FRANK OSZKÁR
KÖSZÖNTÉSE KÖZELGŐ 95. SZÜLETÉSNAPJA ALKALMÁBÓL
95 év
nagyon nagy idő egy ember életében.
Frank
Oszkár sok mindent átélt, tapasztalt ennyi év során.
Több
kollégája, ismerőse már nem lehet vele, viszont rengetegen vannak, akiket
megismertetett az összhangzattan varázslatos világával, a zeneszerzők
zsenialitásával, és a tanítványok, ha tehetik, meglátogatják. Állandóan izgatja
Őt, hogy miként használja egy zeneszerző a harmóniákat, hogyan építi
fel kompozícióját. Több zeneelméleti tankönyv, elemző írás került ki Tanár
Úr keze alól, amelyet szívesen forgatnak a fiatal vagy kevésbé fiatal zenészek,
zenekedvelők. Szívesen mélyed el a zeneművek vizsgálatában, kedveli a
„bogarászás”-t.
Az
ország sok helyén találkozhat össze régi tanítvánnyal, de külföldön is többen
tevékenykednek diákjai közül. Nemrégen, amikor gondozónőjével utazott, a
villamoson is egy volt növendéke szólította meg. Már ritkán tud kimozdulni a
lakásából, akkor is segítséggel, de a világ mégsem szűkült be a Számára.
Sok időt szán zenehallgatásra, lelkéhez a mozarti muzsika áll a
legközelebb. De a világ dolgait is állandóan figyelemmel kíséri,
gondozónői rendszeresen felolvasnak Neki.
Tanári
pályája során négy városban munkálkodott: Miskolcon, Szegeden, Veszprémben és
Budapesten.
Összegyűjtöttem
néhány köszöntőt különböző életkorú tanítványoktól és kollégáktól,
akik különböző időpontokban és különböző intézményekben kerültek
kapcsolatba Frank Oszkár tanár úrral. Abban azonban mindannyian megegyeznek,
hogy nagy szeretettel emlékeznek Oszkár bácsi szakmai és emberi kiválóságaira.
Isten éltesse Tanár Urat még nagyon sokáig!
Köszönöm
szépen Rőczey Ferenc, Keuler
Jenő, Eötvös Péter, dr. Dombi Józsefné dr. Kemény Erzsébet, Horváth
Györgyi, Nagyné Prém Zsuzsanna, Oláh Dezső és Mike Ádám
együttműködését, hogy létrejöhetett ez a színes köszöntő-csokor!
1.) Rőczey Ferenc (1927) nyugalmazott
zongora-művésztanár (Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti
Intézete);
2.) Keuler Jenő (1936) zeneszerző, nyugalmazott
zeneszerzés tanár, a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola
nyugalmazott igazgatója;
3.) Eötvös Péter
(1944) világhírű zeneszerző, karmester, zenepedagógus;
4.) Dr. Dombi
Józsefné dr. Kemény Erzsébet zongora- és szolfézs tanár, pedagógiaszakos
előadó, főiskolai tanár (SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene
Tanszék);
5.) Horváth
Györgyi magánének tanár;
6.) Nagyné Prém
Zsuzsanna zeneelmélet tanár (Dohnányi Ernő Zeneművészeti
Szakközépiskola, Veszprém);
7.) Oláh
Dezső (1986) zeneszerző, zongoraművész, a Trio
a la Kodály alapítója;
8.) Mike Ádám
(1991) zeneszerző;
9.) Szendi Ágnes
(1963) zongoratanár, zeneszerző (Dorogi Erkel Ferenc AMI)
Szerkesztette: Szendi
Ágnes
*
Rőczey Ferenc Frank Oszkárral közös diákkorukra
emlékezik és egy történetet oszt meg velünk. Ugyanis olyan kérésem is volt,
hogy valamilyen emlékezetes régi „sztorit „is küldjenek Oszkár bácsival
kapcsolatban.
