Elhunyt Gábor József
zongoraművész
(Hajdúnánás, 1945. VII. 20. − Budapest, 2017. IX.
23.)
Gábor József, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Fúvós Tanszékének és a Győri Széchenyi István Egyetem Zeneművészeti
Intézetének zongorakísérője, valamint számos hangszeres és énekes szólista
kamaramuzsikus társa 2017. szeptember 23-án, életének 73. esztendejében
elhunyt.
Gábor József
sokkal több volt, mint zongorakísérő, korrepetitor. Széles látókörű
szakmai tudásának köszönhetően egy személyben volt
kamaramuzsikus, karmester, zenetudós, tanár, népművelő és
kitűnő hangszerelő, aki őszinte, teljes lényével muzsikált.
Csodálatos
ember volt. Mindenki szerette. Egész életében azzal foglalkozott,
amihez értett, azt csinálta és abból élt, amit szeretett, és amiben hitt.
Hiteles ember. A szakma elismerése jeléül Liszt-díjjal tüntette ki 2010-ben, az
akkor már oly rég kiforrott szellemi kisugárzású, gazdag életpályájú és
őszintén visszamosolygó tanítványokban, zenésztársakban bővelkedő
művésztanárt, hivatásának mély lelki és magas szellemi gyakorlásáért. Noha
soha nem díjért és elismerésekért zongorázott. Zenei világáról kizárólag
szuperlatívuszokban lehet beszélni. A muzsikát önmagáért, a művészet
emberfeletti létjogosultságáért szerette, bármely zenemű minden egyes
hangjához és szünetéhez a legeslegnagyobbakra jellemző emberi alázattal és
szakmai igénnyel viszonyult. A darabokhoz a zeneszerzők iránt tanúsított
hódolattal, és szüntelen kíváncsisággal fordult. Szívesen foglalkozott a művek
háttér kultúrtörténetével. A kottaképen, a zeneköltő személyiségén és
szándékán, a kísérendő szólistán túl a kottakiadást is igen nagy gonddal
szemlélte és óvta meg minden rárakódott sallangtól, oktalan
beidegződéstől, és tisztította meg, akár hosszabb munka árán az emberi
gyöngeségekből adódó hibáktól. Egyes kérdéses apró zenei motívum
tisztázása miatt képes volt napokig visszavonulni, gondolkodni, amint az
életben felmerülő kérdéseken is sokszor, sokat és szívesen töprengett.
…A
nagy fekete hangversenyzongora mögött derűs ember ül. Könnyedén, szelíden,
szinte lebeg a zongoraszéken. Ha jobban megfigyeljük, mégis nagyon
koncentráltan játszik, szuggesztív mozdulatait gyöngén ringó testmozgás kíséri,
teste minden porcikájában ízig-vérig muzsika árad, ujjai a billentyűk
érintése ihletettségében szinte táncolnak a klaviatúrán. Szemében boldogság
tüze lobog, béke árad, tekintete beszédes. Játékát olykor halk dúdolással
kíséri, ajkaival szólamokat formál, mimikázik, bármely akkordsor fölött
tudományos elemzésbe kezd. Zenélés közben, a zene folyamatát meg nem szakítva
biztat, dicsér, tanít. Nagyon örül. Ekkor szinte „második énjével” anekdotát
regél, viccet mesél, felkacag. Nem zökken ki, mert biztos a dolgában. Közben
nagy mozgásokat végez, kitekint, finoman rámosolyog a mellette ülőkre,
varázsol. A zongorakísérés hétköznapi zenei játékát ünnepi ruhába öltözteti
fel, és zenén túli metafizikai tartalmakkal kacérkodik. Kedvére van mindenféle
blattolás, a legbonyolultabb műveknek is bátran nekiveselkedik, ha kell, improvizál.
