100 éve született Mihály András
I.
Bieliczkyné Buzás Éva
„Alap-atmoszférája: a tragikus harmónia”
(1992. 09. 01)
Évtizedekkel
ezelőtt kezembe került Mihály Andrásnak egy fényképe. Feltűnt, hogy arcán a
számtalan ránc milyen szabályosan rendeződik el. Vajon milyen örömök, bánatok,
érzések, gondolatok szántották arcára ezeket a ráncokat – a Sors árkait. Milyen
események, történések rejtőznek mögötte? Hiszen Mihály András mindig jelentős
helyet foglalt el a magyar zenei életben. Több embernek való munkát végzett el mint gordonkaművész, kamarazene tanár, karmester,
zenepolitikus, mint a Rádió zenei lektora, az Operaház igazgatója és mint
zeneszerző. Jó ideje gondolok rá: megengedné-e, hogy a magam módján megfejthessem
a titkait? Ezzel a rég óhajtott kívánsággal kerestem fel otthonában. Óvatosan –
hogy meg ne bántsam – említettem neki, hogy valamikor mennyire megfogott az
arcán levő ráncok” művészi elrendezettsége”. Jót nevetett rajta.
- Engem Ferencsik János szokott volt ugratni a ráncaim
miatt. Azt mondta, hogy csak egy, nálamnál ráncosabb embert ismer
Magyarországon, és az a Palotai Boris. Kellemetlen dolog tulajdonképpen, mert
elrontja a képet. Az arcbőröm rugalmatlanná vált egy idő után, és megőrzi azt,
hogy hogyan szoktam tartani a vonásaimat, amikor mosolygok, amikor dühös
vagyok, stb. Sőt, mindez megmarad, mintegy rögzül. Így
valóban tükrözi a belső történéseket. Tóth Aladár mondta azt – valószínűleg a
ráncaim jellemzéseként is–, hogy az én alap-atmoszférám a tragikus harmónia.
- Raics István mesélt az Ön
ifjúkori otthonáról, ahol az édesanyja, testvérei és barátai társaságában
gyakran felcsendültek a kamarazene hangjai. Úgy látszik, hogy ez az indíttatás
elkíséri egész életében. Talán azért vált közösségi emberré és nagyszerű
kamaramuzsikussá.
- Igen, igen. Raics
Pista még járt hozzánk a Damjanits utcába. Az én
mamám zongorista volt, de amikor elkezdtek jönni a gyerekek – négyen voltunk
testvérek – akkor abbahagyta a zongorázást. Azonban a művészi érzéke és
érdeklődése mindvégig megmaradt. Nagyszerű ember volt, kézben tudta tartani a
gyerekeit anélkül, hogy sok lelki prédikációt tartott volna. Tőle örököltem a
családhoz való ragaszkodást. Sose fogom kiheverni, hogy milyen csúfos véget ért
szegény… Ami pedig a házi-muzsikálást illeti… Korán kezdtem zenét tanulni.
Párhuzamosan csellóztam és komponáltam. Mindjárt az elején nagyon vonzódtam a
kamarazenéléshez. El sem tudtam volna képzelni, hogy egész életemben csak
gordonkairodalommal foglakozzak, hiszen köztudomású, hogy nem tartalmazza a
legnagyobb remekműveket. Van köztük vagy 15 nagyszerű mű, de hogyha valaki
csellóvirtuóz akar lenni, akkor elsősorban nem ezeket játssza, hanem bizony a
másodrendű darabokat. Ezért én már korán elhatároztam, hogy mással is fogok
foglalkozni. 1949-ben lettem a Zeneakadémián kamarazene-tanár, és akkor abba is
hagytam a csellózást. Hiszen a hangszeren való játék olyan technikai
karbantartást kíván, amit én csak napi hat órai gyakorlással értem el. Mert
ügyes voltam ugyan a csellózásban, de nem olyan született tehetség, aki kevés
gyakorlással is színvonalasan tud játszani. Beláttam, hogy nekem ilyen sok időm
a hangszerre nem lesz – más egyéb tevékenységem miatt, ezért lettem hűtlen a
hangszerhez. Valójában az ifjúkori házi-muzsikálástól vezetett az utam a
kamarazene-tanári pályához, amit immár 43 év óta művelek.
- Szőllősy Andrástól
hallottam a következő történetet. Ő 1945-ben az Operaházban kezdett dolgozni. De az akkori igazgatóval, Komáromy Pállal nem tudtak szót érteni. Így hamarosan el
kellett hagynia az első munkahelyét. De Komáromy Pál
sem maradt sokáig az igazgatói székben, mert „egy csellista közbeszólt”.
Ez a csellista Ön volt.
