Korhatár nélkül
Simon Izabella gyermekműsoráról
2017. október
21-én harmadik alkalommal került megrendezésre A
HALLGATÁS NAPJA, három helyszínen a BMC-ben (Koncertterem,
Könyvtár, Opus Jazz Club). Délelőtt 10 órától este 11-ig hat-hat
műsor szerepelt a koncerttermi és a jazzklub-beli
kínálatban, négy pedig a könyvtáréban, fókuszban a 20-21. századi
kompozíciókkal. A rendezvény művészeti vezetője Keller András és Rácz
Zoltán, s már ebből is kiderülhet, hogy a közreműködök sorában a
Concerto Budapest művészeit több funkcióban is köszönthettük, hiszen zenekari
darabok mellett szép számmal szerepeltek kamaraművek is. Vagy talán
megfordítva kellene hangsúlyozni, hiszen a kortárs-rendezvények többsége
kamarazenei programmal jelentkezik (nem elhanyagolható szempontként számolva az
anyagiakkal). Ez a kortárs-maraton nagy szabadságot
biztosított az érdeklődőknek, hiszen a hangversenyek „átfedésben”
voltak, tehát ki-ki megtervezhette a számára legérdekesebbnek/tanulságosabbnak
vélt programot. Félnapos vagy egész napos karszalaggal szabadon lehetett
közlekedni a három helyszínen, és nem elhanyagolható „negyedik helyszínt”
jelentett az előtér, ahol lehetőség van kulturáltan várakozni,
padokon vagy asztaloknál beszélgetni – ez is része az oldott légkörű
zenehallgatásnak, főképp, amikor van megbeszélnivaló! Élmények, benyomások
sokasága kínálkozott, új művek megismerése, rég nem hallottak
újrahallgatása, a művekből-interpretációkból kínálkozó új
zenehallgatási szempontok tudatosítása.
Mindez a
gazdag kínálat gyermekprogrammal kezdődött 10 órakor. Nem kellett sokat
kapacitálnom magamban az elhíresült „minden felnőttben megbúvó gyermeket”,
hogy érdeklődjem iránta, annál is inkább, mert most találkozhattam
első ízben „műsorvezetőként” Simon Izabellával.
Zongoraművészként hallottam dalok zongorakísérőjeként, férjének,
Várjon Dénesnek négykezes-partnereként, s tudtam róla, hogy tanított az
amerikai Bard Egyetemen. De hogy a hatéves kislány
anyukája mit-hogyan kínál az előre kiszámíthatatlan gyermek+kísérő
összetételű közönségnek, az iránt a felvázolt program csak még kíváncsibbá
tett. És ennek köszönhetően felejthetetlen emlékű bő félórát
élhettem át.
Mesésen
indult, afféle „kezdetben volt a Csend” gesztusból, ami azért is kedves, hiszen
a „hallgatás napján” történt, igaz, ezúttal a hallgatás legalább annyira
jelentett „odahallgatást”, azaz figyelést, mint viselkedésmódot a közönség
részéről. (S ha már játszunk a szavakkal, tegyük hozzá: meghallgatásra
méltó ez a gazdag kínálat, de fontos, hogy ne hallgassunk róla – mert
félő, hogy a programoktól hemzsegő évadkezdet kavalkádjában
észrevétlen marad!) Ütőhangszeres improvizációk jelenítettek meg
természeti hangokat, neszeket, a szél beszédét a fákkal, patakcsobogást,
vihart, majd komponált zenei részleteket, tételek következtek. Madárhang piccolón Vivalditól, Altatódal Brahms Brácsadalok
ciklusából, változatok szerenádra, Paprikajancsié Farkas Ferenc Gyümölcskosár
című dalciklusából, és befejezésül Mozart Kis éji zenéjéből. A
művészeket nem konferálta a műsorvezető (ő volt Megyesi
Schwartz Lúcia zongorista-partnere, a többi muzsikus a Concerto Budapest
zenekari művésze). A hallgatnivalóhoz látvány is társult, vetített képeken
különböző korokból származó festmények tették intenzívebbé a légkört.
Tiziano képén a gyermek Jézust karjában tartó Máriát láttuk az Altató
hallgatásakor, Klee vihar-képe, Chagall hegedűse is megtalálta az utat a
gyermeki fantáziához. Csakúgy, mint Malevics Fekete
négyzete Cage csend-darabjához, a 4’33’’-hoz (gyermekek számára talán valóban
hatásosabb volt, mint ha Robert Rauschenbergnek a
szerzőt inspiráló fehér festményei közül látták volna valamelyiket.
Varázslatos
volt a légkör, ideális a nyitott terű klub, a kellemes beszédhangú
műsorvezető, aki mikroport vagy mikrofon
elidegenítő effektusa nélkül, közvetlenül szólt – és a gyerekek, akik
megszólítottnak érezhették magukat, hiszen mindaz, ami elhangzott, felfogható
(megérthető, sőt, átélhető) volt számukra. A kicsik aligha
tudnák utólag tényszerűen felsorolni, mi mindent láttak és hallottak, de
nem is ez volt a cél. Olyan közvetlen-személyes élményhez jutottak, amilyet sok
ismeretlenes környezetben nemcsak elvárni nem lehet, de még csak elképzelni is
nehéz. És éppen e közvetlenségben rejlik e hatás maradandósága. Mert a
magukénak érezték a művészi élményeket (utána is az átéltek jelentették a
beszédtémát, ki-ki elmondta, neki mi tetszett a legjobban) – és biztosra
vehető, hogy amikor legközelebb hasonló program kínálkozik, nem kell
őket sokat kapacitálni.
Élmény
volt a gyerekeknek ez a félóra, és gyermekké váltak erre az időre a
felnőttek is, mesehallgatóvá, akik elképzelik a felidézett jeleneteket,
jelenségeket. És élmény lett volna, sőt, tanulság mindazoknak, akiknek
bármiféle gyermek-kapcsolatuk van, személyes-közvetlen, kis- vagy nagycsoportos
(óvó-, tanító- vagy napközis tanár, ismeretterjesztő-műsorvezető).
Mert jutott arra is idő, hogy a gyerekek „hullámhosszára” hangolódjunk,
csakúgy, mint Simon Izabella tette. Ez volt az ígéretes nyitány, amelyet
további változatos zenei élmények követtek, késő estébe nyúlóan.
Fittler Katalin