A zene a jelenlét eszköze
Zipernovszky Kornél interjúja Dolinszky Miklóssal
Megjelent a Replika című társadalomtudományi
folyóirat 101-102-es
(2017/1-2.), Jazztanulmányi tematikus számában (119–124. old). A
folyóiratszám – melynek tartalomjegyzékét a Parlando már ismertette – szerkesztői
előszavából kiviláglik, hogy Seiber Mátyás (1905-1960) a világon elsőként próbálta meg a
zárt, klasszikus akadémia kapuit kinyitni a jazz számára. Azzal a fordulattal,
mellyel a jazz elhagyta tánczenei funkcióját, megnyílhatott volna a
lehetőség, hogy a kortárs jelleg és a klasszikus ideálok felé közelítsen,
de a folyóiratnak nyilatkozó zenetörténész, Dolinszky Miklós (ELTE BTK Zenei
Tanszék) szerint mégsem jött létre egy új közösségi nyelv alapján álló
szintézis.
Dolinszky
Miklós zenetörténész, esszéista
Amikor
az 1920-as években, legalábbis Németországban, kezdetét veszi a jazz beépülése
a hivatalos zeneoktatásba, hogyan pozicionálta magát a jazz a klasszikus
hagyományhoz képest? Mi volt a kezdeményezés tulajdonképpeni célja?
A fő cél nyilván a jazz „megszelídítése” volt. Ez csak
akkor érthető, ha találkozunk az elképzelhetetlen indulatokkal, amelyeket
a jazz első világháború utáni rohamos terjedése és a klasszikus hagyomány
fennköltségét romboló, baccháns gyakorlata az akkori „magaszenészek” körében
kiváltott. Szerencsére pontosan tudható, hogy a Kodály-tanítvány Seiber Mátyás
frankfurti jazzosztályában a növendékek milyen tantárgyakat hallgattak: akad
közöttük „klasszikus” tárgy is (Schumann 1998). De hogy a kétféle képzést
párhuzamosan lehetett volna végezni, arról nem szól a fáma. Vannak azért
támpontok. Bernhard Sekles, aki Seiber főnöke volt Frankfurtban, éppen az
ilyen átfedés szükségességére utal a New York Times számára adott
1928-as újságnyilatkozatában: „A jazz oktatása nemcsak joga, hanem kötelessége
is minden korszerű zenei intézménynek. Muzsikusaink többsége állandóan
vagy időlegesen jazz-együttesekben kénytelen játszani. Eltekintve
ettől a gyakorlati megfontolástól, a komoly jazzstúdium fiatal
muzsikusaink legnagyobb hasznára válik majd. A néger vér mit sem árthat. [!]
Hozzásegít majd az egészséges ritmusérzék kifejlesztéséhez, ami a zene
első számú életeleme” (idézi Bowers 2002: 122). Sekles érveiben érdekesen
fonódik össze a jazz és a klasszikus zene találkozásának szociológiai vetülete
az izmosodó német rasszizmus elhárításával és a ritmikus elem vagy az
ütőalapú hangzás Neue Sachlichkeit-kori, közismert
fölértékelődésével. A jazz eszerint azért méltó arra, hogy teljes
értékű előadó-művészetként fogadjuk el és hivatalos
intézményekben oktassuk, mert zeneiségünk egészére hat, vagyis a
klasszikus előadói gyakorlatba is életet vihet. Az ilyen megközelítés
mögött ott van persze az is, hogy a klasszikus és a szórakoztató zene közötti
szakadékot száz éve a rettenetesen ádáz csatározások ellenére sem tapasztalták
még annyira mélynek, mint 1945 után: a zene világa még őrzött valamit eredendő
egységéből.
