Pedagógusnapi parainézis
In memoriam Németh Gusztáv
(1927-2007)
„A bölcsesség legnagyobb mestere az élet,
azonban gyakran felkeresd a rég elhunytakat is” – kitörölhetetlenül belém
ivódott Kölcsey írásának kezdőmondata a kisdiák-kori memoriterből, s
bár tudom, a költő intése történeti távlatú, mégis ez jutott eszembe,
amikor a mosonmagyaróvári temetőben s szemembe ötlött két évszám.
Kétszeres aktualitás a napjainkban különböző fórumokon, különböző
célzattal összeállított, szelektív „évfordulónaptárakhoz”
1927 és 2007 szerepel Németh Gusztáv sírkövén.
Németh
Gusztáv a békés-tarhosi nagy nemzedék ritkán
felemlegetett alakja (inkább Szokolay és Bozay
nevével szokás példálózni, ha már…), aki a 20. század második felének fontos
alakja volt zenei/zenepedagógiai életünkben. A mosonmagyaróvári zeneiskola
igazgatója az akkor Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Győri
Tagozata (később többek között Zeneiskolai Tanárképző Intézet néven
is ismeretes intézmény) élére került. Mint egykori diákja, később beosztottként
kollégája, tanúsíthatom: életszerűen működött az intézmény, s
mindabból a gondból-problémából, személyes intrikából, ami a színfalak (vagy
netán csupán vékony függöny) mögött zajlott, kevés szivárgott ki az iskola
mindennapjaiba. Németh Gusztáv szinte észrevétlenül irányított, biztosítva a
tanításhoz-tanuláshoz a mindenkori nyugodt légkört, tanította az
összhangzattant, időnként karvezetést, s nem utolsó sorban, vezette a
főiskolai zenekart. Ez utóbbi tevékenységének van a legtöbb dokumentálható
eredménye: a Magyar Rádió Ifjúsági Főosztályának Zenei Szerkesztősége
(szerkesztőségvezető Bónis Ferenc) több felvételt készített a
győri főiskolai zenekar közreműködésével, leginkább magyar
szerzők ifjúsági zenekari műveiből. A minősítésen mindig
megfelelő felvételek Z-sítésre is kerültek, vagyis korlátlan számú
lejátszásra jogosultak. Később, e szerkesztőség munkatársaként, magam
is örömmel szerkesztettem különböző tematikus ifjúsági összeállításokba e
felvételek egyikét-másikát a szalagokról (amelyek
immár lejátszhatatlanok, amennyiben nem kerültek digitalizálásra).
A tanári
munka eredményessége mérhetetlen, legfeljebb ritka alkalmakkor egykori
diáktársakkal vagy tanárokkal beszélgetve derül ki, hogyan él mások
emlékezetekben a közös múlt egy-egy meghatározó alakja. Így derült ki, hogy
korántsem csupán én köszönhetem Németh Gusztávnak első
Harnoncourt-élményemet (s egyáltalán azt, hogy a historikus előadásmódra
elképesztő gyorsan reagálva hívta fel figyelmet az ilyesfajta
interpretációs lehetőségekre), és mindig öröm hozzátenni egy-egy maradandó
adalékot a képzeletbeli puzzle-képhez. Mert míg nekem hihetetlenül közvetlen
Bach-értése az időtálló elementáris élmény, mások – boldog szerencsések –
improvizálásainak emlékével gazdagítják a képet.
Kilencven
éve született, tíz éve, nyolcvan évesen hunyt el. A kerek számok
szembesítő hatására utánanéztem volna pontosabb adatoknak is, ám
mindhiába. Hogy a „Ki kicsoda a magyar zeneéletben?” című
kötet 1988-as második, bővített kiadásában sem szerepel, kétségkívül az
ő személyes döntése (felesége és fia addigi pályája megtalálható benne).
Persze, ezért én lehetnék az utolsó, aki szemrehányást tesz Neki, hiszen – bár
korántsem tanítványi meggondolásból – magam sem küldtem vissza annakidején a
kitöltött kérdőívet… A később kialakuló
digitális adatbankba pedig „nyilvánvalóan” nem került bele.
Így hát
marad az esztendőnyi pontosságú megemlékezés lehetősége valakire,
akinek létéről immár csak sírkő tanúskodik, viszont hatása
felmérhetetlenül is munkál egykori növendékeinek tevékenységében. És nem
lebecsülendő az emlékezet, amellyel kapcsolatban idekívánkozik egy
Rilke-idézet: „nem elég, hogy emlékeink legyenek, elfelejteni is kell
őket, ha sokan vannak, és nagy türelemmel kell megvárni, míg újra
visszatérnek. Mert emlékezni még nem jelent emlékeket. Csak amikor vérré válik
bennünk az emlékezés, a tekintet és mozdulat, névtelenül és önmagunktól meg nem
különböztethetően, csak akkor történhetik meg, hogy egy felette ritka
órában szárnyra kel és elindul innen egy vers első szava.”
Vagy,
mint ezúttal, egy megosztott gondolatsoré.
Fittler Katalin