Kossuth Rádió portréműsora Bántainé Sipos Éva tanárnővel
— Köszöntöm Önöket! Domokos
István vagyok. A Magyar Művészeti Akadémia zeneművészeti díját kapta
meg a közelmúltban. A kilencvennyolc éves, országos hírű, nyugalmazott
zenepedagógus a mai magyar zenei élet szinte minden jelentős alakját
tanította a Zeneakadémián. A kis gyulai zenei óvodától indult, és a
Zeneakadémia nemzetközileg is ismert tanáraként ment nyugdíjba. Sokfelé hívták
előadást tartani, így Finnországba, Svájcba, Portugáliába, Olaszországba,
az USA-ba, oda többször is. A magyar zeneoktatás rendszerét és a
Kodály-módszert terjesztette szerte a nagyvilágban.
Kedves hallgatóink! Az Arcvonások
mai vendége Bántainé Sipos Éva zenepedagógus.
—
Zenepedagógus. Nem véletlenül mondom azt, hogy pedagógus, és nem tanár, mert
ebben a szóban, hogy zenepedagógus, benne van a nevelési szándék is.
— Éva néni kilencvennyolcadik
esztendőbe lép hamarosan, és ilyenkor hol érdemes kezdeni, az elején vagy
a végén?
—
Én az elején kezdeném. Az, hogy
vagonlakóként éltem meg életem első évét, ami annyit jelent, hogy nem
vagyok gyulai származású. Apai ágon ősrégi székely család, anyai ágon
Kárpátalja… Magam, Máramarosszigeten születtem, de Gyulán nőttem föl, és
itt érlelődött meg bennem az a szándék, hogy a pálya, ami a hivatásom
lesz, az a zenével kapcsolatos. Természetesen egyelőre magán úton, privát
tanárnőtől tanultam zongorázni. Szakadatlanul a zongora mellett ültem,
és amikor éppen nem voltam beteg… Az jellemezte, amire
most hivatkoztam, hogy rengeteget voltam, és nagyon súlyos beteg, ami hatással
volt az életem további alakulására. Olyan formán, hogy érettségi után, mikor
dönteni kellett a továbbtanulásról, természetesen a
Zeneakadémia került szóba, de szüleim féltő aggodalommal a betegségre való
hajlandóságok miatt nem engedték meg, hogy nyilvános, rendes tanulóként én
Pesten éljek egyedül. Akkoriban a háborús évekkel egyidejűleg
lehetőség nyílt a magánúton való tanulásra. …
abból állt, hogy főtantárgyból, zongoraszakból volt mesterem, tanárom,
akihez feljártam havonta, de az összes elméleti tárgyat, mindent, amit
kötelező volt elvégezni: zeneelmélet, stílustörténet, zenetörténelem,
esztétika, és még sorolhatnám – formatan, például –, önállóan kellett elsajátítanom a tudást, mert Gyulán nem volt erre
lehetőség.
— Egy picit visszatérünk még oda
az elejére. Éva néni, tetszett mondani, hogy vagonlakó volt. Ezt most mire kell
érteni?
—
Ez annyit jelentett, hogy annakidején Máramarosszigeten, amikor én több mint
másfél éves voltam, 17-18 hónapos, édesanyám már várta a húgomat – aki viszont
itt született már az anyaországban –, édesapám elvesztette az állását. A család már elmenekült, mert Máramaros megye
állandó hadszíntér volt. Létbizonytalanságban éltek, ami odáig fajult, hogy a
trianoni szörnyűséges csapás után azon vették magukat észre a szüleim,
hogy egyedül maradtak. Nem volt mit enni. Egy lehetőség volt: vagont
bérelni, berakni a kis motyót, és velem együtt, aki halálos beteg voltam, mert
a himlőoltásom elfertőződött, és ott volt a húgom, aki egy hónap
múlva világra jött, tehát vagont kellett bérelnünk, nem volt hozzá pénzünk. És
a Galíciából áttelepült ortodox zsidóság, akik nagyon-nagyon szánni való
szegény emberek voltak, akiken valószínűleg édesapám valamilyen jogi
tanácsadás formájában segíthetett, mert ők összeadták a pénzt, és
ebből a pénzből tudott édesapám egy vagont bérelni. Bepakoltak, és
akkor több hétig tartó nehéz, küzdelmes út után, itt Békés megyében, mivel a
család többi része Orosháza környékén élt már akkor, kétévi hányattatás után
Gyulán maradtunk. Akkor én már körülbelül három éves voltam.
