©
Juhász Előd 2011
©
Nap Kiadó, 2011
Juhász
Előd zenetörténész szinte a kezdetektől készített interjúkat a
nagyszerű, zseniális zongoraművésszel. Ezekből egy portré
rajzolódik elénk, a korai korszaktól napjainkig, Kocsis Zoltán hatvanadik
születésnapjára!
Zene, Zene, Zene
– Kocsis Zoltánnal
(MTV,
1982. április 21.)
– Köszöntöm nézőinket, és Kocsis Zoltánt,
aki köré építjük ezt a mai Zene, Zene, Zene televízióadást.
Előadótársad-tanítványod, Szokolay Balázs volt, Rachmaninov I.
zongoraversenye második tételének részletét hallottuk.
Ha
körülnézünk, vendégeket is látunk. Azért választottuk ezt a helyszínt, a
Zeneakadémia 8-as tantermét. mert ez a ti „születési helyetek”, ha szabad így
mondani, mármint annak a generációnak, amelyik veled együtt „robbant” be a
magyar zenei életbe.
–
Előd, én el sem tudom neked mondani, hogy ki mindenki tanult, vagy ki
mindenki tanított itt, tehát még csak a felsorolás is hosszú perceket venne
igénybe. Itt tanult például Máthé Klári néni, a magyar ifjúság
középgenerációjának „állandó fölnevelője”.
– Szerettük volna elhívni, de sajnálatunkra
most ő is beteg.
– Így
van, sajnos, ő is beteg, meg még sokan betegek… Itt tanított Hernádi Lajos
például, nyugdíjba vonulásáig, itt tanult Frankl Péter, Vásáry Tamás, itt
tanított Kadosa Pál, és tulajdonképpen még most is itt kéne tanítania, ha ugyan
már nem otthon adná az órákat. Őt is szerettük volna elhívni, de ő is
beteg. Itt tanult Ránki Dezső, Schiff András, szóval, fantasztikus, hogy
mi volt valaha ebben a teremben, micsoda légkör volt itt valamikor!
– Ha úgy gondolod, akkor egy picit még
messzebbről kezdhetjük, gondolok itt a ’45 utáni évekre.
– Igen,
a ’45 utáni évek – ritka kivételektől eltekintve – meglehetősen
szegények voltak zongoristában, ugyanis – főleg a ’49 utáni évek, egészen
’56-ig bezárólag – egy elhibázott instrumentális oktatáspolitikán alapultak,
aminek az volt a lényege, hogy ne riasszuk el a dolgozók gyermekeit a
zenetanulástól, tehát ne tanítsunk etűdöket, skálákat és olyan
technikafejlesztő gyakorlatokat, amelyek hát meglehetősen unalmasak.
Én tudom a kezdeti éveimből, hogy milyen rettenetes unalmas, taposómalomra
emlékeztető dolog ez, de viszont meghozza a maga gyümölcsét.
Ez az oktatáspolitika meglehetősen
keserű gyümölcsöt érlelt 1960 tájékán, ekkor jelentkeztek azok az akkor
fiatalok, akik nagyon tehetségesek voltak, nagyon muzikálisak, nagyszerű
elképzeléseik voltak a zenéről, csak nem tudták azt megvalósítani, nem
állt megfelelő technikai hangszertár a rendelkezésükre. Úgyhogy azt is
mondhatnám, hogy 1956 után – mert akkor volt a háború utáni első
„eresztésnek” ez a kivándorlása: Frankl Péterre és Vásáry Tamásra gondolok itt
elsősorban, de Vázsonyi Bálintra és Pauk Györgyre is, ő ugyan
hegedűs, de nagy tehetség, tehát ők – mind kimentek.
Utána itt egy meglehetősen nagy éhség
támadt fel hangszeresek iránt. Az első áttörést Szabó Csilla hozta, aki
mindjárt két nemzetközi díjat is nyert 1961–62-ben, ennek a visszhangja azonban
csak meglehetősen lassan terjedt el Magyarországon, mert ez egyébként ma
is így van, ha valaki nyer egy nemzetközi első díjat, akkor nem olyan mértékben
figyelnek fel rá.
– Azt hiszem, hogy ez külön téma lenne, a zene
presztízse és súlya…
–
Hogyne, valóban egy külön adást lehetne ezzel a témával megcsinálni. Utána
jelentkezett Kiss Gyuszi és Joó Árpád. Joó Árpád hamar kiment a Juilliard
iskolára tanulni, de Kiss Gyula már 1966-ban megnyerte a rádió
zongoraversenyét, ami meglehetősen nagy fegyvertény volt akkor.
