LAUDÁCIÓ SZABÓ DÉNES KARNAGY TŐKÉS LÁSZLÓ DÍJÁHOZ
Cantemus,
quia cantare bonum est –
Cantemus,
quia cantare iucundum est –
Cantemus,
quia
cantare amantis est.
Csak
énekelj,
mert az ének jó dolog!
Csak énekelj,
mert az ének víg
dolog!
Csak énekelj,
mert az énekben szív dobog!
Tisztelettel és
szeretettel köszöntöm a megjelenteket, kiemelten a Tőkés László-díj ez évi
kitüntetettjét, Szabó Dénest, Bárdos Lajos kórusművének a szerző
által írt latin nyelvű szövegével és Lukin László magyar fordításával. A
nyíregyházi kóruscsalád elnevezése – CANTEMUS – innen származik. Szabó Dénes
Nyíregyházán történelmet írt. Egy olyan énekes műhelyt épített fel,
amelynek csodájára járnak akik meglátogatják itthonról
és a világ különböző részeiből. Különösen
ha kórusait hallgatják a koncerteken,
vagy a versenyeken. Mi lehet ennek a csodának a titka? Először: a XX. századi
magyar zene két géniusza – Illyés Gyulával szólva - a „példamutató, nagy
ikerpár” Bartók és Kodály, életműveikkel, akikről Szabó Dezső a
következőket mondta: „egy mennyei jóvátételi bizottság ajándékozta
őket századunknak”. Másodszor: az iskolai énektanításnak, a zenei
nevelésnek Kodály Zoltán által megálmodott és kibontakoztatott rendszere,
módszerében Ádám Jenő által kidolgozott szisztémája. Harmadszor: egy
fanatikus, nagy terveket szövő, teljes erővel mindig a jobbra
törekvő, fáradhatatlan, igazi pedagógus, aki addig nem nyugszik, amíg fel
nem építi a mintaiskolát, amely Kodály Zoltán szellemében végzi messze sugárzó
misszióját. Ahol a tanári kart az egymást segítő csapatmunka jellemzi,
ahol a különböző korosztályok diák énekesei partnerei, társelőadói
lesznek a karnagynak.
Egy ősi
keleti tanítás úgy tartja, hogy a tervezésnek három dimenziója létezik. „Ha egy
évre tervezel, magot szórj, ha tízre, fát ültess, ha embert nevelsz, a
jövőt az örökkévalóságot építed”. Ezt a harmadik dimenziót valósította meg
Nyíregyházán a Kodály Zoltán általános iskolával Szabó Dénes.
1947-ben Makón
született református lelkészi családból. 1969-ben fuvola – szolfézs – általános
iskolai ének tanári diplomát szerzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola miskolci tagozatán. 1977 és ’81 között Budapesten Párkai István
irányításával a karvezetői kurzust végezte el. 1969-ben került
Nyíregyházára, az akkori 4-es
számú – később Kodály Zoltán nevét
felvevő – ének-zenetagozatos általános iskolába
énektanárnak. Saját bevallása szerint –
látva tanítónő édesanyjának keserves küszködését –
kezdettől idegenkedett az énektanári munkától. Ő maga így vall
erről egy interjújában: „Magam nem találkoztam Kodállyal, hivatalosan még
a módszert sem tanultam. Véletlenül csöppentem bele és egy elképzelhetetlen
világ nyílt ki előttem. Ezért önzetlenül szeretném ezt a csodát másoknak
is megmutatni, hogy erőt kapjon belőle, és a maga tehetségével, a
maga helyén próbálja ugyanezt megcsinálni. Hiszünk abban, hogy az éneklő
ember boldog ember, és azt
szeretnénk, hogy a
mi példánkból tanulva mások is úgy gondolják, érdemes azért dolgozni, hogy
minél több boldog embert neveljünk föl.”
1975-ben Szabó
Dénes megalapította a Cantemus gyermekkórust, majd 1986-tól a Pro Musica
leánykórust, amelyekkel számtalan nemzetközi versenyen vettek részt sikerrel,
melyet a közel harminc első díj, a különdíjak, a karnagyi díjak, nagydíjak
sora és az 1996-ban megnyert Európa Nagydíj bizonyít. 2002-ben Dél-Koreában,
Busanban a második kórusolimpián kórusommal, a Debreceni Kántussal magam is
tanúja lehettem hatalmas sikerüknek. Hat kategóriában indultak, mindegyikben
arany minősítést kaptak. Ebből négy kategóriában, mint a legmagasabb
pontot megszerzők olimpiai bajnokok lettek. Ez azt jelentette, hogy a
busani sportcsarnokban ezen az estén a magyar zászlót tiszteletükre négyszer vonták fel a legmagasabbra és
négyszer hangzott fel a magyar himnusz. Ezen az estén kifejezetten
felemelő érzés volt magyarnak lenni.
Szinte
lehetetlen felsorolni a Szabó Dénes vezette kórusok koncertjeit szerte a
nagyvilágban, a bemutató kóruspróbákat, kurzusokat, zsűrizéseket, rádió-
és tv felvételeket, CD-ket. Művészi munkája elismeréséül megkapta egyebek
mellett a Liszt Ferenc-, a Bartók Béla-Pásztory Ditta-, a Kossuth- és a Magyar
Örökség-díjakat.
