Tusa Erzsébet
(1928. január 5.
– 2017. augusztus 24.)
Budapesten
született, s bár korán kiderült a tehetsége, szülei nem a csodagyermek-pályát
jelölték ki számára. Szeretetteli légkörben nevelkedett, s szeretetteli légkör
vette körül középiskolás korában is. A Baár-Madas
Református Leánygimnáziumba járt, amelynek Áprily Lajos volt az igazgatója,
akire „Mesterként” tekinthetett. Ekkoriban fejlődhetett ki benne az a
fogékonyság, amely érzékennyé tette a művészi életforma iránt. Korán
felébredt felelősségtudata – hogy megfeleljen az általa elismert pedagógus
róla alkotott elképzelésének, azaz, hogy tehetsége-tudása legjavát adja. Nem
véletlen, hogy zeneakadémistaként felfigyelt a Bartók zenéje iránt már akkor
szinte megszállott érdeklődést mutató Lendvai Ernő iránt, akinek
később felesége lett, s akitől két gyermeke született.
Hivatalos
életrajzokban nem szereplő, ám mégis meghatározó jelentőségű
dátum 1948. június 4-e. Ekkor egy ünnepi Bartók-koncert keretében az akkoriban
még rendkívül ritkán játszott, azóta népszerűvé vált mű, a két
zongorára és ütőhangszerekre komponált Szonáta előadásában vett részt
(érdemes felsorolni a partnereket: a másik zongora szólamát Lendvai Ernő
játszotta, az ütőhangszeres szólamokat Hubl
Adolf és Varasdy Ernő, és a mai gyakorlattól
eltérően, karmesterrel adták elő az igényes kamaraművet, Blum
Tamás vezényletével). Ez a mű a későbbiekben is fontos a pályáján –
Bartók özvegye, Pásztory Ditta zongorista-partnereként is műsorra
tűzhette (ennek különleges értékét az adta, hogy Ditta asszony Bartók
halála óta senkivel nem játszotta). Az ismeretségük ugyancsak
interpretációtörténeti eseményhez kötődik: Tusa Erzsébet nevéhez
fűződik Bartók fiatalkori, zongorára és zenekarra szánt Scherzójának
az ősbemutatója – ekkor hallotta őt Pásztory Ditta, s az ekkor
szerzett benyomása tartós előadóművészi kapcsolatot eredményezett.
Ezek a
koncertező művészi pálya csillagos órái. 1967-től az Országos
Filharmónia szólistájaként országszerte rendszeresen koncertezett, gyakran
versenyművek szólistájaként, majd rendszeresen Lantos István négykezes-
illetve kétzongorás partnereként. És a csillagos órák közé sorolható megannyi vendégszereplés
több kontinensen; hangversenyein idővel népszerűsítve azt a típust is,
amikor az előadó a közönségét megszólítva beszél a művekről.
Repertoárjának
gerincét Bartók, Liszt és Debussy művei képezték – hazai és külföldi
rádiófelvételek sokasága mellett lemezfelvételek örökítik értékes
interpretációit az utókorra.
Miként
Tusa Erzsébet tehetsége, úgy érdeklődési köre sem korlátozódott
szűkebb értelemben vett „szakmájára”. Már diákkorában is figyelmes
zenehallgató volt, rendszeresen járt operába, a hangversenyeken a művekre
és az előadókra egyaránt figyelt, s ehhez járultak az olvasmányélmények.
Nem véletlen tehát, hogy tanárként, bármilyen korosztályt is tanított, fontos
szerepet szánt az élményeknek is, magasabb szinten pedig a művészi és
tudományos megismerésnek és szemléletmódnak. Tanított zeneiskolában
Szombathelyen (egyik első növendéke később a Salzburgi Mozarteum professzora lett), később középfokon
(Győrben, Szegeden és Budapesten), majd felsőfokon (Budapesten, a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola tanárképző intézetében).
Végül, de nem utolsó sorban Japánban íródott a
pedagógus-pálya utolsó fejezete, a Tokióban, a Musashino
Zeneakadémián töltött másfél évtizeddel. Folytatódott volna tovább is – de
egészségi állapota nem tette lehetővé.
Japán
tartózkodása idején azok a társaságok (INTART, ZETA, EPTA HUNGARY), amelyeket
alapított, vagy amelyek életben tartásáért energiát nem kímélve dolgozott (szervezett
és lelkesített, ötleteket adott és segített a kidolgozásukban), fájóan
nélkülözték – hiányzott a „motor”, az értelem és érzelmi elkötelezettség
kettősségével működő energiaforrás.
Tanítása
nem korlátozódott a hangszerére. Gyerekekben és fiatalokban ébresztette fel a
szépség és az értékek iránti igényt, részt vett a zenetanár és
zongoraművész utánpótlás nevelésében – amellett tanított minden olyan
fórumon, ahol lehetősége nyílott rá: rádióműsor-sorozatokban, és
alkalmanként a legkülönbözőbb szimpóziumok keretében is. Azok közé a
muzsikusok közé tartozott, akik szavaikkal ugyanolyan plasztikusan tudják
átadni tudásanyagukat, mint ahogyan a zeneműveket játsszák hangszerükön.
És hasonló igényességgel vetette papírra gondolatait, tanulmányok vagy épp
kötetek formájában.
Elkötelezetten
ismertette meg a külfölddel a magyar művészi értékeket – ezért jelentetett
meg tanulmányokat idegen nyelven is. És elkötelezetten törekedett arra is, hogy
Lendvai Ernő munkásságának eredményeit mind többen megismerjük; férje
halála után gondoskodott művei újrakiadásáról, némelyiknek több nyelven
való megjelentetéséről.
Hivatalos-szakmai
elismeréssel nemigen kényeztették el. Negyven évesen kapott Liszt-díjat, és
bő évtized múltán lett Érdemes művész (1979). A Bartók-Pásztory-díj
csupán 1995-ben jutott osztályrészéül. 2003-ban tüntették ki a Magyar
Köztársasági Érdemrend Középkeresztjével, s már visszavonultsága idején lett a
XII. kerület Díszpolgára (2012). Szép gesztus, csakúgy, mint az utolsó
emlékokmány, amellyel az osztrák IGPE fejezte ki tiszteletét az egykori
vezetőségi tag iránt, az értékes szakmai múlt visszaköszönő
emlékeként.
_____________
Hálás köszönet Tusa Erzsébet családjának
a hiteles életrajzért.