L. Ritók Nóra
Tehetséggondozásról,
kicsit másképp
Tanulói alkotás az Igazgyöngy műhelyéből
Tehetségnapok
voltak mindenfele konferenciákkal a tehetséggondozásról. Én is kaptam egy
meghívást egy előadásra, ami apropót adott ahhoz, hogy elgondolkozhassak
újra a témán.
Azt a címet adtam neki, hogy Tehetséggondozás a
tanteremben és a tantestületben.
L. Riók Nóra
A gyerekek tehetséggondozása kapcsán újra
végiggondoltam a különféle területeken tehetséges tanítványok
lehetőségeit, újra arra a következtetésre
jutva, hogy a mai iskolarendszer leginkább azoknak kedvez ezen a területen,
akik általában jók. Mert a tehetséggondozás folyamata nálunk úgy vihető
végig, ha valaki jó gimnáziumba jut, majd onnan egyetemre. Ha ehhez
megfelelő pontszámot gyűjt nyelvvizsgával, pluszpontokkal. Aki egy
speciális területen tehetséges, de másban pl. részképesség-kieséses, nos, neki
nem sok babér terem, persze vannak kivételek, jó érdekérvényesítési képességgel
rendelkező szülői háttérrel rendelkezők, de nem ez az átlag.
Eszembe is jutott, mekkora viták voltak, amikor még
egy művészeti középiskolában tanítottam, hogy kit vegyünk fel a felvételi
eljárás után? Akik nagyon tehetségesek rajzban, és nem baj, ha a közismereti
tárgyakat nem tudják olyan jól, vagy azokat, akik ugyan nem annyira
tehetségesek, de jó jegyeik vannak? A tantestület leginkább ez utóbbit
óhajtotta, ezután fogalmazódott meg bennünk a „szorgalmas, de tehetségtelen
tanítványoktól ments meg uram minket” óhaj, mert bizony, a szaktanároknak nem
kis kihívást jelentettek ezek az egyébként aranyos gyerekek.
Sokat írtam már effélékről, főleg a
hátrányos helyzetű tehetségekről, no meg arról is, ki az elismertebb
pedagógus nálunk, a tehetséggondozó vagy a felzárkóztató. Így most nem is
erről, hanem inkább a tantestületi tehetséggondozásról gondolkodtam.
Mert a tantestületen belül is akadnak tehetségek,
pedagógusok, akikben több van, mint az átlag, és akiknek tehetségét segíteni
kellene kibontakozni. Mert attól mindenki jól járna. Az iskola is.
De ez nem egyszerű. Főleg most nem. Mert a
tehetséges pedagógus mindig új utakat keres. Átrendezi a termet, nem azt a
tankönyvet akarja, mint a többi, meg állandóan fénymásol elengedve a füle
mellett a megjegyzéseket, képes még a szabad idejében is a gyerekekkel
foglalkozni, kirándulásokat szervez, nyüzsög.
Ezt egy átlagos tantestület nem bírja. Túl sok oda.
Egy idő után olyan, mintha a többi, a rutinból tanító, a tapasztalt, az
nem csinálna semmit. Piszkálják hát. Kiutálják. Először nem örülnek a
sikerének. Aztán epés megjegyzéseket tesznek rá. Később keresztbe tesznek
neki. Utálják, mert a gyerekek jobban szeretik. Mert a tehetséges tanárt mindig
jobban szeretik a gyerekek, mint a középszerűt. A tehetséges tanár óráin
mindig történik valami izgalmas. Mert készül arra, hogy az órája izgalmas
legyen.
De az efféle dolgokat a tantestületek zöme nem
szereti. Jobb, ha egy szinten teljesít mindenki. Ha nem lóg ki senki a sorból.
Nem hiányzik senkinek, hogy a léc magasabban legyen, és a végén még ahhoz
kelljen igazodni. Ki akar többet dolgozni?
A tehetséges pedagógust többnyire nem tudja megtartani
a tantestületi közösség. Ma a tantestületek zömének nincs tehetségmegtartó
képessége.
Gorzsás Balázs munkája. Az Igazgyöngy műhelyéből
A tehetséges tanár pedig elmegy. Oda, ahol értékelik a
kreativitását. És ez leggyakrabban nem a pedagóguspálya.
Persze, ha az igazgató mellé áll, akkor minden más.
Akkor a lendület, ami az ő lételeme, az besodorja a kollégák egy részét
is. De nehéz egy igazgatónak elviselni azt, ha tehetséges kollégája van. Pláne,
ha gyakran tehetségesebb, mint ő maga.
Mert sok igazgató azt hiszi, attól, mert ő
vezető pozícióba került, ő lett a legokosabb. A legtekintélyesebb, a
mindent jobban tudó. Kevesen tudnak olyan légkört teremteni, ahol a saját
egójuk nem nyomja agyon a többit. Nemrég hallottam, hogy egy jelenléti ívet
újraíratott egy vezető. Mert nem az ő neve volt az első. És az
első sor az neki jár. Mert ő a vezető.
Ő, aki „vezetői szintű” megbeszélésekre
jár. Aki a rangot a pozícióval köti össze. Rangként éli meg az igazgatói
munkát.
A vezetőtől sok függ. Persze, az a jó, ha
tekintélye van. De nem a pozíciótól. Hanem a szakmaiságától, emberi
kvalitásától, tisztességétől, attól, hogy képes csapatot építeni, képes a
jelekből olvasni, látja, ha valakit valami bánt, aki képes megdicsérni,
irányt mutatni, arculatot adni.
Tényleg, mi a helyzet a tehetséges vezetővel?
Ő vajon képes ma a kreatív képességeit megfelelően kihasználni? Az
ő tehetséggondozásával foglalkozik valaki? Talán a KLIK? A nagy
végrehajtások rendszerében hogyan tud ma túlélni egy tehetséges iskolaigazgató?
Azt hiszem, sok tehetséget fecsérelünk ma el. A
tantestületekben, a pedagógusok, és az igazgatók között. Akik ma inkább
elmenekülnek az oktatásból. Szerintem ezzel senki sem foglalkozik. Vagy egy
felnőtt szakember tehetsége már kipipálható? Az már megvolt? Arra nem kell
figyelni? Akkor a cégek, a nagy vállalatok szerte a világon miért foglalkoznak
ezzel? Miért profitálnak abból, hogy fejlesztik, hogy olyan helyzetbe hozzák,
ahol még jobb lehet? Ők miért gondolják, hogy ez fontos?
A tehetséges tanárok nélkülözhetetlenek lennének a
kedvezőtlen folyamatok megállításában. Ők talán még képesek lennének
visszafordítani valamit. De őket is legyűri valami, amit körül sem
tudunk rendesen határolni. Szakmai féltékenység, kicsinyesség, merev szabályok
kusza rendszere. Nemtörődömség. Ellenségkép. Irigység. Káröröm.
És így veszítjük el a jó iskola ideáját is. Pedig a jó
iskola az olyan, amiben mindenki tehetségesnek érezheti magát. A gyerekek, a
pedagógusok és az intézmény vezetője is. Vajon ilyen-e a rendszerünk? Vagy
maga a rendszer idézi elő a kontraszelekciót?
Madarász Roli saját
rajzát mutatja. Az Igazgyöngy műhelyéből
Forrás:
Taní-tani Online | A szabad
pedagógiai gondolkodás fóruma
(2015)