Időtlen búcsú
Tusa Erzsébet (1928-2017)
„Ami igazán él,
annak meg kell halnia.
Nézzétek a
virágokat;
csak a
művirágok nem hervadnak el.”
Anthony de Mello
Tusa
Erzsébet fiatalkori portréja
Azok
közé tartozott, akiknek volt élete a halál előtt. A kizárólag a tevékeny
embereket körülvevő csend övezte, amely lehetővé tette számára a
lényegre-figyelést, a lényeggel való foglalkozást, s nem utolsó sorban, lényegi
jelenségek-jelentések továbbadását. S talán épp ez a csend tette elérhetetlenné
a Lényegét, miközben sem zárkózott, sem elutasító nem volt. Eszköztelenül
tudott távolságtartó lenni – épp ezért felértékelődött minden gesztusa,
amellyel rokont-barátot közel engedett magához. Ezt ugyancsak magától
értődő természetességgel tette, s az ily módon kitüntetett szinte
kiválasztottnak érezhette magát.
Emlékmorzsákat
keresgélek, ismeretségünk ködbevesző kezdeteit. Az első „találkozás”
személytelen volt. Gyermekkoromban nálunk odahaza mindig szólt a (Kossuth)
rádió, s egyszer valami varázslatosan szép zongoramuzsikára lettem figyelmes.
Ekkor „szólított meg” először Debussy – és a lekonferálásból tanultam meg
Tusa Erzsébet nevét.
Images Set 1: Reflets dans l'eau
Debussy: Reflets dans l’eau /
Fények a vízen (Images (Képek) I. sorozat)
Debussy: Mouvement / Mozgás
(Images (Képek) I. sorozat)
L'isle joyeuse
Debussy: L’isle Joyeuse / A
boldog sziget
Debussy:
Estampes /Metszetek I. tétek: Pagodes /Pagodák
Tusa Erzsébet
zongorázik
℗
1993 HUNGAROTON RECORDS LTD. A felvétel
1993 VIII. 31-én készült.
Auto-generated
by YouTube
Aztán
kereső-korszak kezdődött, leginkább rádióműsorban, de
hangfelvételeken is, és a kiskamasz-kori fotógyűjtés, folyóiratok
többnyire bélyegnagyságú képeiből. Később megilletődötten
láttam-hallgattam olyan hangversenyeken, ahol Bartók özvegyével, Pásztory
Dittával lépett fel. Azt tudom, lemezfelvételéhez csak jóval később
jutottam – de az első személyes találkozás emlékét minden bizonnyal az
akkori elfogódottság törölte véglegesen. Későbbi alkalmi találkozások
sorjáznak, egy Bartók-zongoraversenyt követően látogatás a
művész-szobában, Szegeden, ahol konzis lánykák sokasága ostromolta
autogramért, s ő oly kedvesen adott, röviden beszélgetve a fiatalokkal,
amire azóta is ritkán láttam példát, és a megszokhatatlan élmény, hogy a
férjéhez, Lendvai Ernőhöz érkező főiskolásoknak ajtót nyit,
kávét főz… meg a Semmelweis utcai ZTI folyosói és irodái, ahol
sűrűn összefuthattunk vele. És a Rádió, ahol Dimény Judit sorozatainak
rendszeres közreműködője volt, s ahol később magam is
mikrofonhoz kérhettem. És amikor hirtelen egy „belső körben” találtam
magam, akkor lehetett tőle igazán sokat tanulni.
Azok
közé tartozott, akik tudnak lelkesedni, s olyan élmények fedezetével tanított,
amelyeket maga is átélt. Zongorázása, billentéskultúrája felejthetetlen
mindazok számára, akik még hallhattuk őt játszani, és szerencsére a
hangfelvételek közvetítik ezt az értéket a későbbi generációknak is. Egy-egy
olvasmányélményének említése kényszernél erősebb késztetést jelentett,
kottaolvasása-értelmezése pedig hasonlóképp tanulságos volt. Külföldi
tapasztalatainak tanulságát igyekezett idehaza is közkinccsé tenni – az osztrák
IGPE (Nemzetközi Poliesztétikai Nevelési Társaság) munkájában való részvétele
késztette arra, hogy az integratív zenei nevelés iránt fogékony zenetanárokon
túl a kulturális élet más területein működő tudósok és művészek
közreműködésével rendezvényeket-rendezvénysorozatokat szervezzen. A
horizonton derengő aranykornak az vetett véget, hogy elfogadta a tokiói
Musashino Zeneakadémia felkérését, és ezáltal a következő évek folyamán gyakorlatilag
megszűnt kapcsolata a hazai zenei-pedagógiai élettel. Idehaza mindinkább
éreztük a hiányát – ott viszont komoly művészi és pedagógiai feladatok
várták.
Előadóművészet,
részvétel a zenei (kulturális) közéletben – élete a következő fejezete az
értékmentés jegyében zajlott. Miközben pedagógiai munkája mellett,
fellépéseivel párhuzamosan rendszeresen tartott előadásokat is, önálló
kötetekben foglalta össze a közérdekű tapasztalatait. Amit az
életéből „közérdekűnek” tartott, az a „… szigetre mentett magvak…”
kötetben tette közzé. Férje halálát követően anyagi áldozatot nem kímélve,
új kiadásban megjelentette korábbi könyveit (Lendvai Ernő munkái
sorozatcímmel), közülük többet idegen nyelvekre is lefordíttatott és sajtó alá
rendeztetett egy posztumusz kötetet.
Több
emberöltőre elég nemcsak a munka, hanem a teljesítmény is, amit aktív
éveiben elvégzett. Aztán betegség, s bár megöregedett, nem járt el felette az
idő. Még megérte, hogy ismét kopogtatott ajtaján a múlt, amikoris Ausztriából,
az IGPE egykori vezetőségi tagjaként, még átvehette a díszoklevelet. Ekkor
készült róla talán az utolsó felvétel.
Lendvai
Tamás felvétele
Álljon
itt, a múltidéző időutazás két személyes emlékével. A nevetős
képet 1989-ben készítettem róla, azon a rendezvénysorozaton, amelynek keretében
megalakult a Nemzetközi Szimmetria Társaság, a másikat 1998-ban küldte, új (utolsó)
japán címével.
Fittler
Katalin felvétele
„A magas égen
gyér, magányos felhőcske –
és mégis elönt
a remény: van Út, van Cél!
A szférák szent zenéje.”
(Joszano Akiko)
Fittler Katalin