Nagyszerűen zongorázott, mi őrülten lelkesedtünk érte a Konziban.
Emlékszem, még annak idején külön Kiss Gyula faliújságot is létrehoztunk.
Utána jött az a bizonyos ’66-os
Liszt-zongoraverseny, talán te is figyelemmel kísérted, ahol nem adták ki az
első díjat. Antal Imre nyerte egyébként akkor a második díjat. De az a
tény, hogy nem adtak ki első díjat, jelezte, hogy nincs meg az a bizonyos nagy
egyéniség. Megjegyzem, a mi véleményünk szerint akkor megvolt, mert a Kiss
Gyusziért nagyon rajongtunk. Joó Árpádért is rajongtunk volna, hogyha nem megy
ki. Aztán az igazán komoly dolog az volt, amikor a Ránki Dezső – nevezzük
Dedinek röviden – megnyerte a Schumann-versenyt 1969-ben. Ez egy igazi nagy
fegyvertény volt, ünnepeltük is!
A mi tanáraink szerencsére nem szenvedtek
ettől a nézettől, ettől a hibás, téves nézettől – nem
győzöm hangsúlyozni. Nekem Szmrecsányi Magda volt az első tanárom,
aki szolfézsben is, zeneelméletben is, zongorában is egyenrangúan jó nemzetközi
színvonalú pedagógus volt, és meg kell mondjam, az öt év alatt rengeteget
tanultam tőle. Hasonlóan szerencsésen járt Ránki Dezső meg Schiff
András is…
– Nagyon jó, hogy említed a régmúltat,
mert még nem mondtuk a nézőinknek azt, hogy a mai adás során minifórumra
is sor kerül, vagyis a két telefonszámon, amit a főcímnél is láthattak, az
adás végéig várjuk a kérdéseket Kocsis Zoltánhoz. Már délután négy órától
„élnek” ezek a telefonok. Nagyon sok kérdést kaptunk, többek között azt is
kérdezték, hogy milyen volt a pályaindulásod, és hogy kik tanítottak?
– Erre
már részben megfeleltünk. Visszatérve azokra az évekre, azt mondhatnám, hogy a
mi kezdeti munkánk egy bizonyos aktív kísérletezés jegyében telt el, és így is
indult tulajdonképpen, miránk még nem nehezedett ez a nyomasztó
felelősségérzet, ami a mai fiatalokra, zongorista fiatalokra nehezedik,
főként azért, mert rengeteg a zongorista, most zongorista-túltengés van.
Ez akkor az ellenkező véglet volt, tehát alig volt nemzetközileg
versenyképes zongoristánk.
– Azt hiszem, hogy arról érdemes szólni, hogy
változást hozott a főiskolai légkörben, a főiskola életében az, hogy
Kovács Dénes lett a rektor.
–
Pontosan ezt a két különbséget szeretném elmondani, ami az akkori generáció és
a mi generációnk között jelentkezett. Az egyik az, hogy ’56 után ugye kinyíltak
a határok, és a nyugatról és keletről is, cenzúra nélkül érkező
információkat mi már teljes egészében megkaphattuk, fölfoghattuk. Én például már
meglehetősen korán kapcsolatba kerültem Schönberg, Webern, Stockhausen,
Boulez zenéjével.
A másik nagy különbség pedig a nyitás itt,
a főiskolán, ami Kovács Dénes érdeme, ő amikor rektor lett, azonnal
fölszámolta azokat a régebbi időkből visszamaradt tévhiedelmeket,
melyek szerint a főiskolának ezt az ezoterikus védett világát nem szabad a
külvilág felé kitárni. És megnyitotta a növendékek előtt is a
koncertpódiumokat. Én csak a magam példájából tudom mondani, hogy elsős
zeneakadémista koromban már zenekarral játszottam, Szenthelyi Miklós is, és
Medveczky Ádám vezényelt, aki akkor volt elsőéves karmesterképzős.
– Mindez hányban volt?
– Mindez
’69-ben, és fantasztikus eredmény volt a régi idők után, amikor
meglehetősen nehezen kapott pódiumot egy-egy főiskolás.
Visszakanyarodva a régi időkre, azt mondhatom, hogy ez a bizonyos „isteni
felelőtlenség” nagyban kedvezett nekünk. Én már Ránki Dezsőt és
Schiff Andrást is elég hamar megismertem, de zenei természetű kapcsolatom
csak Ránki Dezsővel volt: a főiskolán kétzongorázgattunk,
négykezesezgettünk…
– Mindez már a főiskola ideje, de
szerencsére visszaléphetünk még egy-két perc erejéig. Az időpont 1963, egy
televízió-műsor...
