Elhunyt Komlós Péter
hegedűművész, a Zeneakadémia egykori tanára
(1935-2017)
Komlós Péter (Infovilág
)Életének nyolcvankettedik évében 2017. május 2-án
elhunyt Komlós Péter kétszeres Kossuth-díjas hegedűművész, a
Zeneakadémia egykori tanára, a Bartók Vonósnégyes alapító primáriusa.
Nyolcvanéves születésnapján Petrovics Emil köszöntötte
a következő szavakkal: „Komlós Péter
nagyvonalúsága, türelme, alapvető tisztalelkűsége és jóakarata (és
persze megkérdőjelezhetetlen szaktudása) tudott összetartani négy
különböző, csodálatos, egyenrangú férfiút, több mint negyven éven át;
amire – tudomásom szerint – még nem volt példa az újkor európai történetében.
Ő a primárius fogalom megtestesítője.
Nyugalma, a világ dolgaiban való tájékozottsága, viselkedésének civilizáltsága,
eleganciája, fontoskodástól mentes, szíve mélyére rejtett igazi alázata és
hűsége a művek megszólaltatása terén: felbecsülhetetlen kincse e kis
haza nagy zeneművészetének.”
Komlós Péter a Zeneakadémián végzett Zathureczky Ede osztályában. Kamarazenét Weiner Leótól
tanult, s az ő inspirációjára alapította meg huszonkét évesen a
kvartettjét, amely 1963-ban vette fel Bartók Béla nevét. A következő évben
megnyerték a Ličge-i Nemzetközi Vonósnégyes Verseny
fődíját, s ekkor indult káprázatos nemzetközi karrierjük. Az alapítást
követő bő fél évszázadban négy földrészen több mint négyezer
koncertet adtak, számos lemezükkel nyertek el rangos elismeréseket. A teljes
klasszikus vonósnégyes-repertoárt játszották, Bartók műveit mintegy
hétszázszor adták elő pályafutásuk során, s számos magyar szerző (Bozay Attila, Durkó Zsolt, Lendvay Kamilló, Petrovics Emil,
Szokolay Sándor) írt művet kifejezetten a számukra. Komlós Péter
szólistaként is aktív volt, 1960 és 1969 között a Magyar Állami Operaház
zenekarának koncertmestereként működött, a nyolcvanas években a
Zeneakadémián tanított. 1964-ben Liszt-díjat kapott, 1986-ban Bartók-Pásztory-díjat, s két alkalommal ítélték neki a
legmagasabb állami művészeti elismerést, a Kossuth-díjat (1970, 1997).
Néhány évvel ezelőtt egy interjúban így fogalmazott: „Addig szeretnék
játszani, amíg a Jóisten megengedi úgy, hogy közben a meglévő, mintegy
százötven művet számláló repertoárt karban tartsuk. Mihály András mondta
egykor: »ezt egyszer abba lehet hagyni, de befejezni
soha«”. Nem is fejezte be, haláláig dolgozott, két éve még emlékezetes
mesterkurzust tartott a Zeneakadémián. És meglehet, a kvartett-játékot abba
kellett most hagynia, de hegedűhangja velünk él, ahogy velünk él a Bartók
Vonósnégyes emlékezete is, mégpedig nemcsak lenyűgöző felvételek és
koncertélmények formájában, hanem szellemiségében is, amit kötelességünk ápolni
és megőrizni az utókor számára.
(Forrás:
LFZE honlapja)
(Haydn, Kodály és Mozart műveit Komlós
Péter ismertette.)