Dobszay-Meskó
Ilona beszélgetései a
művészeivel
(2017
ősz)
Milyenek
a legjobb hegedűművészek? Mennyire tervezhető egy zenész
pályafutása? Sorsszerűségekről, a zene szerepéről családon
belül, tehetségről, nevelésről mesél nekünk Bodó Antónia, a Budapesti Fesztiválzenekar művésze,
kétgyermekes édesanya.
Mi adja
számára az önbizalmat? Milyen kihívásai lehetnek egy trombitaművésznek?
Wagnerről, Kocsis Zoltánról, az igényes kortárs zene értékeiről,
szellemi útravalókról, valamint a zene és az apaság kapcsolatáról mesél nekünk Horváth Bence, a Magyar Állami Operaház
trombitaművésze.
Felemelő,
tökéletes pillanatok egy muzsikus életében. Kiben és miben hisz egy filozofikusan
gondolkodó művész? Kisgyermekkori inspirációiról és felnőttkori
célokról, zenepedagógiai élményeiről mesél nekünk Tekula Endre, az Óbudai Danubia Zenekar kürtművésze, a Tóth Aladár
Zeneiskola tanára.
Mit
kereshet egy zenész a hangban? Minden komolyzenész hallgat már komolyzenészt
gyermekkorában? Életutak és attitűdök változásai egy reál beállítottságú muzsikus
életében, más-más műfajokban és zenekarokban. Sok érdekesség mellett
megtudhatjuk, hogyan gyakorolt négy testvér egy zenész édesapa tudatos nevelése
alatt. Rózsa Richárd a Magyar Állami
Operaház csellóművésze mesél nekünk.
Egy
trombitaművész, aki komponálni is szokott, mellesleg csellóval kezdte
zenei tanulmányait. A kifejezésre, expresszivitásra való igény hogy juthat
érvényre a régi korszakok muzsikája és a kortárs zene műhelymunkái során?
Ezekről, valamint a nem zenei művészeti ágak élményeiről és
hatásairól mesél nekünk Winkler Balázs,
az Magyar Állami Operaház trombitaművésze, az Orfeo Kamarazenekar és az
After Crying muzsikusa.
Zongorázni
tanult, ütőhangszer-művészként vált professzionális zenésszé; aki
rendkívül fogékony a finom és érzelemmel teli zenei hangzásokra. Egy jó humorú
muzsikus mélyebben nyugvó komolysága mellett mennyire fontos a gyermeki
érzékenységet átmenteni a felnőtt korba? Pozitív gyermekkori
élményeiből levonva mond hasznos ötleteket a mai gyerekek és fiatalok
kulturális neveléséhez, oktatásához Varga
Zoltán, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának ütőhangszer-művésze.
Egy
hegedűművész, aki nem csak a klasszikus zenei műfajokban érzi
otthon magát. Mostanában egy különleges könyv megírásán dolgozik, amelyet
valóban más nem tudna megírni. Tervben lévő és megtörtént
álomprodukciókról, családi emlékekről, gyűjtőszenvedélyről
hallhatunk Bujtor Balázstól, a Budapesti
Fesztiválzenekar hegedűművészétől, a Magyar Rádió Forma 1-es
szakértőjétől.
Vajon a
hangszer teszi a jó fuvolistát? Hogyan hathat az előadásmódra, amikor
édesanyává válik valaki? Epizódunkban Vámosi-Nagy
Zsuzsa fuvolaművésznő osztja meg velünk élményeit, külföldön
szerzett tapasztalatait, kicsit össze is hasonlítva az itthoni zeneoktatási
módszerekkel, életstílusokkal. Valamint beszél arról is, hogy milyen új
lehetőségek nyílhatnak egy fuvolista, vagy általában egy klasszikus
hangszeren játszó zenész számára napjainkban.
Hogyan
tanult meg gyakorolni a középiskolában? Mit tanult tanáraitól, és hogyan tudja
továbbadni a tudást? Mit lehetne változtatni az akadémiai zeneoktatáson, hogy
növelni lehessen a nívót? Példaképekről, gyermekkoráról, kedvenc zenekari
műveiről, euforikus élményeiről mesél nekünk Háry Péter, a Magyar Rádió Zenekar
csellóművésze.
Balmazújvárosból
a Nemzeti Filharmonikus Zenekarig. Milyen volt 23 évesen megélni, hogy
felvették a nemzeti filharmonikusokhoz. Generációk közötti különbségekről,
a mai konzervatóriumi növendékekről, a család fontosságáról osztja meg
velünk gondolatait Farkas Ferenc, a NFZ
kürtművésze.
Mi minden
tarthat egy zenészt hosszútávon ugyanannál a zenekarnál? Maradna-e ezen kívül
idő vágyott produkciók létrehozására? Egy háromgyerekes édesapa
mindennapjai a szakmai kihívások mellett. Skultéty
Zsoltot, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar trombitaművészét, a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskola tanárát kérdeztük.
A
barátság szerepe a zenében. Hogyan válik valaki zenekari zenésszé, akinek
gyerekkorában nem kötötte le a figyelmét a komolyzene? Lehet-e kiküszöbölni a
fásultság érzését? Emberek közötti kommunikációról, a művek befogadásáról
mondja el meglátásait Maros Ádám, a
Magyar Állami Operaház timpani-művésze.
Kuklis
Gergely egy olyan hegedűművész, aki verset is ír. A művészet, az
önkifejezés játék felőli megközelítése. Hogyan nyílt ki a világ egy friss,
fiatal tehetség számára az 1990-es években? De mit kellett ehhez teljesítenie?
15 éven át Kocsis Zoltán keze alatt volt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertmestere.
Eddigi pályafutásának meghatározó élményeiről megható mélységgel mesél
nekünk Kuklis Gergely hegedűművész (NFZ).
Ventoscala: Kávészünet - Vámos Marcell (30:19)
Egy csellóművész, zenetanár, aki a
türelmét is művészi szinten gyakorolja. Mitől jó kihívás egy kortárs
zeneszerző új műveit előadni? Hogyan látja a mai, fiatal
generációk problémáit a jövőre nézve? Saját családi miliőjéből
hozott értékeiről, polgári jó szokásokról mesél nekünk Vámos Marcell, a Budapesti Vonósok, a
Budapesti Csellóegyüttes művésze, a Járdányi Pál Zeneiskola tanára.