— Honnan jött a zenei
érdeklődése?
—
Nagyon jó. Azzal függ össze, hogy a tanárnőm egy pár házzal odébb lakott,
mint mi, és rövid utat, kis utat kellett megtennem az órákra. És mire hazaérek,
otthon gyakorolnom kellett a dédnagymamám nászajándékba kapott ócska
hangszerén, aminek a hangzása teljesen különbözött a tanárnőm príma,
első osztályú, remek hangszerének a hangzásától. Észrevettem a
különbséget, és elkezdtem ezt kutatni, ennek az okát. Rájöttem arra, amit
később tudtam, hogy transzponálásnak neveznek, hogy át kell helyezni
magasabb fekvésbe a hangszeren, és akkor elnyerem ugyanazt a hangzást. Itt az elméletre
való hajlandóságom megmutatkozott nagyon korán anélkül, hogy tudtam volna, hogy
miről van szó. Kezdtem az összefüggéseket, törvényeket és stílusjegyeket
meglátni, észrevenni, alkalmazni önállóan, háttérből való irányítás
nélkül.
— Mi az, ami erre ösztönözte,
hogy nem csak egyszerűen játszik a zongorán, előad, és így képezi
magát, hanem kíváncsi a mögöttes dolgokra?
—
Én ezt tudatosan megmagyarázni nem tudom, mert nem tudatosan éltem át. Itt egy
hajlandóság mutatkozott meg, ami valószínűleg velem született. Ez a
rendszerező, kutató, felfedező érdeklődés, ami később
meghatározta a pályámat. Noha zongoristaként kezdtem, mégis hosszú vándorlások
után a Pécsett végzett tevékenységem befejeztével, zeneelmélet tanári állást
pályáztam meg Budapesten.
— Sokkal otthonosabban érezte
magát a zeneelméletben, mint a zongorajátékban?
—
Nem arról van szó. A zenéhez éppen úgy hozzátartozik a rendezettség, a forma,
ennek különböző megnyilvánulásai, mint az, hogy nem csak hangszerhez
kötötten, hanem énekelve is elő lehet adni. Ennek gyakorlását nevezik
szolfézsnek. Ezt is boldog örömmel tanítottam, ott is alkalmazva a
zongoratudásomat és az elméleti tudásomat. Meghatározta a módszeremet is.
— Mert van egy saját módszere?
—
Volt módszerem. Nagyon eltért mindenki másétól. Nem volt mesterem, nem volt,
akinek követője lehessek. Mindent önállóan csipegettem össze, szedegettem
össze a tudnivalókat, aztán rájöttem, hogy a tankönyvek is ezt tartalmazzák,
csak sokkal szárazabban. Eleve abból indulnak ki, hogy készen kapja az ember a
tudást, mint manapság az interneten megnyomok egy gombot, és megjön a válasz a
kérdésemre. Megszűnt a valamilyen ismeret megszerzése iránti kutató
szándék.
— Hogyha Bántainé
Sipos Éva zenepedagógiai módszeréről beszélünk, akkor milyen
módszerről van szó?
—
Igen. Hogy ne külsőleg rakódjon rám az ismeret, a tudás, hanem késztetni a
növendékeimet, hallgatóimat arra, hogy önállóan próbáljanak meg észrevenni
összefüggéseket. Tehát az önállóság, az egyéniség kibontakozása, ennek
különböző módon való megközelítése a tanításban. Ebben különböztem.
— És hogyha ezt lefordítjuk a
hétköznapi életre, a gyakorlatra, mondjuk, ott van a növendékekkel egy
zeneiskolában és egyszerű dalokat tanulnak?