„Együtt
jártunk a Zeneakadémiára. Akkor, a pártállamban a marxizmus-leniniznus
volt a főtárgy. Az indexben is első helyen szerepelt, a zongora
főtárgy a második helyen. Minden héten volt egy óra szeminárium
kötelezően. Egyik alkalommal Oszit jelölték ki a
szeminárium vezetésére. Meg kellett kérdeznie tőlünk a véleményünket a
legutóbbi „Marx-óráról”. Teljes csend, senki sem jelentkezett. Ő várt.
Múltak a percek. 5 percek. Aztán Oszi szólított
valakit, hogy mondjon véleményt. Utána megint csend. És ez így ment, míg letelt
az óra. Utána már a folyosón jót nevettünk és megjegyeztük: ilyen jó
szeminárium még nem volt. Jó régen történt, mégis úgy emlékszem erre, mintha ma
lett volna.”
Rőczey
Ferenc
**
Drága Tanárom, Barátom, Kollégám, Játszótársam!
OSZIKÁM!
Nem sorolom fel újra hatvan évet meghaladó ismeretségünk felejthetetlen
élményeinek azt a sorát, melyeknek emlékeit 90 éves köszöntésed alkalmával
elevenítettem fel. Ezúttal is nagy-nagy szeretettel köszöntelek azonban „ötéves születésnapod” közeledte
alkalmából, (ahogy az elszenvedett sztrók
utáni éveidet viccesen számlálni szoktad). Valóban csodálatos
fejlődésről tettél tanúságot „óvodás” éveid folyamán, hiszen újra „megtanultál beszélni”! Szavaidat hallgatva fel sem merül
annak gyanúja, hogy valaha is sérült volna beszédkészséged. Nem csodálkoznék
azon sem, ha arról értesülnék, hogy újra tudsz tíz ujjal gépelni, két kézzel
zongorázni, két szemmel látni, sőt, újra tudsz már két füllel zenét hallgatni!
Más
dolog persze, hogy neked fél füled is ér annyit, mint sokunknak a kettő!
Az a rengeteg hangzó anyag, amit különböző monográfiáidban, különböző
célú zenepedagógiai munkáidban ezerféle szempont szerint rendszerezve
közkinccsé tettél, mind ott zsong a füledben, és hol Mozart, hol Schubert, hol
Debussy, Bartók, Chopin, Schumann, Liszt vagy akárki más zenei nagymester
muzsikájaként szólva tölti be zenei képzeletvilágodat. „Hangzó zeneelméletben”
való gondolkodásra neveltél bennünket már azokban az években is, amikor még
ilyen című munkáid nem jelentek meg. Aztán elérkezett végül 1990 júniusa,
amikor nyomtatásban is megjelenhetett a tonális-funkciós zene témakörét
feldolgozó „Hangzó zeneelmélet”
című zenepedagógiai munkád. E munkád kapcsán művészi
előadásban készült hangfelvételek sorát kapva kézhez tanulmányozhatják
a zenei pályára készülő tanulók, a tárgyalt zeneelméleti tudnivalók
különféle zenei együttesek hangján, különféle hangszerelésben megszólaló
hangzásának változatait.
Hogy e munka
milyen fokú közigényt elégített ki, mi sem tükrözi jobban, mint az a tény, hogy
2016-ban, közkívánatra, megjelenhetett Debrecenben a XIX. századi romantikus zene elméleti tudnivalóit
tárgyaló „Hangzó zeneelmélet – II.”
című könyved is. Igaz, nem egészen a tervezett formában, mert a könyvben tárgyalt,
didaktikusan rendezett zenei példák szemléltetésére javasolt művészi
hangfelvételek mellékelésére ezúttal nem jutott pénz. Bízzunk azonban benne,
hogy ami késik, nem múlik, és előbb-utóbb ez a kiadvány is abban a
formájában válhat közkinccsé, ahogyan azt eredetileg megálmodtad!
Egyéniségednek egyébként is alapvető vonása, hogy mindig előre
tekintve gondolkodol. „Óvodás évek” ide,
„óvodás évek” oda, jelenleg is évről évre jelentkeznek nálad zenét tanulni
vágyó fiatalok, (vagy akár kevésbé fiatalok is), hogy tőled tanulhassanak
zeneelméletet, és te továbbra is vérbeli pedagógushoz méltó készséggel fogadod
privát növendékedül a tanulni vágyókat.