Seiber
Mátyás
Nem sokkal azután, hogy Seiber 1927-ben a frankfurti
konzervatórium jazzosztályában megkezdte az oktatást, kiadott egy
ütőiskola-kötetet (Seiber 1929). Ez nem hivatkozik klasszikus ismeretekre,
kizárólag a jazz előadásmódjával foglalkozik, és a band ütőhangszereinek
a szimfonikus zenekarban való alkalmazásait csupán függelékszerűen érinti
(Hindemith, Sztravinszkij, Korngold és mások néhány idevágó
partitúrarészletének közlésével), ráadásul ezt a függeléket nem is maga Seiber,
hanem Paul Franke nevű kollégája állította össze. Amennyire föl tudom
mérni, a jazz bevezetése a klasszikus képzésbe komolyabban először a
második világháború után került napirendre. Zenepedagógusok, mint például
Hermann Rauhe, 1962-ben már olyan helyzetben voltak, hogy a jazzoktatás konkrét
gimnáziumi tapasztalatait szedhették rendszerbe (Rauhe 1962; lásd még Twittenhoff
1953). Seiber írásai kizárólag arra a zenére vonatkoznak, amelyet az 1920–30-as
években neveztek jazznek.
Theodor Adorno
Akárcsak Adorno, akinek egy ideig famulusa volt: Seiber is
hallgat arról a gyökeres fordulatról, amely a jazz világában a második
világháború után következett be, és ami tulajdonképpen a jazz klasszikus
korszakát lezárja.1 Adorno nyilván azért, mert e fordulatot még a
háború előtti jazznél is kevésbé ismerte. Amint az egy Joachim-Ernst
Berendttel, a későbbi Jazzbuch szerzőjével folytatott
beszélgetéséből (1953) kitetszik, Adorno a háború utáni fejlemények
hatására sem változtatott a – sokat elemzett ideologikusságától függetlenül is
– tökéletesen elavult álláspontján (Berendt és Adorno 1953).2
Seiber
darabjainak Angliában kultusza van, viszont Magyarországon nemigen játsszák.
Hogyan lehetne ezen változtatni? Egyáltalán: hogyan ítéljük meg Seiber zenéjét,
és hol helyezkedik el a jazz és a klasszikus hagyomány között?
Seiber általam hallott darabjainak idevágó hányada – amennyire
meg tudom ítélni – a jazz hangzásvilágát és játékmódját meglehetősen
alacsony kockázati fokon, szintézisteremtő erő híján integrálja a
klasszikus formai és előadói hagyományba. A jazz és a modern klasszikus zene
(amely Seiber darabjaiban vállaltan az 1945 előtti korszak
modernitásánál marad) a filmzene színvonalán találkozik itt – lásd Seiber
tényleges filmzenéit. Rosszmájúan azt is mondhatnám: Adorno, a dodekafon
zeneszerző darabjai meghallgathatatlanok; Seiber darabjai meghallgathatók,
de nem érdemes meghallgatni őket. Könnyű lenne azt mondani, hogy
Seiber jazz ihlette darabjait (Jazzolette-sorozat, Music from Animal
Farm, stb.) éppen a jazz klasszikus képzésbe való beépítésének
céljára lehetne hasznosítani, csakhogy éppen az improvizatív
magatartás az, ami nem sajátítható el belőlük, lévén végig kikomponált és
lejegyzett művek, vagyis egyfajta pszeudojazz. Az olyan műveire
viszont, mint a brácsaszólóra és kiszenekarra készült Elegy, Bartók
árnyéka vetül. Seiber zeneszerzői munkásságát mégsem sorolnám teljes
egészében a quantitatif négligeable kategóriájába. Kodály egykori tanítványaként
a Kodály-iskola kóruskultúráját magával vitte Angliába, ahol az évszázados
kórustradíció talaja fogadta be. Seiber néhány magyar és nem magyar
népdalfeldolgozását érdemes lenne legalább olyan mértékben repertoáron tartani,
mint amennyire Angliában a mai napig repertoáron vannak.
Rekonstruálható-e
az életmű nem túlságosan sok fönnmaradt kézzelfogható dokumentumából
Seiber pedagógiai credója? Vajon mit gondolt a jazz és a klasszikus hagyomány
kapcsolatáról? Miképp volt lehetséges, hogy Seiber, aki Kodály osztályában
tanult zeneszerzést, fekete bárányként a jazz hívőjévé vált? Vagy mégsem
volt olyan fekete?