—
Nagyon jó. Például egyik legfőbb cél, amit nem én, hanem Kodály Zoltán is
megfogalmazott, hogy a jó muzsikus látja, amit hall, és hallja, amit lát. Erre
az órákon kínálkozik egy feladat, az úgynevezett zenediktálás. Ami általában
úgy folyik le, hogy a tanár játssza, bemutatja a zenét, és a növendék írja,
ahogy tudja. Ha nem tudja, megbukott, nem jó. Én megengedtem azt, az a cél
lebegjen előttük, hogy a hallott zenét azonosítsák a kotta képével. Bármi
áron legyen előttük a helyes megoldás. Még azon az áron is, és most jön az
eltérő módszer, hogy megengedtem, hogy elővegye a kottát, és
azonosítsa azzal, amit ő le tudott írni. Ha nem jó, önmaga javítsa ki és
jöjjön rá az eltérés okára. Okuljon belőle, legyen a saját maga tanára.
Minden második tanár azt felelte nekem, hogy „ez felháborító, én puskázni
tanítom a növendéket”. A két dolog különböző. Én
nem arra tanítom, hogy sunyi módon lesből, más tollával ékeskedjen és
ellopja annak a jó megoldását, mintha ő is rájött volna, hanem a cél az,
hogy minden áron, még ilyen áron is lebegjen előtte, hogy összehasonlítom
a két élményt: a hangzó zene és a látott zene azonos. Önmaga vegye észre, hogy
miben tévedett.
— Például, hogy van ez, hogy ha,
mondjuk, a kisgyerekek esetét vesszük, tanulják a „Kis kacsa fürdik,
Lengyelországba készül”…
—
…
és ő a második ütemet nem tudta önállóan leírni, akkor ott marad a végén
az üresen hagyott folt a füzetében, és én azt mondom rá, hogy „édes fiam, nem
figyeltél, ez nem jó, legközelebb jobban figyelj” – tette volna ő, ha
képes lenne rá.
— Ez a módszer, ez jól bevált,
jól alkalmazható volt?
—
Én minden eredményemet így értem el. Vagy például egy másik esetet mondok:
Nálam mindenki akkor és abból felelt – nem is neveztük felelésnek, hanem
beszámolásnak, produkálásnak –, amikor akart, és amit úgy érzett, hogy igazán
tud. Ez egy bizonyos felelősségre, nagyon komoly felelősségérzetre
való nevelést jelentett, hogy ült a helyén, meg se mukkant, ha nem érezte magát
biztosnak. Én ezt bejegyeztem egy füzetbe. Ha jó volt a teljesítmény, –
hibátlan. A füzetet akárki, akármikor megnézhette, és ha látta, hogy a neve mellett
hemzsegnek a bejegyzések, akkor látta, hogy ő erre a pályára való. Ha üres
folt volt a neve mellett, az annyit jelentett, hogy ő nem akart
beszámolni, nem volt neki miből. Ő maga jött rá arra, hogy nem erre a
pályára való. Nem én fedtem föl előtte, hogy tehetségtelen vagy, nem neked
való. Ezek inkább nevelési szempontok, ami az én módszerem egyéni voltát
jellemezték.
— Ebben a módszerben benne van a
kreativitásra való nevelés is?
—
Tökéletesen. Ez van benne.
— Éva néni egy megengedő, de
mégis szigorú zenepedagógus volt?
—
Én megengedtem magamnak, mert nem csak én láttam, hanem a szakfelügyelőim
is ezt nagyon eredményesnek tartották, és ennek köszönhettem a szakadatlan
pályám helyszínének a változásait.
— Hol, merre tetszett tanítani?
—
Békéstarhoson. Tarhos után következett Gyula,
két-három évig zeneiskolában. Itt már mindent tanítottam. Nem csak hangszert,
hanem kibontakozott bennem ez az egységben való gondolkodás, az elmélet,
szolfézs… Áthelyeztek Szegedre. Pedagógiai főiskolán is voltak óráim, ahol
például transzponálást, partitúraolvasást is tanítottam, szintén
önerőből közelítettem meg az ismereteket. Onnan továbbhelyeztek
konzervatóriumba, Pécsre – hat évig tartott –, és onnan pályáztam meg azt a
bizonyos zeneelmélet tanári állást a Budapesti Konzervatóriumban, amit többen
pályáztuk meg, és mégis egyetlen vidékiként én tölthettem be az állást.