A „Hangzó zeneelmélet – II.” című
könyv elkészítésének munkálatai még a később elszenvedett sztrók előtti időkre estek, de a sajtó
alá rendezésre már „óvodás” éveidben került sor, ám tény, ami tény, nem
óvodás színvonalon ment végbe ez sem, hanem a zenei szaktudásnak azzal a biztos
kontrolljával, amiben zenepedagógiai szakirodalmunk legtermékenyebb gazdagítójának
ítélőképessége nyilvánult meg. Méltán említtetett meg neved a Magyar
Zenetudományi és Zenekritikai Társaság idei márciusi közgyűlésén is olyan
tiszteletadással, amilyen társaságunk korelnökének valóban kijár!
Oszikám! Bízom benne,
sőt, hiszek benne, hogy szervezeted regeneratív képességei tartalékolnak
benned annyi rejtett energiát, aminek hasznosításával további kreatív tervek
érlelődhetnek zenepedagógiai képzeletvilágodban, és tanítványaid körében
is akadnak lelkes követőid, akik készséggel sietnek segítségedre ügyeid
intézésében, ha a szükség úgy hozza. Hiszek benne, hogy „ötödik óvodás éved”
betöltése után is ott hangzanak majd belső hallásodban azok a zenei
csodák, melyek kapcsán újabb és újabb titkai világosodnak meg a zenei remekművekből
leszűrhető szakmai tanulságoknak, és kívánom, hogy az
elkövetkező évek során is javuló egészségben élhesd napjaidat, és
szentelhesd életedet szakmai elhivatottságodnak!
Sok-sok szeretettel köszöntelek születésnapod alkalmával:
Keuler
Jenő
***
Kedves Oszi bácsi, öreg szivböl gratulálok a fiatal születésnapodhoz, közben én is
Péter bácsi lettem.
Nagyon sokszor gondolok Rád, mert az
ajtó melletti polcon sorakoznak a régi kazetták, hat darab Hangzó Zeneelmélet,
ilyenkor természetesen visszatér a 60 évvel ezelötti emlék és a hála a tanitásért.
Ezért is kezdtem el 25 évvel
ezelött egy Alapitványt, hogy én is tovább
adhassam a fiatal zeneszerzö és karmester
generációnak a tudásom és tapasztalatom. Idöközben nagy nemzetközi intézmény lettünk budapesti központtal, de a hallgatóink a világ minden tájáról jönnek. Ez jelenleg
a harmadik munkaköröm. Az elsö a komponálás,
szintén világméretü dimenzióban (most már a magyar Operaház
is játssza az operáimat) és
karmesterként járom a világot. Szóval, jó talajba hullott
a mag, amit elvetettél.
Isten éltessen sokáig, nagy szeretettel:
Eötvös Péter
****
Kedves Tanár úr!
Drága Oszi!
95.
születésnapod alkalmával felidézzük az SZTE JGYPK az egykori Szegedi
Tanárképző Főiskola később Juhász Gyula Tanárképző
Főiskola Ének-zene Tanszékén eltöltött tanári pályádat. Kodály Zoltán
növendékenként szerencsésnek mondhatják magukat azok a hallgatók, akiket
tanítottál, hiszen személyes élményen keresztül adtad tovább Kodály
zenepedagógiai törekvéseit. Nemcsak a zeneelmélet, zenetörténet, szolfézs
tárgyszerű ismeretére nevelted őket, hanem figyelmüket a zene
szeretetére jobb megértésére is irányítottad. Precíz, türelmes egyéniséged
mindig jó légkört teremtett a vizsgákon is.
Az érdeklődő hallgatókat bevezetted a kutató munkába a Tudományos
Diákkör keretében. A tanítás mellett rendszeresen publikáltál, amelyek országos
és nemzetközi elismerést kaptak. Emlékezetesek maradtak a tanszéki
konferenciákon tartott előadásaid is. Zeneszerzőként Avasi Bélával
közösen tartott szerzői esten ismerhettük meg darabjaidat. Szendrei Imre
zongoraművész mutatta be a Prelúdium és Fúga c. művet az 1960-as
években.
