Múltidéző ízelítő – Herbert Blomstedt-album
Afféle
„Best of..” válogatásnak tekinthető a bő két
és félórányi válogatás
Kapellmeister-Edition,
hirdeti a címoldal, „Great German Conductors”
alcímmel. Az egykori NDK legjelentősebb karmestereinek munkásságából ad
ízelítőt, s Herbert Kegel, Kurt Sanderling, Kurt Masur és Otmar Suitner mellett a svéd
szülők gyermekeként az USA-ban született Herbert Blomstedtnek
is szentel egy albumot. Méltán, hiszen a svéd dirigens jelentős időt
töltött rangos német zenekarok élén, és közös munkájuk eredményeként megannyi
produkciójuk szerepel az előadóművészet-történet aranykönyvében.
Blomstedt albuma
2014-ben készült, ám a szolid borítójú album felett könnyen átsiklik az
érdeklődő tekintete, annál is inkább, mivel mindig az újdonságoknak
jut a legnagyobb figyelemfelkeltő beharangozás. Pedig méltán kijár a
figyelem ennek az albumnak is.
A
karmester, aki idén töltötte be 90. évét, mindmáig aktív. Fővárosunk
koncertlátogatói 2015-ben köszönthették a Wiener Philharmoniker
élén a Müpában, s a dirigens naptárában is szerepel
már november 3-i visszatérése (ezúttal a lipcsei Gewandhausorchesterrel).
Kuriózum az aktivitása (saját elmondása szerint hetente egy pihenőnapot
tart mindössze) – de nem ezért szeretjük! A Salzburgi Ünnepi Játékokon idén
mindkét koncertjét standing ovation zárta –
pontosabban, azt követően „Signierstunde”, amikoris Blomstedt
fáradhatatlanul és barátságosan állt a rajongók népes tábora elé, akik alaposan
fellendítették eladott felvételeinek a számát.
A hosszú
aktív pálya megörökített teljesítményei gazdag kínálatként sorakoztak a Grosses Festspielhaus
előcsarnokában – itt „szólított meg” ez a válogatás. Jó választásnak
bizonyult, bár látatlanban állíthatom: panaszra bármely felvétel új
tulajdonosának sem lehet oka.
Pályakezdőként
Blomstedt Svédországban mind nagyobb létszámú
együttesekhez került, így fokozatosan egyre nagyobb apparátusú műveket
vehetett repertoárjára. Amikor 1975-ben Drezdába került, a Staatskapellében
addigi legjobb együttesét köszönthette (közös felvételeik szerepelnek az
összeállításban). 1985-ig maradt az együttes élén, s már csak a hangfelvételek
mennyisége és minősége alapján is virágkornak tekinthető a zenekar
életében ez az időszak. Ezzel az együttessel vette fel először
Beethoven összes szimfóniáját (a közelmúltban a San Francisco-i
Szimfonikusokkal ugyancsak rögzítette őket), Schubert összes szimfóniáját
(közülük hármat örökített meg később a San Francisco-iakkal),
és ekkor készültek első Bruckner-felvételei is
(4. és 7. szimfónia) – a Bruckner-összest később
a Lipcsei Gewandhausorchesterrel vette fel.
Összkiadás-jellegű felvételt korábban is készített, a Dán Rádió
Szimfonikus Zenekarával Carl Nielsen hat szimfóniájából.
A
válogatás élén Beethoven c-moll (V.) szimfóniája szerepel, majd Carl maria von Webertől a
zongorára és zenekarra komponált Konzertstück következik
Peter Rösel szólójával, majd az 1. korong
hallgatnivalója Schubert h-moll („Befejezetlen”) szimfóniájával teljesedik ki.
A 2. korongon három Mozart-művet hallunk (a Sttatskapelle
szólóoboásával a C-dúr versenyművet, KV 314, Edda Moserrel a KV 528-as
koncertáriát, Bella mia fiamma,
addio – Resta, oh cara, valamint az Adagio és Fuga tételpárt, KV 546), majd Dvořák 8. (G-dúr) szimfóniájával ér véget e
lebilincselő hallgatnivaló.
A felvételtechnikával
kár foglalkozni, archív felvételekhez szokott fül semmi kivetnivalót nem talál
benne, az viszont mindenképp a felvétel egykori készítőinek érdeme, hogy
elképesztően plasztikusan hallható minden! Nincsenek elsikkadó szólamok, mondhatni,
minden a helyén van. Éspedig nem csupán van, hanem érezhetően „odakerült”.
Ilyen arányok csak szigorú akusztikus kontrollal jöhetnek létre, s ebben
oroszlánrésze a karmesternek van. Neki viszont ezúttal az is a javára írandó,
hogy bizalmat szavazott muzsikusainak, hagyta őket legjobb tudásuk szerint
játszani, ami a játék-kedv érezhető többletét adja. Nyoma nincs a perfekcióra törekvésből adódó biztonsági
megoldásoknak, a lassú tételek ihletetten szépek, a gyorsak vidámak,
felszabadultak. Magától értetődőnek tűnik minden, ami szól – s
ebben a hallgatói figyelemnek is része van. Mert önkéntelenül is figyelni kell
erre a zenélésre, amikor szinte tér-érzetet kelt a plasztikus formálás,
valamint a hangszerelés. Vizualizáló hatású, ahogyan kapcsolatba kerülnek a hangszerek-hangszercsoportok,
fölé- vagy mellérendeltbe, a szerzői szándéknak megfelelően.
Egyéniség a jellegzetes hangszínével valamennyi instrumentum, ám ha kell,
gyönyörködtető harmóniába simulnak össze. A sohasem hajszolt tempók
választásával elérik az előadók, hogy minden kisebb-nagyobb egységet
végigkísérje az érdeklődő figyelem. A pregnáns ritmizálásnak
köszönhetően minden artikulált, a többé és kevésbé ismert darabok egyaránt
otthonosnak tűnnek. Kalokagathia és homeosztázisz.
(EDEL : KULTUR – Berlin Classics
0300607BC)
Fittler Katalin