Rövidesen már a Zeneakadémián is kaptam órákat.
— Kiket tanított?
—
Még az első években elsősorban, ahogy mondani szokás, mindazokat az
órákat megkaptam, amit senki más nem vállalt. Kezdtem zeneszerző szakos
hallgatókat tanítani szolfézsra, zongorára…
— És hát ismert nevek, zenészek
kerültek ki a keze alól.
—
Szokolay Sándor, akit nem kell különösebben bemutatni, többszörös
Kossuth-díjas, Corvin-láncos. Sebestyén Márta édesanyja….
Inkább azokat sorolnám már, akiket azután Budapesten képezhettem. Többek között
Presser Gábort, akit le akartak sodorni erről a pályáról, nem találván
őt elég szorgalmasnak – ez egy nagy tévedés volt. De hasonló,
ellenkező előjellel például Eredics Gábor a
világhírű Vujicsics Együttes vezetője, aki
orgonistának készült, szólista szeretett volna lenni, és közöltem vele, hogy ez
nem neki való. Megfogadta a tanácsomat, és meleg baráti kapcsolatban vagyunk azóta is. Ő ezt értékelte, hogy eltereltem őt és
így találta meg önmagát. Kodály Zoltán feleségét, Péczeli Saroltát, Kodály
Zoltán nagy mester kérésére. Többen a mai
zeneszerző generációból: Hollós Máté, Csemiczky
Miklós, Tihanyi László, Serei Zsolt. Őrájuk egytől egyig nagyon
büszke vagyok.
— Külföldön is számtalan
előadást tartott. Ismertette ezt a módszert, amit képviselt.
—
A Kodály-módszer tanulmányozása végett ellepték a magyar zeneoktatást
Ausztráliából, Japánból, Amerikából, Kanadából jövő zenetanárok.
Érdeklődtek, és a Zeneakadémián kaptak irányítást, hogy melyek azok a
tanárok, akiknek az óráit figyelmükbe ajánlották. És ha tetszett nekik, akkor
hamarosan jött egy meghívás. Finnországban, Angliában, Portugáliában egyszer,
USA-ban többször, és Olaszországban is többször.
— Éva néninek a zene az mit
jelentett?
—
Nekem a zene mindent jelentett. Az egész életemet mind a mai napig. Egy állapot
– ezt szeretem kihangsúlyozni. Ettől nem szabadul az ember. Még most, hogy
az élemedett korral – nem titok, közel száz év – nem tudom elképzelni a zene
nélküli életemet, pedig a korral járó összes kopás, érzékszervek nagyon hiányos
vagy egyáltalában nem létező működése, többek között nagy csapásként
pontosan a hallószervnek a megromlása – ez bonyolult összefüggés. A lényeg az,
hogy számomra, aki még egy-két évvel ezelőtt is reggeltől estig
léteztem a zenében. Itt szólt Bach főleg, első sorban Bach zenéje
reggeltől estig. Nem kellett ehhez orvos sem, hogy tudomásul vegyem, hogy
tulajdonképpen ez az érzékszervem kezdi felmondani a szolgálatot. Találtam más
területet. Először is így a Bach zenéjénél nagyon észrevettem, mert azt
hangról hangra ismerem. Akit nem ismertem: Wagner. Akkor elkezdtem Wagner
operákat hallgatni. És úgy amint én hallottam, hogy az egyezett-e azzal, ami
valójában szólt…? Egy darabig ez működött, aztán
már ez se működik. Most, ami működik, az, hogy újra megtaláltam egy
hatalmas zenei kincset, a népzenét. Valamikor éppen a békéstarhosi
működésemmel összefüggően csöppentem bele ebbe a világba. Tudtam én
akkoriban hat vagy nyolcszáz népdalt. Most ezek felbukkannak. Belső
hallással hallom ezeket a dalokat, és végigéneklem gondolatban, és örömmel
nyugtázom, hogy egyre több bukkan föl, és ezeket magamnak énekelgetem és szedem
rendszerbe és foglalkozom vele, mintha tanítanék valakit. Az történik – saját
magamat.