Kodály
Zoltán egykori tanítványaival (Budapest, 1948. október).
Balról
jobbra: Kertész Gyula, Kodály Zoltán, Engel Iván (Svájc), Serly Tibor (USA),
Seiber Mátyás (Anglia), Szelényi István,
Ádám Jenő, Bárdos Lajos, Szigeti Mihály és Kerényi György (Orelly
felvétele)
Írásaiban Seiber kezdettől fogva a jazz és a „magas”
zenetörténet közötti kapcsolatokra helyezte a hangsúlyt. Számunkra talán már
közhely, ám a korabeli jazzirodalomban úttörőnek számított a jazz-improvizáció
és a reneszánsz diminúciós eljárás (aprózás) közötti párhuzam fölfedése (Seiber
1928: 281–288). Érdekes észrevétel az is, amikor egy Adorno szöveghez
készített, már említett kommentárjában a zongorához és az ütőkhöz társuló
bendzsó és ukulele együttesét a barokk kori basso continuo szerepéhez
hasonlítja (lásd Chadwick 1995: 276). Figyelembe kell venni azt is, hogy a
zenetudomány a jazz elméleti és pedagógiai kanonizációjának éledő
igényével körülbelül egy időben kezdett érdeklődni a rögtönzés iránt.
Először Ernst Ferand egykor úttörő könyvéből (1938) lehetett tudomást
szerezni arról, hogy a rögtönzés nem ad libitum mellőzhető
járuléka, hanem inkább forrása az írott nyugati zenetörténetnek. Seiber
írásaiban ezek a zenetörténeti párhuzamok kidolgozatlanok maradnak, mégis ott
vannak figyelmeztetésként, egyúttal biztatásként azok számára, akik a
rögtönzést nem ilyen-olyan módszerekkel, hanem organikusan, a zenetörténet
saját eljárásaiból akarják elsajátítani.
A másik utalás, ami a maga korában szokatlannak számított, a jazz tradicionális
életmódjának hangsúlyozása, a népzenével vont párhuzam. Seiber hangsúlyozza,
hogy egy született amerikai számára a jazz nem ápolásra szoruló kultúra,
melyben a jazz, a klasszikus zene modern használatához hasonlóan, másodlagos
életét éli, hanem még elsődleges életmódot folytat (Seiber 1928).
Háromrészes cikkében, mely Seiber gondolkodásában a jazzről való kritikai
álláspont születésének tanújaként tekinthető, hasonló természetességgel
hivatkozik kelet-európai népzenékre és arab vagy indiai zenére, amelyek a jazz
ritmikai összetettségét messze túlhaladják, és amelyek a jazznél sokkal
alkalmasabbak a kortárs zene ritmikájának gazdagítására (Seiber 1945). (Ez a
meglátás néhány évtizeddel később az afrikai dobzene kapcsán Ligeti
életművében pontosan igazolódott.) Seibernek ebben a tradicionális életmód
iránti érzékenységében nem túlságosan nehéz kitapintani a kodályi–bartóki
tapasztalatot.
Hogyan működhetett együtt Adorno és Seiber, amikor a dogmatikus és
a gyakorlati muzsikusénál ellentétesebb megközelítéseket elképzelni sem lehet?