- Budapest ostroma alatt nagyon sokan az Operaház
pincéjében találtak menedéket. Többek között itt tartózkodott Komáromy Pál basszista is. Az ostrom utáni hetekben hogy,
hogy nem Székely Mihállyal és Nádasdy Kálmánnal együtt direktóriumot
alakítottak, és elkezdték beindítani az Operaház működését. Aztán úgy alakultak
a dolgok, hogy Székely és Nádasdy kiváltak ebből a triumvirátusból. Komáromy egyedül maradt az óriási feladatra. Lehetett
látni, hogy még rendezett körülmények között sem lett volna alkalmas egy ilyen
nagy, művészi intézmény vezetésére. Hát még akkor. Sokan – a közéletben működő
zenészek közül gyanakvással figyeltük a tevékenységét. Fölmerült bennünk, hogy
valahogy el kellene őt onnan távolítani. Jó alkalomnak tűnt az akkori B-listázás. Egy bizottság alakult, amelynek én is tagja
voltam. Az elnök Oltványi Imre nevezetű kisgazdapárti tag volt, zenészek közül
rajtam kívül még Veress Sándorra emlékszem. A művészeti körök egyetértésével Komáromy Pált egyszerűen B-listára
tettük, és eltávolítottuk az Operaház igazgatói székéből. Szegény Komáromy nyílván nagy keserűséggel vette tudomásul, hogy őt
hírtelen kipöndörítették onnan. Valljuk be, hogy az Operaház igazgatójának
lenni, az az egyik legnagyobb zenei méltóság. Szolgálat ugyan – minden
adminisztrátor szolga, ha jól csinálja a dolgát – de hát egy nagyon magas
szinten való szolgálat. És ő erre teljesen alkalmatlan volt. Ha visszagondolok
rá, még ma is biztos vagyok a szándék helyes voltában. A formát azonban ma már
nem vállalnám. De hát bizonyos vezetőket el szoktak távolítani a helyükről,
főleg olyan viharos időkben. Mindig az a kérdés, hogy jobbá válik-e a zene
helyzete a változástól, vagy rosszabbá. Akkor egyértelműen jobbá vált. Hiszen
lehetőség nyílt arra, hogy egy nagyszerű ember, Tóth Aladár vehesse kezébe az
Operaház irányítását. Ezzel elkezdődhetett dalszínházunk egyik fénykora.
- 1946-tól kezdve – amikor már Tóth Aladár volt az
igazgató – Ön is tagja lett az Operaháznak, először a zenekarban, mint szóló csellista, majd mint főtitkár.
- Tóth Aladár nekem nemcsak igazgatóm, hanem atyai jó
barátom, tanácsadóm és példaképem volt. Ő vezetett be az opera rejtelmeibe.
Nagy szerencsém volt az is, hogy ezekben az években itt működött Otto
Klemperer, mint vezető karnagy. Sokat beszélgettem vele, csellóztam a
zenekarban a keze alatt, néztem az előadásait, hallgattam a hangversenyeit.
Életre szóló tanulság volt nekem az Operaházban töltött négy év.
- Tóth Aladártól sokat tanulhatott. Fel tudta ezt
használni, amikor – több mint 30 év múlva – 1978-ban Ön lett az Operaház igazgatója?
- Legalább is igyekeztem. Tudja, az úgy van, hogy az
emlékek folyton súgnak. Hogy mit csinált volna Tóth Aladár egy bizonyos
szituációban, kinek adta volna ezt a szerepet, melyik darabot tűzte volna
műsorra, stb. De hogy valóban azt tettem-e, amit ő is tett volna, nem tudom.
Mert olyan emberi emlékezet, amelyik pontosan tudja, hogy mit, hogyan kell
csinálni, hogy az valakinek a szellemében legyen, olyan emlékezet nincs. De azt
megfogadtam, hogy ugyanazokat az alapelveket fogom érvényesíteni, mint a
példaképem Tóth Aladár.
- Ha végiggondolom az elmúlt évtizedeket, nem tudnék
mondani egy harmadik embert –
Lehel György és Ön mellett, aki olyan sokat tett volna a kortárs magyar
zenéért. Nem volt Önök között bizonyos konkurencia, vetélkedés vagy
átfedés emiatt?
- Ó, egyáltalán nem. Sőt inkább kiegészítettük
egymást. Lehel Gyurival én nagyon korán megismerkedtem. 1945 után még
tanár-növendék kapcsolat is kialakult közöttünk, hiszen ő azután kezdte a
pályáját a Rádióban. Nagyon ügyes kezdő volt, mert mindenféle munkát el tudott
végezni, amit rábíztak. Örültem, hogy lépésről lépésre ment fölfelé, a
különböző beosztásokban.