— Mondhatni azt, hogy a zene az
frissen és fiatalosan tartja az embert?
—
Anélkül nem tudok élni. Nem tudnék élni. Ilyennek
születtem – úgy látszik.
— Lehet, hogy ennek a
kilencvennyolc évnek is ez a titka?
—
Annyira titka, hogy például ma ebéd után ott ültem, és képes voltam gondolatban
felidézni egy-egy régi szolfézs órát, mondjuk a Budapesti Konzervatóriumban, és
rá kellett most jönnöm kilencvennyolc évesen, hogy valamit hiányosan
tanítottam, és legszívesebben egy körlevelet bocsájtanék útjára, hogy
tudósítsak mindenkit, aki ettől meg lett fosztva, mivelhogy nincs
internetem.
— Miért van ez, hogy ennyire
mindig a tökéletességre törekszik még most is?
—
Nem is annyira tökéletesség, mint szükséglet, lelki kényszer. Örököltem valószínűleg.
— A családban más is volt, aki
zenélt?
—
Édesapám hegedült, de amatőr szinten, elég magas fokon. Nem tudok másról.
— Hány évig tanított, volt a
zenei pályán?
—
Harmincnyolc évi működés után kértem saját magam a nyugdíjazást. Amikor én
először bejelentettem a tényleges nyugdíjhatár elérésekor, hogy fáradt
vagyok, és szeretném kérni, hogy engedjenek nyugalomba, nem engedtek. Szinte
kényszerítettek. Mikor folytattam a Zeneakadémián, azon vettem észre magam,
hogy a zeneelmélet tanárképzésnek a vezetője vagyok. Ami annyit jelent,
hogy egy évi tanulmány után – zeneszerzés és orgona főtanszakon – olyan
diplomát szereztek az én oktatásom révén, amivel konzervatóriumban zeneelmélet
tanárok lettek. Én, akinek nemhogy módszertan tanárom nem volt soha, de
zeneelmélet tanárom se volt soha.
— Éva néni munkáját is elismerték
többször is.
—
Főleg napjainkban, amióta passzivitásban élek, állítólagos passzivitásban.
Három elismertséggel dicsekedhetem: Az egyik egy Weiner Leó zenepedagógus díj,
akkor egy négy-öt évvel ezelőtt a Kodály Intézet által működtetett
ún. Kardos Pál Alapítvány díszoklevelét kaptam, elmúlt év őszén pedig a
Magyar Művészeti Akadémiától zeneművészeti díjat. Ez egy olyan
elismerés, ami minél későbben jött, annál értékesebb, mert annyit jelent,
hogy a volt növendékeim jól végzik a dolgukat, mert engem már nem ismernek, itt
élek elszigeteltségben.
— És hogy Éva néni, ha visszanéz
erre a kilencvennyolc évre, mindennel elégedett?
—
Soha, nem emlékszem olyan pillanatomra, hogy elégedett lettem volna. Állandó
feszültség, állandóan – nem félelem, hanem kétség –, hogy elegendő-e az,
amit tudok nyújtani. Ez egy olyan terület, a művészetnek egy olyan ága a
zene, ezt nem lehet elég magas fokon művelni.
— Mostani előadókat, fiatal
művészeket nézi, figyeli?
—
Figyelem. Sajnos egyre kevésbé, éppen a hallásromlás miatt, de a televízióban
figyelemmel kísérem a zenei versenyeket. Ebbe beleértem ugyanúgy a Páva
műsort, mint a Virtuózok című műsort. Ezeket örömmel figyelem.
Sőt, nem egészen tartozik ide, de bevallom, hogy még az európai
dalfesztivált is figyelemmel kísérem.
— Merthogy zenéből mindent
szeret, teljes körűen, bármi lehet az?