– Június 11.
– Igen, precíz ember vagy, az volt a címe,
hogy Zenélő órák, és ott láttunk egy tizenegy éves kisfiút, aki ül a
zongora mellett, és Bachot játszik. Nagyon
izgult ez a kisfiú?
– Persze, azt
hiszem, hogy igen. Egyébként egykori feljegyzés szerint, amelyet édesapám
vezetett akkoriban, a produkcióval állítólag nagyon elégedett voltam.
– Ma is így játszanád ezt az F-dúr
kétszólamú invenciót?
– Nem, nem. És
hogy ez mennyire nem így van, csináltunk egy felvételt – ezt a kedves
nézőknek mondom –, ma délután ugyanebben a teremben, hogy hogyan játszom
ezt a darabot ma.
– Az előbb édesapádat emlegetted, de
üdvözölhetjük itt a körünkben édesanyádat is. Most hozzá fordulok. Többen
kérdezik a nézők sorából, hogy Zolinak a zenei pálya, a zongorázás
választása teljesen evidens volt?
Kocsis Zoltán
édesanyja: – Igen, igen. Ő csak a zenének élt, már pici korában.
– A pici kor alatt mit kell érteni?
Kocsis Zoltán
édesanyja: – Egyéves korában már. Odamászott, járni ugyan még nem tudott,
inkább négykézláb, és pötyögtetett a zongorán.
– A betűket ismerte meg előbb, vagy a
hangjegyeket?
Kocsis Zoltán
édesanyja: – A betűket, olvasni is korán kezdett.
– Ez hány éves korában lehetett?
Kocsis
Zoltán édesanyja: – Négy.
– Saját magától kezdte, vagy már tanult…
Kocsis
Zoltán édesanyja: – Saját maga játszogatott, úgy a maga módján. Azt hiszem,
’56-ban volt, hogy a vállalatunkhoz bevittem őt, mert ugye, óvoda nem volt
akkor, és ott ő, a saját maga alkotta kísérettel játszott a
Csárdáskirálynőből részleteket. És leszólt a vendégeknek: „Na, most
miért nem táncoltok?”.
– Mert lehetett volna táncolni, és ilyenkor
kiderül az, hogy a sok műfajúság bizony már a nagyon fiatal muzsikusoknak
is sajátja lehet.
Kocsis
Zoltán édesanyja: – A második nagy szerelme a foci volt. És ennek a nagy
szerelemnek a nyomait még ma is hordja a lábán, az emlékét – bokaficam, kék
foltok. Történt egy nap, hogy későn, csapzottan jött haza. Hol voltál?
Hímezett-hámozott, nem nagyon akart válaszolni, hazudni nem akart, aztán egy
olyan óra múlva csengetnek, egy fiatalember áll az ajtóban, és mondja, hogy
„fociztunk, és a Zolinál maradt a szemüvegem”. Mint utóbb kiderült, az a
fiatalember Presser Gábor volt, és hát így nagyon hamar lebukott a fiam,
úgyhogy nagyon megkapta a beosztását.
– Köszönjük szépen a történetet. Kicsit
komolyabbra fordítva, az iménti bejátszás tizenkilenc évvel ezelőtti, és
nem véletlenül készült a felvétel, hiszen ugyanennek a televízió-műsornak
illusztris vendége volt Kodály Zoltán személyében. Idézzük fel ezeket a
pillanatokat, 1963 júniusából.
– Emiatt
archiválták a műsort, mert Kodály Zoltán szerepelt benne.
– De most már örülünk, hogy archiválták.
–
Hogyne, nagyon. Egyébként Kodály itt egy német kislány levelét olvasta fel,
amelyben a kislány rajongva hitet tesz Kodály muzsikájára. Már nem tudom,
melyik művéről volt szó, de mindenesetre Kodály ezután
meglehetősen epésen megjegyezte, hogy a magyar lányok még mindig azt
kifogásolják – 1963-ról van szó egyébként –, hogy a rádióban kevés a jazz.
– Érdekes lenne tudni, hogy vajon most mit
kifogásolna, de azt hiszem, számunkra talán még érdekesebb azt megtudni, hogy
te akkor ismerted-e már Kodály Zoltánt?
– Igen,
én akkor már ismertem Kodály Zoltánt, 1962. július 3-án elvittek hozzá,
Szmrecsányi Magda és Szőnyi Erzsébet, a lakására…
– Mit láttál, mit tapasztaltál?
