referense. A Magyar Zenei Tanács Zenepedagógiai Munkacsoportjának és a Magyar
Rektori Konferencia Művészetoktatási Bizottságának tagja. A Hungarikum Bizottság Kulturális Szakbizottságának tagja. A
Debreceni Egyetem Művészeti és Közművelődési Bizottságának
elnöke. A Debreceni Egyetem Professzori Klubjának elnökségi tagja.
Tevékenységéért 2006-ban a Debreceni Akadémiai Bizottság Plakettjét nyerte el, 2008-ban pedig Debrecen Város Csokonai Díjával tüntették ki.
***
Hagyomány – innováció – digitalizáció
Zeneoktatás
és a könyvtár – van-e közös jövő? címmel
az AIBM Magyar Nemzeti Csoport és a MKE Zenei Szervezetének közös
rendezvényt tartott 2017. május 10-én a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
(FSZEK) Zenei Gyűjteményében (Budapest, VIII.
ker. Ötpacsirta utca 4.)
A
program P. Stébel
Ildikó könyvtáros-tanár (Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola és
Zeneiskola Debrecen) „A
debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola könyvtára, mint a
zeneművészeti képzés egyik kulcsfontosságú támogatója, a »műhely«
című előadásával kezdődött, és Duffek Mihály:
Zongora szakmódszertan személyes hangolásban című könyvének bemutatójával
folytatódott.
Az
esemény fontos része volt továbbá az a Kerekasztal-beszélgetés is, melyen Duffek Mihály
tanszékvezető egyetemi tanár, Solymosi Tari Emőke zenetörténész,
egyetemi adjunktus, az MMA Művészetelméleti Tagozat vezetője,
Gulyásné Somogyi Klára, a LFZE Könyvtárának igazgatója, Kriszt
Kinga, a Siklósi Zeneiskola AMI
vezetője, valamint P. Stébel Ildikó könyvtáros-tanár, Kodály Zoltán
Zeneművészeti Szakközépiskola és Zeneiskola vett részt. A beszélgetés Bándoli Katalin, a FSZEK Zenei Gyűjteményének
vezetője moderálta. Ennek során a jelenlévők választ kerestek arra, hogy a pedagógusok számára
mit jelent ma a könyvtár, mennyire érzik háttérintézménynek, ösztönzik-e a
gyerekeket, hogy önállóan is ellátogassanak a zeneiskolai könyvtárba, vagy a
közkönyvtárakba, továbbá, hogyan vélekednek a könyvtári szolgáltatásokról,
felmerülnek-e új igények, amelyekre a megoldást a könyvtári szolgáltatások
tudják megadni?