Ez csak egy tervezett együttműködés volt. Londonban egy ideig személyes
kapcsolatban álltak (az ismeretség régebbi volt, és Adorno korábban
koncertismertetőt is írt Seiber egy darabjáról), de amikor kiderült, hogy
Adorno nem kaphatja meg az angol állampolgárságot, Amerikába távozott. Seiber
kommentárjaiban Adorno expozéjához (amelyet szerzője tulajdonképpen a
Horkheimer vezette és Amerikába menekült Institut für Sozialforschung keretében
folytatandó szociológiai kutatásának tervezetéül szánt) már érezhető a
feszültség, amely egy tartósabb együttműködés során biztosan kirobbant
volna. Adornónak Seiberre csakis a szakmai-gyakorlati ismeretei miatt volt
szüksége; Seiber viszont olykor csak nehezen tudta palástolni az Adorno
dogmatizmusa és szakismereteinek hiánya között tátongó szakadék miatti jogos
fenntartásait. Seiberrel szemben Adorno abszolúte süket volt a jazz
tradicionális életmódjából fakadó különbségekre. A jazz felé – értett légyen
rajta bármit – makacsul az elitkultúra igényével közeledett. Nem akarta tudomásul
venni, hogy a klasszikus zene opuskultúrájába való bevonásával a jazzre olyan
mércét kényszerít, amelynek az sosem akart megfelelni. Mert a jazz nem
opuskultúrát, hanem egy előadói kultúrát képvisel. Az opuskultúrában a
fölhasznált zenei alapanyag (a „téma”) már maga is része az individuális
alkotómunkának, vagyis itt már a nyersanyagnak is eredetinek kell lennie; az
előadói kultúrában viszont egy kevéssé eredeti, sőt sematikus anyagot
is naggyá tehet az előadó. Pontosan így működött a zenecsinálás a zenetörténetben
a korai többszólamúságtól kezdve egészen a barokkig: a zenélés akkor sem egy
előre rögzített anyag reprodukálását, hanem egy személytelen,
áthagyományozott és memoriálisan előzőleg már rögzített alapanyag
megváltoztatását, vagyis a mindenkori pillanattal való szembesítését
jelentette. Az opuszene szerkezeti összetettségét és belső
összefüggéseinek gazdagságát, amelyeket Adorno számon kér a jazzen, szerencsés
esetben kiegyensúlyozza az előadói jelenlét ereje.
Milyen mértékben örökli ma a kortárs zenét játszó
muzsikus és a kortárs zeneszerző a rögtönzés képességét a jazztől?
Egyáltalán: milyen szerepet játszik a rögtönzés a mai komolyzenében? Látszik-e
közeledés kettejük között?
Amennyire rálátok: a kortárs zenére nem jellemző különösebben az improvizáció
semmilyen válfaja. Utoljára a 20. század közepi aleatória, illetve a Cage-féle
véletlenzene kísérletezett előreláthatatlan folyamatokkal, egy új
közösségi zenei nyelv utópiájának jegyében. Ezeknek a kísérleteknek semmi közük
a jazz-improvizációhoz: előbbiek – szemben a jazz-zel – nem részesei egy
memoriális kultúrának, és semmiféle tradicionális anyaggal nem dolgoznak,
vagyis nélkülözik az adott és a hozzáadott anyag hierarchiáját. A kísérletek
korának egyébként is már régen vége. Ugyanakkor számomra mindig fölfedezés,
amikor egy-egy nagy jazz-zenész szólítja meg a klasszikus hagyományt. Keith
Jarrett vagy Chick Corea Bach-, Mozart- vagy Bartók-játéka
segített megértenem, hogy egy-egy jelentős opus érvénye
túlnyúlik a hagyományon, amelyben létrejött. Vagy itt van egy friss élményem:
Pekka Kuusisto finn hegedűs kamarahangversenye, aki a klasszikus repertoár
mellett népzenét és jazzt is játszik, és mindenféle köztes területen is otthon
van, s aki ezúttal Ravel-duót és Schubert-triót játszott (a Liszt Ferenc
Zeneakadémián 2017. március 18-án, Csalog Gábor és Amy Norrington
társaságában).
