Csepregi György szerzői estje
Csepregi György sokoldalú művész:
zeneszerző, író, képzőművész.
Több kiadványban, így az Érdi Csuka Zoltán
Városi Könyvtár Ki kicsodája számára is így határozta meg önmagát:
zeneszerző, képzőművész, irodalmi publicista.
Tehát zeneszerző létét teszi az első
helyre, noha a komponistaként viszonylag későn mutatkozott be.
Művészeti oktatásával édesapja, – aki rendkívül fogékony volt a tudományok
és a művészetek iránt - foglalkozott már iskolai tanulmányai előtt is.
A gyermek Csepregi regényt, képregényeket írt és rajzolt a többiek
szórakoztatására. Sinkó István rajzszakkörében merült fel először, hogy
később hivatásszerűen is foglalkozzon a rajzolással, egyáltalán a
művészetekkel. (Sinkó Istvánt egyébként örömmel üdvözülhettük a koncerten
a közönség soraiban). Grafikusnak, szobrásznak készült. A főiskolai éveit
követően jelentek meg rajzai és írásai, elmondhatja, hogy azóta több száz
körüli publikációja látott napvilágot, munkái számos kiállításon szerepeltek
itthon és külföldön. Először tehát képzőművészként és íróként lexikálják: a Kortárs Magyar Művészeti Lexikonban csak
később - a Magyar Irodalom Évkönyvében már huszonévesen. Zeneszerzőként
2000-ben debütál egyházi műveivel.
Csepregi György szakmai életrajza részletesebben
olvasható majd beszámolóm végén.
Az Alkotó Muzsikusok Társaságában Büky Géza volt hasonló polihisztor. Ő már sajnos 10
éve nincs közöttünk.
Csepregi 2017. június 15-i szerzői
hangversenyén a zeneművészet és az irodalom terén mutatkozott be a budapesti
Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában. A műsorban zenedarabjai
és írásai kaptak helyet. Hallhattunk zongora-, gitár- és hárfaművet
valamint alt szaxofonra és zongorára komponált alkotást. „A forrás” c.
kompozíciót zongora és hárfa verzióban egyaránt megismerhettük.
A hangzó anyagot
felolvasások váltogatták, a „Shakespeare-átiratok” és „Anekdoták” sorozatból.
Az est még személyesebbé vált azáltal, hogy a műsorvezetőnek felkért
Kossuth-díjas színművésznő, Hűvösvölgyi Ildikó beszélgetett a szerzővel,
ismertette a műveket, sőt a fellépő zenészekkel is párbeszédet
folytatott. A művésznő először 2000 áprilisában volt az Alkotó
Muzsikusok Társasága rendezvényének moderátora a Karinthy Szalonban. Azóta
többször is vállalt bemondást, szavalást, kiállítás megnyitást, de
énekművészként is üdvözölhettük. A jelen programban a közönség rejtvényt
is kapott Csepregi „Hangszer-imitációk” c. zongorára írt darabjában, mely a
szerző előadásában csendült fel, azt kellett kitalálni, hogy az egyes
részek milyen hangszert utánoznak a zongorán.
Az előadás elején Hűvösvölgyi Ildikó – egy nyitó szavalat után – mindjárt a
színpadra szólította Csepregi Györgyöt, hogy a közönség megismerhesse
mindennapinak nem nevezhető életpályáját. Ritkaság, ha valaki több
művészeti ágban is jeleskedik, egyszerre három téren alkot. A művész
kiemelte, gyermek korában milyen fontos volt édesapja tanítása, útmutatása. A
festést, rajzolást Sinkó István rajzszakköre hatására szerette meg. Ifjúként
sokat tartózkodott külföldön, pl. Amszterdamban, Londonban, Párizsban.
Komponálni viszonylag később kezdett. 2000-ben mutatták be először
zenedarabjait, vallásos témájú műveket alkotott.
A koncert első száma „A
forrás” c. darab volt Mocsári Emma zongorajátékával. A címét Eöry Emil szobrászművész alkotása ihlette. A mű a
gondolat keletkezését kívánja bemutatni. Csepregi kihangsúlyozta, hogy
zongorára írt alkotásai több ízben filozófiai alapon nyugszanak.
Megtudhattuk, hogy Csepregi György családja
anyagi ágon Szicíliából, Palermóból származik. Így nem meglepő a
témaválasztás: a „Két mediterrán portré” megszületése. A két tétel: a
temperamentumos és a szentimentális karakter, igazán illett hozzá hangszerként
a gitár kiválasztása.
