Megemlékezések Kodály Zoltán halálának félévszázados
évfordulóján
Gyászolók Kodály Zoltán temetésén a Farkasréti
temetőben (Emlékszoba Alapítvány)
50 évvel ezelőtt, 1967. március 6-án hunyt el
Kodály Zoltán háromszoros Kossuth-díjas zeneszerző, zenetudós, zeneoktató,
népzenekutató, akinek zenepedagógiai munkássága az egész világon követőkre
talált. Az akadémikus, aki 1946-tól 1949-ig az MTA elnöke is volt, azt
vallotta: "Legyen a zene mindenkié!" Kodály zenei nevelési
koncepciója ma a magyar zenei köznevelés alapját jelenti, jelentős szerepe
van a szakoktatásban is.
Kodály Zoltán 1882. december 16-án született Kecskeméten,
zenekedvelő vasutas családban. Szavai szerint első és legmélyebb
zenei élménye az volt, amikor háromévesen meghallotta Mozart F-dúr
hegedűszonátáját. Apját 1885-ben Galántára helyezték, itt szerette meg a
népdalokat, itt itatódott át a nép kultúrájával. Nagyszombatban gimnáziumi
tanulmányai mellett hegedülni, gordonkázni és zongorázni tanult. A
zeneirodalommal partitúrákból ismerkedett meg, a legnagyobb hatással Beethoven
C-dúr miséje és Liszt Ferenc Esztergomi miséje volt rá. Eötvös-kollégistaként
egy időben tanult a budapesti bölcsészkar magyar–német és a Zeneakadémia
zeneszerzés szakán. 1905-ben kezdte el a népdalgyűjtést, barátságot kötött
Bartók Bélával, közös kiadványuk Magyar népdalok címmel jelent meg. Első
zenekari darabját, a Nyári estét 1906-ban mutatták be, és ekkor kötött
házasságot Sándor Emmával.
Több külföldi tanulmányutat tett, Párizsban megismerkedett Debussy zenéjével,
1907-ben a Zeneakadémia tanárává nevezték ki. Bartókkal közös törekvéseik a
modern zene népszerűsítésére és a népdalgyűjtésre rendre elakadtak a
közönség közönyén és a hivatalos körök ellenállásán. 1917 és 1919 között a
Nyugatban megjelent cikkeiben a népzene jelentőségét hirdette, és
lefektette a Bartók-féle esztétika alapjait. Az 1918-as őszirózsás
forradalom idején a Zeneakadémia aligazgatójává nevezték ki, a Kommün alatt
részt vett a zenei direktórium munkájában, ezért később fegyelmi eljárás
indult ellene, évekig nem taníthatott, hallgatásra kényszerült.
Elszigeteltségéből 1923-ban az alig három hónap alatt, Budapest
egyesítésének 50. évfordulójára írott Psalmus Hungaricus nemzetközi sikere
emelte ki. Három évvel később világsikert aratott Háry János című
daljátéka is, az 1932-ben bemutatott, népdalokra épülő Székelyfonót a
milánói Scalában is színre vitték. Műveit Arturo
Toscanini is vezényelte, akivel baráti kapcsolatot ápolt, Kodály volt "a Maestro" lányának esküvői tanúja. Sorra születtek
jelentős alkotásai: a Marosszéki táncok (1927–1930), a gyermekkori
élményeket idéző Galántai táncok (1933), a Buda visszavételének 250.
évfordulójára írott Budavári Te Deum (1936), a
Fölszállott a páva (1939), a Concerto (1940).
Kodály nevelői tevékenysége egyre szélesedett, kompozíciói mellett ének-
és olvasógyakorlatokkal is segítette a magyar kórusmozgalmat. Zeneelméleti
tevékenységének jelentős állomása volt A magyar
népzene című monográfiája (1937). Rokonszenvezett a népi írók mozgalmával,
a Márciusi Front tevékenységével, tiltakozott a faji megkülönböztetésen alapuló
törvények ellen. A második világháború alatt mentette az üldözötteket, végül
neki is bujkálnia kellett, de közben befejezte Missa brevisét. Ez volt az első darab, amelyet 1945
februárjában a felszabadult Pesten bemutattak, amikor az Operaház alsó
ruhatárában felcsendült a zene, Budán még tartott a főváros ostroma.
Kodály lett a Zeneakadémia igazgatótanácsának elnöke, 1946 és 1949 között a
Magyar Tudományos Akadémia elnöke volt, 1946-ban első amerikai
hangversenykörútján saját műveit vezényelte. 1948-ban mutatták be Czinka Panna című daljátékát (a szöveg Balázs Béla
műve), három évvel később a Kállai kettőst, ennek
előadásával mutatkozott be a Magyar Állami Népi Együttes, 1951-től
jelentek meg irányítása alatt a Magyar Népzene Tára kötetei. Utolsó nagy
művei a Mohács (1965) és a Laudes organi (1966). Első feleségének halála után, 1959-ben
másodszor is megnősült, Péczely Saroltát vette
feleségül.