– Mit
láttam? Sok érdekes dolgot láttam, megmutatták nekem a Háry-órát. Arra
határozottan emlékszem, hogy az első feladat, amit meg kellett oldanom, az
a Bach: e-moll háromszólamú invenciónak az elzongorázása és eléneklése volt,
mégpedig úgy, hogy a két szélső szólamot játszottam két kézzel, a
középsőt pedig szolmizálva énekeltem.
– Pedig nem szerettél szolmizálni, legalábbis
így nyilatkoztad egyszer…
– Nem,
nem bizony, és mindezt transzponálva. És csodálatosképpen – ugye, ez egy
tízéves gyerektől azért valami, mégiscsak – Kodály egyáltalán nem volt
meglepve. Annyira természetesnek vette, hogy ez ma már érthetetlennek
tűnik előttem. Egyébként őrületesen sajnálom, hogy nem jött
létre az igazi találkozás Kodály és köztem, de nem is jöhetett létre, mert én
tízéves voltam, Kodály pedig a nyolcvanadik éve felé ballagott.
Visszahozhatatlan ez az idő, én már soha nem fogok Kodállyal találkozni,
de bölcsen be kell ismerjem, hogy nem volt itt az ideje akkor. Nem volt itt az
ideje, 1962-ben én nem találkozhattam „zenei szinten” Kodállyal.
– Valamelyik művedet is megmutattad neki?
–
Hogyne, több művemet is megmutattam, nagyszerű dolgokat mondott, már
akkori fejjel felmérve is nagyszerű dolgokat, például a túlzottan
instrumentális látásmódot, a túlzottan zongoraszerű látásmódot
kifogásolta.
Én nagyon-nagyon sajnálom egyébként, hogy
akkor még nem tudtam annyit a népzenéről, hogy nem ismertem Kodály
műveit megfelelő mértékben, valószínűleg jobban sikerültek volna
ezek a találkozások, hogyha én jobban fel vagyok készülve, de hát ezt egy
tízéves gyerektől nem tudom, hogy számon lehet-e kérni? Mindenesetre ma
már meglehetősen jól ismerem Kodály műveit, és ezt azért szeretném
mégiscsak demonstrálni valamivel, úgyhogy ha megengeditek, akkor eljátszom a
Székely keservest a Hét zongoradarabból.
–
Előd, most jut eszembe, hogy ebben a műsorban te is szerepeltél.
– Sőt együtt énekeltünk, hogy is volt az?
– Úgy
van, igaz: Viva, viva la musica… – ezt énekeltük kánonban, Forrai tanár úr
vezényletével.
– Ott egy emlékplakettet is kaptál…
– Aminek
az átadása itt most látszani fog a filmbejátszáson. Egyébként ezt az
emléklapot, amit ott kiosztottak, a mai napig őrzöm. Itt van velem, a
kamera felé is mutatom, tessék parancsolni.
– Rajta Kodály tanár úr aláírása.
–
Nagyszerűen látható rajta Kodály Zoltán autogramja, aki elé, mint a libák,
odajárultunk a műsor után…
– Már csak azért is, mert szolmizálás nélkül
lehetett autogramot kapni, ami nagy dolog volt!
– A
Viva, viva la musica egy ilyen megváltó akció volt.
– Egyiki nézőnk kérdezi, hogy
Szmrecsányi Magda tanárnő hogy van?
–
Szmrecsányi Magda néni nagyon jól van – én mielőtt beteg lettem, azt
hiszem, húsvéthétfő utáni kedden, beszéltem vele, nagyszerűen van,
már hazajött Svájcból, mert ott tanított. Nem tudom, tudod-e, több évig
tanított Svájcban. Szóval, ő valóban egy nemzetközi szintű pedagógus,
meg fogom látogatni a közeljövőben.
– Az előbb érdekes mondatot mondtál, hogy
akkor még nem volt az ideje a Kodállyal való találkozásnak. Ezt úgy is
fordíthatnám, hogy ha lehetne választani, akkor tulajdonképpen melyik nagy
zongorista-zeneszerzővel szeretnél – idézőjelben mondom – „találkozni”?
–
Találkozni, hát, sok mindenkivel szeretne az ember, én inkább azt mondom, hogy
kiket szeretnék hallani. Ha választanom kellene, és hogyha lehetne ilyen
mesebeli három kívánságom, akkor Bachot szeretném hallani orgonálni, Chopint
zongorázni… Érdekes módon Chopint és nem Lisztet, mert Lisztnél talán tud az
ember következtetni a tanítványok játékából, vagy egyáltalán a legendából, és
egyáltalán abból a sok külsőséges, külsődleges megnyilvánulásból,
amivel Liszt élt, és amit remekül ábrázoltak, fotóztak, karikatúráztak, de
számomra Chopin valahogy nagyobb titok. Én Chopint szeretném hallani zongorázni.
