ITT ÉS MOST – RÁCZ ZOLTÁN ÉS VENDÉGEI
Rácz
Zoltán (Fidelio)
Már
megkezdődött a Budapesti Tavaszi Fesztivál 37. évadának gazdag és
sokrétű kínálata, amikor a fenti címmel invitálták a zenekedvelőket a
Zeneakadémia Nagytermében rendezett estre.
Az „Itt
és most” voltaképp kétes értékű, hiszen kizárólag a lehetőség
egyszeri voltát hangsúlyozza, ám a tartalmat – és főképp az értéket –
illetően nem bocsátkozik ígéretekbe. Lehet tehát akár alkalmi esemény is,
amelynek legfeljebb ritkaságértéke van. Márpedig 2017. április 2-án egészen másról,
hasonlíthatatlanul többről volt szó!
Rácz
Zoltán neve viszont önmagában is „húzóerőt” képvisel, több évtizedes
tapasztalat alapján borítékolni lehet, hogy amihez a nevét adja, arra érdemes
odafigyelni. Az „és vendégei” persze megint elbizonytalanító hatású, érdemes
tehát az apró betűket is olvasni, a szereplők listáját. A négy név
együtt: komoly húzóerő – s ha valaki a programra is szán figyelmet, nem
kétséges, az „itt és most” értékes élményt kínál, olyat, amely érdemben
odavarázsol egy másik szlogent, amellyel épp a BTF csalogat közönséget: „#ittahelyed”.
Igen,
„ott a helye” megannyi szakmabelinek és zenekedvelőnek, ahol, és amikor
lehetősége nyílik két zongorára és ütőhangszerekre komponált
műveket élőben meghallgatni. Az apparátusról természetesen sokaknak
Bartók Szonátája jut eszébe – de a hozzá társított két műsorszám
ismeretével (hangversenytermi élményével) igencsak kevesen dicsekedhetnek. Luciano Berio Lineája
és Georg Crumb Makrokosmosa
aligha született volna meg a korszakos jelentőségű Bartók-kompozíció
nélkül!
Tények,
adatok, amelyekhez Rácz Zoltán rövid kommentárjainak személyes adalékai
járultak – és mögöttük új megvilágításba kerül, immár pozitív tartalommal telik
meg az „Itt és most”. Mert ritkán van lehetőség ilyesfajta program
meghallgatására (az előadók számára: ilyen műsor összeállítására).
Amiről ritkán esik szó: előfeltételek garmadája. Mert az
előadóknak tudniuk kell bizonyos kompozíciók meglétéről, érdemes
olyannyira ismerni őket, hogy kiderüljön számukra az értékük, vagyis hogy
érdemes-e időt-energiát szánni a művek megtanulására,
s azzal párhuzamosan, érdemes-e megteremteni az előadás lehetőségét.
Mert hangversenyrendezőtől ilyesfajta ötlet aligha származhat! És
mindeközben rendelkezni kell olyan ütőhangszer-arzenállal, amely alapfeltétel
a művek előadásához. Hogy próbálni is kell, mindannyiszor darabonként
felépíteni a színpadot, arról már ne is essék szó – s arról sem, hogy négy
kiváló (minden bizonnyal más irányban is elfoglalt) muzsikus szükséges,
olyanok, akik a nemes cél érdekében képesek megbirkózni az akadályozó
tényezőkkel.
Nem
tartozik a nagyközönségre mindez – mondhatni, s ez így igaz. A szakmabeliekre
viszont annál inkább. Azzal a helyzetfelismeréssel, hogy „itt és most”
lehetőség nyílik Bartók Szonátájának újrahallgatására, és két kompozíció
megismerésére. És legyen elég Rácz Zoltán értékmérője ahhoz, hogy aki csak
teheti, legyen részese a hangversenynek!
