ELHUNYT FÉLEGYHÁZI
KÁROLY ZONGORAMŰVÉSZ-TANÁR
(1978-2017)
I.
Félegyházi Károly 1978-ban született Budapesten. Nyolcévesen
kezdett zongorázni Lakatos Ágnesnél. 1993 és 1997 között a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskola növendéke volt Eckhardt
Gábor tanítványaként. 2004-ben diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetemen Nádor György osztályában. Részt vett Kurtág György, Rohmann Imre, Victor Eresko
mesterkurzusain, valamint Rados Ferenc, Wagner Rita, Arnóth
Balázs, Csalog Gábor, Kocsis Zoltán kurzusain és
óráin.
1999-ben első díjat nyert a Zeneakadémián
megrendezett Földes Andor Zongoraversenyen, 2004-ben második díjat az
olaszországi Florestano Rossomandi
Versenyen – írja az elhunyt művészről a Fidelo. A Bartók Béla
Zeneművészeti Szakgimnázium kötelező zongoratárgy tanára volt.
II.
Zongoraművész és
disznópásztor
1978-ban a delelő Nap mögött a Nyilas csillagkép
helyezkedett el, amikor megszülettem, Budapesten. Zongoraművész és
disznópásztor vagyok.
A 30. életév betöltésével az embernek önkéntelenül
eszébe jut, hogy visszalapozza élete könyvének eddig teleírt lapjait. Érdemes
is elvégezni egyfajta számvetést, hogy az elmúlt hibákból, élményekből,
tapasztalatokból tanulva hozzuk meg a jövő döntéseit. Azt hiszem, nem
járok messze az igazságtól, amikor azt mondom, hogy sok meseszerű elemet
találok eddigi életemben.
Gyermekkorom, szüleimnek köszönhetően, nyugodt, kiegyensúlyozott,
szeretettel teli családi légkörben telt. Két bátyám mellet én vagyok a
harmadik, a legkisebb fiú. A zenével már igen korán találkoztam, otthon sokszor
szólt a magnó, lemezjátszó, rádió, igényes muzsikákkal. 8 éves voltam, amikor,
- mint testvéreimet -, engem is beírattak a szüleim zeneiskolába, ahol a
zongorát választottam. Egy kitűnő pedagógiai érzékkel megáldott
zongoratanárnőhöz kerültem, akinek segítségével viszonylag gyorsan
fejlődtem a hangszeren. Mindenféle zene érdekelt, de korán kiderült
különös vonzódásom a magyar népzene, valamint Bartók Béla zenéje iránt. A
szokásosnál egy évvel korábban, 13 évesen kerültem a zenei szakközépiskolába,
ahol zenei fejlődésemet illetően - visszatekintve is úgy érzem - a
lehető legjobb kezekbe kerültem. Az eredmények sem maradtak el: több
zongoraversenyen sikeresen vettem részt.
Ezekben az években alakult ki bennem egy fajta maximalizmus, és
kötelességtudás, amit sokszor káros mértékben túlzásba vittem. Ennek
kialakulásához hozzájárult az is, hogy a szakközépiskola alatt a közismereti
tárgyakat a Budapesti Piarista Gimnáziumban tanultam. A feladatoknak, és a
főleg saját magam által támasztott elvárásoknak nem tudtam megfelelni, és
a helyzet egészséges, lelki feldolgozásához akkor nem kaptam kellő
segítséget.
18 évesen zenei téren felsőbb osztályba léptem: sikeresen felvételiztem a
Zeneakadémiára. A tanulás mellett, mint „ügyes zongorista” működtem a
továbbiakban, külföldi ösztöndíjakat nyertem, versenyeken vettem részt, sikeres
koncerteket adtam. Olyan emberekkel, - használhatom a szót: mesterekkel -
találkoztam, akiktől életre szóló útravalót kaptam igényességről,
hozzáállásról, emberségről.
Kivételes pillanat volt, amikor a diplomakoncertem után azonnal
lehetőséget kaptam, hogy szakközépiskolában tanítsak, méghozzá ott, ahol
annak idején tanultam. Nagyon fontosnak és hasznosnak tartom azt a 4 évet,
amikor is kamarazenét és zongorát tanítottam 14 és 18 év közötti fiataloknak. Az
önmagam tudatosodási folyamatában elengedhetetlen tapasztalatokra tettem szert,
és rájöttem, hogy a tanítás – valamilyen formában – életem meghatározó része,
feladata. Azonban idő közben rá kellett döbbennem arra, el kell döntenem,
mit akarok tenni a zenével, a tehetségemmel, az életemmel. A kényelmes élet, a
szülői háztól való elszakadás halogatása, az elodázott lépések egy komoly
emésztőrendszeri betegség formájában ütöttek vissza. Jelzés volt ez, hogy
így tovább nem folytathatom. Hálás vagyok a Teremtőnek, hogy a sok
figyelmeztetés, fölkínált alkalom és a Belső Hang többszöri figyelmen
kívül hagyása után is, megkaptam a lehetőséget, hogy változtassak.
Mint eddig is, az élet-könyv újabb fejezeteinél, most is találkoztam és
megismerhettem egy olyan Mestert, akinek hiteles emberi példáján és tanításán
keresztül „rápofozódtam” arra a szűk ösvényre, amin járnom elrendeltetett.
Másfél éve egy „180 fokos fordulattal” újabb fejezetet nyitottam. Életmódomat
megváltoztatva egy Szatymaz melletti tanyára költöztem. A tanítással ugyan
fölhagytam, de a zenétől, a zongorától és a koncerteken való játéktól nem
szakadtam el. Egyedül élek, de állatok vesznek körül: kutya-macska, baromfi,
kecske, nyúl és malac, méghozzá mangalica típusú. A mangalica tenyésztésével és
hízlalásával komolyan, üzleti szándékkal is, barátaimmal közös összefogásban
foglalkozom. Innen a disznópásztori minősítés.
Úgy érzem, itt teljesebb életet élek. Azáltal, hogy a teremtett fizikai világ
más minőségeivel is napi szinten találkozom és érintkezem, jobban megismerhetem
az emberi lét okát és értelmét. Természetes kölcsönhatásba kerülve a növénnyel,
állattal, a Nap-Hold-csillagokkal, és a többi
emberrel, mélyebben ismerhetem meg saját magamat is. Ez az élethelyzet
szavakkal ki nem fejezhető módon tanít, fejleszt és ad erőt ahhoz,
hogy a saját utamat fölismerjem, vállaljam, és járjak rajta.
Félegyházi
Károly
Forrás: Hun Terem / A boldogság szigete - és a sziget mindannyiunkban van.
III.
Futam / Roulade - full documentary (27:15)
Dokumentumfilm Félegyházi
Károly zongoraművészről
Szerkesztő-ripoter: Kiss Anett
Fényképezte: Gyuris Péter
(Forrás: YouTube)