Szerzőnk, mint irodalmár igencsak
virtuózan bánik a műfajokkal, a stílusokkal. a szavakkal. A Shakespeare
drámák arra ösztönözték, hogy az egyes történeteket átformálja más korok egyéb
írói jellemzőivel. A módszer felidézte bennem Karinthy Frigyes „Így írtok ti” sorozatát. Ezen az estén a „Shakespeare-átiratok”
közül „A makrancos hölgy – Krúdy Gyula modorában” és a
„VIII. Henrik – Eugene Ionesco és Arthur Miller koprodukciójában” hangzott el.
Nemcsak déli hangulat jelent meg a jún. 15-i
műsorban, hanem az északi karakter is képviseltette magát a „Northern”c. darab által, melyet alt szaxofonra és zongorára
írt. Csepregi – elmondása szerint – vonzódik az északi, hideg esős
benyomásokhoz.
Az „Anekdoták” c. sorozat egyre bővül,
kb. 200 történetet már megírt az est főszereplője. Sok helyről
gyűjtögeti az anyagot, akár saját családjából, akár művészetekkel
kapcsolatos gondolatokat vagy filozófiai témát fogalmaz meg. Elmondhatjuk, hogy
számos írás az Alkotó Muzsikusok Társasága tagjait, a körünkben történt
dolgokat mutatja be. Ezekből hallottunk egy csokrot
Hűvösvölgyi Ildikó előadásában. A rövid kis alkotások mindig
tartalmaznak valamilyen meglepetést, csattanót.
Csepregi György különleges ötlete a
„Hangszer-imitációk- zongorára”. A ciklus improvizációszerű és bizonyos
átalakuláson megy át az évek folyamán. Ennél a műnél aktivizálta a
műsorvezető a közönséget, próbáljuk kitalálni, milyen hangszer
utánzása hangzott el éppen a zongorán az adott tételben. Szerencsére azonnal
vagy rövid gondolkodás után megszülettek a megfejtések: harang, orgona, hárfa,
harmónium, zenélőóra.
A Sinfonietta-
zongorára valóban szimfonikus erényeket hordoz telt zongorahangzásával. Idézem
a szerzőt: „ A Liszt-év tiszteletére írtam, azok
közé a darabok közé tartozik – „ A forrás” is ilyen – amiket hangokba írt „filozófiai műnek
szántam, a létezés kétféle élményét állítja szembe, a vitalitást, ami c-d-esz-b-asz-g romantikus témában jelenik meg, és a
„hiúságok hiúsága” témát, ami groteszk, cinikusan sötét. Utóbbi legyőzetik
a darabban.”
Megfigyelhető volt a program
szerkesztésében, hogy többször találkoztunk valamilyen gondolat-párral, esetleg
ellentétek szembeállításával Csepregi alkotásaiban. „A forrás” c. kompozíció
zongora változatával kezdődött a műsor, az utolsó előtti szám
pedig ugyanannak a műnek a hárfán megszólaló verziója volt. Valóban
impozáns a hárfa-letét, kiaknázza a hangszer lehetőségeit.
A koncert befejezéseként a szerzőt
üdvözölhettük újra a zongoránál, az „Agnus Dei” c.
művét játszotta el. A darab eredetileg kórusra íródott, de többféle
hangszerelése is létezik.
A műsort mintegy keretbe foglalva,
zárásként ismét Hűvösvölgyi Ildikó versmondását élvezhettük. Az est
főszereplőjének, Csepregi Györgynek ajánlotta figyelmébe Reményik Sándor sorait. A színművésznő nagyon
hangulatosan, változatosan, baráti légkörben vezetette a műsort, minden
fontos dolgot megtudhattunk a szerzőről, a szereplő
zenészekről. Az irodalmi részek felolvasását igazán magas művészi
szinten élvezhettük.
Essen most néhány szó a hangversenyen
fellépő művészekről.
Mocsári
Emma „A
forrás” c. darabot zongorázta , valamint a „Northern”c.
darab zongoraszólamát adta elő Puskás Levente alt szaxofon
közreműködésével.
A Fáy András Művészetoktatási Intézmény
tanára, az Egressy Béni Zeneművészeti Szakközépiskolában is dolgozik. A
Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola óraadó tanára. A kortárs és klasszikus
zenét egyaránt játszó Kammerton együttes alapító
tagja.
Csáki
András Junior Príma-díjas
gitárművész a „Két mediterrán portré” megszólaltatója. Tanulmányait
Budapesten a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, illetve Los Angelesben a University of Southern California
Thorton School of Music-on folytatta. 2014-ben a Zeneakadémián szerzett DLA
fokozatot. Több nemzetközi gitárverseny győztese. 2009-től a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára.
