“Minden gyereknek más a
hegedűhangja”
Szászné Réger Judit mesemuzsikával fejleszti a
fantáziát
Szászné Réger
Judit(EPA)
Több mint fél évszázada tanítja a
gyerekeket. Növendékei között számos ismert művészt találni, s több mint
százan döntöttek úgy, követik az útját, s a pedagógushivatást választják. Társszerzője
a hegedűtanításban kiemelkedő jelentőségű
Hegedű ABC-nek. Versenygyőztes
tanítványait összeszámolni is nehéz, a Virtuózok sorozataiban több növendéke is
akadt, a legutóbbi Koncz-versenyen ugyancsak számos díjat szereztek. Pedig
Szász Józsefné Réger Judit célja mindig az, hogy az
adott tanítványt a lehető legmesszebb eljutassa, legalább addig, hogy
örömöt szerezzen számára a muzsikálás. S abban hisz, hogy meg kell teremteni a
fizikai, a mentális és a spirituális sík harmóniáját. Sikerességét számomra a
tanterme is jelzi. Ugyanis mindenütt bájos gyerekrajzok, különböző
alkalmakra készült alkotások sorakoznak, amelyek hatalmas szeretet tükröznek
mind a zene, mind a tanárnő felé.
- Hogyan látja a pedagógus szerepét, feladatát?
- A kérdés
mindig az, hogy a tanár hol tart, ugyanis az ember az élete során hihetetlen
változásokon megy keresztül, s ez nyilván a tanítására is hat. Az iskolát
igazából csak végigjárjuk, az igazi fejlődés utána kezdődik, amikor
az ember már nem engedelmeskedik, hanem kitalálja, megkeresi a legjobb
megoldásokat. S úgy vélem, a tanítás - ahogy az élet - három síkon létezik. Van
a fizikai, azaz az anatómiai, valamint a mentális és a lelki sík. S amíg ez a
három nem kerül egységbe, addig valami sántít. Ha csupán az ujjaimat rakosgatom
egymás után, az nem más, mint iparos munka. Meg kell találni gyereknél, hogy a
mentális rész, az olvasás, hallás, az emlékezet,a
zeneiség hogyan működik,, hiszen a hegedülésben mindezeknek nagyon fontos szerepük van. A zeneiség az
ember legtitokzatosabb pontjáról érkezik, s arra is hat a leginkább. Nem lehet
megállni ott, hogy csupán csak lejátszom a darabot.
-
A
legfontosabbnak azt tartom, hogy az a bizonyos lélek, aki abban a gyerekben
lakik, át tud-e jönni a hegedűje hangján… Ha egy tanárnál minden gyerek
ugyanolyan hangon hegedül, az nem igazán jó. Hiszen mindenkinek más a
belső, s ezáltal a hangszeren keresztül
megszólaló hangja, ez az egyik legérdekesebb jel az egész tanításban. Miután sok
évet töltünk együtt a gyerekkel, ez az idő lehetőséget ad szinte minden
készség kialakítására.
- Hogyan
választ növendéket?
- Sosem az
a cél, hogy a legkiválóbbakat, a legtehetségesebbeket gyűjtsem össze. Nem
az az ambícióm, hogy verseny győzteseket neveljek. Az ilyen nyilvános
szereplés külön személyiséget igényel, olyat, aki bírja a stresszt, rivaldát, a
nyilatkozatokat, s mindent, ami ezzel jár. Akadnak ilyen növendékeim is, a
Virtuózokban néhányan nagyon jól teljesítettek. A Koncz versenyen szintén
sikerrel szerepelt Kiss Zoltán, Székely Anna Lilla, dicséretet is szereztünk.
Most nyáron indulnak tanítványaim a Fesztiválakadémia „Fehér Ilona” versenyén, , s van, aki olaszországi versenyen vesz majd részt.
Ezeknek a megmérettetéseknek stimuláló erejük van…Hiszen
egy gyerek, aki már magasabb szinten áll, s előadónak készül, nemcsak
órákra akar járni. S bizony egy művésznek közönség előtt kell
bizonyítani... Annak is örülök, hogy ez évben két
tanítványomat felvették a Zeneakadémia előkészítő tagozatára. Visszatérve
a kérdésre, számomra a legfontosabb, hogy a hozzám kerülő gyermek szeresse
a hegedűt, és alapvető adottságai fejleszthetőek legyenek. De én
tényleg nem a tehetség alapján válogatok. Sosem utasítok el gyereket. aki
hozzám szeretne járni S az összes növendékemet igyekszem eljuttatni a
lehetőségei határáig. A cél ugyanis az, hogy örömét lelje a zenélésben és a
zenében. Ebben a hivatásban össze kell kapcsolódni az ő kis lelkükkel, persze
ehhez a tanár személyiségének is rengeteget kell fejlődnie. A pálya
kezdetén az ember egója nagyon nagy, s akkor a saját ambíciójának rendeli alá a
gyerekeket. Ha már idősebb, akkor jön rá, hogy a lényeg az, mit tud adni,
miben tud segíteni. S ha ezt az irányt követi, akkor már sokkal hatékonyabbá is
válik a munkája…
Szászné Réger Judit (Auer Akadémia)
- Mi a
döntő a tanítványokkal való kapcsolatban?