Ez a maradéktalanul pátoszmentes, a modern előadó-művészet alapjául
szolgáló reprezentáció gesztusát teljes mértékben nélkülöző muzsikusi
magatartás sokkal élesebb fénnyel világította meg a nyugati műzene
tradicionális gyökereit, mint egy „authentic performance”. Bach, Mozart,
Schubert, Ravel, Bartók zenéje nemcsak nyer azzal, hogy egy másik hagyomány
játékterébe kerül, hanem valószínűleg szüksége is van rá önnön
továbbéléséhez. A klasszikus művek szövege fennmarad, de a klasszikus
paradigma mára halott – erre a cáfolhatatlan tényre sem a zene-, sem semmilyen
oktatásnak ma nincsen érdemi válasza. Másfelől: amennyire meg tudom ítélni
– nagyon kevéssé –, a klasszikus hagyománynak a jazz integrálására irányuló
törekvései (mint például Sztravinszkij Ebony Concertója, Stockhausen
szintén bandre írott trombitaszólós műve, Kagel 5 jazzdarabja
vagy a Blue’s Blue című humorteli „zeneetnológiai rekonstrukciója”,
melyben egy archaikus jazzhangfelvételt komponál körül) sosem hoztak létre
olyan – tartós – szintézist, amely egy új zenei nyelv alapjává válhatott volna.
1945 után megfordultak a szerepek: míg a klasszikus hagyomány integratív ereje,
mely a két világháború között még tapintható volt, mostanra elhalványult, a
jazz kezdeményezőbbé, befogadóbbá vált. Kettejük közül a jazz az, amelyik
rendelkezik az ehhez szükséges elfogulatlansággal, nyitottsággal. Vele szemben
a klasszikus képzettségű zenész egy múzeumi kultúra letéteményese.
Gépiesen őriz egy paradigmát, amelyet már maga sem ért. Csakis kottából
tud játszani, ennél fogva szentül hiszi, hogy a zene forrása az írás, és hogy
zenélni annyi, mint eleget tenni egy előírásnak. Mindezzel nem is
önmagában az improvizáció hiánya a baj, hanem hogy az improvizáció ilyenformán
„a zenei területek” egyikévé fokozódik le, és homályban marad egyetemessége, az
a vonása, melynek révén az írott és az íratlan zenét elvileg egyaránt úgy
halljuk, mintha akkor és ott születne.
A
mai magyar zeneoktatásban milyen szerepet játszanak a különböző
improvizációs műhelyek, iskolák, irányzatok (Sáry-, Kokas-,
Apagyi-módszer)? Várható-e tőlük a zeneoktatás megújítása?
Tisztelem ezeket a műhelyeket már pusztán azért is, mert volt és van
bátorságuk egy másik zenei magatartást kínálni a helyett a romantikában
gyökerező reproduktív magatartás helyett, amelyet az intézményes
zeneoktatás kanonizál. Ugyanakkor mindig nyugtalanság fog el, ha a „módszer”
szót hallom. A módszer rendre egy idegen elvet alkalmaz attól az
anyagtól, amelyet meg akar tanítani. Ezzel szemben én úgy vélem, a „módszer”
már eleve benne rejlik az anyagban, csak ki kell nyerni onnan. Én közelebbi
kapcsolatba egyedül Sáry László gyakorlataival kerültem, amelyekből magam
is tartottam egy féléves kurzust, sőt Sáryt egyszer meghívtam az ELTE-re
kurzust tartani (vö. Sáry 1999). Máskor pedig tanúja voltam annak, hogy egy
egyébként történeti zenét játszó kamaraegyüttes miképp használta ezeket az
etűdöket a próba előtti általános szellemi készenlét frissítésére.
Utóbbi eset rámutat arra is, hogy korábbi zenei eszközök – jelen esetben az
1950-es, 60-as évek minimál- és véletlenzenéje, mint a Sáry-etűdök forrása
–, miután a zeneszerzésből eltűntek, a
pedagógiába bekerülve egy darabig miként tehetik később is
hasznossá magukat. Hasonló történt az improvizált énekes ellenponttal a 17.
században. Ennek ellenére úgy vélem, hogy ha „Improvizáció” nevű tantárgy
épül be a mainstream zeneoktatásba, onnantól kezdve a dolog pusztán a
tantárgyak egyikévé lesz, vagyis az improvizáció szolgálatába áll annak a
föltöredezett modernista zenei világképnek, amely az eszközből célt
csinál, az eredeti célról pedig megfeledkezik. A rögtönzés nem a diszciplínák
egyike. Nem merő szakmai kérdés. Rögtönzés az, ami őrzi a zenélés
eredendő játékkarakterét, vagy ami ugyanaz: teremtőképességét. Mert a
zene sosem önmagáért van, hanem csupán eszköz, a jelenlét eszköze. Én minden
zenét, amely jelenlétet generál, végső soron improvizációnak tekintek.