Természetéből fakadóan nyitott személyiség: érdeklődik az ismeretlen
zenék iránt, lelkesen fogadja a modern kompozíciókat, üdvözli az új átiratokat,
kedveli a jazzt, a népzenét. Saját szólamát pedig olyan tökéletesen tudja, hogy
az általa kísért előadók személyiségébe helyezi magát, együtt érez, együtt
interpretál, közösen lélegzik…
Gábor
József a zongoránál. Háttérben Bálint János fuvolaművésszel
Megyesi Schwartz Lucia és Németh Judit
operaénekesekkel (Fotó: Nagy Attila, Pályi Zsófia, 2015, 2014)
Őszinte érdeklődése a
világ dolgaira (aktuálpolitika, kultúrpolitika, oktatásügy, sport, stb.) egy
napra sem lankadt benne. Gyermeki kíváncsisága és mindig friss tanulni vágyása
valósággal lehengerlő, olykor elgondolkodtató volt. Közös koncertjeinket
tizenhárom esztendeje érlelte a gondviselés, állandó kamaratársam lett. Minden
találkozásunk, legyen az megbeszélés vagy próba, bizony mennyire tartalmas
volt! Vele egyetlen perc sem volt elvesztegetett idő. Talán ez az oka
annak, hogy lehetséges színpadi találkozásainknak −kezdetben ő maga
ajánlkozott a közös muzsikálásra, amelyhez mérhetőbb elismerés ifjonti
koromban aligha kellett− mindig ugyanolyan örömmel mentem elébe.
Sokan, akik szerencsések közelébe kerülhettünk,
hálásak lehetünk sorsunknak, hogy ismerhettük Őt. Kezdetben csellistákat,
klarinétosokat, később fuvolásokat, énekeseket, hegedűsöket kísért,
de komolyan ismerte több hangszer repertoárját. Az interpretáló szólisták közti
eltérő zenei kifejezésformákat problémafeltárón viszonyította egymáshoz.
Leginkább talán mégis a fuvola-, hegedű- és dalirodalom állt Hozzá
legközelebb. Nem válogatott: bárkivel szívesen dolgozott, függetlenül attól,
milyen képzési szinten tart, zeneiskolástól egyetemistáig, felvételiző
vagy versenyző, fiatal vagy idős, profi vagy amatőr. Tisztelte a
lapozóit, hálás volt a zenélés körülményeit megadó intézmények portásainak,
hálás a koncertszervezőknek. Ha tehette, elment koncertekre,
előadásokra, szívén viselte tanítványai, barátai sorsa. Ha fellépett,
leginkább a közönség soraiból kívánta végighallgatni az egyéb
műsorszámokat, vagy más megoldás híján, művészszobából a zárt ajtón
keresztül kiszűrődő zenét fülelte. S noha szívesen hívták
zsűrizni és maga is gyakorta közreműködött versenyeken, −amelyekért
sokszor az Ő munkáját is jutalmazták−, a versenyeket sajátos
játékként és egyfajta lehetőségként értelmezte csupán. Egyetértve a
bartóki mondással, miszerint „a verseny lovaknak való,
nem embereknek”, valójában sokszor nem értett egyet az eredményekkel.
Csodálatos ember volt. Mindenkivel jóban
volt. Azt hiszem, teljes szívvel átölelő szeretetével a kedvessége,
türelme, nyugalma, jóindulatú szemlélete sok fiatal lelkébe nemes magokat
hintett, ezáltal Önmagát szinte gondoskodó apává nemesítve. Talán így
kárpótolta a Jóisten, hogy nem lehetett saját gyermeke. És talán ez őrizte
meg örökké fiatalos erejét. Személye jó példája a letűnt klasszikus korok
úriemberének, aki teleírt papír alapú naptárából fegyelmezett napirenddel
dolgozik, mindent megjegyez, udvariasan érdeklődik, egyenes tartással él
és önmagát vállalni képes. Őszintén érdekli, amit kérdez, és értelemmel
meghallgatja, amit válaszolnak neki. Adakozó szeretetét zenei hangokban, a
környezetére fordított minőségi időben nyilvánította ki, szórta szét
az ebből fakadó lelki kincseket. Példamutató,
hiteles ember. „Igazi úriember,
klasszikus muzsikus, aki nem csak szakmai tudását, tapasztalatát és
felkészültségét vitte magával a próbákra és a színpadra, hanem egy másik dolgot
is, - ami olyan fontos, felbecsülhetetlen érték egy kamarapartnernél,
kísérőnél – a nyugalmát. Azt hiszem nagyon sokan ezt is szerettük benne.”
– írja Czeloth-Csetényi Gyula. Gábor József kiegyensúlyozott ember volt, akinek
életét sikerült önmagával azonosra hangolni, kiteljesedésével megvilágítani
környezetét, amerre járt.