- Nagy
szeretettel és örömmel kell fogadni őket már a legelső alkalommal is.
Annak a kicsi gyereknek, aki belép az ajtón, azt kell éreznie, hogy én el- és
befogadom őt. Ezáltal rögtön más lesz a kapcsolatunk. S nagyon szeretni
kell a hegedülést a tanárnak magának. Emellett a pedagógusnak lélekben is
erősnek kell lennie, hinni kell ugyanis abban, hogy a problémák
megoldására számtalan lehetőség van, ez az önfejlesztés titka.
-
A lelki odafigyelés mellett Ön azonban a
fizikumra is ügyel…
- Mindig
megtornáztatom az gyermekeket, sőt a tanárokat is. Eddigi pályám során
sokféle mozgásjavító gyakorlatot megtanultam, többek között a gerincjavító, ízületek
szabad mozgását segítő tornát is. A legfontosabb a hegedülésnél, hogy az
anatómiai lehetőségek szerint működjön, az, hogy az előadónak,
mint a madárnak, szabad legyen mindene. Ha bármi görcsös, akkor a hang is
beszorul… Épp ezért az órán az anatómia atlaszt is megmutatom a gyerekeknek,
mert kezdettől fogva tudniuk kell, miért és hogyan
működik testük a hegedülésnél, Ha ezekkel a fizikális dolgokkal is
tisztában vannak, akkor később, önállóan is figyelni fognak rá. Az
anatómiát alapnak tekintő hegedűtanár Rados Dezső volt, számára
ez szinte már rögeszmének számított. Sajnos, a tanárképzésben ezzel a
területtel nem foglalkoznak eléggé. S néha döbbenten látom, hogy mindezzel még
a felnőtt zenészek sincsenek tisztában. Pedig nagyon lényeges. A gyerek
még nem tudja, nem érzi, hogy a keze nem funkcionálisan működik. S ha a
kar, a test nincs a megfelelő pozícióban, és nem organikusan működik,
akkor az inak összehúzódnak, izmok megfeszülnek, s már fáj a hegedülés.
Ráadásul rosszul szól a hangszer, s ez elveszi a kedvüket az egész
muzsikálástól. Még jobban elfárad az órától, ahelyett, hogy töltődne a
zenétől… Lényeges hát, hogy megtanítsák neki a megfelelő utat, a
kellő testtudatosságot, vagy legalább halljon róla, mert később már maga
is utána mehet. Mindez rengeteget számít a hangszerhez való viszonyban. Mi az
óra elején használjuk az ugrókötelet, mely kedélyjavító és a gyerekek megérzik
a gravitációt, körbemegy a kezük, a lábuk. Lazává teszi őket, s szabaddá
válnak az ízületek. S azért is fontos mindez, hiszen olyan időszakban
foglalkozunk a tanítványokkal, amikor a kicsiknek a legtöbbet változik a
testük, megnyúlnak, s ehhez alkalmazkodni kell. Az előkészítő
gyakorlatokat minden órán megcsináljuk, ezt a mozgást, az odafigyelést azonban
hasznos lenne egész életében folytatni...
-
S miként látja, hogyan változtak a
gyerekek az elmúlt években? Nehezebb hozzájuk megtalálni a kulcsot?
- Régebben,
amikor mindenkinek kötelező volt tanulni valamilyen hangszert, és sokan
azért választották a hegedűt, mert azt haza lehet vinni, hát, abból sok jó
nem származott… S akkoriban még én is kezdő pedagógus voltam, kevesebb
eszközzel. Most már tényleg több mint fél évszázada tanítok, s majd ugyanennyi
ideje vagyok a Józsefvárosi Zeneiskola pedagógusa. Az utóbbi évtizedekben azért
már olyan gyerekek jelentkeznek, akik valóban szeretnének hangszeren tanulni,
és ez sokat számít. Azt tapasztalom, hogy ma komoly gondot jelent, hogy a
kicsik szinte egyáltalán nem énekelnek, erre szinte lehetetlen rávenni őket.