Puskás
Levente, a „Northern” előadója klarinét szakon végzett a Liszt
Ferenc Zeneművészei Egyetemen, 2006-ban szaxofon szakon fejezi be
tanulmányait Franciaországban, a Szlovákiai Művészeti Akadémia szaxofonos
hallgatója. Miskolcon és Debrecenben tanít.1994-ben a Budapest Saxophone Quartet alapító
tagja.2017-ben hozza létre a Novus Saxophone Quartet-et. Kétszeres
Artisjus-díjas.
Razvaljajeva Anasztázia tolmácsolta „A
forrás” c. mű hárfa verzióját. Oroszországban született, 1993 óta él
Magyarországon. 2011-ben végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
hárfa szakán. Számos nemzetközi hárfaversenyen ért el kiváló eredményt.
És most nézzük Csepregi György életútját.
1966-ban született Budapesten. Nagyapja
népzenész, édesapja klasszikus zenész. Grafikusnak, szobrásznak készült, tizenöt
éves korától a BMK rajzkurzusain a festő Váci András, Váci Mihály
költő testvérének növendéke, majd a Ferenczi István Körben tanult.
Gimnazistaként templomban orgonál egy nyár erejéig. Érettségi után hosszabb
időt töltött Amszterdamban, Párizsban és Londonban. Főiskolai évei
után rajzait és írásait az Élet és Irodalom, az Új Magyarország, a Mozgó Világ,
a Kalligram és a pozsonyi Irodalmi Szemle közli
rendszeresen. Több százas nagyságrendű publikációja jelenik meg. Tagja
lesz a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának, a JAK Irodalmi Egyesületnek,
majd a MAOE képzőművész tagozatának. Részt vesz számos kiállításon, illetve
a kilencvenes évek művészeti megmozdulásaiban, pl.: Young Hungarian Artist in Finland, Gallery
by Night.
1997-től Érden él. 2000-ben
zeneszerzőként debütált, keresztény vallásos művekkel.
2006-ban a Magyar Zeneszerzők Egyesülete
rendes tagjává fogadja.
2008-tól az Alkotó Muzsikusok Társaságának,
2012-től pedig az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda komolyzenei
tagozatának tagja. Zeneművei elhangzanak a Ferencsik teremben, a
Rózsavölgyi Szalonban, a Roland Europian
auditóriumában, de darabokat ír a dorogi zeneiskola növendékei számára is.
2015-ben kísérőzenét komponál a Magyar Katolikus Rádió felkérésére. 2016-ban
az Anima Musicae
Kamarazenekar Antal Mátyás vezényletével a Nádor teremben bemutatja első
szimfóniájának egy tételét. Az AMT-vel rendszeresen
szerepel az Ars Sacra Fesztiválok programjain. Zenéi
a Magyar Katolikus Rádióban, a Kossuth rádióban és a Bartók rádióban hangzanak
el.
A közönség nagyon jó hangulatú, baráti estnek
lehetett tanúja. Lelkesen muzsikáltak a felkért művészek. Szívesen
válaszoltak Hűvösvölgyi Ildikó kérdéseire,
aki remekül vezette a műsort.
Megjegyezte, milyen jó lenne, ha Csepregi
György bemutatkozhatott volna harmadik oldaláról is, vagyis mint
képzőművész. Talán egy következő alkalommal festményeit,
grafikáit is láthatjuk.
Mindenesetre így is sok mindent megtudhattunk
a művészről és egy gazdag életpálya - változatos zenedarabokkal és sokszínű
írásokkal - bontakozott ki előttünk.
Szendi Ágnes
(zongoratanár, zeneszerző, zenei író)
Csepregi György kompozícióiból:
Agnus Dei
https://m.youtube.com/watch?v=1Uy4B0J6mjk
Hat zongora
improvizáció, 4. tétel
https://m.youtube.com/watch?v=-iEk873smts
Két mediterrán
portré, A forrás - részletek (kép: Révi R. Tamás) https://m.youtube.com/watch?v=t9m1_z1zMHw
Gallai-variációk (részlet
az "Hommage a Gallai" szvitből) https://m.youtube.com/watch?v=OfbSazfDgG8
Northern
https://m.youtube.com/watch?v=myyIEQPhaww
Prózák:
http://csepregizsorzs.weebly.com
Szakmai társaságok, adatok, műjegyzékek:
http://www.hungaropus.hu/?page=30&id=5608
www.alkotomuzsikusok.hu/index.php?handler=text&page_id=16
http://artportal.hu/lexikon/muveszek/csepregi-gyorgy-2624
http://www.csukalib.hu/kiki.php?ember=251