—
Erre a felelet az, hogy igen is meg nem is. Mindenről szeretnék tudni, de
nem mindent szeretek egyformán. A barokk zene az valahol fent lebeg magas
szférákban. Az egy csodálatos birodalom, ami hál’ Istennek az én szellemi
kincsem, annak köszönhetően, hogy évekig reggeltől estig
hallgathattam. De érdekel engem az ún. könnyű
műfaj is, az uralkodó közízlés szempontjából, hogy tájékozódva legyek az
eseményekről.
— Ahol most beszélgetünk, ebben a
szobában, körbenézek, akkor kazettákat látok, CD-t látok, bakelit-lemezeket
látok.
—
Szoktam mondani, hogy egy betegszobának álcázott stúdió. Nagyon nagy segítség a
DVD, és egész sokat számít a kép, hogy látom, és szinte észre se veszem, ha a
hangok kimaradnak.
— Gondolom, nagy bánata, hogy egy
kicsit a hallásával gond van.
—
Nem bánatom. Nagyon különös, ez megint, azt hiszem, egy teljesen egyéni vonás.
Ha engem bármilyen téren csapás ér, az első pillanat után rögtön
késztetést éreztem magamban: Na, akkor nézzük, mit tudok ebből kihozni.
Nem terméketlenül élni, nem üresen bele a vakvilágba.
— Ezt a küzdelmet a családból
hozta?
—
Saját életpályám szabta meg. Ahogy körülnézek, ilyen mértékben kirívok a
negyvenkét tagú… – a testvérem leszármazottai –, mert nekem sajnos nincs, nekem
szellemi családom van. Így nevezem azokat a volt növendékeket, hallgatókat,
körülbelül tizenöt-húszan vannak, akikkel a mai napig élő kapcsolatban
vagyok.
— És ugye beszéltünk itt a
kazettákról, lemezekről, de látok itt egy pianínót, oda szokott még ülni?
—
Az néma. Az egy bútordarab, emlékeztet arra az időkre, amikor még játszani
is tudtam rajta. Hát megint csak a korral jár, hogy az ízületek bemerevednek,
göcsörtösek, fáradtság nyomai, elnehezül a kar. Nincs értelme csinálni csak
azért, mert itt van egy hangszer.
— De azért mégis van ennek a
pianínónak jelentősége, merthogy a kotta helyén ott van a kitüntetése.
—
Nem ezen van a hangsúly, hogy kitüntetés. Minden, aminek örülni lehet. Sokszor
fényképek, családi fényképek, vagy egy-egy levél.
— Akkor mégiscsak ez a központ, a
legfontosabb?
—
Célja van. Mindennek kell, hogy legyen célja.
—
Kedves hallgatóink! Az Arcvonások vendége
volt a kilencvennyolcadik évében járó Bántainé Sipos
Éva zenepedagógus, aki a Magyar Művészeti Akadémia zeneművészeti
díját kapta meg a közelmúltban. A műsor összeállításában
közreműködött Rubin Gabriella gyártásvezető, és a
sorozatszerkesztő ifjabb Tóth György nevében is köszönöm figyelmüket.
Domokos Istvánt hallották.
A hangfelvétel meghallgatható itt.
***
Ennek
a csodálatosan gazdag életműnek megismerését olvasva, hallva, Weöres Sándor egyik
költeménye jút eszembe, amelyből most idézni szeretnék, és a kitüntetéshez a
Zenetanárok Társasága nevében is szívből gratulálni!
WEÖRES SÁNDOR
A
teljesség felé
Szembe forított tükrök
Egyetlen parancs van, a többi csak
tanács: igyekezz
úgy
érezni, gondolkozni, cselekedni, hogy mindennek
javára legyél.
Egyetlen ismeret van, a többi csak
toldás:
Alattad a föld, fölötted az ég, benned
a létra.
Az igazság nem mondatokban rejlik,
hanem a
torzítatlan
létezésben.
Az öröklét nem az időben
rejlik, hanem az
összhang
állapotában.
ZETA Á.M.
* A 2017. március 8.-án (Kossuth Rádió, 14:05’) sugárzott interjú hangfelvétele és szerkesztett szövege.