Decsényi 90 – protokoll nélkül
Az EAR
együttes vezetője, Sugár Miklós, aki a Nádor teremben rendezett
hangversenyek műsorközlője/műsorvezetője is, a Corridor Quartett 2017. március
20-i hangversenyén a jelenlévő Decsényi János
közelgő születésnapjára hívta fel a figyelmet (március 24), a
jókívánságokhoz mellékelve az információt: április 24-én, tehát a jeles naphoz
képest egy hónappal később lesz ugyanitt az ünnepelt szerzői estje.
Szerzői
est, azonban apró módosítással: a Decsényi-művek
között zeneszerző-kollégák rövid köszöntő darabjai is elhangoznak
majd bemutatóként.
Mivel a
hangverseny (főképp a kortárs-koncert) nem tartozik a „jó borok”
kategóriájába, széles körű propaganda-cégérre igencsak szüksége lenne. De
napjaink információözönnel elárasztott embere olyan egészséges védekező
mechanizmust fejlesztett ki magában, hogy idealizmus lenne abban reménykedni:
némi figyelemfelkeltő „reklám” hatására tódulnának az emberek. Ha
belépődíjas a koncert, akkor azért, ha pedig ingyenes, akkor jöhet hárító
gesztusként a hivatkozás az olcsó húsra.
Régi
gyakorlat szerint tehát költségtakarékosan működik az EAR együttes
közönségszervezése – dicséretesen jó előre kinyomtatott szórólapok
tájékoztatnak a tervezett rendezvényekről, s ettől kezdve a többi a
potenciális közönségen múlik.
A Nádor
terem „kiskamara” közönsége éppen az önkéntesség alapján szerveződik
már-már baráti társasággá, ahol az első alkalommal megjelenő sem érzi
magát outsider-nek, kiváltképp, ha a rendezvényt
szünet tagolja, módja van közelebb kerülni akár hallgató-társaihoz, akár
szerzőkhöz vagy előadókhoz. S legyen számszerűségében bármilyen
szolid is az érdeklődés, szerzők és előadók számára nem
érdektelen ez a lehetőség. És mivel ők komolyan veszik ezeket az
alkalmakat, a legtöbb produkció olyan szinten kerül tálalásra, amely megállná a
helyét nagy nyilvánosság előtt is.
Decsényi János 2017.
április 24-i szerzői estje kiemelt esemény az EAR együttes hangversenyei
sorában. Hiszen Decsényi János közel két évtizedig
vezette a Magyar Rádió elektroakusztikus stúdióját, amely stúdió a sajnálatos
megszűnéséig otthont adott az EAR együttesnek, s azok közé az idősebb
kollégák közé tartozott, akik – kisebb-nagyobb távolságból – figyelemmel
kísérték a következő generáció zeneszerzői törekvéseit (tette ezt már
csak „hivatalból” is, olyan zeneszerzőként, akinek munkakönyvileg jegyzett
egyetlen munkahelye a Magyar Rádió volt).
Decsényi János (Ismertség Magazin)
És
miként az gyakran lenni szokott, az EAR koncertek műsorán békés
egymásmellettiségben megfértek az elektronikus, live-elektronikus
és hangszeres/kamaraművek. És az egykori hangszalagok digitális
verziójáról gyakran visszahallhatják saját korábbi játékukat azok az
előadók, akik mindmáig részt vesznek e hangversenyek műsorának
megszólaltatásában.
Aki
végigtekinti Decsényi János kompozícióinak jegyzékét,
megállapíthatja: szorgos munkával töltötte az utóbbi bő hat évtizedet.
