A
változtatások befejeződnek?
Tanévkezdő beszélgetés Dr. Gyimesi Lászlóval
Dr. Gyimesi
László
Ahogy már sok éve hagyomány, idén is közös tanévnyitó
konferenciát tervez a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége
és a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete. Dr. Gyimesi
László hozzáteszi, bízik abban, hogy ismét lesz egy jeles vendégelőadójuk az EMMI képviseletében is, s vele egyeztetve igyekeznek
megfelelő dátumot találni a tanácskozásra. A kezdődő iskolai
esztendő kapcsán tekintettük át a Művészeti Szakszervezetek
Szövetségének elnökével, az MZTSz főtitkárával,
hogy mi minden történt az elmúlt esztendőkben ezen a területen. Szó esett
a fenntartó-változásokról, az osztályfőnöki
pótlékról, a nyugdíjasok munkavégzéséről, valamint a zeneiskolai
hangszerállomány egyre aggasztóbb helyzetéről is.
- Hogyan, mivel készülnek a tanévnyitó találkozóra?
-
Egy ilyen tanácskozáson mindig azt várja mindenki, hogy különböző bejelentések,
újdonságok hangoznak el, s ehhez már annyira hozzászoktunk, hogy azt gondoljuk,
az már nem is tanévnyitó, ahol nem jelentenek be valamilyen változást. Pedig
emlékszem olyan időszakokra is, amikor enélkül is
működött tovább a dolog… A
véleményem pedig egyébként is az, hogy az egész magyar
oktatás talán túl sok változtatáson ment keresztül az elmúlt esztendőkben.
Ráadásul nemcsak évről évre, hanem az is
megesett, hogy egy tanéven belül történt módosítás. Persze, ezek a
változtatások nem feltétlenül hatottak a zenepedagógusok életére, hiszen a
szakmai tanterveik hosszú ideje nem változnak. De ennek ellenére sem lenne könnyű dolga annak, aki 2017 őszén egy
újabb változtatási tervvel akarna előállni az alapfokú zeneoktatás
területén… Ideje már némi nyugalmat hagyni, hogy kiderüljön, mennyire
alkalmazhatóak, hogyan működnek az új szabályok.
Hiszen – ha csak egy kiragadott példát veszünk – 2010-től mostanáig már a
harmadik fenntartója van az iskoláknak. Először
az önkormányzat látta el ezt a feladatot, majd a KLIK, most pedig a sok kis
területi Klebelsberg Központ, s az erre a rendszerre való átállás zajlik éppen.
Mindez nem érinti közvetlenül a zenepedagógusokat, az
igazgatókat azonban annál inkább. Folyamatos útkeresés zajlik, más megközelítés
szerint egy élő szervezeti modellen való kísérletezgetés folyik, pontosan
meghatározott céllal… Persze, ezek jelentős változtatások, viszont ha a
pozitívumát nézzük, azt látjuk, hogy amíg
önkormányzati kézben voltak a zeneiskolák, addig az eltérő finanszírozás
miatt az anyagi helyzetük is nagyon különböző volt. Most viszont az új szabályozás biztonságot nyújt az intézményeknek és az
ott dolgozóknak, hiszen az állami fenntartás azt jelenti: az alapfokú
művészetoktatás állam által vállalt kötelező feladattá vált. Így a
bérek is garantáltak. Összességében tehát ez pozitív változtatás.