A Szegedi Tanárképző Főiskola
Tudományos Közleményeiben 1968-ban jelent meg a Debussy: Prelűdök I.
elemzése (1968.319-326.p.) a Debussy: Prelűdök II. elemzése (1969.
263-270. p.) a Debussy: Prelűdök III. elemzése (1969. 263-270 p.) a
Debussy: Prelűdök IV. elemzése (1970. 371-382. p.) Ezt követte a Bartók: Mikrokozmosz I. kötet
elemzése (1974.395-4016. p.) majd a Bartók: Mikrokozmosz I. kötet elemzése
folytatás (1975. 235-249. p.) Emlékezetes maradt számomra 1975-ben a Bartók
Gyermekekről tartott előadásod, mely darabok illusztrálásának egyik
előadója is lehettem. A 2000-ben
kezdődő tanszéki konferenciák rendszeres előadója voltál. Avasi
Béla kollegád és a Te 80. születésnapod alkalmával tartott konferencián
kiállítottuk a megjelent könyveket és tanulmánykötet jelentettünk meg, amelyben
a Debussy Prelűdök elemzése mellett Liszt: Szimfonikus művei c.
tanulmányod is megjelent. (Tanulmánykötet Avasi Béla és Frank Oszkár 80.
születésnapjára SZTE JGYTFK Ének-zene Tanszék Szeged 2002.) Emlékezetes
előadások voltak a tanszéki konferenciákon: A Bach prelúdiumok formálás módja, Bartók
szvit op. 14., A Schubert dalok zenei
kifejezőeszközeinek áttekintése, Liszt Petrarca- szonettjei c. előadások, melyek a 2001-2005 között
megjelent tanszéki tanulmánykötetekben is olvashatók. Azoknak a leendő
pedagógusoknak, akik, már nem tanulhattak nálad a 2002-ben megjelent
születésnapi kötetben
bemutattuk életutad jelentős állomásait és az addig
megjelent publikációkat (in:Tanulmánykötet Avasi Béla
és Frank Oszkár 80. születésnapjára (SZTE JGYTFK Ének-zene Tanszék Szeged 2002.
39-40.p.szerk.: Dombi Józsefné, Maczelka Noémi).
Ezzel az összefoglalással kívánunk nagyon boldog születésnapot az SZTE JGYPK
Ének- zene Tanszék valamennyi oktatója és hallgatója, egykori hallgatója
nevében: Dombi Józsefné
Kemény
Erzsébet
*****
Frank Oszkár
Tanár Urat
1993-ban ismertem meg, amikor elkezdtem dolgozni a Continuo
Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskolában.
Oszi bácsi
végtelen türelemmel oktatta a nemritkán nehezen kezelhető tanulókat,
kivételes humora minden óráján oldotta diákjaink szorongását. Énekes
növendékeim ódákat zengtek Tanár Úrról, kiváló tanítási módszeréről.
Számos
zeneelméleti és zenetörténeti tankönyv szerzője, legszívesebben
ezekből tanított.
Jómagam is
vettem tőle órákat több éves tanítási tapasztalattal a hátam mögött,
élmény volt e kiváló tanárral feleleveníteni régen tanult ismereteimet.
Oszi bácsi
kollégaként is kiváló volt,a tantestületben mind az
idősebb,mind a fiatalabb kollégákkal kiváló kapcsolatot ápolt,mindig
számíthattunk segítségére,tanácsaira.
Nagyon sok szép
évet töltöttem együtt Oszi bácsival, köszönöm az
együtt töltött éveket.
Horváth
Györgyi
******
Kedves Oszi bácsi!
(Ahogy a
veszprémi konziban neveztünk)
Te
szerettetted meg velem a zeneelmélet tantárgyat, kezdő kisdiákként. Zenei idézetekkel tarkított óráidon mindig
sugárzott belőled a lelkesedés és a vidámság. Rosszkedvűnek sohasem láttalak.