Nem tudom őt megfejteni, nem tudom elképzelni…
– De próbálod, mert nagyon sok Chopint játszol
az utóbbi időben…
– Igen,
de elképzelni sem tudom, hogy hogyan játszhatott, szóval, az lenne az igazi.
Ja, és szeretném hallani Paganinit hegedülni. Mert az is egy olyan dolog
lehetett, épp Liszt írta róla, hogy soha nem lesz még egy Paganini, legalábbis
ilyen hegedűsképességekkel megáldott zenei talentum. Nekem ez lenne a
három kívánságom.
– A nézőknek pedig szinte egyöntetű
kívánsága az, hogy Chopint játsszál. Mit?
–
Én szívesen játszom bármelyik
Chopin-darabot, most vettem lemezre az összes keringőt, úgyhogy bármit
tudok ebből játszani, csak félek, hogy elhúzódik…
– Én azt hiszem, hogy ilyen szép zenével senki
sem fogja sajnálni…
–
Szándékosan választottam ezt a keringőt, mert olyan mazurkás. És többen
leírják, hogy Chopin nagyon mazurkásan játszotta a keringőit, majdnem négy
negyedben.
– Te is úgy próbáltad természetesen…
– Igen,
ez egyébként a kéziratverzió, amit Chopin leírt, szóval, nem a közismert
Fontana-verzió. De szeretném, hogy ha visszakanyarodnánk a nyolcas teremhez.
– Térjünk vissza, úgy van…
–
Lehetetlen felidézni azt a légkört, ami egy-egy Kadosa-óra közben volt…
– Készült egy film egyébként a Kadosa tanár úr
órájáról, tanításáról.
– Igen,
a Kadosa portréfilmben ez egy olyan műóra volt, amit csináltunk, de ezen
is nagyszerűen látszik, hogy hogyan is tanított Kadosa tanár úr. Izzott a
levegő, és ami még óra után volt, amikor itt maradtunk és egymást szinte
túllicitálva játszottunk! Ennek tényleg Ránki, Schiff meg Jandó a megmondhatója
– éppen ez az, ami ennek a teremnek fantasztikus légkört kölcsönzött, és ezért
nőtt annyira a szívemhez, ezért kértem, hogy ez legyen a helyszínünk.
Meg aztán a kétzongorázások,
négykezesezések. Schiffel itt kezdtünk először kétzongorázni… Hihetetlenül
élveztük ezeket a két-, és háromzongorázásokat! Meg kell mondjam, itt sokkal
távolabb mentünk, mintsem hogy csak bepróbálunk műveket. Megtörtént az,
hogy szimfóniákat játszottunk el kívülről és egyben. Emlékszem, egyszer
Dvořák VIII. szimfóniáját teljes egészében eljátszottuk úgy, hogy Schiff
játszotta a fúvósokat, én a vonósokat…
– És más műfajban?
– Éppen így
hülyéskedtünk, mert ugye, ez is hozzátartozik az „isteni
felelőtlenségű” játékos évekhez.
– Hogyan hülyéskedtetek?
– Ilyen
szignálokat játszogattunk egymásnak… (eljátszotta
a Tv-híradó szignálját), de rengeteg minden mást is. Vagy jazzeltünk, improvizáltunk…
A legfantasztikusabb az volt, ahogy Schiff Andris nyúlt a zenéhez. Ő
egészen fiatal korában már bámulatos zeneirodalmi ismeretekkel rendelkezett. A
dalirodalom a kisujjában volt már egész régen, meg a szimfonikus irodalom is. A
Mahler-szimfóniákat előbb ismerte, mint én…
És hogy miket rögtönöztünk még? Abban az
időben nagyon bele voltunk esve Gershwinbe… Aztán a Herkulesfürdői
emléktől kezdve Kálmán, Lehár, mindenféle volt… Azt hiszem, hogyha
megkérdeznéd Ránkit, Schiffet vagy Jandót, ők is azt mondanák, amit én:
életünk legboldogabb időszaka volt ez!
– Egy telefonáló a véleményedet szeretné
hallani Cziffra Györgyről. Cziffra meghallgatott téged Párizsban?