- Az utóbbi években átalakultak a munkavégzésre vonatkozó
szabályok is, ott is akadnak jócskán változtatások…
-
Igen, s ezek valószínűleg még nem
fejeződtek be teljesen. Persze mindezt meg lehet
ítélni úgy is, hogy a jogalkotók összevissza kapkodva pedagógus- és
jogszabályellenes intézkedéseket hoznak, de úgy is, hogy sok országban
történtek változások, a társadalom is átalakult, mások lettek az igények, így a
feladatellátás is. Ezért az elmúlt időszakban
emelkedett a kötelező óraszám. S a zenepedagógusoknak is a nem létező
tanári szobában kellett volna a teljes munkaidejükből több időt
tölteni… Aztán ezt az elképzelést sikerült korrigálni,
a szabályozásban is akadt számos olyan elem, ami azóta finomodott, a helyére
került. S az utóbbi évek változtatásaiból ki kell
emeljem a pedagógusbéremelést, amelynek az utolsó szakaszába éppen most
jutottunk el. S bár ugyancsak a vitatható változtatások közé tartozik a
minősítési rendszer, arról se feledkezzünk el, hogy korábban ilyen nem
létezett. Nem tökéletes, de ennek a metódusnak is kell hagyni némi kifutási
időt, hogy lássuk, mennyire válik hasznára a tanároknak, az oktatásügynek. E téren is történtek már változtatások,
amelyek során a szakma visszajelzéseit is figyelembe vették. Azon azonban nem
kell meglepődni, ha egy kormányzat a saját koncepcióját át akarja vezetni
a jogszabályokon és a szakmai rendszeren. De valaminek történnie kell, valaminek
meg kell születnie, hogy azt lehessen javítgatni,
farigcsálni. Persze, az is természetes, hogy a
változástól valamennyien félünk, fenntartásaink vannak, és mindig a múltat
tartjuk az aranykornak…
-
Egy nagy
felzúdulást kiváltó változtatás is akadt az utóbbi
években, ami a nyugdíjasok munkavállalását szabályozta. Sok tárgyalás,
egyeztetés során sikerült elérniük, hogy a zenepedagógusok a kedvezményezettek
körébe tartozzanak, bár így is kérelmeket kell benyújtani…
-
S bizony, így se automatikus, hogy
mindig megkapjuk az engedélyt… Nemleges válasz esetén
pedig az okok sosem derülnek ki. De még így is
kedvezőbb a zenepedagógusok helyzete, mint sokaké, s ebben komoly szerepet
játszott az is talán, hogy ügyesen érveltünk. Nem
állítom, hogy a mostani megoldás tökéletes, de lényegesen jobb, mintha még a
kérelmezésre sem lenne lehetőség. Mostanra
azonban egyre nagyobb hiány mutatkozik kvalifikált munkaerőből,
megjelennek a nyugdíjas szövetkezetek, szóval bízunk abban, hogy ebben a
megváltozott helyzetben a kormánynak is lépnie kell, s reményeim szerint lépni
is fog… A kivételezett helyzet sok egyéb mellett pedig annak is
köszönhető, hogy a zeneoktatás szép eredményeket mutat fel, a
zeneiskolákat szeretik. S mi, a szakszervezet tudatosan ügyeltünk rá, hogy ne
veszélyeztessük ennek az oktatási formának az
elfogadottságát, szerethetőségét. S hogy mára ez a helyzet kialakult, azt nagyon meg kell becsülni, mert a magyar társadalom kevés
dolgot értékel… Ezt az oktatást azért is elismerik, mert a társadalmi csoportok
mindegyikét érinti, népszerűségében sokat számított a Virtuózok
tévéműsora is, hiszen elképesztő nézettségi adatokat és
érdeklődést produkált. A zenepedagógia pozíciói tehát jók, s a műfaj is meg tudja mutatni magát. Szakszervezetként
bármilyen lépést is tervezünk, mindezt figyelembe kell vennünk, és ezzel a
felelősséggel kell dönteni. Az oktatás egyéb
területein sokkal nyersebbek a problémák, és kevesebb egyetértésre talál a
társadalom részéről…Eltérő a pozíciónk, s ha ezt nem vesszük észre,
akkor tévedünk.
-
Egy másik
ügyben azonban már évek óta nem sikerül eredményre jutniuk, s ez az osztályfőnöki pótlék kérdése…
-
A 2000-es évek közepe táján született
egy törvénymódosítás, amelynek mi voltunk a kezdeményezői, s ennek az volt a lényege, hogy részesüljenek pótlékban az egyéni
oktatást folytató hangszeres, énekes főtárgyi tanárok, mert számos olyan
feladatot látnak el, mint az osztályfőnökök. A törvény befogadta ezt, és
ennek alapján ők is részesülhetnének a pótlékból. Azonban a jogszabályi
megfogalmazás többféle értelmezése miatt nem oldódott meg
a kérdés és a mai napig lezáratlan. Mi
úgy gondoljuk, a főtárgyi tanár is számos olyan
feladatot lát el, amely meghaladja az általános kötelezettségeket, ezért ezt a
feladatellátási többletet honorálni kell. Ugyanakkor nehéz ügy ez, mert már
maga az osztályfőnöki pótlék elnevezés is gondot
okoz. Most a vonatkozó kormányrendelt módosítási javaslata kapcsán hosszan
egyeztettünk a minisztérium és a szakma képviselőivel, de nem sikerült
zöld ágra vergődnünk. Nem találtuk meg a két
érvelés – a többletfeladat honorálása vagy sem – közötti középutat.