Óráidon bárki megtapasztalhatta, hogy a viccelődés még nem jelent
komolytalanságot. Bizony, Mozart szelleme kopogtatott az ajtón, ha épp Mozart
egyik művét elemeztük. Ott nem lehetett, hogy valaki halandó zavarjon
minket hétköznapi dologgal. Az egyvonalas
C pedig tényleg egy vonalban van a köldökünkkel, ha a zongorához ülünk. Valóban
éppen két hetes voltál (77 éves), amikor a konziban
érettségiztettél és már melletted ülhettem, mint kérdező tanár.
Példaértékű, hogy koroddal dacolva gyógyultál fel és újabb könyvet
jelentettél meg. ( Frank Oszkár: Hangzó zeneelmélet 2. – XIX. századi
romantikus zene, 2015)
Isten
éltessen 95. születésnapod alkalmából és köszönöm a már 26 éves ismeretségünk
minden momentumát!
Nagyné
Prém Zsuzsanna
*******
17 évvel ezelőtt konzi elsőben találkoztam először Oszi bácsival. A tanórák a tanár úr zene-szobájában, egy
kártyaasztal mellett zajlottak. Varázsa volt a tanóráinak, minden alkalommal,
amikor felálltam a kártyaasztal mellől, tudtam, ma is nagyon fontos dolgot
tanultunk a zenéről.
Rengeteget
tanultam tőle. Olyan élvezettel, energiával, a zene iránti teljes
odaadással és alázattal tudta átadni számunkra a tananyagot, hogy a foglalkozás
minden másodpercében érezhető volt, fontos számára a zene és a tanítás.
Jó példát
kaptunk tőle mindannyian. Hihetetlen türelemmel tanított bennünket.
Rengeteget kérdeztem tőle, soha nem éreztem, terhére lennék.
Szeretett
bennünket, türelemmel és odaadással tanított mindig.
Isten
éltessen Drága Oszi bácsi!
Oláh
Dezső
********
Drága
Tanár Úr!
Annak a
megtisztelő feladatnak, kérésnek teszek eleget, miszerint én is vessek
papírra néhány gondolatot Tanár Úr elközelgő 95. születésnapja alkalmából.
Nincs
olyan zenét komolyabban tanuló diák, aki ne ismerné Frank Oszkár nevét. Jómagam
azon szerencsések közé tartozom, akik a névhez arcot is társíthatnak.
2015
januárjában, épphogy életre hívtam a Főnix Zeneműhelyet,
megtisztelő, váratlan, és komoly kihívást jelentő feladatot kaptam.
Dr. S. Szabó Márta értesített arról, hogy kiadót keres az évtizedeken át
készülő, finomítgatott Hangzó zeneelmélet második része. Azon kívül, hogy
a romantikus zeneelmélet leendő tankönyve, semmit sem tudtam róla, de
egyből felkeltette érdeklődésem. Szerencsére igen hamar sikerült
előteremteni a könyv kiadásához szükséges összeget, így 2016 év elején meg
is jelenhetett, Szendi Ágnes és Keuler Jenő
lektorálásával.
Feledhetetlen
élmény számomra valamennyi, olykor egész délutánon át tartó beszélgetés Tanár
Úrral, amikor a könyv egy-egy részletét, fejezetét vitattuk meg, vagy példáit
zongoráztuk, énekeltük. A számos zenei téma mellett, minden alkalommal kaptam
egy-két életre szóló jó tanácsot, gondolatot is. Szakmailag és lelkileg is
feltöltődve távoztam Tanár Úrtól. Hálás szívvel gondolok az első
találkozásunk napjára, s ma is izgalommal várok minden egyes beszélgetést.
Addig
is, Isten éltesse Oszkár bácsit erőben, egészségben, lelki és szellemi
gazdagságban! Szokták köszöntésekben írni, hogy „még egyszer ennyit”. Én csak
egy Hangzó zeneelmélet háromnyit, négynyit kívánok!
Tisztelettel
és barátsággal:
Mike
Ádám
*********
FRANK OSZKÁR 95
1993-1996
között voltam Frank Oszkár tanítványa Budapesten a Continuo
Zeneiskolában.
Már több mint 20 év eltelt, de Tanár Úr azóta is vidám,kiegyensúlyozott, barátságos,nyitott , érdeklődő.