Ez valahogy a furcsa általános frusztráció része, már nem kap olyan hangsúlyt
az éneklés, mint Kodály idejében. Ha ugyanis az ember megszólaltat egy hangot a
torkában, azzal odaadja magát, megnyílik, s ők ezt nemigen akarják
megtenni.,Én a nyolcadik kerületben tanítok, ahol sok
hátrányos helyzetű gyermek él,, rálátásom van a problémákra... A fantáziájuk is
szegényes, mert nem élik át, nem olvassák, csak nézik a meséket. Nincs szókincsük,
nem mesélnek, nem énekelnek nekik.
Éppen ezért elindítottam egy mesemuzsika-programot két kerületi iskola
első osztályában az iskolánk kiváló szolfézstanárával, Mendölyné
Kiss Cecíliával. S a kicsiknek a Benedek Elek meséi közül válogatunk,
különböző figurákkal jelenítjük meg a szereplőket, meg persze
zenével. Nálam mindig ott a hegedű, Cili énekelteti őket, s persze
egy kis játék sem hiányozhat ebből az együtt töltött időből. Személyiség
és képzeletfejlesztő meseterápia. Ezzel a műsorral még a legproblémásabb
osztályokban is meglepő hatásokat tapasztalunk, a foglalkozásokért
hihetetlen szeretet kapunk a gyerekektől. S azt tapasztalom, hogy
rengeteget lehet rajtuk fejleszteni. Valóban nem könnyű a mai gyerekekkel,
más világból érkeznek az órákra… Visszatérve a saját osztályomhoz mindig
játékkal kezdjük az órát, a játékszer a hegedű,.
improvizálunk, próbálgatjuk a lehetőségeket, így alakul a keze, füle,
fantáziája s képessé válik arra a mozgásra is, amit a hangszer igényel. Üres
húrokkal kezdünk, artikulációs gyakorlatokkal. S fejlesztjük a fantáziát,
hiszen a hegedűjátékban az ő kis lénye mellett a képzeletének kell
megjelennie, annak kell keresztülsugároznia a hangokon. A muzsikálással
üzenetet közvetítünk, adunk valami személyeset a másik embernek. Kell, hogy
legyen mondandója… El kell érni, hogy a hegedű hangja és az ő belső
hangja találkozzon. Ezt kell neki megtanítani. Az ember egyébként az élete
során gyűjtögeti a különböző pedagógiai metódusokat, megoldásokat. S
abból tanul, ami nem sikerül, amit a gyereken elrontott, és sajnos rengeteg
mindenben lehet hibázni…
Szászné Réger Judit (YouTube
)-
Nehéz mondandót közvetíteni, élményt
adni a játékkal.
- Mindenféle
fejlődésen kell ezért átmenni a gyerekeknek. A nagy titka az egésznek a
rezgés – abból létezünk mi is. Az igazi nagy zenészek ezzel a rezgéssel, hanggal,
spirituális mondanivalóval hatnak az emberek szívére Ezért a legfontosabb a
szép hang, a hang, ami lélekből jön, és ez segíti a belső éneklés
megszólalását a hegedű által. …. Ez a hivatása a tanítónak, kapcsolat a
gyerekekkel, ami fantasztikus ajándék, eljuttatni őket zenélés öröméhez...
-
A tanítás mellett pedig egy zenekart is
életre hívott. Idén negyedszázados jubileumát ünnepelheti a Weiner-Szász
Kamaraszimfonikusok.
- A férjem, Szász József hegedűművész,
zeneakadémiai tanár fiatalon elhunyt /1984/ növendékeiből született az
együttes. A zenei alapot pedig Weiner Leó és Simon Albert tanítása jelentette.
Ezek a fiatal muzsikusok folytatni akarták a nemes zenei tradíciót, 1992-ben
megalapítottuk a Weiner-Szász kamarazenekart. Nagyszerű társaság alakult ki természetesen
mindvégig sok nehézséggel küzdöttünk, és küzdünk, de ahová soha nem kellett
senkit hívnom, jöttek maguktól azok a muzsikusok, akik ebbe a társulatba illettek.
Kiváló művészekkel dolgoztunk együtt, tematikus sorozatainkat a Bartók
Rádió állandóan műsorán tartja, lemezeink a BMC terjesztésével széles
körben ismertek Jelenleg négy koncertes sorozatunk van az MTA Dísztermében,
emellett sokszor zenélünk gyerekeknek is. Van egy edukációs programunk, s a
kicsik és a tanárok mindenütt nagyon örülnek a zenekarnak. A hangversenyeink visszaidézik
azokat a fantasztikus művészeket, művészeket,
Végh Sándort, Fenyves Lórándot, Varga Tibort, Starker
Jánost, Sebők Györgyöt, akiket annak idején a férjem révén ismerhettem meg
Még ma is különleges érzés belépni délutánonként a tantermembe, amely Szász
Józsefről lett elnevezve…
Réfi Zsuzsanna