Mindenesetre most a rendeletbe nem került be olyan módosítás, ami
kedvezőtlen irányba változtatta volna. Egyelőre tehát minden marad úgy, ahogy volt. Az
oktatási kormányzat korrekt módon jár el, meg akarja oldani a helyzetet, de
van, aminek a rendezéséhez sok idő kell… Amit nagyobb gondnak tartok, s
általános probléma, hogy a garantált illetmény nem honorál semmilyen
minőségi teljesítményt, teljesítménytöbbletet. Pedig lehet nagyon jól és
közepesen is tanítani. Hiányzik a rendszerből az
ösztönzés és a teljesítmény valamilyen pótlékolása.
- Erre a szeptembertől esedékes béremelés sem ad megoldást?
-
Nem, sőt ezzel is akad egy
jelentős probléma, ami már általános tiltakozást váltott ki, mégpedig az, hogy az idei, hátralévő béremelés keretét
minőségi különbségekre díjazására fordíthatják az igazgatók. Nem
elfogadható az, hogy egy beígért – és egyébként a
minimálbér alapját már figyelmen kívül hagyó, és így csökkent mértékű –
béremelés kerete legyen ennek a forrása. Ha már egyszer van egy odaítélt,
letárgyalt, jogszabályba foglalt béremelés, abból nem szabad elvenni, és azt szétosztani, mert ez azt jelenti, hogy az érintettek
kevesebbet kapnak a megígért pénzből. Inkább azt
támogatnám, hogy legyen erre külön keret, és abból jusson erre a célra.
Egyébként hasonlóan nyilatkozott erről a Pedagógus Kar elnöke is.
- Önök látják el a zenepedagógusokat jogi képviseletét is.
Milyen gondokkal fordulnak a szakszervezethez a kollégák?
-
Szerencsére nincsenek súlyos ügyek.
Minden munkahelyen akadnak konfliktusok, de ezek ritkán fordulnak jogvitába, és
még ritkábban bírósági perbe.
Ami viszont komoly probléma, de nem jogi jellegű a
munkafeltételekben, s ezzel a jövőben foglalkoznunk is kell, az a zeneiskolák hangszerállománya. Sok évtizedes az elmaradás. S minél tovább várunk ezzel,
annál nagyobb költséget jelent majd a hangszerpark felújítása. Voltak ígéretek komoly pályázatokra, ezeket azonban végül nem írták
ki. Húsz évvel ezelőtt kellett volna létrehozni egy központi
alapot… Sajnos, a szülők nem tudják megvásárolni az
összes szükséges instrumentumot, pedig a gyerekek jó hangszereken tudnak
fejlődni… Azt azonban örömmel
mondhatom, hogy olyan gondokkal, amelyekkel sok évvel ezelőtt
szembesültünk - mely szerint csökkennek az álláshelyek, s a normatíváért, az
elemi működésért kell évről évre harcot folytatni - ma már egyáltalán
nem kell foglalkoznunk. Olyan anyagi és jogszabályi háttérrel kezdődik a
tanév, hogy az iskolák azzal foglalkozhatnak, ami a
feladatuk. Az állami fenntartásnak köszönhetően a
béreknek megvan a fedezete, ahogy a működésnek is. S persze, ez állami
függőséggel, kötelezettségekkel, hatáskör-elvonásokkal is jár, azonban azt mondom, pozitívum, hogy a gazdag és szegény
önkormányzatoknál is ugyanannyi a fizetés, hasonlítanak a kondíciók. Összességében szerintem nem állunk rosszul.
Réfi Zsuzsanna