Luciano Berio (Alchetron
)Berio Lineája csengő-bongó hangzásvilágával bárkit
lenyűgözhetett. A műsor fókuszába került Bartók-mű
kiismerhetetlen gazdagságára bevezetőjében Rácz Zoltán is utalt, aki
csaknem négy évtizede vett részt megannyi alkalommal, különböző partnerekkel,
a mű megszólaltatásában. S a Kocsis-Ránki
zongorapárossal való előadás 36. évfordulójának közeledte arra inspirálta
a négy művészt, hogy ezt az előadást Kocsis Zoltán emlékének
ajánlják. Rácz Zoltán és Holló Aurél e műben is többször volt partnere a
zongoraművésznek, az est zongoristái (Balog József és Fejérvári
Zoltán) pedig elsősorban Kocsis karmesteri irányítását őrizhetik
személyes emlékként.
A két
zongorára és ütőhangszerekre komponált Szonáta megismeréséhez megannyi
hangfelvétel áll rendelkezésre. De a látvánnyal együtt felfokozódik az élmény.
És ez akkor is intenzív, ha a Zeneakadémia Nagytermének megváltozott
akusztikája nem épp ideális körülményeket kínál, jóllehet, a felkészült
előadók művészi teljesítményéhez nem férhet kétség.
George Crumb (Alchetron
)George Crumb Makrokosmos című
sorozatának III. darabja bő félórányi varázslat volt. Öt tétel, amelyekben
akár első hallásra is otthonosan tájékozódhatott a hallgató. Az atmoszféra
az első pillanatokban kialakult, s a zenei asszociációk gazdag
szövedékéből ki-ki találhatott magának támpontokat.
Miközben
a hangszínek tobzódása magával ragadott, arra kellett gondolnom: lekottázható
mindez?! Mert korántsem csengő-bongó aleatoriáról volt szó; struktúrák voltak követhetőek,
magasrendű kamarazenei egymásra figyelés eredményeképp. Hasonló ráismerés-élményt
éltem meg, mint ami Debussyt érhette, amikor a jávai gamelán
zenének az európaitól olyannyira eltérő ritmikus szervezettségével
találkozott. Csak azt kívánhatom, bárcsak több lehetősége lenne a
közeljövőben a négy muzsikusnak, hogy ezt a rendkívüli teljesítményt minél
többször közönség elé vihesse – hogy megtérülhessen a megtanulásba fektetett
erő-energia, és minél többen részesülhessenek ilyen kivételes zenei
élményben.
És
profán módon arra is kellett gondolnom: íme, az egyik indíték-típus, ami arra
késztette a zeneszerzőket, hogy a technika áldását vegyék igénybe,
elektroakusztikus lehetőségekkel váltva ki azokat a tényezőket,
amelyek megnehezítik az elképzelt mű megszólaltatását. Az előadók
„kiküszöbölésével” is realizálható hasonló komplex hangzásvilág – igaz, a
realizálásban már-már társszerzővé aktivizálódó hangszeresek számára ez
veszteséget jelent. S megannyi későbbi elektronikus mű ismeretében
csak csodálattal adózhatok a zeneszerzői fantázia előtt, amely
gépi/technikai segédeszközök nélkül hívott életre korábban nem ismert színeket,
árnyalatokat.
A
koncert előtt és a szünetben megannyi ismerős arc köszönt vissza –
hangszeresek különböző generációinak jeles képviselői, s néhány
zeneszerző is felismerte: ezt az „itt és most” lehetőséget nem szabad
kihagyni. Kicsit olyan volt a hangulat, mint az egykori „Korunk zenéje”
kiemelkedő hangversenyei alkalmával – és a taps minősége is arról
árulkodott, hogy nyitott fülekre talált a produkció.
Vasárnap
este volt, a legtöbbek számára „szabadidő” – amit aligha lehetett volna
másutt hasonlóképp értékesen eltölteni. Azért kívánkozott megörökítésre ez a
rendezvény, hogy ne csak az esemény ne múljék el nyomtalanul, hanem a távollévő
szakmabeliek is értesüljenek arról, hogy mit vesztettek.
Az
információáradat néha inkább nehezíti, semmint könnyíti a körültekintő
tájékozódást. De alkalmazkodni kell a pozitív eredményeket is kínáló
tájékoztatáshoz, törekedve arra, hogy minél több „itt és most” élményt
gyűjtsünk – ki-ki érdeklődésének és idejének
függvényében.
Fittler Katalin