– Nem
tudok róla, hogy ott lett volna a koncerten, de biztos, hogy hallott már Párizsban,
hiszen én meglehetősen sokszor játszottam ott, és valószínű az
egyiken jelen volt, de koncert után soha nem jött oda. Én most mind a két
koncertje után odamentem hozzá a Vigadóban.
– Közben kaptunk egy ötcsillagos papírt, hogy
Antal Imre szeretettel üdvözli, és emlékeztetőül: 1966-ban Kiss Gyula is
díjas lett. Jól olvasom, ez az „is”, hogy ötödik?
– Ötödik
díjas. Nem, negyedik díjat kapott megosztva! Antal Imre lett második, az
első díjat nem adták ki, a harmadik díjat Torma Gabi nyerte, aki akkor kiváló
zongorista volt, és most Miskolcon elismert zongoratanárnő, és a negyedik
díjat Kiss Gyula és Lux Erika kapta megosztva, egész biztosan emlékszem.
– Íme, a következő telefonáló: Nem
kívánná-e valamelyik világhírű zeneszerzőtől, hogy
versenyművet írjon a számára?
– Ez
most már két világhírű szerzővel is így van, az egyik Ligeti György,
akinek a zongoraversenyét, ha elkészül, sokat szeretném játszani. A másik
Kurtág György, akinek zongoraversenyét viszont én fogom bemutatni, Londonban,
ha elkészül. Egyébként nem említettem Kurtág mellett Rados Ferenc nevét –
ők is itt tanítottak, ebben a teremben. Fantasztikus volt egy Kurtág-óra,
nem tudod elképzelni, mi mindent tanultunk tőle!
– Egyáltalában ezek a főiskolai évek – én
hasonlóakat őrzök Szabolcsi Bencéről, Bárdos Lajosról, Bartha
Dénesről és a többiekről – fantasztikusak, visszahozhatatlanok!
–
Persze, fantasztikus emberek voltak akkor itt, de például ahogy Kurtág zongorát
tanított, és közben büszkén vallotta, hogy tulajdonképpen ő nem is tud
zongorázni. De hát úgy tanított zongorát, hogy én olyan dolgokat azóta sem
hallottam senkitől. Ő a Kadosa tanársegédje volt akkoriban.
– Remélem, hogy nem érzed provokatívnak a
kérdést, hiszen megállapodtunk, hogy bármilyen kényes kérdést beadunk.
Kollégáim külön jelezték, hogy egy Kodály-tanítvány telefonált, szóról szóra
olvasom: Ne torzítsa el a megjelenését ezzel a frizurával, nem ott az erő,
ahol Sámsonnak!
– Lehet,
igen, csak én egyelőre most még olyan beteg vagyok, hogy fésülködésre nem
is gondolok. Először gyógyuljak meg itt bent, aztán majd „kint” is.
– Újabb kérdés: Egyszer korábban Kocsis Zoltán
azt nyilatkozta, hogy nem elégedett a koncertezés mai formájával, véleménye
szerint ugyanis szorosabb kontaktus kellene művész és közönsége között.
Véleménye szerint elképzelhető volna-e, hogy koncert előtt a
műsort a közönséggel együtt kellene összeállítani, s ha igen,
kezdeményezne-e ilyet?
– Ilyen
már volt, a tours-i fesztiválon, Richter fesztiválján. Pontosabban nem egészen
ilyen, de zsákbamacskaműsorral léptek fel a művészek – meg kell hogy
mondjam, hogy ki kellett találni a művek címeit, és fantasztikus dolgok
jöttek ki. Volt, aki Bartókra Bachot mondott, meg ilyesmik. Ez egyébként egy
érdekes kezdeményezés, de ez sem oldja meg a problémát. Azt hiszem, hogy ez a
probléma önmagától fog megoldódni.
Jelenleg túl ünnepélyesnek érzem az
egészet, túlságosan szeparálva van egymástól a közönség és az
előadóművész. Nem elég aktív a közönség részvétele, már olyan
értelemben gondolom ezt, hogy mindennek olyan egyforma langyos sikere van. Nem
éppen mindennek persze, de a legtöbb produkciónak. A közönség a negatív
véleményét már egy jó ideje nem meri kinyilvánítani.
– Szeretnéd, hogy ha fütyülnének?
–
Szeretném, bizony szeretném.
– Másik kérdés: Saját, eddig elkészült
zongoraátirataiból készül-e lemez, és ha igen, mikor?
– Hát, a
Rachmaninov: Vocalise elkészült, az egy kislemez, épp a napokban kaptam meg. A
Wagner-átirat lemezemnek a próbapéldányát megkaptam, amely többek között a
Meistersinger-nyitányt és a Trisztán-előjátékot is tartalmazza – nagyon
szép egyébként –, év végére talán itt is forgalomba kerül.
