Nizalowski Fanni

 

Utazás a 13. Hárfa Világkongresszusra

 

http://www.whc2017.org/theme_default/top_banner_v3.jpg

 

2017. július 7-13. között rendezték meg Hongkongban a 13. Hárfa Világkongresszust. Ez a legnagyobb hárfás esemény a világon. Háromévente körülbelül félezer ember gyűlik össze a világ 50 országából, hogy tanuljanak, előadásokat hallgassanak és élvezzék a hárfazenét. Fő üzenete, hogy nem csak klasszikus, de pop-, folk- és jazz zenészek is békességben, szeretetben dolgozhatnak együtt, barátságot köthetnek, és együtt zenélhetnek. Idén azért volt különleges a kongresszus, mert Susann McDonald, a világ legnagyobb hárfatanszékének, a bloomingtoni Indianai Egyetem Jacobs School of Music-nek a professzora bejelentette nyugdíjba vonulását és átadta a helyét Florence Sitruk francia-német hárfásnak. Susann McDonald alapítója és művészeti vezetője a világkongresszusnak, valamint az amerikai hárfakongresszusnak is.

 

Nincs ember a Földön, aki ne készülne izgatottan egy ilyen hétre. Krakkóban tanulok a Zeneakadémián, ahol az előbb említett hárfaművésznél, Florence Sitruknál tanulok. Ő hívott magával, elmesélve, hogy 13 éves kora óta jár a kongresszusra. Ez a legjobb és a legmagasabb színvonalú alkalom arra, hogy a hárfás szélesítse a látókörét, fejlődjön, és más hárfásokat ismerjen meg, akikkel akár egész életében jó barátságot ápolhat. Az ikertestvéremmel, Dórival együtt utaztam, aki szintén 12 évet hárfázott, és akivel együtt kutatjuk a hárfa történetét. Már több interjút készítettünk hárfásokkal, most is célunk volt ez.

 

Július 6-án indultunk repülővel, s 15 órányi út után, hongkongi idő szerint fél 5-kor érkeztünk meg. Ahogy lenni szokott, történt egy kis balszerencse az utazásnál. A szállodában két órát kellett várakozni, mire beengedtek a szobánkba. Izgultunk, hogy időben odaérjünk a nyitókoncertre, de végül csak a második felére sikerült. Itt elkészíthettük az első video- és fényképfelvételeinket. A Hongkong Hárfa Együttes játszott az Academy for Performing Arts épületében, kicsi hárfások, fiatalok és idősek mind együtt zenéltek Kína ősi hangszerein.

Másnap kezdetét vették a reggel 9-től 18 óráig rendezett programok, párhuzamosan három helyszínen. Az összes nagyobb hangszergyár képviseltette magát, Lyon & Healy, Salvi, Camac, Horngacher, stb. Gyönyörű kiállításokat rendeztek, ahol az emberek kipróbálhatták és megvásárolhatták hangszereiket. Rövid vacsoraszünet után este a legnagyobb sztárok léptek fel elegáns koncerttermekben, utánuk pedig késő esti „Late night jazz” koncerteket hallgathattunk. A jazz hárfások szintén a világ minden tájáról érkeztek.

 

https://s3-sa-east-1.amazonaws.com/assets.abc.com.py/2016/06/08/_668_573_1371418.jpg

Sixto Corbalán ( ABC Color )

 

A paraguayi virtuóz, Sixto Corbalán a második nap reggelén a modern paraguayi hárfa kialakulásáról és különleges technikai tudást igénylő sajátosságairól tartott bemutatót. Sokat lehetett belőle tanulni más nemzetiségűeknek is. Miután megismertük őt Dórival, összebarátkoztunk és a továbbiakban együtt mentünk az előadásokra, és más Dél-amerikai hárfásoknak is bemutatott minket. Rendszeres program volt 9-12 között a Focus on Youth előadás-sorozat, ahol tehetséges gyerekek, fiatalok mutathatták be tudásukat. Emellett többfordulós próbajáték-versenyt is rendeztek, ahol zenekari kadenciákat kellett az akadémistáknak játszani, és ehhez a legnagyobb zenekarok szóló hárfásai nyújtottak segítséget. Például Baltazar Juarez, a Mexikói Nemzeti Filharmonikusok hárfása, Anneleen Lenaerts a Bécsi Filharmonikusoktól és Karen Vaughan, felkészítő tanára az angol és walesi ifjúsági zenekarnak. Rendeztek kísérleti színházakat is, ahol különböző művészeti ágakat, képzőművészetet, táncot kapcsoltak össze a zenével. Ezek mind nagyon látványosak voltak, például homokfestéssel mutatták Kínát be képekben, közben autentikus zenével és hangszereken kísérték ezt. Sikert aratott az az előadás, mikor egy vak lány hárfázott és teljes sötétséget teremtettek a teremben, hogy könnyebben átérezzük, mit jelent neki a zenélés és teljes valónkkal a hangokra és muzsikára koncentráljunk, semmi másra.

 

Minden nap voltak mesterkurzusok neves hárfásokkal, professzorokkal és kultúrákat, zenei korszakokat bemutató koncertek, workshopok. Kiemelem Sylvain Blassel francia művész hangversenyét, ami a „Liszt zenéje” címet kapta.