És végül a Rádiózenekar vezető karmestere lett. A
Rádió elsőrangú feladata a születő zenéknek a felvétele és továbbjátszása. A
Rádiózenekar szinte erre a feladatra szerveződött. Ez anyagi okokból is
természetesnek tűnt, hiszen a többi koncertzenekarnak sokkal bonyolultabb
gazdasági körülmények között kell a műsorukat összeállítani. Lehel Gyuri
különösen a magyar zeneművek felvételében szerzett hervadhatatlan érdemeket.
Kitűnően megtanulta a darabokat, gondosan próbált, jó kapcsolatot alakított ki
a zeneszerzőkkel. Tehetséges, megbízható, igazi zenész szellemű ember volt.
Lehel Gyurival mi egyáltalán nem ütköztünk, hiszen ő
mindig nagyzenekarokkal foglalkozott, én pedig az ő élete folyamán még inkább
kamaraegyütteseket vezényeltem, elsősorban a Budapest Kamaraegyüttest. Különben
is baráti volt közöttünk a kapcsolat. Amikor arról volt szó, hogy a Gordonkaversenyemet
hanglemezre rögzítik, akkor én mindjárt ő rá gondoltam. Ő mutatta be a másik
fontos darabomat, a III. szimfóniámat is. Mondhatom, hogy fenomenális
előadást produkált belőle. Gyurit nagyon izgatta az operaházi vezénylés is.
Először Lukács Miklós hívta meg Balassa Sándor Az ajtón kívül című operájának vezénylésére. Erre
a rádió-bemutató után került sor. De Puccini Pillangókisasszony című
operájának felújítására már én adtam neki lehetőséget. Szóval a mi kapcsolatunk
teljesen zavartalan volt- egészen haláláig.
András
Mihály: Concerto for Cello
and Orchestra: I. Poema.
Allegro (13:51)
András Mihály: Concerto for Cello and Orchestra:
II. Ballada. Andante (6:55)
Gordonkaverseny / Concerto for Cello and Orchestra
– III. Capriccio. Presto (7:36)
Perényi Miklós (gordonka) és a Magyar Rádió és
Televízió Szimfonikus Zenekar Lehel György vezényletével
(Hungaroton Classic-HCD
31989) (2000)
- 1968-ban megalakult a Budapest Kamaraegyüttes,
amelynek Ön volt az alapítója és vezető karmestere.
- Véletlenül alakult meg. Éppen együtt volt a
növendékeim között egy olyan gárda, amelyikkel – én úgy ítéltem meg –
nagyszerűen elő tudjuk adni Schönberg Pierrot
lunaire című darabját. Igaz, hogy egy teljes évig
készültünk rá. De ez csak egy improvizatív feladat volt. Az, hogy végleges,
önálló intézménnyé vált az együttes, az azért történt, mert Darmstadtból
kaptunk egy meghívást. Azt kérték tőlünk, hogy mutassuk be az új magyar zenét a
darmsatdti nyári tanfolyamon. Akkor nekiálltunk, és megtanultunk
egy kortárs magyar művekből összeállított műsort, amely a következőkből állt:
Székely Endre: Musica notturna,
Darvas Gábor: Medália, Maros Rudolf: Kamarazene 11 hangszerre,
Durkó Zsolt: Dartmouth Concerto, Mihály
András: Három tétel kamaraegyüttesre és Kurtág György: Bornemissza
Péter mondásai.
Musica
notturna per pianoforte, 5 fiati e 5 archi
(7:24)
Székely Endre: Musica
notturna per pianoforte, 5 fiati e 5 archi.
Vezényel: Mihály András,·közreműködik: Sziklay Erika
és a Budapesti Kamaraegyüttes
℗ 1970 HUNGAROTON RECORDS LTD. (A
felvétel időpontja: 1970-09-14)
András Mihály - Chamber Music for 15 players (13:29)
(Budapesti Kamaraegyüttes, a szerző
vezényletével)
- Ez a darmstadti és az utána következő budapesti
bemutatkozás óriási feltűnést keltett. Így aposztrofálták. ”Zenénk további útján mérföldkő
jellege van”. Érdemes talán idézni egy beszámolóból, amely a „Muzsika” című
folyóiratban jelent meg: „Darmastadt modern zenei
fesztiválján átütő sikere volt a Budapesti Kamaraegyüttesnek, amely Mihály
András vezetésével a mai magyar termésből adott keresztmetszetet. Lényegében
ezt a műsort ismételte meg az együttes a Zeneművészeti Főiskola kistermében
rendezett koncertjén, amely egyúttal művek és megszólaló apparátus
bemutatkozása is volt. A Budapesti Kamaraegyüttes kiváló muzsikusokból áll.