Biztos, hogy születésétől fogva rendelkezik kedvező adottságokkal, de
igyekszik is, hogy megőrizze kíváncsiságát, játékosságát.
„A
tanítást folytatom, amíg mozogni tudok” – nyilatkozta a 80. születésnapja
körül.
És
valóban mostanában is van még új tanítványa zeneelméletből. Sőt ha
egy gondozónőjének kedve van zongorázni, Bartók: Mikrokozmosz darabjaival
ismerkednek.
Lehetőségem
nyílott arra, hogy „kerek” születésnapjain interjúkat készíthessek Oszkár
bácsival. Régebben a Bartók rádió „Hangadó” c. műsoraiban is elhangzott
ezekből. Aztán a Parlando zenepedagógiai
folyóirat nyomtatott hasábjain, később internetes oldalain is helyet
kaptak a Tanár Úrral folytatott beszélgetések, utóbb a Vele kapcsolatos
tanítványi méltatások.
Megismerkedhettünk
egyre gyarapodó számú könyveivel, a tanítványaival
való kapcsolatával, tapasztalhattuk állandó megújhodását.
Előfordult,
hogy küzdelmet kellett vívnia némely könyve megjelentetéséért. A „Hangzó zeneelmélet
II.” sokáig pihent a fiókjában. Szomorúan emlegette, hogy szeretné, hogy
megjelenjen, de nem vállalják a kiadását, már bizonytalan abban, kell-e majd
valakinek ez a tankönyve. Sikerült felvennem a kapcsolatot egy kiváló
szolfézs-zeneelmélet tanárral, dr. S. Szabó Mártával, aki fontosnak tartotta,
hogy munkálkodjon a könyv megjelentetésén. Egy egyetemi hallgatója, Mike Ádám
megvalósította Frank Oszkár álmát. A Főnix Zeneműhely felvállalta a
„Hangzó zeneelmélet II.” kiadását, mely a romantikus összhangzattannal
foglalkozik. Ez nagyon nagy öröm volt
Tanár Úrnak!
Frank
Oszkár zeneszerzést végzett a Zeneakadémián.
Visszaemlékszem
olyan Continuo Zeneiskola által rendezett
koncertekre, amelyeken felcsendültek Frank Oszkár-művek. Pl. a
„Macska-zene”Murányi Eszter kezdeményezésére és betanításával, vagy a „2 duó
két fuvolára” Alföldi-Boruss Eszter és Dobner Krisztina előadásában.
2005.
december 21-én egy Continuos hangverseny
meghallgatására buzdított Frank Oszkár. Ekkor kaptam Tőle ajándékba a „Vidám
történetek – Egy 50 éve munkálkodó zenetanár visszaemlékezései” c. könyvecskét.
Ebben Tanár Úr leírja a négy városban (Miskolc, Szeged, Veszprém, Budapest)
eltöltött tanítási időszak élményeit, érdekességeit.
Az
írásból kiderül, milyen szívesen foglalkozott tanítással, elemzéssel, milyen
sok emberrel került baráti viszonyba. Elmondhatjuk, hogy Tanár Urat mennyien
tisztelik, milyen sok szeretetet kap vissza a régi tanítványoktól, kollégáktól!
Kívánom, hogy még sokáig élvezhesse ezt az odafigyelést és törődést, mert
igazán megérdemli!
Isten
éltesse, Oszkár bácsi!
Sok szeretettel:
Szendi
Ágnes
**********
FÜGGELÉK
Frank
Oszkár főiskolai tanár szakmai életútja
Zenei
tanulmányait magánúton kezdte Kuti Sándor zeneszerző, majd Turán Gézáné zongoraművész
vezetésével. 1946-ban Weiner Leó tanította összhangzattanra, 1948-tól 1945-ig a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola hallgatója volt. Tanárai (többek
között): Szabó Ferenc (zeneszerzés), Bárdos Lajos (prozódia), Kodály Zoltán (népzene),
Szőnyi Erzsébet (szolfézs), Szabolcsi Bence (zenetörténet), Kósa György
(zongora), Nagy Olivér (partitúraolvasás).
