Cím – és ami mögötte van
„Szőllősy
András körül – A BHKZ Akadémia kottabemutató hangversenye”
Elsősorban
a BMC (Budapest Music Center) többé-kevésbé rendszeres vendégei figyelhettek
fel, a márciusi programfüzetből, erre az eseményre (és mindazok, akik feliratkoztak,
hogy e-mailben kapják meg rendszeresen a programokat – de nem ez a reklám
helye!).
A cím
főként szakmabeliekre számít – kottabemutató hangversenyre többnyire
„kottisták” járnak, márpedig a folyamatosan kottát (akár csak egy szólamot,
vagy zongora-letétet) olvasók számra napjainkra szomorúan megfogyatkozott. Hogy
kiderüljön, milyen kottáról van szó, tovább kell olvasni a beharangozó szöveget
(Fekete Győr Istvánnak a Fúvósötöse jelent meg nyomtatásban).
A
Mozaikszó-elnevezésű akadémiáról bennfentesek köre tudja, hogy „Gémesi
Géza csapata”, amely váltakozó létszámú, kis kamaracsoporttól kamarazenekarig
terjedő, többségükben fiatal muzsikusokból áll. Ők tehát az
előadók – de többünknek a figyelmét korábban elkerülhette, hogy a BHKZ
Akadémia kottakiadással is foglalkozik. Tehát, kiadóként is érdekelt ebben a
kottabemutatóban (a kiadvány száma: BHKZ Edition BA 05). Visszafelé haladva a
címben, elérkezünk Szőllősy András nevéhez, aki néhány nappal
korábban, február 27-én lett volna 96 éves – de egy másik kerek-számú évforduló
is aktualitást adott a megemlékező műsorra-tűzésnek: idén van
halálának 10. évfordulója.
„Szőllősy
András körül” (BMC-2017. március 6.)
Szőllősy Andrásra halálának 10. évfordulójához közeledve az
életművét szegélyező két vokális alkotásával emlékezünk. A Kolozsvári
éjjel-t kísérő fúvósötös műfajához kapcsolódva bemutatunk egy
másik megjelenő kottát is: nemzedékek zeneszerzéstanárának,
Fekete-Győr Istvánnak alapművét. Igazi ritkaság, s talán legújabb
kori bemutató Liszt weimari utódjának/barátjának, Eduard Lassennek három
Vándorévek-átirata is.
Műsor:
1. LISZT Ferenc: 3 részlet a Vándorévek svájci
ciklusából (Eduard Lassen korabeli átirata)
2. SZŐLLŐSY András: Töredékek
3. FEKETE-GYŐR István: Fúvósötös
4. SZŐLLŐSY András: Kolozsvári éjjel
Közreműködik:
Csordás Klára - ének
Bán Máté - fuvola
Kiss Katalin - oboa
Szűcs Péter - klarinét
Mohai Bálint - fagott
Farkas Tamás – kürt
Támogató:
Zeneakadémia
Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont
Info:bmc.hu
„Szőllősy András körül” – így
kezdődik a 2017. március 6-i rendezvény címe, ami valahol, sajnálatos
módon, nagyon is találó. Körülötte élve tisztában lehettünk emberi és zenei
kvalitásaival, mégis mindig-mindenki asszisztált ahhoz, hogy ő (azaz
műve) ne kerüljön az érdeklődés erős reflektorfényébe. Az
egykori Eötvös-kollégista, aki magyar-francia szakon elvégezte az egyetemet és
doktorált, több mester irányításával végezte zeneszerzés-tanulmányait a
Zeneakadémián (Kodály, Siklós, Viski), majd Rómában Petrassi mesteriskolájában
képezte magát tovább. Nevét legtöbben publikációiból ismerhették (elég utalni
Honegger monográfiájára, a BÖI-ként elhíresült Bartók összes írása korszakos
jelentőségű, filológiailag megbízható munkára és a sokáig egyedül
használatos Bartók-műjegyzékre). Zeneakadémiai tanítása mellett a
komponálás a ’60-as évektől kapott fontosabb helyet munkásságában, az
első nemzetközi sikert 1970-ben a párizsi Tribune-ön aratta III.
Concertójával. Több művét felkérésre komponálta, gyakran jubileumi
alkalmakra, máskor rangos előadóktól érkezett a megkeresés (nagy
feltűnést keltett, amikor fénykorában a King Singers Budapesten
Szőllősyt énekelt, a felkérésükre, előadóművészetük
ismeretében komponált igényes műveket). Szőllősy nemigen tett
lépéseket, hogy műveit előadják, egy-egy kevésbé sikerült
interpretáció megerősítette ebben. Realista volt, sikerekre nyitottan ám
szkeptikusan, szarkasztikus humorral. E sorok írója vendéghallgatóként még
hallhatta zenetörténeti előadásait (az utolsó tanévét e tárgyból),
felejthetetlenek voltak. Később, a partitúraolvasás tanáraként immár
magánórák keretében részesült tudása, világlátása megannyi kincséből. S a
diák marginális jelenségként könyvelte el: tanára egyszersmind zeneszerző
is. Sajnos, éppen Szőllősy sokoldalúságával menthetően, ezzel
mások is így voltak.
Éppen
ezért minden alkalom fontos, amikor megszólalhat egy vagy több kompozíció az
életműből. Ezúttal a Jékely Zoltán versére, énekhangra és fúvósötösre
komponált Kolozsvári éjjel csendült fel, s a Töredékek című dalciklus,
melynek szövegét a szerző állította össze Lakatos István verseiből –
két pillanatkép az oeuvre harminc év különbséggel készült művek által. A
BHKZ hangszereseihez Csordás Klára csatlakozott.
