Platóntól a samplerig
Carol Vorderman: Segíts a gyerekednek!
Zene –
lépésről lépésre.
HVG könyvek, 2016.
Fordította: Zipernovszky Kornél és Erdeiné Halkovics Dorottya
Carol Vorderman Nagy-Britanniában indult
könyvsorozatának célja, hogy a nehéznek, „száraz”-nak,
unalmasnak tűnő tantárgyakat megszerettesse, könnyen érthetőbbé
tegye a tanulók számára, illetve segítséget nyújtson a gyermekek és tanítóik,
szüleik számára, hogy élvezetesebbé tegye a tanulási folyamatokat. A nevével
fémjelzett sorozatban már három kötet jelent meg magyarul: a programozásról,
matematikáról és a tanulási technikák elsajátításáról szólnak. Időközben
kezünkbe vehetjük a negyedik, Zene -
lépésről lépésre
című kötetet is.
A hiánypótló könyv igazi kincs lehet
a zenével foglalkozó tanulók, tanárok, művészek, és szülők számára.
Életkortól, hangszertől és tudásszinttől függetlenül segít a
zeneelmélet megértésében és elsajátításában. Az alapismeretektől – a
hangok tulajdonságaitól kezdődően – halad a ritmusok, skálák,
hangnemek, majd az olyan összetettebb fogalmak felé, mint az akkordok, a zenei
formák, a zenei stílusok, stb. Mindezt rengetek színes ábrával (pl. a zongora
képét használva, mely nagy segítséget tud nyújtani a gyerekeknek ezek
megértésében) és egy CD melléklettel kiegészítve. A CD melléklet minden
kérdésre hangzó választ is ad, így nem csupán vizuálisan kell megértenünk a
zenei problémákat, hanem auditív úton is, ami – zenéről lévén szó – igen
hasznos.
A kötet szerkezetileg roppant könnyen
áttekinthető, rövid, lényegre törő magyarázatokkal vezet végig a
zeneelméleti pontokon. A színes oldaljelölések segítséget adnak arra az esetre
is, ha egy-egy kérdésre gyorsan választ szeretnénk kapni. Hasonlóan egy
enciklopédiához, vagy lexikonhoz könnyen megtaláljuk benne a számunkra fontos
válaszokat, magyarázatokat, így igen hasznos, ha minden zenével foglalkozó
ember polcán ott „csücsül” a kötetből egy példány.
Európában több zenepedagógus is
foglalkozott a zenetanítás struktúrájának és módszertani eszköztárának
megformálásával (Dalcroze, Orff, Willems).
Munkájuk eredménye világszerte alkalmazott módszerként él tovább a mai
zenepedagógiában. A magyar zenei nevelés Kodály Zoltán elveire épül. Mind a
négy mester fontosnak tartja a zenei nevelés megkezdését már kisgyermekkorban,
illetve az aktív részvételt a zenei folyamatokban. A szabad ritmus, szabad
dallam, improvizáció fontosságát is mindannyian elismerik, bár Kodálynál az
improvizáció az aktív stílusismeret eszközeként jelenik meg.
Ez a kötet nem kizárólagosan egy
zenepedagógiai módszer alapján íródott, hanem összefogja azokat és átfogja a
zenével kapcsolatos kérdéseket, legyen szó klasszikus-, jazz-, blues, pop-,
vagy akár tánczenéről. Így kedvet ad a gyerekeknek a zenehallgatáshoz, és
átfogó képet ad különböző zenepedagógiai módszerekről, szokásokról
is. A különböző zenei irányzatokban használatos kifejezések, fogalmak mind
megtalálhatók benne, mint pl. imitáció, ellenpont, riff,
vamp, loop, stb. Sőt, a modern kor zenei fogalmaival, technológiájával
is foglalkozik. Ezek hasznos segítséget nyújtanak kezdő zenészeknek,
hangszereseknek tanulmányaik, közös zenélés, vagy zeneszerzés során.
A kötet leginkább abban érzem
hiánypótlónak, hogy rögtönzésre, improvizálására tanít, amivel a magyar
zeneoktatásban sajnos nagyon ritkán találkozhatunk. „Az improvizáció, vagyis a
rögtönzés, a gondolatoknak és élményeknek a különféle emberi kommunikációs
eszközökkel, kifejezési módokkal történő, előre meg nem tanult,
előre be nem gyakorolt, előre meg nem fogalmazott spontán
alkalmazását jelenti.” Ez a készségünk az élet minden területén jelen van.
Cselekedeteinkben, döntéseinkben, beszédünkben nap, mint nap ezt tesszük, tehát
mindenkiben megvan a képesség.
A gyermekben meglévő
improvizációs készség, variációs ösztön éppúgy fejleszthető, mint a
mozgásösztön, a spontán nyelvérzék és sok egyéb adottság. Ha viszont a zenével
ismerkedő gyermek kezdettől fogva kizárólag művek tanulásával,
azok interpretálásával foglalkozik, alkotó készsége elsatnyul. Mindez a zenei
nevelésre is vonatkozik, mert korunk zenéjében az improvizációs készség
nélkülözhetetlenné vált, melynek fejlesztésével párhuzamosan több egyéb
képesség is fejlődik természetesen. A művek belső szerkezetének,
s általában a zenei jelenségeknek a jobb megértése mellett sok egyéb haszonnal
jár. Olyan képességek is fejlődnek – például a fantázia, memória,
önkontroll, szuggesztivitás, reagálási érzékenység és gyorsaság, logika,
döntési készség –, amelyek nemcsak a rögtönzésben, hanem az élet egyéb
területein is igen lényegesek.
Szívesen ajánlom a könyvet
mindazoknak, akik eddig azt hitték, nem tudnak megbirkózni a zeneelmélet
problémáival, vagy a szolfézs nehézségei eltántorították őket a
hangszerjátéktól, most viszont szeretnének kellemesen meglepődni, sőt
egy jót szórakozni. Ajánlom azoknak, akik éppen zeneiskolai tanulmányokat
folytatnak, illetve tanároknak, szülőknek, akik segíteni szeretnék a gyermekeket
a zene útján, és színesebbé, változatosabbá tenni ezt az amúgy is nagyon izgalmas
világot. Platón szavaival: „Azért legfontosabb a zenei nevelés, mivel a ritmus
és összhang merül alá leginkább a lélek mélyébe, és a legerősebben ragadja
meg azt, szép alakúságot támasztva benne… és mivel a nem szép alkotást a
zenében nevelt ember érzi meg és – méltán háborogva – a szépet dicséri és
örömmel a lelkébe fogadja, s belőle táplálkozva maga is széppé és jóvá
válik.”
Vörös Niki
jazzénekes,
a Bóbita
muzsika zenés foglalkozások művésztanára.
„VÖRÖS NIKI nem egyike a számos jazz tanszakon végzett, jazz klubokban fellépő, de könnyedebb műfajokban utazó énekeseknek. Ő virtigli jazz énekesnő, aki bármilyen jó anyagból képes minőségi jazzt alkotni. Enyhén füstös hangja beleillik a hagyományba, ötletesen, de mértéktartóan rögtönöz, érzéssel énekel és nagyszerű összhangban működik zenészeivel. Bemutatkozó albuma szenzációsan jól sikeredett. Eredetiségéhez kétség nem fér. Niki a legendás londoni 606 klubban, angol kísérettel is elvarázsolta a közönséget.”
Pallai Péter
Gramofon 2012