1954 óta folyamatosan tanít. Szakterülete:
zeneelmélet, szolfézs, zeneirodalom.
Főbb munkahelyei:
Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola,
Miskolc 1945-1961
Juhász Gyula Tanárképző Főiskola,
Szeged 1961-1982
Dohnányi Ernő Zeneművészeti
Szakközépiskola, Veszprém 1984-1992
Miskolci Bölcsész Egyesület, Miskolc 1991-1995
Continuo
Alapítványi Zeneiskola, Budapest 1991-től
Óradíjas tanárként 1980-tól 1982-ig a
Budapesti Tanítóképző Főiskolán szolfézst, 1981-től 1983-ig a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán zeneelmélet-módszertant
tanított. A Continuo Alapfokú Művészeti Iskola
és Zeneművészeti Szakközépiskola tanára volt 1991-től az iskola
működéséig.
Főbb
publikációi:
Könyvek
(Zeneműkiadó,
Budapest, 1970)
(Zeneműkiadó,
Budapest, 1973, 1978, 1982)
Zeneelmélet
III., főiskolai tankönyv
(Tankönyvkiadó,
Bp. 1973,1989, 1995)
(Zeneműkiadó,
Budapest, 1977 és Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1994-átdolgozott kiadás)
(Tankönyvkiadó,
Budapest, 1981, 1985)
(Tankönyvkiadó,
Budapest, 1990, 1991)
(Music
Trade, 1994)
Gyakorlófüzet
a Hangzó zeneelmélethez
(Magánkiadás,
1995)
Kétkazettás
változat (Comenius Kiadó Pécs, 1997)
(Magánkiadás,
1994)
(Magánkiadás,
1996)
(Akkord
Zenei Kiadó, 1995)
(Akkord
Zenei Kiadó, 1999)
Idegen nyelvre
fordított könyvei
Bevezető
Bartók Mikrokozmoszának világába (Japán nyelven Zen
On Kiadó, Tokyo)
Bartók
és a Gyermekek (Angol nyelven, Tankönyvkiadó, Bp. 1995)
Főiskolai
jegyzetei
Zeneelmélet
IV. (Tankönyvkiadó, Bp. 1968, 1970)
Zeneelmélet
V. (Tankönyvkiadó, Bp. 1968, 1970)
Ének
III. (Tankönyvkiadó, Bp. 1971)
Ének
IV. (Tankönyvkiadó, Bp. 1974)
Zeneelméleti
alapismeretek (Miskolci Bölcsész Egyesület (1991,1996)
Tanulmányok,
cikkek
Bartók
Béla: Bolyongás (Csongrád megyei Népműv.
Tanácsadója 1965)
Moduláció
a klasszikus zenében (Szegedi Tanárképző Főiskola, Tud. Közleményei
1968,1970, 1971)
Bartók:
Mikrokozmosz, az I. kötet elemzése
(Szegedi Tanárképző Főiskola Tud. Közleményei 1974)
Néhány
szó a középfokú zeneelmélet oktatásáról (Parlando,
1971/VI.)
Három
cikk a Schubert-dalokról (Parlando, 1985, 1986, 1989)
Recenzió
Kocsárné Herboly Ildikó
könyvéről (Parlando, 1960-as évek)
Recenzió
Valentyina Holopova
könyvéről (Parlando, 1977/XI.)
Recenzió
Kodály: Vértanúk sírján c. művéről (Parlando,
1983/XII.)
Recenzió
Knud Jeppesen
Ellenpont-könyvéről (Parlando, 1988/X.)
Mikrokozmosz-darabok
elemzése I. (Az ének-zene tanítása, 1977/3.)
Mikrokozmosz-darabok
elemzése II. (Az ének-zene tanítása, 1977/4.)
Mikrokozmosz-darabok
elemzése III. (Az ének-zene tanítása, 1978/1.)
Mikrokozmosz-darabok
elemzése IV. (Az ének-zene tanítása, 1978/2.)
Mikrokozmosz-darabok
elemzése V.(Az ének-zene tanítása, 1986/3.)
Liszt
szimfonikus művei (Az ének-zene tanítása, 1986/3.)