Két évforduló között
Szirányi János: Egy nagyformátumú muzsikus a 20. században - Wehner Tibor emlékezete
A
Gramofon Könyvek sorozatában a Zongorabillentyűk (Thomán
István, Szalay Stefánia és Böszörményi-Nagy Béla
emlékezete) című kötet Szirányi Gábor munkája. A
folytatás, a Zongorabillentyűk 2. című kötet két tanulmányának
szerzője a két testvér: Gábor Keéri-Szántó Imre,
János pedig Wehner Tibor alakjának állít emléket.
Gábor a
Zeneakadémia könyvtárosaként kóstolt bele a publikálásba, majd könyvtári és
levéltári kutatómunkában örömét lelve, rátalált „nagy” témájára. A Zeneakadémia
egy-egy, leginkább csupán nagy névként számon tartott
zongoraművész-tanárára irányította az érdeklődés reflektorát,
életük-munkásságuk gazdagon adatolt történetével. Mindezek a munkák –
akarva-akaratlanul is – előtanulmányok az igazi szívügyre: a Szirányi-szülők életrajzának, pályaképének maradandó
értékű dokumentálásához.
Keéri-Szántó Imre kulcsfigura
ebben a nagy projektben, Stanzel (Szirányi)
Jánosnak és Fischer Gabriellának egyaránt tanára volt a Zeneakadémián. Csakúgy,
mint Wehner Tibornak. Az egykori diáktársak közötti
kapcsolat nem ért véget a zeneakadémiai évekkel, hanem szinte generációsan
továbböröklődött. Mind több szál fonódott össze – amelyek között
vezérfonál-jelleg jutott Szirányi Jánosnak, aki
gyermekkori Tibor bácsijában később zeneakadémiai zongora
főtárgy-tanárát tisztelhette. Az egykori diáknak nem minden előzmény
nélkül jutott a krónikás szerepe; noha régóta foglalkoztatta ilyesfajta munka
megírásának gondolata, ehhez kétségkívül nagy lökést adott az az esemény, hogy
őt kérték fel visszaemlékezésre 2008. november 28-án. Hogy mi volt akkor?
Még a fővárosi zenei élet eseményeit többé-kevésbé követni szándékozók
közül is sokan csupán a könyv megjelenésekor (2015-ben) értesültek arról, hogy
Szabóné Hegedűs Márta, Wehner Tibor egykori
magántanítványa, a Józsefvárosi Zeneiskola tanárától származott a Wehner Tibor születésének közelgő 90. évfordulója
alkalmából hangversenyt rendezzenek, és egyúttal sor kerüljön
emlékszoba-avatásra is. A megvalósításban egy másik Wehner-növendék,
Lechnitzky Erzsébet jeleskedett, lányával, Szatmári
Évával. Szirányi János, aki a ’60-as években volt Wehner-növendék, hamar felismerte az esemény
jelentőségét, így az anekdotázó visszaemlékezés helyett esszévé formálta
fontosnak tartott gondolatait. Ezzel kezdődik a kötetbeli életrajz, amely
– hála az együttműködő, a dokumentumokat készségesen a szerző
rendelkezésére bocsátó családtagoknak – adatokkal gazdagon dokumentált,
mindamellett olvasmányos, ráadásul finom érzékkel egyszersmind korképet is ad.
A két
nagylélegzetű emlékező tanulmány akár külön is megjelenhetett volna –
de az együttes megjelentetés gyakorlati haszna nyilvánvaló. Hosszabb történeti
korszakot tud áttekinteni ily módon az olvasó, s eközben fogékonyabbá,
empatikusabbá válik, már-már beleélve magát egy-egy sorsdöntő pillanatba,
átérezve kisebb-nagyobb sikerek és mellőzések érzelmi holdudvarát, amely
óhatatlanul is hatással van a művészi teljesítményre.
2015-ben
jelent meg a könyv, ha „apropót” keresnénk, legfeljebb Keéri-Szántó
halálának 75. évfordulója kínálkozna. Ennél valószínűbb a praktikus ok;
számított az elkészült munkára a Gramofon Könyvek felelős kiadója, Retkes
Attila (úgy is, mint Retkes Attila Kulturális Értékteremtő Kft.).
Wehner Tibor
egykori növendékei közül még szép számmal vannak az élők sorában – az
„unokatanítványok” száma szinte követhetetlen, s a zenei családfa további
leágazásai is. Más kérdés, vajon az alsófokú oktatásban
részt vevő zongoratanároknak van-e alkalmuk kis növendékeikkel ilyesfajta,
már-már előadóművészet-történeti ismeretanyagot (akár csak információ
szintjén is) átadni. Előfordulhat, hogy muzsikussá lesz valaki anélkül,
hogy akár csak pillanatnyilag, vagy esetenként érdeklődne tanárai zenei
családfája iránt. Komolyan kell számolni ezzel a történeti „feledékenységgel”,
annál is inkább, mivel Wehner-felvételhez jutni
napjainkban szinte reménytelen vállalkozásnak tűnik. S ha valakinek
sikerül is találnia, egy-egy felvétel aligha reprezentálhatja az
előadóművészi attitűdöt és pályát. Maradt tehát korábban pusztán
a név és néhány lexikális adat (a sors groteszk
fintora, hogy a precizitásra oly sokat adó művész életrajza korántsem
hibátlan adatokat tartalmaz). Ezen a helyzeten sokat segít Szirányi
János publikációja, s az idealista fejében esetleg az is megfordulhatott, hogy
ezzel a könnyen hozzáférhető, terjesztésre mindenképp méltó anyaggal kezd
majd valamit a média is…
2017.
április 11-e: Wehner Tibor halálának 40. évfordulója
szinte észrevétlenül múlt el.
Születésének
centenáriumáig, 2018. december 3-ig még bő egy évünk van. Bárcsak
megvalósulna az a kívánság, amelynek Szirányi János
ama 2008. november 28-i alkalommal hangot adott (s amely olvasható a könyvben
is!), miszerint a századik születésnapon „majd talán kézbe vehetjük egy
hangfelvételekkel egybefűzött Wehner-emlékkönyv
lapjait is”.
Fittler Katalin