A késői comes
Hollós
Máté beszélgetése Soproni Józseffel 24 prelúdium és fúgája kapcsán
Huszonnégy prelúdium és fúga… Gigantikus vállalkozás. A
huszadik században Sosztakovics és Geszler György szánta rá magát. A
huszonegyedikben először – s vajon lesz-e még követője? – Soproni József. Saját talaján jár:
Sosztakovicsot becsüli, de az ő sorozatát mélyebben nem tanulmányozta,
Geszlerével pedig eleddig nem került kapcsolatba. 2015-ben és 16-ban négy
kiváló zongoraművész: Ábrahám
Mariann, Baráth András, Borbély László és Wilheim András a teljes sorozatot megszólaltatta. Hárman közülük:
Ábrahám, Baráth és Borbély Soproni előtti főhajtásul most
hangfelvételen rögzítettek 18-at.
A 87. évében töretlen lendülettel alkotó
Soproni Józsefet rózsadombi otthonában látogattam meg, hogy a ciklusról
beszélgessünk.
‒ Sokat
beszélgettünk a darabokról a komponálás folyamán – mutat feleségére, a
zongoratanár Zsuzsa asszonyra. – Nagy zeneirodalom-ismerete és szakmai
érzékenysége biztonságot ad. A zene mögé lát, van-e és mi az értelme az adott
hangoknak. Megítéli a formát: nem sok-e, kevés-e valami. S nagyon jó, hogy
azonos a zenei ízlésünk.
‒ Meg is fogadod a tanácsát?
‒
Jóska nagyon sokat mérlegel – szól közbe Zsuzsa asszony. – Többször átgondol
mindent…
‒
És átírom – veszi vissza a szót a zeneszerző. – A legnagyobb
kottapapír-fogyasztó vagyok…
‒ Honnan datálod Bachhal való kapcsolatodat?
‒
Sopronban a zeneiskolában nagyon sok invenciót zongoráztam. Majd elkezdtem a
templomokban orgonálni már a 40-es évek elején. 1947-ig – amíg létezett ilyen –
a diákmiséken én játszottam. (Komlós Katalin édesapjának szerepét örököltem
meg.) A Zeneakadémiára Viski Jánoshoz
kerülvén 15 két- és 15 háromszólamú invenciót írtam (sajnos csak a kétszólamúak
vannak meg). [A tananyag csupán néhány darabot ír elő mind a két- mind a
háromszólamúakból – HM.] Bachhoz
tehát kezdettől nagyon közel kerültem. Nemcsak érzelmileg és gondolatilag,
hanem a belső erővonalak éltetésének módszere, a zenei logika
szempontjából is. Hogy a szólamvezetésben milyen kikerülhetetlenül egyetlen
hangot lehet csak leírni valahova. Tatjana
Nyikolajeva előadásában hallottam néhány Sosztakovics prelúdium és
fúgát: nem találtam barokkosnak. Komoly kompozíciók, de nem közelítenek Bach
szelleméhez. Arra buzdítottak, hogy próbáljam meg a magam módján, a magam
képére formálva elmondani, mit jelent nekem Bach. Mintegy kétéves folyamat volt
az első 12 darab megírása. Eltökéltem: nem teszek karakterbeli különbséget
dúr és moll között: az nagyon szűkítette volna a mozgásteremet. Nem a
kvintkör rendjében kezdtem komponálni. Mivel a h-moll mise rendkívüli hatással
volt rám, a H-ban írt darabbal láttam munkához. Ugyanakkor nem hétfokú skálában
gondolkodtam, hanem hatfokúban: a H-ban írt prelúdium és fúgát a Desz, Esz, F,
G, A követte, majd B-ről folytattam: C, D, E, Fisz, Asz. Ha nem használtam
is dúrt és mollt, a hangnemi dominanciát a dúr képviseli. Sőt, a zárlat
általánosan nyitott, világos dúr, a prelúdiumokban és a fúgákban is. Az
egészhangú skála kihatása, hogy sohasem írok mondjuk C, D és E után F-et és
G-t, mert akkor nyomban jelentkeznék az I.–IV.–V.–I. funkciós rend. Hanem
Fisz-re ugrom, mert a tritónusz megdobja a tonális szintet. Ez nemcsak a
dallamban, hanem a basszusban is emelkedés érzetét kelti. De mindez nem elvi
koncepció, hanem ezt hallom. Az imitáció sem mindig kvintről vagy kvartról
indul, emlékszem, milyen frissen szólt, amikor tritónuszról indítottam. Az egy
másik kilátópont.
‒ S hogyan lett a 12-ből 24 prelúdium és
fúga?
‒
Még egyszer megírtam. Igen jó lelki hatással volt rám, hogy megkomponáltam a
12-t, s apránként el is kezdték játszani. Belső indíttatásom tovább
izgatott.
‒ Amikor ugyanazt a hangnemet másodszor
használtad, reflektáltál a korábbi azonos hangnemű darabra?
‒ Nem!
‒ Szinte
már nem is emlékezett rá – teszi hozzá a feleség. Olyannyira, hogy egy
műtétre készülődve hangoztatta: még meg kell írnom az Asz-t!
Én raktam
rendet a tornyosuló kottalapok közt, s megtaláltam az Asz hangnemű
prelúdium és fúgát. Sőt – nem szokásos módon – még az is szerepelt a
kottán, hogy zsennyei házunkban fejezte be. A G prelúdiumot is tévedésből
kétszer írta meg.
‒ A korábbit a négytételes XXI. szonáta
egyik tételévé igazítottam át.