Mihály András pedig évtizedek pedagógiai gyakorlatával, elemző és összegező
hajlamával, erős arcélű művészi felfogásával áll az együttes élén. S miként
régebben is felfedezésszámba menő produkciókat köszönhetünk neki a XX. század
zenéjének világából, ezúttal is bátran nekivágott az újnak, a felfedezést
érdemlőnek, s nemcsak művészi, hanem kivételes szervező tehetséggel tudta
elérni azt az eredményt, amelynek tanúja lehetett a Darmstadtban újra áhítozók
serege, s itthon az új magyar zeneszerzés iránt érdeklődők sokasága. Éppen ezért
tudott érvényesülni a művek mondanivalója annyira tökéletesen, mert Mihály
tökéletesen át tud lényegülni a művekbe. Modern szellemű vezénylése,
leszűrtségre törekvő interpretálása az ugyancsak modern szellemű muzsikusgárda
élén idehaza is eszményien szolgálta az új zene ügyét.” A Budapesti
Kamaraegyüttes elvei között is – hasonlóan a Rádiózenekarhoz – az volt az első,
hogy a magyar zeneszerző kollegák műveit bemutassuk. Ezt be is váltottuk.
- Ezt az elvüket valóban be is váltották, körülbelül
húsz éven keresztül. És aztán?
- És aztán? Erre szoktam viccesen mondani, hogy a
növendékeim kiöregedtek. Amikor már elkezdtek nyugdíjba menni, lassanként
kifáradt a dolog és akkor abbahagytuk.
- 1962-78-ig Ön a Magyar Rádió zenei lektora volt. Ez
nagyon fontos megbízatás, hiszen Ön döntötte el, hogy a zeneszerző kollegáinak melyik műve mehet a
Rádió műsorában. Tehát Ön adott zöld utat egy kompozíciónak, vagy pedig stop jelzést.
- Igen, a lektor feladata, hogy engedélyezze a
darabokat. Tehát el kell olvasni elvileg mindent, ami még nem ment a Rádióban,
és jelezni, hogy mi az, ami odavaló. Ez önmagában véve nem olyan nehéz dolog.
Hiszen annyira ismerjük egymást – legalábbis abban az időben én elég jól
ismertem minden kollegám munkáját, stílusát. Bizonyos név már garancia arra,
hogy a kezéből selejt nem nagyon jön ki. Persze, azért nagy a felelősség, így
én mindent elolvastam az utolsó hangig, ami a magyar zenében született. Ezt a
munkát nagyon szerettem csinálni. Hiszen első-kézből informálódhattam arról,
hogy mi történik a magyar zenében. Azt is jelentette, hogy munkakapcsolatba
kerültem zeneszerző társaimmal. Passzívan nem érdemes csinálni. Úgy, hogy csak
várom, mikor milyen kottaanyag jön be, elolvasom, eldöntöm, hogy alkalmas, vagy
nem alkalmas a rádiófelvételre. Ez így kevés. Fontosabb, hogy figyeljünk –
főleg a pályakezdő, fiatal kollegákra, hogy milyen irányban fejlődnek. Olyan
komponisták jelentkezésénél lehettem én – egy ilyen segítő, figyelő ember –
mint például Balassa Sándor, de bizonyos mértékig Durkó Zsoltnak, Bozay Attilának, Sáry Lászlónak,
Jeney Zoltánnak is. Ez nem azt jelenti, hogy mindennel lelkesen egyetértettem,
amit csináltak. De részben a lektori munka, részben az előadói tevékenység
következtében elég szoros kapcsolatom alakult ki a fiatalabb zeneszerzőkkel.
Mindenesetre érdeklődtem munkájuk iránt és igyekeztem segíteni. Hogy ez aztán
mennyire tényleges segítség? Hiszen volt abban kritika is. És a kritikát ma
kevésbé divatos komolyan venni, mint régebben. Manapság a legtöbb zeneszerző
úgy érzi, hogy a kritika annyit jelent, hogy valami nem sikerült. Pedig ez így
nem igaz. A kritika csak annyit jelent, hogy valamit kellene még csinálni, hogy
jobb legyen. Ha annál a darabnál nem is, de egy következőnél esetleg megfogan
az a praktikus zenei tanács, amit én próbáltam adni a kollegáknak. Nekem
mindenesetre nagyon izgalmas dolog volt így benne lenni egy fejlődő, sokféle
irányba haladó zenei életben, és szinte rajta tartani a kezemet a pulzusán.
- Most visszatekintve az akkori zeneszerzésre, valóban olyan izgalmas
volt?