– Ismét egy hölgy: Az 1970-ben kiadott,
Beethoven G-dúr zongoraversenyét tartalmazó lemezét miért nem lehet kapni,
igaz-e, hogy ő maga állíttatta le, s ha igen, miért?
– Igen,
én állíttattam le – nem szeretem azt a lemezt. Nem jó már, nem tartom
megfelelőnek, és szándékomban is van a közeljövőben újra felvenni.
– Itt zárójelben inzertálom azt, hogy 1970-ben
pedig ezzel tűntél fel a rádiós Beethoven-zongoraversenyen.
– Úgy
van, és egy olyan ötletem van, hogy szeretném ugyanazzal a gárdával, tehát
ugyancsak Lukács Ervinnel és a Rádiózenekarral fölvenni. Kíváncsi vagyok, hogy
mit tud ugyanaz a gárda, ma, tizenkét év után nyújtani, engem is beleértve
természetesen.
– Ugyanez a hallgató, néző még azt is
kérdezi, hogy várható-e, hogy ugyanilyen okokból más lemezeid is eltűnnek
a boltokból.
– Ez egy
harc a hanglemezgyártó és közöttem. Én szeretném kivonatni a lemezeimet, a
hanglemezgyártó meg ragaszkodik hozzá, hogy maradjanak forgalomban, mert nyilván üzleti szempontok is vannak a világon.
Amit én maximálisan megértek, de úgy érzem, hogy a művészi szempontok ezek
fölött vannak. Összesen talán öt-hat olyan lemezem van, amit ma is vállalok,
amire rá merem ütni ma is a pecsétet.
– Ötödik osztályos tanuló, zárójelben
zongorista: Mennyit gyakorolt Kocsis Zoltán ötödikes korában?
–
Ötödikes koromban, mikor is volt? Igen, hát, én nem szerettem soha gyakorolni,
megmondom őszintén, ma sem szeretek, de gyakorolni kell, és attól ember az
ember, hogy erőt tud venni magán. Tehát hogy az akaratát, a saját akaratát
rá tudja saját magára kényszeríteni. És bizony ez a gyakorlás néha nagyon
unalmas, részleteket kiszedni a darabokból, skálázni, de meg kell csinálni.
Ötödikes koromban egyébként három órát
gyakoroltam, sohase többet, mert nem bírtam odafigyelni többet, megmondom
őszintén, és ma sem gyakorlok három óránál többet. Természetesen voltak
olyan időszakok, amikor sokat gyakoroltam, nagyon sokat, nyolc órákat is,
de ezek a periódusok soha nem tartottak két hétnél tovább.
– Újabb kérdező: Kevés koncertet ad
itthon, az idei bérleti szezonban meghirdetett két koncertje is elmarad. Miért?
– Azt
hiszem, hogy az egyik Rados Ferenc betegsége miatt maradt el, egy kétzongorás
koncert, a második pedig, Giuseppe Patané, ismert olasz karmester lemondása
miatt. Már a darabot mondta le, nem engem, hanem a Rachmaninov I.
zongoraversenyt – amiből itt hallottuk a második tétel végét – mondta le,
nem tudom, milyen okból. Egyébként viszont beugrottam…
– Nyilván
elkerülte a néző figyelmét…
–
Egyszer egy szólóestre beugrottam, és most, Egerben is be fogok ugrani,
mégpedig hétfőn, ahol Rachmaninov I. zongoraversenyét játszom a MÁV
Szimfonikusokkal…
– No, egy igazi, amolyan kényes kérdés, elnézést,
hogy nem csak zenéről lesz szó: A sok zongorázás mellett marad-e ideje
magánéletet élni, és van-e feleségjelöltje?
– Hát,
feleségjelölt… Igen, van feleségjelöltem egyébként, az a helyzet,
tulajdonképpen a magánélet bizony most már egyre ritkábban funkcionál az én
életemben. Mert ha például csak a mai nap hajtását megnézzük, itt
magánéletről nem igen lehet szó.
– El kell mondani, hogy már kettő órakor
itt találkoztunk délután, és megbeszéltük, hogy mi és hogyan legyen, hogyan
alakuljon ez a műsor… Ugyanez a
hölgy érdeklődik: Mi a hobbija, sportol-e valamit?
–
Régebben bizony úsztam, futballoztam, és ma már ezekre sincs idő. Hobbi?