JEGYZETEK
1.
Csak nemrég kerültek napvilágra Adorno és Seiber munkakapcsolatának
dokumentumai: néhány levél, Seibernek egy a szociológus Adorno kérésére
lejegyzett, terjedelmes beszámolója a jazzbiznisszel kapcsolatos
tapasztalatairól, valamint Adorno egy korábban elveszettnek hitt, jazztárgyú
szövege, melyekhez Seiber – a szerző kérésére – megjegyzéseket fűzött.
E megjegyzések egyikében hivatkozik, Adornónak szánt figyelmeztetésként, Duke
Ellington és Louis Armstrong fölvételeire (lásd Chadwick 1995: 260–289)
2.
Adorno jazzfelfogását számosan elemezték; egyebek között lásd D. B. Garlitz
disszertációját (2007).
Hivatkozott irodalom:
Berendt,
Joachim-Ernst és Teodor W. Adorno (1953): Für und wider den Jazz. Merkur.
Deutsche Zeitschrif für europäisches Denken (67): 887–993.
Bowers, Kathryn Smith (2002): East meets West. Contributions of Mátyás Seiber
to Jazz in Germany. In Jazz and the Germans. Essays on the Influence
of ’Hot’ American Idioms on 20th Century Germany. Michael J. Budds (szerk.). Hillsdale, NY: Pendragon,
119–140.
Chadwick, Nick (1995): Mátyás Seiber’s Collaboration in Adorno’s Jazz Project,
1936. Electronic British Library Journal (17): 260–289. http://www.bl.uk/eblj/1995articles/pdf/article17.pdf.
Ferand, Ernst (1938): Die Improvisation in der Musik. Eine entwicklungsgeschichtliche und
psychologische Untersuchung. Zürich: Rhein.
Garlitz, Dustin Bradley (2007): Philosophy of New Jazz. Reconstructing Adorno.
(Doktori értekezés.) Tampa, FL: University of South Florida.
Sáry László (1999): Kreatív zenei gyakorlatok. Pécs: Jelenkor. (Angolul:
Creative Music Activities. Pécs: Jelenkor, 1999.)
Schumann, Rolf (1998): Popmusik und Studiengängen deutscher Hochschulen. In Handbuch
Jugend und Musik. Dieter Baake (szerk.). Opladen: Leske und Budrich,
457–476.
Seiber Mátyás (1928): Jazz als Erziehungsmittel. Melos 7(6): 281–288.
Seiber Mátyás (1929): Schule für Jazz-Schlagzeug. Mit einem Anhang. Das
Schlagzeug im Orchester von Paul Franke. Mainz: Schott’s Söhne.
Seiber Mátyás (1945): Rhythmic Freedom in Jazz? A Study of Jazz Rhythms. (Part 3.) Music Review 6(3):
161–171.
Twittenhoff, Wilhelm (1953): Jugend und Jazz. Ein Beitrag zur Klärung.
replika
társadalomtudományi folyóirat
Alapítva 1990-ben
Szerkeszti: Berger Viktor, Fáber
Ágoston, Hajdú Zita (szerkesztőségi titkár), Koroncai
András, Lajos Veronika
szerk@replika.hu
Kiadja a Replika Alapítvány
1038 Budapest, Tulipán u. 11.
Felelős
kiadó: Sallay Zoltán
alapitvany@replika.hu
Papíralapú megjelenést az NKA, a BJC és
az IBS támogatja.