- Ha ennyi idő alatt egy ország zenei életéből kijön,
mondjuk, csak egy Kurtág, egy Durkó, egy Balassa, egy Bozay
– az már jó eredmény. És azért van még más is. Szöllősy
András például, aki hosszú évek hallgatása után hirtelen, mint egy üstökös
jelent meg darabjaival. Tulajdonképpen még az is figyelemre méltó esemény, ha
nem sikerül valami, amikor rossz irányban halad az ember, amikor bajokat érez.
Maga a tevékenység nagyon izgalmas. Biztos, hogy mindig jót akartunk csinálni,
de nem biztos, hogy mindig jól sikerült. Még az irányzatokban sem, amely vagy
túl primitív vagy túl bonyolult lett. Az ilyesmi el tud veszni
használhatatlanul, vagy pedig zsákutcába torkollik. De akkor is érdekes.
Mindent észre kell venni. Végül is 3-4 magyar zeneszerző neve az egész világon
ismert, és munkásságuk beletartozik a XX. század pozitív eredményeibe, hiszen
előadják a darabjaikat, jelen vannak.
- Amikor az új művek felvételét a Rádióban egy
bizottság lehallgatta és elbírálta, akkor természetesen jelen volt Ön is.
Faludi Rezső, a zenei főosztály akkori vezetője egyszer azt mondta, hogy Mihály
András úgy világított közöttük, mint a fáklya.
- Hát nézze. Abban a bizottságban nekem volt a legtöbb
tapasztalatom a kottaolvasásban és az előadó-művészetben. Most töltöm a
Zeneakadémián a kamarazene tanításomnak a 43. évét. Ez olyan rutint ad az
embernek, hogy meg tudja ítélni, hogy az a zenész – akinek a művét éppen
hallgatjuk– mennyi mesterségbeli tudással és igénnyel, milyenfajta
érzésvilággal állt neki a mű komponálásához. Nem hiszem, hogy ez valami velem
kapcsolatos, egyedülálló dolog lenne. Azok a zenészek, akik ezen a pályán
hosszú időn keresztül működnek, és nem vesztik el az érdeklődésüket, azok
hasonló nagy tapasztalatra tesznek szert.
- A nagy tudás és a gyakorlat mellett is kell lenni Önben valamiféle
olyan tehetségnek, amely mindig,
minden vonalon kiemelte.
- Én mindenképpen egy kamarazene-tanár vagyok, aki
komponált is, dirigált is, meg mindenfélét megpróbált. Az igaz, hogy mindig
mindenhez hozzászóltam, amikor csak lehetett. De hogy vezetői tehetségem lett
volna? Nem tudom. 1945 után a Kommunista Párt Zenei Bizottságának az elnöke
voltam, ami 1950-ben megszűnt. De utána… vezetői pozícióban – voltam ugyan az
Operaház igazgatója is – de olyan általános, az egész zenei életre kiható
vezető pozícióm nem volt. És az igazgatás is későn jött. De nyílván, az én
állandó újat és újat csinálni akarásom vitt előre. Amely soha nem nyugodott
bele abba, hogy most már tanítottam eleget, jön a nyugdíj és jól kipihenem
magamat. Ehelyett újabb dolgokat is kipróbáltam.
- Külső szemmel nézve, úgy tűnik, hogy Önnek nagyon
sikeres pályafutása volt. Most mégis megkérdezem, volt-e olyan korszak az életében, amikor azt érezte,
hogy nem sikerült megvalósítania az elképzeléseit?
- Olyan korszakom nekem mindig volt, amikor úgy
éreztem, hogy nem sikerült valamit meg valósítanom. Ami – szerintem – egy jó
zenésznek természetes állapota. Különben nem tudna előrehaladni. Zenésznek
lenni, az egy eléggé belső rágódásokkal megterhelt élet. Soha egy percig nem
unatkozik az ember. De arról szó sincs, hogy akár a zeneszerzői, akár a
karmesteri munkámmal, vagy bármivel meg lettem volna elégedve. Van erre egy
szép példám. Volt olyan idő, amikor Kodály Zoltán elég idős volt már, és minden
évben minden darabját előadtuk. Az egész zenei élet attól félt, hogy meghal, és
nehogy kimaradjon a műsorból valami. Mellette ültem az egyik koncerten. Kodály
odafordult hozzám és azt mondta: „Azt hiszik, hogy énnekem élvezet az, ha így
ömlesztve eljátsszák a darabjaimat. Pedig én már csak a hibákat hallom
belőlük.”
- Az Ön elégedetlenségének külső, vagy belső indítékai voltak?