 

http://6056-presscdn-0-32.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2012/04/7025027711_32a9df7a0e_o.jpg

 

Ő korunk egyik legvirtuózabb hárfása és Liszt Ferenc műveinek lelkes tolmácsolója. Különösen érdekesnek találtam a „The Chinese Complex” elnevezésű koncertet, a Central Conservatory of Music in China tanárainak és diákjainak műsorát. Egyikükkel, Bojie Li-vel hosszan elbeszélgettünk, a 18 éves kínai fiú a guqin-on, az ősi kínai hangszeren játszott hárfa és fuvola kísérettel. Rá következő napon dr. Alfredo Rolando Ortiz workshopját hallhattuk. Az ő darabjai Magyarországon, a Gulyás Csilla hárfaművésznő által rendezett nyári hárfás táborban népszerűek, ezen az előadásán pedig különböző paraguayi és latin-amerikai játékmódokkal, technikákkal ismertette meg a hallgatókat. Fantasztikus személyiség és tanár, a nézőket elvarázsolta és erőt adott a munkához zene iránti szeretete. Országunkat egyébként az említett Gulyás Csilla képviselte, az idén 50 éve elhunyt Kodály Zoltán módszerét mutatta be workshopon.

 

Ez volt az első kongresszus, amit Ázsiában rendeztek meg. Jó alkalom volt számunkra, hogy ne csak a zene által ismerhessük meg a kínai kultúrát, hanem találkozhassunk az ottani konyhaművészettel, szokásokkal és emberekkel. A kongresszus kiválóan volt megszervezve, és ezáltal szert tettünk egy nagyon kedves idegenvezetőre. Az ott tanuló jegyszedő fiatalok egyike körbevezetett Hongkongban, megmutatta a leghíresebb templomokat, látványosságokat és a legjobb eldugott éttermeket. 

 

Az esti koncerteken ma élő igazi nemzetközi sztárok léptek fel. Először lsabelle Moretti és Xavier de Maistre francia hárfaművészek a Hongkongi Filharmonikusokkal koncerteztek. Xavier a vele készített interjúnkban kiemelte, hogy mennyire fontos arra ösztönözni a zeneszerzőket, hogy hárfára komponáljanak. Florence Sitruk egy kortárs német zeneszerző, Detlev Glanert hárfaversenyének ősbemutatóját játszotta. Mindkettejükkel készítettünk interjút. Ezen az estén felléptek még Anneleen Lenaerts, Qing Yang, Nicolas Tulliez és Baltazar Juárez is.

A hét csúcspontja a július 12-én, Victor Salvi emlékére adott óriáskoncert volt.

 

http://www.palacepianos.com/wpc/wp-content/uploads/2016/01/Victor-Salvi-Harps-1140x454.jpg

Victor Salvi hangszerei ( Palace Pianos )

 

Salvit a „világ hárfakészítője” névvel illették, ikonikus hárfaművész, hangszerkészítő volt. A koncert két részből állt. Első részében az idős amerikai hárfavirtuóz, Cattherine Michel, az orosz kislány, Alisa Sadikova, továbbá más neves hárfás játszottak. A második részben Park Stickney jazzhárfás zenélt GuoGannal közösen, aki a kínai „erhu” hangszer mestere. Őt követte Deborah Henson-Conant, aki a crossover stílus első hárfás képviselője, a világ első elektromos hárfájának társfejlesztője.

 

Az eseménysorozat lezárásaként, július 13-án Világ kongresszus találkozót szerveztek, melynek főszereplői a walesi hárfások, Catrin Finch és tanítványai, valamint a fiatal jazztehetség, Benjamin Creighton-Griffins voltak. Műsorukkal fölvezették a Walesben tartandó 14. Hárfa Világkongresszust.

 

Az utolsó este, 12-én előadók és hallgatók mind összegyűltek a koncert után jól érezni magukat és elbúcsúztatni a hetet. Az este fellépőivel is tudtunk beszélgetni.

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a6/Park_Stickney_02.JPG/800px-Park_Stickney_02.JPG

Park Stickney (Wikipédia)

 

Park Stickney elújságolta nekünk, hogy élete első európai koncertjét Magyarországon adta Würtzler Arisztid, világhírű magyar hárfás társaságában. Deborah Henson-Conant pedig arról beszélt, hogy két évet élt Budapesten, sok szép emléke fűződik országunkhoz, és egyik lemezét „Budapest” címmel jelentette meg. Felemelő érzés volt két olyan rendkívüli művész előadását hallgatni, akik mindketten szeretettel gondolnak hazánkra.

 

http://cps-static.rovicorp.com/3/JPG_500/MI0001/899/MI0001899619.jpg?partner=allrovi.com

 

A részletes program megtekinthető: http://www.whc2017.org/

Deborah Henson-Conant interjú: https://www.youtube.com/watch?v=gdlRplT29cg

Florence Sitruk és Detlev Glanert: https://www.youtube.com/watch?v=0VgMJPba0ts&t=2s

Dr. Alfredo Rolando Ortiz: https://www.youtube.com/watch?v=E_6e2WLzEnk

Isabelle Moretti: https://www.youtube.com/watch?v=jqCdMKnsZvg&t=5s

Xavier de Maistre: https://www.youtube.com/watch?v=7lo6xgmexqA&t=12s

 

A szerzőről

Nizalowski Fanni a magyar-lengyel közösség aktív tagja. A Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskolában tanult hárfázni 7 éves korától, jelenleg pedig a Krakkói Zeneakadémia másodéves tanulója. Tanárai: Florence Sitruk, német-francia világhírű hárfás és Irena Czubek-Davidson lengyel hárfaművész. Ikertestvérével 2014-ben alapított egy elektronikus zenei együttest, Passed néven, amivel A Dal c. műsorban a döntőig, illetve középdöntőig jutottak. 2011 óta családjával készíti a HarpPost című blogot, korábbi nevén Hárfák és Hárfásokat, amely már több mint 200 cikk olvasható.