Ritkaságként-érdekességként
hallhattunk három Liszt-darabot a Vándorévek svájci ciklusából, Eduard Larssen
korabeli átiratában.
A
fúvósötös (Bán Máté – fuvola, Kiss Katalin – oboa, Szűcs Péter – klarinét,
Mohai Bálint – fagott. Farkas Tamás – kürt) számára a kihívást kétségkívül
Fekete Győr István Fúvósötöse jelentette. Részben módosult
előadóegyüttesként már korábban is megszólaltatták e kompozíciót,
„Bemutató előtt -… és megjelenés előtt” 2015 májusában. A kotta
megkésett tisztelgés Fekete Győr István 80. születésnapja előtt
(megelőzve az idén március 28-án aktuális 81. születésnapot).
Fekete
Győr István, aki legrangosabb elismerését pedagógiai munkájáért kapta
(Magyar Érdemrend Lovagkeresztje, 2014), talán alkatából adódóan is még
„rejtőzködőbb” zeneszerző Szőllősynél is. Mondhatnánk
kis túlzással, hogy „passzív zeneszerző”, aki kompozitórius tudását
évszázadok zenei termésének értő olvasásában kamatoztatta a maga számára –
közkinccsé pedig azáltal tette, hogy ezt a tudást adta át több évtizeden át a
fiataloknak, bármilyen tantárgy keretében is oktatta őket (utolsó
zeneművészeti szakközépiskolás évemben egyértelműen neki
köszönhettem, tőle tanultam a legtöbbet). Fekete Győr István, akinek
életművében a leggazdagabb fejezetet pályára került zeneszerzés-növendékei
jelentik, egy kézen megszámlálható kompozíciót vetett papírra. Hogy mennyire
nem a közönséghez való eljuttatásuk vezérelte, arra vall például az a
szélsőséges adat, hogy a Nagy László verseire 1968-ban készült Négy dal
bemutatójára csupán 2000-ben került sor. Amikor viszont felcsendülnek, az
megörökítendő minőségű – nem véletlen, hogy ebből, a
szintén Nagy László verseire készült, Kék hegyek hidege című dalciklusból,
a fuvolára és zongorára írott Három duóból, a hegedűre és zongorára szánt
Szonátából és a Fúvósötösből is van felvétel a Magyar Rádióban.
Az
1994-ben komponált Fúvósötös hangversenytermi bemutatójára 1998-ban került sor
a Vigadóban, a Magyar Rádió Fúvósötöse előadásában. Remélhetőleg a
kotta megjelenése további együtteseket fog a mű megtanulására inspirálni.
Igen, a
megtanulásra. Mert Fekete Győr István műve túl a szólamtudás
biztonságán, az együttjátszás szempontjából is magas igényeket támaszt. A
faktúra attól „nehéz”, hogy az áttört jelleg többféleképp érvényesül; néha a
hallgató csupán a színek-árnyalatok egymásba áttűnő folyamatát
érzékeli, ám olyankor rafinált módon van elosztva az együttjátszanivaló a
szólamok között. Tehát, állandó „készültséget” igényel a mű, valamennyi
játékosnak időről-időre tisztában kell lenni „helyével”, mind a
zenei faktúrát illetően (mikor ki játssza a vezető dallamot, s hogyan
csatlakoznak hozzá a kíséret vagy akár az ellenpontozó kommentárok szólamai),
mind pedig a partnereket illetően. Mert hiába a minuciózusan berendezett
dinamikai térkép, mást jelent az egyes hangszereknél ugyanaz az utasítás – és
akkor még nem is szóltunk arról, hogy az adott szólam milyen funkciót tölt be.
Tehát,
igényes a játszanivaló kamarazeneileg is – de nem kisebb igénybevételt jelent
az, hogy mindhárom tételnek más a hangulatvilága (és az átálláshoz, ciklusról
lévén szó, kevés idő áll rendelkezésre). És gyakorló előadók tudják:
néha a visszafogottság, a hirtelen halk hangzás nagyobb energiát követel, mint
a(z akár kontrollálatlan) hangos. Fekete Győr István dinamikai utasításait
érdemes komolyan figyelembe venni – a viszonylag szűk sávba szorított
halk-hangos szférában nem tudnak eléggé érvényesülni a szélsőséges
karakterek.
A
kiadvány gondos előkészületek eredménye, a KAMARA PRINT Kft. munkája
minden dicséretet megérdemel. Az elrendezés arányos, és ami a legfontosabb:
valamennyi szólamkotta jól lapozható. (Technikai tanács: a felkészülés során
érdemes irányító személlyel, legyen az tanár vagy karmester, együtt dolgozni,
hogy az össz-hangzást kontrollja biztosított legyen.) A nyomtatott partitúra
ajánlása Gémesi Gézának szól. Az ő szervezőmunkája és
kamaraműveket közönséghez eljuttató értékmentése nélkül szegényebbek
lennénk ezzel a kiadvánnyal.
A BMC
Könyvtára ismét értékes és tanulságos programmal szolgált valamennyi
résztvevőnek. De amennyire örvendetes a rendszeresen jelenlévő
„központi mag” és a gyakori visszatérők holdudvara, legalább olyan
kívánatos lenne, hogy új arcok is feltűnjenek az ilyesfajta
rendezvényeken.
Mert megéri!
Fittler Katalin