- Tisztességes zenész mindig saját magára gyanakszik,
nem a külső körülményekre. Egy darab olyan, mit a szerzője. Nem lehet senkire
sem hivatkozni, ha nem sikerül. Olyan lesz, amilyen az illető tehetsége,
keménysége, úttalálási képessége. Egy zenész úgy nézheti a darabjait, mintha
tükörbe nézne.
- Ön melyik darabját nézi, hallgatja szívesen?
-Nehéz kérdés ez, hiszen minden korszakban más volt a
hozzáállásom. Például a Három Apokrif dal nagyon személyes
üzenet. Én írtam a szöveget is hozzá. A családomról szól: az első feleségemről,
aki azóta meghalt, a gyerekeinkről, akik felnőttek és
a bátyámról, aki nagyon beteg volt abban az időben és meghalt ő is. Szóval
beleírtam mindent, ami a legközvetlenebbül foglalkoztatott. Ez például nagyon
közel áll hozzám, pedig nem vagyok meggyőződve, hogy a legszebb zenét írtam rá,
amit csak lehetett. Szeretem a III. szimfóniámat és a II. vonósnégyesemet
is. Jó barátom volt Benjámin László költő, azért olyan szép emlék az ő három
gyermekéről szóló Három miniatűr. A verseket olyan spontánul sikerült
megzenésítenem, amilyennek akartam. Ez nagyon fontos a zeneszerzőnél. Mert
mindig van egy általános kép arról, hogy mit akar csinálni. Az ember szeretetét
egy darabja iránt talán befolyásolja az, hogy mennyire sikerült megvalósítani
az eredeti elgondolását. A Gordonkaversenyemre azt mondhatom, hogy olyan
lett, amilyennek akartam, a már említett III. szimfóniám is. De nagyon
sok minden nem olyan lett.
Apokrifek - 1. Ó, hogy
gyűlölöm a szavakat (3:52)
Mihály András: Apokrifek - 1. Ó, hogy gyűlölöm
a szavakat · Budafok Kamarakórus · Biller István
Symphony
No. 3 I. Molto sostenuto-Molto allegro (5:59)
Mihály András: III. szimfónia III. tétel
A Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekar
Lehel György vezényli
℗ 1970 HUNGAROTON RECORDS LTD. (A
felvétel készült: 1970-04-07)
- Mit komponál jelenleg?
- Sajnos mostanában semmit. Amikor az Operaház
igazgatójának kineveztek, akkor még azt hittem, hogy párhuzamosan fogom
csinálni a zeneszerzéssel. De lehetetlen volt. Nemcsak az idő hiánya miatt,
hanem mert megváltozott a gondolkodásom módja. Más dolgok váltak fontossá. A
zeneszerzési ihlet azóta sem jött vissza. Ezt nagyon
sajnálom. És még mindig reménykedem, hogy talán, majd…
- Mi a véleménye a médiaháborúról, amely jelenleg dúl…
- Azt hiszem, hogy a háború a médiáknak a politikai
részére irányul. Egy hatalmi harc, amely akörül
folyik, hogy milyen legyen a tájékoztatás. A zenét nem hiszem, hogy ez
túlságosan érintené. Mert nem tudok elképzelni magyar zenészt, vagy magyar
zenei menedzsert, aki valami döntően új fordulatot tudna adni a Rádió eddigi
zenei gyakorlatához. Arról van szó, hogy a Rádió teret teremt a jó
zeneszerzőknek. Jó alatt egy elég széles kört értek. Ebben mindig óvatosnak kell
lenni, mert a lektornak mindig gondolnia kell arra, hogy őneki egy korlátja
van: a saját ízlése. És létezik az, hogy az ember nagyokat téved. De ha
tisztességes zenész a lektor, akkor körülbelül ugyanazt a 200 magyar
zeneszerzőt tudja elképzelni a Rádió műsorában, mint a másik lektor. A Rádió
pedig- úgy hiszem – mindig is feladatának fogja tartani, hogy ezek közül a
legtehetségesebbeket az átlagon felül lássa el feladatokkal és lehetőségekkel.
Nem hiszem, hogy ezen a helyzeten bármiféle háborúval változtatni kellene. Ami
a médiaháború politikai oldalát érinti, azt én nem tudom megítélni.
- A változások korát éljük. De valahogy hiányzik az a lelkesedés és
optimizmus, ami 1945-ben megvolt.
- Könnyű volt akkor lelkesedni. Nyugodtan lehet azt
mondani, hogy tízmillió ember úgy érezte magát, mint Lázár a feltámadás után.