Fiatal szerzőként szívesen írt rövid lélegzetű darabokat, amelyek
szinte azonnali megszólaltatásra számíthattak, szép számmal készített ifjúsági
vonószenekari átiratokat (ezek a muzsikus-barát Till Ottó vezette Óbudai
Kamarazenekar repertoárját gazdagították elsősorban), a gyermekkarok
mellett feltűnnek a gordonkadarabok, amelyeket minden bizonnyal lányának,
Katinak kívánt kedveskedni. De csakhamar feltűnnek a zenén kívül
inspirációs források, az értékes irodalmi alkotások, vagy festmények –
hanglemezfelvétele által széles népszerűségre szert tett Öt Csontváry-kép
című ciklusa (1967). Decsényi szívesen
vállalkozott kísérőzenék írására is, akár rádiójátékokhoz, akár
bábszínházi megkeresésre. Aki látta, soha nem felejti el Az orr
elektroakusztikus bábjáték-zenéjét (1979). Látvány nélkül is mindmáig leköti a
figyelmet a Hangtájak ciklus három darabja (amelyek közül a Kövek az EAR
együttes márciusi hangversenyén is szerepelt) – e ciklus második darabja, a
Prospero szigete (1989) volt az áprilisi est nyitószáma. Aztán következett a
Kör (2009), Gulyás Nagy György remek előadásában, majd a Christian Morgenstern versét megzenésítő live-elektronikus
Korf órája (1998), Skoff
Zsuzsa közreműködésével. Ennek a darabnak a szellemessége megunhatatlannak
bizonyul!
A szünet
után Meláth Andrea énekelte Eckhardt
Gábor kíséretével a Czigány György verseit megzenésítő dalcikust
(Csend elé, 1999), befejezésül pedig, ismét live-elektronikusként,
Eckhardt Gábor zongoraszólójával (méltányos így
tüntetni fel szólamát, hiszen versenymű-nehézségű anyagról van szó)
az ars poetika személyességű
A tücsökszóra emlékszel-e még? csendült
fel.
A live-elektronikus művekről – amennyiben funkciója
van annak, hogy egy szólam megkülönböztetett rangot kap a rögzítettekhez képest
– kizárólag élő előadásban kaphatunk adekvát képet; a többi műsorszám
sem tartozik a „könnyen hozzáférhető” kategóriába – tehát mindenképp
értékesnek kell minősítenünk ezt a programot.
És
hasonlóképp ritka esemény, hogy nyolc rövid alkalmi darab bemutatójára kerül
sor egyetlen estén. Betűrendben a szerzők: Bánkövi
Gyula, Faragó Béla, Hollós Máté, Láng István, Sári József, Serei Zsolt, Sugár
Miklós és Tihanyi László. Sugár elektroakusztikus mimi-kollázzsal
köszöntött, a többiek – alkalmazkodva a mozgósítható előadói csapat
lehetőségéhez – szóló- vagy kamaradarabbal jelentkezett. Faragó Béla és
Sári József köszöntőjét Mérei Anna játszotta
hegedűn, Láng István Micropezzója a
brácsaművész Gulyás Nagy Györgynek adott játszanivalót, Tihanyi László
miniatűrjét Eckhardt Gábor szólaltatta meg. Az
ő zongorakíséretével adta elő Bánkövi Gyula
köszöntőjét gordonkán Kántor Balázs, akihez Hollós Máté megemlékezésében Mérei Anna társult. Serei Zsolt erre az alkalomra komponált
darabját a négy hangszeres kvartettje adta elő.
A magyar
zeneszerző-társadalom egyik doyenje az est végén köszönő szavaival
rámutatott: az est értékét számára az adta, hogy a szakmai köszöntéshez a
szeretet nem nélkülözhető (és semmivel nem pótolható) gesztusa társult. S
ezt támasztotta alá a meglepetés-ajándék is; torta a szerző (fogyasztható,
sőt: jóízű) fényképével.
Személyre
szabott bónusz-ajándék a zenei élmény után.
Az
élményből csak a jelenlévők részesülhettek – de megosztása, beszámoló
formájában közvetett módon sem felesleges, annak dokumentálásaként, hogy a
gondokkal-problémákkal teli, gyakran kapcsolattartásra sem alkalmas, rohanó
hétköznapok során vannak kivételes események, amelyek mintául, például szolgálhatn(án)ak másoknak, mindenkinek – a
saját közegében.
Fittler Katalin