Rendre
jelennek meg a Magyar Zeneszerzők Egyesülete Zeneműkiadói Támogatások
Kuratóriumának segítségével az Akkord Zenei Kiadónál kortárs szerzők
szóló- és kamaraművei. Indokolt az apparátusválasztás, hiszen a kevés
előadó könnyebben „mozgósítható”, szervezhető, tehát
hasonlíthatatlanul nagyobb a valószínűsége, hogy egy-egy ilyen darab
megszólal, mint ha több hangszerest foglalkoztató darabot kínálnának
megszólaltatásra. S miközben őszintén sajnálkozhatunk azon, hogy a csak a
legelszántabbak vállalkoznak zenekari darabok komponálására, merthogy az
íróasztalfiókban elfekvő opusok sem szerzői, sem előadói
tanulságokkal nem tudn(án)ak vizsgázni a gyakorlatban, tanulságokkal szolgálva
elsősorban a zeneszerzőknek,ugyanakkor hozzászoktatva a hallgatóságot
újfajta hangszínekhez-hangszínkombinációkhoz, öröm, hogy a szólisztikus és
kamarazenei repertoár bővítésével mégiscsak van lehetőség arra, hogy
– bármilyen spóradikusan, bármennyire esetlegesen is, de – kapcsolat alakuljon
ki a zeneélet egyaránt nélkülözhetetlen három „rétege” (az alkotó, az
előadó és nem utolsósorban a hallgató) között.
A 2016. november
30-án elhunyt Lendvay Kamilló éppen 10 éve, 1997 novemberében trombitára
komponált tételpárja e kiadványsorozat egyik újdonsága. A mű ajánlása Horváth
Bencének, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara szólamvezető
trombitaművészének szól (a trombitaművész szakmai életrajzának
kiemelkedő eseménye, hogy Lendvay Kamilló művének legjobb
előadójaként őt értékelték az 1999-es, Pilisvörösváron megrendezett
Nemzetközi Trombitaversenyen, ahol neki jutott a 2. helyezés is). A trombita
nem véletlenül foglal el megkülönböztetett helyet a szerző
életművében: amikor – főiskolásként, adminisztratív tévedés folytán –
behívót kapott, katonasága idején maga is megtanult e hangszeren játszani. Az
pedig, ha egy szerző gyakorló játékosa valamely hangszernek, óhatatlanul
is biztosítéka, hogy „kézreálló” szólamot komponál.
Nagygyörgy
Sándor portréja ( PORTRÉK
ZENESZERZŐKRŐL, ELŐA kb. 1969)
Az
első tétel a Szeszélyes címet viseli, ám e szeszélyességet korántsem
szabad lekezelőleg értékelni (csakúgy, mint megannyi bagatellt vagy
vázlatot a zeneirodalomban!). Megtervezett, mint (jó esetben) egy 19. századi
rapszódia, csak épp rövid időbe összesűrítve mindazt, ami
„hétköznapi” léptékkel egy szólótételbe belefér. Senza misura, libero, quasi
cadenza – így indul a tétel, mintegy megfricskázva a történeti
versenyművek formai sajátosságát, ahol a cadenzára, a szólista
virtuozitásának megcsillogtatására a (nyitó)tétel befejezése előtt kerül
sor. Többször „nekifut” a tartott hangból kiinduló rapszodikus futamnak, amely
mindig hasonlóan indul, ám máshová vezet – ennyiből az invokációk és a
születés-zenék rokona. Aztán kötött tempójú rövid szakasz következik, ám
változó ütemben – s mire ehhez a léptékhez alkalmazkodna a hallgató, máris
visszaidézi a tételkezdetet - ott tartott b-hangból indult, itt a-ból, de csak
egy felfutás erejéig, mintegy megszakításaként az Allegrónak (amit az is mutat,
hogy ugyanazzal a háromhangos egységgel folytatódik az új rész, amely a
„belebeszélés” előtt elhangzott – mint aki folytatja mondandóját, miután a
szavába vágtak). A folytatásban az 1:2-es modell kivágatai, valamint a bartóki
hangzásvilágra oly jellemző alfa-akkord töredékei sejlenek fel. A
kezdőhangként fontossághoz jutott b, majd a második cadenzát kezdő a
hang után a hallgató gyanakodni kezd: jön-e kiemelt jelentőségű c
hang is? Nem kell sokáig várni, a terjedelmes allegro ereszkedő menete
c-be torkoll, amely – hangjaiban a cadenzát visszaidéző előkecsoporttal
b-re vezet, s ha valaki záróhang minőségében hiányolná a c-t, nos, a
következő felfutással megkapja. Az új anyagot hozó Andante szakasz
gesztusai a és b záró hangot követően a h-hangnak is kitüntető
szerepet szánnak – és itt óhatatlanul is eszünkbe jut Láng István (ugyancsak
Akkord-kiadványként hozzáférhető) csembalódarabja, az Ist es möglich ohne
B-A-C-H?. Úgy tűnik, Bach valóban mintegy nélkülözhetetlen levegőként
veszi körül a szerzőket, akik erről időnként alkotóként is
tanúbizonyságot tesznek. A folytatásban (Poco piů mosso) az aleatoriáig
fokozódik az előadói szabadság, majd megnyugtató kistercekben gazdag Lento
szakasszal zárul.
A
tételpár második darabja, a „Megfontolt” is intellektuális aktivitást kíván az
előadótól. Jó, ha minél több „vegyiérték-karját” veszi észre az Allegro,
molto vivace tételnek, amely a befejező Allegro, come prima szakasz
előtt visszaidézi a szeszélyes nyitógesztusait (amelynek kezdő- és
záró hangjai ezúttal pentaton-kivágatba szelídülnek).
Ilyenkor,
tanév kezdetén, érdemes repertoárbővítő lehetőségek után nézni -
tanárnak, diáknak egyaránt. Remélhetőleg e kiadványból is sok példány
talál gazdára.
Fittler Katalin