Gábor
Józsefet minden vele játszó ember méltatja. Felsorolni lehetetlen azt a talán
ezernél is több magyar és külföldi muzsikust, akinek zenei előadását,
pályáját segítette. Dalestek, hangszeres előadói estek, kamaraestek
zongoraművésze, diplomák, kurzusok, versenyek kísérője, TV-, rádió-
és lemezfelvételek közreműködője volt.
Ilyen
szép jellemzőket írtak róla: „legjobb, legmelegebb szívű és valóban
gondoskodó magyar zongorista”, „szenvedélyes, vicces mester”,
„legnagyszerűbb ember”, „hatalmas munkabírású muzsikus”, „egyik legnagyobb
vesztesége a hazai fuvolásoknak.”
A facebookon így búcsúzott el tőle Kozma-Páll Erzsébet:
„Drága Tanár Úr, vagy, ahogy én megismertem: Jóska bácsi! Köszönöm magának azt
a sok kedvességet, biztató szót, amit kaptam Öntől mind szakmailag, mind
emberileg. Ön volt az egyetlen ember, aki egész eddigi zenész pályafutásomat
végigkísérte, mentorálta. Köszönök mindent, Drága Tanár úr! Most már az égiek
körében zongorázik, azzal a feledhetetlen, biztató mosolyával arcán. (Még
visszagondolva is az az öröm, bizalom és nyugalom árad el rajtam
). Pihenése legyen
csendes, emléke áldott! Isten nyugtassa, Drága Jóska bácsi!”
Szerettei, családtagjai, növendékei, kollégái, pályatársai,
zenekedvelő hálás közönsége és labdarúgók népes tábora fájó szívvel
búcsúznak szeretett Gábor József zongoraművésztől, Tanár Úrtól,
Jóskától, Jóska bácsitól, Józsi bácsitól.
Isten nyugosztalja Őt! Emlékét mindörökké
megőrizzük!
Fülep
Márk fuvolaművész
Horn András
klarinétművésszel (Hungaroton, 2003), Fülep Márk fuvolaművész és
Varga Károly zenei ismeretterjesztő társaságában (2016) és Farkas Katalin
hegedűművésznővel (2017)
Győrzámoly – ETO barátságos
mérkőzésen. Gábor József Szentes Kálmán mellett áll középen piros mezben,
a 90-es években (Fotó: Matusz Károly. Mezei Miklós gyűjteményéből.)
|
GÁBOR
JÓZSEF (1945)
zongoraművész zongora tanulmányait a kőbányai zeneiskolában kezdte 1954-ben.
A budapesti Zeneakadémián szerezte meg diplomáját Zempléni Kornél
osztályában, ahol 1964-69-ig tanult. Munkahelyek: 1970-87-ig a győri Richter János
Zeneművészeti Szakközépiskolában zongoratanár és zongorakísérő,
1972-87-ig igazgató, 1987-2006-ig a
győri Széchenyi István Egyetem Varga Tibor Zeneművészeti
Intézetének igazgatója, korrepetitora, 2007-től a Zeneakadémia
korrepetitora. Kamaramuzsikusként és zongorakísérőként koncertezett
itthon és külföldön, játékát TV-, rádió- és lemezfelvételek őrzik.
Állandó kamarapartnere és társa volt több neves szólistának,
zongorakísérője a Győri Leánykarnak, a Győri Barokk Ensemble
tagja, a Virtuózok c. tévéműsor
művész munkatársa. Diplomamunkák konzulense, sokak szakmai
tanácsadója, olykor zsűritag. Érdekességek: harmincöt éven át
futballbíróként is tevékenykedett, több nyelven beszélt, haláláig kétlaki
életet élt Győrött és Budapesten. Díjai: Aranysíp-díja
labdarúgó játékvezető (2013), Győr-Sopron Megyei Tanács Művészeti Díj (1985), Szent
László Emlékérem, számos zenei
verseny „Legjobb zongorakísérő” díja, a Magyar Fuvolás Társaság
„Tiszteletbeli Fuvolás” elismerése, a Széchenyi István Egyetemtől
címzetes egyetemi tanári cím, Liszt – díj
(2010), Magyar Érdemrend Lovagkeresztje
kitüntetés (2012), címzetes egyetemi tanár (2015) |
http://www.parlando.hu/2015/2015-2/Mendelssohn.htm