Mindenki örült az életnek. És akkor gyönyörű dolgokat ígértek nekünk. Sajnos,
az ígéreteket csak megcsillogtatták előttünk. Aztán mennyi minden bizonyult
hazugságnak, mennyi vezetett félre és milyen piszkok voltak benne, ez más
kérdés. De az akkori lelkesedés a célkitűzéseknek szólt. Ma ilyen szép
programot senki sem ad. Mert az, hogy felszólítanak bennünket az üzleti életre
és a piacgazdaságra, az nem új dolog. Mert aki a húszas években volt gyerek, az
tudja, milyen a piacgazdaság. Az nem annyira lelkesítő. Csak akkor, ha a
leggazdagabb országokat nézzük, a régi NSZK-t, az Amerikai Egyesült Államokat,
Franciaországot, vagy Hollandiát. De mindenkinek az jut eszébe, hogy nemcsak
gazdag és sikeres országok vannak, hanem elmaradott és szegény országok is.
Tehát most inkább egy általános várakozás jellemző. Mindenki arra a jelre vár,
hogy mi a sikeresek közé fogunk tartozni, hiszen ennek is megvan minden
lehetősége. De az igaz, hogy különösebb lelkesedés nem tapasztalható. Az
emberek egyénileg is azzal vannak elfoglalva, hogy de jó is lenne a sikeresek
közé tartozni. De ez nem olyan egyszerű. Nem tudom, hogy én hogy kezdenék
pályát manapság.
- Akkor beszéljünk arról, hogy mit fog csinálni Svédországban, ahova
most utazik?
- Svédországban dirigálok. Korábban tanítottam egy
nagyszerű iskolában, amit a Stockholmi Rádió tart fenn. Aztán tanítottam
másfelé is. Utána kezdtem el vezényelni kamaraegyütteseket és zenekarokat.
Végül kialakult a jelenlegi helyzet, hogy minden évben két hónapot töltök
Svédországban. Nagyon szeretem a svédeket: kedves emberek, jó zenészek és
hálásan fogadják, ha komolyan foglalkoznak velük. Ezen kívül nyaranként megyek
az angliai Darlingtonba, ahol szintén igen jól érzem
magam, mert tanítok, dirigálok, operával foglalkozom.
- Fizikailag hogyan bírja ezt a munkatempót….?
Van valami titka, vagy speciális életmódja?
- Rájöttem arra, hogy csak rosszat tesz az embernek,
ha kíméli önmagát. A növendékeimnek szoktam is mondani, hogy ha kímélik magukat
(ami bizony előfordul), attól nem fognak tovább élni, nem lesznek kevésbé
fáradtak. A fáradtság szerintem normális jelenség, amit az ember kialszik.
Különösen a szellemi munkás vigyázzon arra, hogy munka közben ne féltse
önmagát, hanem az intenzitása, a koncentrációja csak arra a dologra irányuljon,
amivel foglalkozik. Meg fogja látni, hogy a test engedelmeskedik. Mert a
szellem uralkodik a testen, mindaddig, amíg erre mód van. Mindenféle nyűgöt,
amit a test rak rá az emberre, azt én utálom, és próbálok megszabadulni tőle.
Csak azt érzem természetes állapotnak, ha van egy jó kis munka, amire
figyelhetek.
- És a szellemi, lelki megpróbáltatásokat hogyan tudja elviselni?
- Azt is azzal, hogy másra koncentrálok. A zene
nagyszerűen gyógyít. Vagy mondjuk inkább úgy, hogy beburkolja
ezekez a fájdalmakat. A veszteségeket, igazi lelki fájdalmakat nem lehet
gyógyítani. Amikor még friss, akkor az ember figyelmének előterében van. Akkor
például egyszerre fontos lesz az, hogy milyen színű legyen egy hang valamelyik
Schubert-szimfónia melléktémájában. Hiszen a fájdalom létezik akkor is, ha
belehalok, és létezik akkor is, hogyha zenébe burkolom, mint egy kristályba és
ott tartom.
- Beszélgetésünk végén elmondhatom, hogy találkoztam
egy emberrel, aki a fiatal zenész kollegák útját atyai szeretettel segíti, az élet nehézségeit
derűsen viseli, ma is aktív, és a 75 évét bölcsességgel kamatoztatja.
Sikerült- e megfejteni titkait? Nem hiszem. Ez a mostani csak „titok nyitogató” beszélgetés volt Mihály András portréjához.
Születésnapján kívánom, hogy mielőbb találjon rá az operaházi igazgatás
közben elveszített zeneszerzői múzsájára.
----------------------
A
szerző, Bielickyné Buzás Éva, A
Magyar Rádió munkatársa 1974 – 2007 között, Rádiófónia
címen feldolgozta a Magyar Rádió zenetörténetét 1925-2000-ig.
II.
Mihály
András: Mesteriskola
Schiff Andrással (1972)
Mesteriskola - MIHÁLY
András tanít (1972. 02.) (34:51)
Rendezte: Takács Gábor
III.