Első számú hobbiként a lemezgyűjtést említhetném meg, de hát ez ugye
szorosan kapcsolódik a zenéhez. Könyveket is gyűjtök, térképeket is
gyűjtök, sok mindent gyűjtök egyébként – a
gyűjtőszenvedély, az azt hiszem, soha nem fog kialudni.
– Elárulhatok valamit?
–
Tessék!
– Hogy még mit gyűjtesz? Én legalábbis
úgy tudom, te mondtad…
–
Kisüvegek… kisüvegeket is gyűjtök. Kisüvegeket – általában régi dolgokat
gyűjtök, szóval, ez az egyik fő hobbim.
– Elnézést, hogy nagyon pörgetem, de most már
éppen túl vagyunk két perccel a műsoridőn, de gondolom, a nézők
nem haragszanak, ha még erre a három kérdésre nagyon gyorsan választ kérek. A
kérdés: Ő volt-e az, aki tízéves korában a József Attila lakótelep egyik
földszinti lakásában zongorázott?
–
Valószínű én lehettem, de soha nem laktam ott, legfeljebb vendégségben
voltam. Tisztán emlékszem, hogy bizony a József Attila lakótelepen én zongorázhattam.
– Közben itt az újabb kérdés, többen üzenik:
Ne változtassa meg a haját, neki ez az egyénisége!
– Nem
tudom, most levágattam, mert hosszabb volt, csak azt hiszem egyébként, hogy nem
jó a túl hosszú, mert nagyon zavaró, itt, ahogy zongorázom. Egyébként
visszatérve a 8-as teremre, és a mostani légkörre, mert most már térjünk vissza
megint erre…
– Csak még ezt a két kérdést. Tudom, hogy én
fogok kikapni elsősorban, csak azt hiszem, hogy te sem fogsz megharagudni.
A kérdések: Mennyiben hatott művészetére Pilinszky Jánossal való
barátsága? Egyszer a rádióban hallott a kedves betelefonáló hölgy egy
posztumusz beszélgetést, amelyben kettőjük operatervét említették.
Hallhatna-e erről?
– Igen,
ez az opera készül… Pilinszky nagyon hat, hát kire nem hatott? Én nagyon közeli
kapcsolatban voltam vele, és az az igazság, hogy azért nem említettem őt,
mert zenészekről volt szó elsősorban, hát fantasztikusan hatott. Azt
hiszem, hogy a szellemi megtermékenyülésemre ő hatott a leginkább, szóval,
ő volt az, aki ezt elsősorban előidézte, a későbbi években.
Nagyon sajnálom, hogy csak ’73-tól ismertem.
– Köszönöm szépen. Sajnos, nem tudjuk
folytatni a kérdés-felelet játékot…
–
Előd, én azt szeretném talán így zárásként elmondani, hogy ma is,
természetesen, van ilyen légkör ebben a 8-as teremben, és ha már nem is
mindenben ugyanaz, mint régen, mint tíz évvel ezelőtt – ez talán csak
azért van, mert én növendékből átvedlettem tanárrá –, de nagyon sokszor
megtörténik, hogy órák után itt maradunk a növendékekkel, és…
– Egy pillanat, pontosan amit most
mondtál, ahhoz a végszóhoz még egy mondat: Szegedről, a Csongrád megyei
diákotthonból telefonáltak, az előkészítős zongoranövendékek külön
engedéllyel most együtt nézik az adást. És itt szeretnének hallani sok mindent,
de hát…
– A
Szilvia nénit egyébként ismerem is, nagyon jóban is vagyunk... És még csak
annyit szeretnék mondani, hogy remélem, hogy az a bizonyos „isteni
felelőtlenség” – és ezt hangsúlyoznom kell, hogy jó értelemben értem –,
tehát a munka szabadsága értelmében, ez nem veszett el, és hogy a növendékek
fejlődésében ugyanaz a gyors „ütem” fog dominálni a következőkben is,
mint ahogy a mi fejlődésünkben a hetvenes évek elején. És ennek
illusztrálásaképpen szeretnélek megkérni, Balázs, hogy talán az lenne a legjobb,
ha lecsengésként a Brahms: d-moll zongoraverseny részletét együtt szólaltatnánk
meg …
– Ezzel köszönöm meg a beszélgetést Neked, és
nézőinknek a figyelmét. Befejezésül ezek szerint, szinte jelképesen,
továbbadjuk a stafétabotot: Brahms d-moll zongoraversenyének harmadik
tételéből szól a részlet. A szólista Szokolay Balázs, a „zenekar” pedig:
Kocsis Zoltán. Köszönöm!