‒ A felvételeket hallgatva azon
tűnődtem: mi volt fontosabb Számodra: a „fúgaság” vagy a „Bachság”?
‒ A „Bachság”. Te
is így érezted?
‒ Egyértelműen.
‒ Sőt,
Lisztre, Schumannra, Mendelssohnra is gondoltam. Még a zeneiskolában játszottam
Mendelssohn e-moll prelúdium és fúgáját. És Liszt B–A–C–H-ja… Liszt mintegy
ürügy a számomra. Úgy éreztem, úgy tudok szembekerülni mindezekkel, ha magamhoz
láncolom őket. S hát a B–A–C–H témában rejlő atonalitás milyen vonzó!
‒ Emlékszem, mikor 20. századi zeneszerzés
órán a Zeneakadémián erre felhívtad a figyelmünket.
‒ S az már Bartókhoz vezet! A Zene
nyitótételének fúgájához.
‒ Ha már Bartókot említed: a fúgaírásban
Bach és a barokk óta történt egy és más. Hogy csak két csúcsot említsek:
Beethoven, Bartók. Ezek nem befolyásolták a Te prelúdium és fúgáidat?
‒
Liszt, Schumann talán ott lebeg. A fúgaépítés vonzott.
‒ Most, hogy együtt van a 24-es ciklus, valamit
lezártál, teljesnek tekintesz az életművedben?
‒ Ez a
gondolkodásmód része az életemnek. Most elkészült 12 négykezesemben megint
írtam egy prelúdium és fúgát. Ott a szólamok mozgástere tágabb, de nem
sűrű az anyag, s vigyázni kell, hogy a két játékos keze ne zavarja
egymást.
‒ A fúgáidról már beszéltünk. A
prelúdiumaidnál mire törekedtél: miben különbözzenek egymástól, és hogyan
kapcsolódjanak a fúgákhoz?
‒ Egymáshoz nem
viszonyítottam őket, csak a fúgákhoz, hogy kellő ellentét feszüljön
köztük. Nem törekedtem a prelúdiumokban olyan figuratív mozgásokra, amilyeneket
Bach alkalmaz. Eufónia és értelmezhető mondatszerkesztés volt bennük a
célom. Az egyes formarészek kohéziós pontjait kitapinthatóvá akartam tenni.
Mindig is egy – tág értelmű – széphangzás vonzott, nem szerettem volna
spekulatív zenét írni. Nem a gépies világot akartam leképezni. Megpróbálkoztam
ilyesmivel, mutattam még a Zeneakadémián Viskinek, de nem azt az utat
választottam. Követhető zenét szeretek írni.
‒ Immár 21 zongoraszonátád és 16 vonósnégyesed
van. Ezekből mennyi vár még bemutatásra?
‒ A
kvartettekből a nyolcadik, és a tizenkettediktől mindegyik. Most
talán a Kruppa Vonósnégyes a XVI.-at megtanulja, de közben elkezdtem
gondolkodni a tizenhetediken is. A szonátákból nagyon sokat rejt még a fiók.
‒ Ahogy válaszolsz, úgy tetszik, nem nagyon
foglalkoztat, mi nem került még közönség elé.
‒ Néha szeretném
meghallgatni a műveimet, de egyedül, úgy, hogy senki más ne hallja.
Olyankor szembekerülnék azzal, mit kellett volna másképp leírnom. Egyébként is,
ahogy visszatekintek kompozícióimra, mintha zeneszerzés órára mennék saját
magamhoz – a tanár kritikájával szemlélem őket. De kérdésedre válaszolva:
hiányzik belőlem a nyilvánosság-keresés.
A fúga fogalmaira visszautalva:
Bach-„dux” késői „comes”-e, Soproni József, találjanak műveid utat a
nyilvánossághoz!
***
SOPRONI JÓZSEF
24
PRAELUDIUM ÉS FÚGA
(Válogatás)
Első sorozat (I. sor.)
Második sorozat (II. sor.)
https://www.youtube.com/watch?v=b8bGX3fH7_g
https://www.youtube.com/watch?v=WRsuNrRyS_k
https://www.youtube.com/watch?v=yLZt5W_Ysv8
https://www.youtube.com/watch?v=Jeqsl2Pz8Z8
https://www.youtube.com/watch?v=OHT5IH7lkY4
https://www.youtube.com/watch?v=-MBZHuiDSwU
https://www.youtube.com/watch?v=u5T0FJuDNrs
https://www.youtube.com/watch?v=9Dm8drLKKu0
Soproni József: Praeludium és Fúga in F (II. sor.) Borbély László
előadásában
https://www.youtube.com/watch?v=3aJXlJgO67A
https://www.youtube.com/watch?v=kUkmHRaH9nc
https://www.youtube.com/watch?v=lPi5vlv40io
https://www.youtube.com/watch?v=biNDgQWEXcI
https://www.youtube.com/watch?v=_5jxN6HR2T4
Soproni József: Praeludium és Fúga in Esz (I. sor.) Ábrahám Mariann előadásában
https://www.youtube.com/watch?v=HcKXz1D4rEs
Soproni József: Praeludium és Fúga in Asz (I. sor.) Ábrahám Mariann előadásában
https://www.youtube.com/watch?v=a4L6ZRQsJH8
https://www.youtube.com/watch?v=V_vGv9q6EaI
https://www.youtube.com/watch?v=AIY8jDJfHJ0
https://www.youtube.com/watch?v=ZnuK36iNqV0
https://www.youtube.com/watch?v=YrYIO4dlQdw