Mihály
András művei (válogatás)
Concerto for
Cello and Orchestra: I. Poema (15:06)
Concerto for Cello and Orchestra:
II. Ballada (8:19)
Dénes Vera (gordonka)
és a Magyar Állami Hangversenyzenekar, Somogyi László vezényletével
℗ 1956
HUNGAROTON RECORDS LTD. (A felvétel készült: 1956-05-03)
A. Mihály: Concerto for Violoncello III. movement, Capriccio (9:01)
Várdai István (gordonka) és a MÁV Szimfonikus
Zenekar Takács-Nagy Gábor vezényletével (2010)
András Mihály: Mouvement for
Cello and Piano (7:34)
Várjon Dénes (zongora) és Perényi Miklós
(gordonka)
℗ 1999 HUNGAROTON RECORDS LTD.
1999-09-29
MIHÁLY András: Két
Vörösmarty kórus / Two pieces
for the poems
of Vörösmarty
I. Álom és való / II. Szeretők /
Dufay Kamarakórus, vezényel: Ugrin
Gábor UGRIN
(2005. november 25.)
IV.
Kurtág
György: Hommage à Mihály András
György Kurtág, 12 Microludes
for String Quartet (Hommage à Mihály
András) Maxwell Quartet (10:15)
*
György
Kurtág - 12 microludes for string quartet/ Quartet Berlin-Tokyo (10:15)
Hommage à Mihály András – 12 mikroludium
vonósnégyesre (1977)
V.
Vezényel:
Mihály András
Haydn: d-moll szimfónia, No.
34 (részlet: zene + beszéd) (6:48)
Közreműködik: Concentus
Hungaricus kamarazenekar, vezényel: Mihály András
https://www.youtube.com/watch?v=UqPImwnFTFc
Erkel:
Bánk bán - Melinda és Bánk kettőse (Csavlek Etelka, Simándy József) (3:42)
„Hol
van fehér homlokod...”
A Magyar Állami Operaház Zenekarát Mihály
Andrása vezényli
Muszorgszkij: Hovanscsina-Előjáték
(részlet: zene+ beszéd) (2:34)
https://www.youtube.com/watch?v=xNnzkVjgmMY
Act One (I. felvonás) : Prologue (Prológus) - Éjfél
van...
Hungarian State Opera Choir - Topic
Act One (I. felvonás) : No. 1. - Minden országot bejártam...
Hungarian State Opera Choir - Topic
Act One (I. felvonás) : No. 2. - Látod, mily hiába járok...
Hungarian State Opera Choir - Topic
Act
One (I. felvonás) : No. 3. - Tünde, nem maradsz tovább? Hungarian
State Opera Choir - Topic Act One
(I. felvonás) : No. 4. - Hőhe! hőhe!
hőhe, hő! Hungarian State Opera Choir - Topic Act One (I. felvonás) : No. 5. - Utam itt ez volna hát... Hungarian State Opera Choir - Topic Act One
(I. felvonás) : No. 6. - Ilma, Ilma, én itt meghalok Hungarian State Opera Choir - Topic Act One (I. felvonás) : Finale (Finálé) - Pszt.
Figyelj csak! Hungarian State Opera Choir - Topic Act Two (II. felvonás) : No. 1. - Itt van a Hajnal palotája... Hungarian State Opera Choir - Topic Act Two (II. felvonás) : No. 2. - Készen áll már a verem... Act Two
(II. felvonás) : No. 4. - Mennyi aggság, mennyi
bolygás... Hungarian State Opera Choir - Topic Act Two (II. felvonás) : Finale (Finálé) - El, vénember
a helyedről! Hungarian State Opera Choir - Topic Act Three
(III. felvonás) : No. 1. - Sötét és semmi voltak... Hungarian State Opera Choir - Topi Act Three (III. felvonás) : No. 2. - Mi volt ez? Hungarian State Opera Choir - Topic Act Three (III. felvonás) : No. 3. - Vége vándor útainknak... Hungarian State Opera Choir - Topic Act
Three (III. felvonás) : No.
4. - Mit csinált itt e kölyökhad? Hungarian
State Opera Choir – Topic Act
Three (III. felvonás) : No.
5. - Mit kell végre hallanom! Act Three (III. felvonás) : No. 6. - Meddig égsz még... Hungarian State Opera Choir - Topic Act Three (III. felvonás) : Finale and Epilogue
(Finálé és Epilógus) - Jaj nekem! Hungarian State Opera Choir - TopicHungarian State Opera Choir - TopicAct Two (II. felvonás) : No. 3. - Miért, hivatlan, bűvös
álom...