Gyakran
szembesülünk a ténnyel: a zeneirodalom-ismeret leghatékonyabb forrását a
hangfelvételek jelentik. Mert az olvasott ismeretanyag élmény nélkül legfeljebb
az információk szintjén marad meg, az élőzene-hallgatás során (járjon
valaki bármilyen sűrűséggel hangversenyekre) leginkább a repertoárral
találkozunk. Igaz, a felvétel-készlet is bizonyos szintig csupán a
lehetőséget biztosítja, mert – eltekintve az érdekességekre-ritkaságoka
specializálódottaktól – általában főként olyasmit vásárolunk meg, ami
szervesen kapcsolódik korábbi ismeretanyagunkhoz, akár a műveket akár az
előadókat illetően. Éppen ezért könnyen a figyelem perifériájára
kerülhetnek a „többismeretlenes” korongok. Ami a
világhálón való kalandozást illeti, ott inkább élményre, mint a tényleges
tudásanyagba beépülő új ismeretekre vadászunk – s főképp, a tallózó
jellegből adódóan, többnyire gyors felejtésre ítéltetnek az ilyesfajta
esetleges találkozások.
A
dal-műfaj rajongói gyakran panaszkodnak a dalestek hiányára; s jóllehet,
az intim műfaj a hozzáillő (viszonylag) kis termekben van igazán
otthon, egy-egy eseményszámba menő dalest a legnagyobb hangversenytermeket
is képes megtölteni. Ilyenből azonban, érthető módon, kevés jut
egy-egy évadra. Voltaképp a kamarazene még mostohább helyzetben van, eltekintve
néhány prominens műfajtól. Mert a zongorakíséretes szonátaestek és a
vonósnégyes-koncertek nagyobb valószínűséggel vonzanak teltházat, mint az
olyanok, amelyeknek nem alakult ki (s főképp, nem gyökeresedett meg) a
rendszeres jelenléte a programajánlatokban. Ráadásul, a kamaraesteknek az a
sajátossága, hogy hasonló, ám nem azonos előadói apparátusra készült
darabokat tartalmaznak, egyéb szervezési (és financiális) kérdéseket is felvet.
A koncertrendezők inkább „biztosra mennek”, így megannyi értékes mű
van arra kárhoztatva, hogy legfeljebb elvétve kerüljön előadásra.
A
koncertprogramoknak ezt a sajátosságát jótékonyan tudják ellensúlyozni olyan
felvételek, amelyeken az interpretáció színvonala egyszersmind lehetővé
teszi, hogy magukat a kompozíciókat is megismerjük.
A
mindenki számára ajánlott hallgatnivalók közé tartozik Alison Balsom és Tom Poster felvétele, amelynek címéül a műsor egyik
számának, Enescu kompozíciójának a címét
választották. A programot végignézve, megint csak szembesülhetünk
zeneirodalom-ismeretünk megannyi fehér foltjával. Mert a szerzők
legtöbbjének csupán a neve „ismerős”, és könnyen zavarba jönnénk, ha azt a
feladatot kapnánk, hogy soroljuk fel több alkotásukat. De korántsem csupán az
ismeretanyag bővítését köszönhetjük ennek az albumnak, hanem
végighallgatásakor egy felhőtlen órát is!
Az angol
trombitaművésznő, Alison Balsom 2002 óta több albummal jelentkezett,
s ezúttal is olyan műsort állított össze, amelyet szívesen hallgatunk
végig. Françaix
háromtételes (neobarokk) szonátája frappáns miniatűrök sorozata, a Saranade középtételhez kapcsolódó virtuóz cadenzával. Enescu Legendája
énekelteti a fúvós hangszert, Goedicke
Koncertetűdje a hangszer sokféle karakterizáló lehetőségét villantja
fel. Az előadó-páros közös átiratukként tünteti fel Peter Maxwell Davies
eredetileg zongorára komponált Farewell to Stromness című tételét
csakúgy, a Swing Time című film zenéjéből
függetlenedett The Way You Look Tonight című
népszerű számot, a The Thoughts of Dr May című saját számuk pedig Brian
Maynek, a Queen szólógitárosának állít emléket. Figyelemreméltó
apróság: ezúttal Tom Poster neve szerepel
elöl, aki zongoraművészi tevékenysége mellett kamatoztatja
zeneszerzői végzettségét is. Szólistaként is hallhatjuk őt e
műsorban, Hindemith Szonátáját követően Ravel Szonatinájának Minuet tételét játssza. Martinů
Szonatináját követően Bernstein alkalmi darabját játsszák (Rondo for Lifey),
majd J. Turrin átiratában Gershwin jazzballadáját (Someone to Watch
Over Me), s a műsort már említett Kern-átiratuk
csendíti ki.
Perfekt
felvétel, minden tekintetben; valamennyi interpretáció alapján adekvát képet
kaphatunk a művekről, ill. tételekről is, miközben megtanuljuk a
két művész nevét – hogy ha legközelebb lehetőség adódik felvételük
meghallgatására, „képben legyünk” a várható minőséget illetően.
Különösen
hasznos trombitások számára ez az album, hiszen ki-ki találhat a saját
repertoárjába illeszthető darabokat. Hogy maguk is továbbadhassák az
élményt, amelynek hatása alól aligha vonhatják ki magukat.
(Warner Classics – 0190295987725)
Fittler Katalin