Kodály Zoltánné Péczely Sarolta énekművész a Kodály-életmű
szószólója,
a kodályi eszméket képviselő zenei intézmények és programok önzetlen
támogatója (Magyar Kodály Társaság weboldala)
1930-ban megkapta a Corvin-koszorút, 1948-ban a Kossuth-díjat, 1952-ben és
1957-ben a Kossuth-nagydíjat, számos egyetem avatta díszdoktorává, 1965-ben
átvehette a Herder-díjat is. 1967. március 6-án halt meg Budapesten.
Életművének jelentős részét alkotja egyházzenei munkássága.
Kórusművei a vokális zenének csak Palestrinához hasonlítható csúcspontjai.
Bartókkal korszakalkotó munkát végzett a magyar népzene gyűjtésében, de az
ő tevékenysége szinte kizárólag magyar nyelvterületekre irányult.
Jelentős volt munkássága a néprajz, zenetörténet, zeneesztétika,
zenekritika, irodalomtörténet, a nyelvészet és a nyelvművelés területén
is. Szívügye volt a tiszta kiejtés, nemcsak zenei, hanem nyelvművelő
versenyeken is elnökölt. A magyar zene érdekében tudományszervezéssel és
ismeretterjesztéssel is foglalkozott, meggyőződése volt, hogy csak az
emberi hang, a közös ének lehet a széles körű zenekultúra alapja.
Felismerte az ifjúság zenei nevelésének fontosságát, és egész életén át ezért
harcolt, ideértve az iskolai énekoktatást, a zenei írás-olvasás alapvető
funkcióját a tantervben, valamint a kóruskultúra hazai elemekre építő
ápolását. A Kodály-módszer ma már világszerte ismert és követett példa a
zenepedagógiában, 2016-ban az UNESCO felvette a szellemi kulturális örökség
listájára. Kodály azt hirdette, hogy a zene lelki táplálék, semmi mással nem
pótolható örömforrás, melynek birtokában jobb, harmonikusabb, fegyelmezettebb,
teljesebb emberek leszünk.
Nevét számos közterület, oktatási intézmény, kórus és kórusverseny és a Vásáry Tamás által alapított
Kodály Zoltán Ifjúsági Világzenekar viseli.
(A kép forrása: Gyulai Hírlap)
1975-ben hozták létre a kecskeméti Kodály Intézetet, a
róla elnevezett ösztöndíjat 1984-ben alapították fiatal zeneszerzők,
zenetudósok és zenekritikusok részére. Egykori budapesti, köröndi lakásában
működik a Kodály Zoltán Emlékmúzeum és Archívum. Élet-pálya címmel
2011-ben kötet jelent meg róla.
2017 kettős évforduló, mivel Kodály Zoltán 135
évvel ezelőtt született és 50 éve halt meg. A Kodály-emlékév számos
hangversennyel, programmal emlékezik majd meg országszerte és határon túl is,
Kodály örökségét hirdetve.
2017. március 6-án dr. Hoppál Péter kultúráért
felelős államtitkár vezényelte a Magyar Állami Operaház Énekkarát a Kodály
Zoltán halálának 50. évfordulója alkalmából rendezett megemlékezésen az
Operaházban. Ugyanaznap délután a Magyar Kodály Társaság, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem és a Nemzeti Örökség Intézete tartott megemlékezést a Farkasréti temetőben Kodály síremlékénél.
Este pedig a Budavári Nagyboldogasszony templomban (Mátyás-templom) volt megemlékezés
és szentmise.
Bonyhádon 2017. március 7-én Móser Zoltán fotóművész
képeiből rendeztek kiállítással és Kodály-műveket megszólaltató
hangversennyel ünnepséget, amelynek megnyitóján bonyhádi népzenészek a
zeneszerző 1914-es bukovinai gyűjtéséből játszottak részleteket,
majd dr. Ittzés Mihály, a Magyar Kodály
Társaság elnöke előadást tartott a zeneszerzőről.
A Magyar Művészeti Akadémia székházában, a Pesti
Vigadó Dísztermében 2017. március 11-én emlékkoncert volt Kodály Zoltán halálának 50. évfordulójára a
Zuglói Filharmónia és a Szabó Dénes vezette Cantemus kórusok
részvételével.
Kodály Zoltán
és Kodály Zoltánné Sándor Emma,
valamint Kodály Zoltán szüleinek síremléke a Farkasréti temetőben
(20. körönd-1-17/18). A síremlék
alkotója: Pátzay Pál
(Forrás:
MMA)