A tehetség Szent István Rend
díjjal kitüntetett nagykövete: Vásáry Tamás
Vásáry Tamás zongoraművész-karmerster a Magyar Szent István Rend kitüntetést Áder János köztársasági elnöktől vett át a Sándor-palota Tükörtermében rendezett díjkiosztón Semjén Zsolt nemzetpolitikáért felelős miniszterelnök-helyettes és Kövér László, az Országgyűlés elnöke jelenlétében (MTI Fotó: Szigetváry Zsolt) ( Origo
)2017. augusztus 20-án Vásáry
Tamás zongoraművész, karmester vehette át – Erdő Péter bíboros
mellett – a 2017. évi Szent István Rend díjat. A Kossuth-díjas művész az
idei évben fogadta el a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége
tehetség-nagyköveti felkérését. Különleges képességekről, a tehetség
meghatározhatatlanságáról beszélt honlapunknak.
Vásáry Tamás a tehetségről a legszemélyesebb
tapasztalatai, élményei alapján tud képet alkotni: gyermekkorában ugyanis
csodagyerekként tűnt fel, már nyolc évesen önálló koncertet adott,
kiemelkedő képességeit nem kisebb zenei és zenepedagógusi nagyságok
ismerték fel és el, mint mestere, Hernádi Lajos, majd Kodály Zoltán – aki
elismerése jeléül még egy zongorával is megajándékozta - de nagy hatást tett rá
Fischer Annie zongoraművészete is. Ugyanakkor viszont Vásáry
Tamás szerint a tehetség fogalma definiálhatatlan.
A művészet általában véve misztikus dolog -
vallja Vásáry Tamás. Nem lehet megmondani, hogy
mitől hat például egy dallam: Mozartnál talán éppen végtelen letisztultságával,
egyszerűségével, míg Bachnál a fantasztikus matematikai összefüggéseivel.
Ugyanígy nem lehet megmagyarázni azt sem, mitől lesz valaki kimagaslóan
tehetséges.
Van, ahol a génekben rejlik a magyarázat a neves
zongoraművész véleménye szerint, mint például a Bach-családban, de
Csajkovszkij vagy Debussy esetében nem találhatók olyan felmenők,
akiktől „örökölhették” volna e zenei óriások a képességeiket. Sőt,
Schubert nagyságát még csak fel sem ismerték a maga életében, a legjobb barátai
éppúgy nem voltak tisztában a művészete értékével, mit ő maga.
Schubert olyannyira nem lehetett biztos a készségeit illetően – emlékeztet
Vásáry Tamás -, hogy két héttel a halála előtt
iratkozott be zeneszerzést tanulni. Nincs tehát pontos meghatározás arra
szerinte, ki a nagy, vagy tehetséges művész.
A tehetség a létezés spirituális oldalához tartozik Vásáry Tamás szerint, amely minden korban jelen van – a
nagy kérdés az: lehetősége nyílik-e a tehetségnek arra, hogy
megnyilvánuljon. Hiába lehetne elvileg a világ legnagyobb
hegedűművész ígérete egy fiatal, aki kaukázusi pásztorként vagy éppen
mondjuk indiai koldusként éli az életét; ha nem adnak a kezébe hangszert, soha
nem derül ki, mire lenne képes – figyelmeztet a Kossuth-díjas művész.
Máskor a tehetség bár alkot, de mégsem éri meg életében, hogy a tudását értékén
elismerjék: például Bartók Béla sem úgy halt meg, hogy megkapta volna a
zeneszerzői nagyságához méltó megbecsülést.
Zeneakadémiai tanárom, Hernádi Lajos Bartók növendéke
volt – meséli Vásáry Tamás. Egy ízben megkérdeztem
tőle, tudták-e, felismerték-e Bartók zsenialitását. Őszintén
bevallotta, hogy bizony nem… Ismerjük a tetszetős mondást: az igazi
tehetséget előbb-utóbb úgyis felfedezik. Na de honnan tudjuk, hogy ez
igaz-e? Akit nem fedeztek fel soha, arról nem is volt alkalom, amikor
kiderülhetett volna, hogy szunnyadt-e benne valami különleges képesség!
Sokszor a véletlen segít az utókornak a nagyságok
felfedezésében. Franz Schubert halála után Schumann meglátogatta a
zeneszerző bátyját, s amíg a vendéglátója a kávét főzte, Schumann
csak úgy véletlenül felnyitotta egy ócska láda tetejét. Talált benne egy nagy,
porosodó partitúrát, kíváncsiságból belelapozott – s így találta meg a „Nagy”
C-dúr szimfóniát. S ugyanígy: Bach művei pedig csomagolópapírként kerültek
elő teljesen véletlenül.
Sokan azt hiszik, hogy egy kivételes ember fiának
születni nagy ajándék, sokat segít egy művészi pálya indulásánál. Ez sem
feltétlenül mindig igaz – figyelmeztet a tehetségnagykövet karmester és
zongoraművész –, a fiatalabb Brueghel a nagy művész édesapja
nyomdokán is képes volt teljes, önálló életművet alkotni; Sztravinszkij
fia számára viszont nagy hátrányt jelentett, hogy édesapja zseni volt.
A tehetség tehát Vásáry
Tamás szerint megmagyarázhatatlan és megfoghatatlan. A zenében többet jelent
hangszeres technikai tudásnál, többet annál is, amit virtuozitásnak neveznek –
a zene lényegét kell értenie az igazán zseniális művésznek. Ezért választotta
zenés beszélgetései címéül Vásáry Tamás azt: A zenén
túl…
Mindezzel együtt Vásáry
Tamás természetesen látja értelmét a tehetségek keresésének, mert a
Virtuózokhoz hasonló komoly tehetségkutató versenyek, valamint a jó
tehetséggondozó programok a legfiatalabbaknak segíthetnek elindulni a
pályájukon. Egy olyan világban, ahol a legnívósabb színpadokon, pódiumokon a
fellépésekre amúgy szponzori támogatás nélkül aligha nyílna lehetőség, így
a pályakezdés különösen nehéz lenne a komolyzenében nagy terveket
szövögető fiatalok számára.
Interjú: Gózon Ákos