Valahányszor
hallhattam Szabó Dénes kórusait koncerteken, elgyönyörködtem, megcsodálva
rendkívüli kisugárzásukat. Amikor fehér koncertruhában vonulnak fel a
színpadra, mintha Donatello énekes angyalai elevenednének meg. Ilyenkor magam
is karnagy lévén elgondolkodom, ezek az énekes leánygyermekek mekkora életre
szóló érzelmi-lelki-művészi muníciót kapnak az iskolától és a kórustól. Ha
csupán Bartókon, Kodályon és a magyar népzenén szocializálódnának – márpedig
mennyi minden egyebet énekelnek még -, mi mindent tanulhatnak meg a
leghitelesebb „tiszta forrásból”. Az önfeledt játékot, a bájos tréfát, a nép
humort, a felszabadult örömöt, az Úristen teremtett világának, a természetnek a
tiszteletét, az önmagát kijelentő Jézus megismerését, a népi imádság őszinteségét,
a magyar táj szépségét, történelmünk tanulságait, a tiszta szerelmet, a
hűséget, párválasztásnál az
egészségesen tiszta néplélek jótanácsait,
a magány elviselését, a szülői szeretetet, az igaz hazaszeretetet. Meg
vagyok győződve, hogy ezek a gyerekek, mint majdani édesanyák mindezt
továbbadják gyermekeiknek, unokáiknak.
Statisztikák egyértelműen bizonyítják,
hogy az ének-zene tagozatos iskolák közismereti tantárgyaik átlagai magasabbak
a normál típusúakhoz képest. A mindennapos énekórák nemhogy elvennének,
hozzáadnak az eredményhez, nem beszélve a lelki – érzelmi élményekről.
Érthetetlen, hogy Kodály hazájában a Hivatal miért csak a mindennapos
testnevelést preferálja. Az ép testben az ép lélek gondozása miért nem fontos?
Iskolarendszerünkben az ének tantárgy miért van méltatlanul hátrányos helyzetben ?
A Cantemus
kóruscsalád egyre növekvő fájának lombkoronája évről évre láthatóan
dúsul, a magvetés gazdagon termi gyümölcseit. Az egykori énekesek közül a
legjobbak diplomát szerezvén szerte az országban énektanárként, karnagyként
viszik tovább a missziót. Komolyan veszik Kodály testamentumát: „A tűznek nem szabad kialudnia!” A helybeliek pedig
együtt maradván 1998-ban megalakították a Cantemus vegyeskart, amely immár a
Liszt Ferenc-díjas Szabó Soma vezetésével az ország egyik legszínvonalasabb
kórusaként működik.
A Tőkés
László Alapítvány itt Kisvárdán a rendszerváltással egy időben született.
Eredeti célja volt, hogy akkor az üldözött lelkipásztor védelmére keljen a
nyilvánosság segítségével. A kuratóriumot rangos, hiteles személyiségek
alkotják kezdettől fogva. Javaslatukra évenként egy-egy kiemelkedő
teljesítményt nyújtó személy kapja meg a Tőkés László-díjat. S vele az
elköteleződést: legyen a díj névadójának történelmi tette, a félelmet nem
ismerő bátor helytállás követendő példa. „Hosszan tartó szembenézés
oroszlánt is meghátráltat!” –tanultuk Illyés Gyulától. 1989 adventjében a temesvári lelkipásztor
családjával bizonyította ennek igazát. A szikra lángra lobbant és elűzte a
zsarnokot.
Hogyan
kötődik Debrecen az 1989-es temesvári eseményekhez? Annak az évnek novemberében
tartottuk kórusomnak az akkor 250 éves Kollégiumi Kántusnak jubileumi
koncertjét, amelyet interjúkkal kiegészítve rögzített a Kossuth-rádió. Az
összeállítás karácsony első ünnepén került adásba. Ültünk szorongva a
rádió mellett, a karácsonyfán égtek a fények, a határ túloldalán már ropogtak a
fegyverek. Bennünk az aggódás, vajon mi lehet Tőkés László családjával?
Ezen közben zeng az éter hullámain keresztül bátorító üzenetünk, Birtalan Józsefnek
az évfordulóra nekünk írt és dedikált
kórusműve Reményik Sándor versére: „Ne hagyjátok a templomot, a templomot
s az iskolát!” S aztán az éjféli hírek első szavai: a népharag elsöpörte a
diktátort. Ezekben a pillanatokban megszentelődtek Kodály Psalmus
Hungaricusának mondatai:
„Igaz vagy Uram ítéletedben,
A vérszopókat ő idejökben
Te meg nem áldod szerencséjökben,
Hosszú életök nem lészen a
Földön!”
Tőkés
László Nagyváradon is történelmet írt, létrehozta a Partiumi Keresztény
Egyetemet, mint az erdélyi magyar értelmiség utánpótlását biztosító szellemi
műhelyt. Illesse tisztelet mindazokat, akik felfedezvén, hogy ezeréves múltunkban
hatalmas kincstár kulcsának őrizői vagyunk, életüket a
jövőépítésnek szentelik.
Végezetül mai
kitüntetettünknek a Kossuth-díjas Szabó Dénesnek, a Nemzet Művészének, a
Magyar Művészeti Akadémia tagjának kerek hetvenedik születésnapjának
évében megköszönve Kodály Zoltán szellemében végzett iskolaépítő misszióját , azt kívánom, hogy a Tőkés László-díj adjon
erőt, bátorítást, kitartást további nemzedékeket nevelő példamutató
munkálkodásához. Éltesse, szeresse Isten sokáig! Jókívánságaimat Arany János szavaival
foglalom össze: „Nép, mely dicsőt, s magasztost így magasztal, van élni
abban hit, jog és erő!”
Berkesi Sándor
Liszt Ferenc-díjas karnagy
LAUDÁCIÓ SZABÓ DÉNES KARNAGY
TŐKÉS LÁSZLÓ DÍJÁHOZ
Cantemus,
quia cantare bonum est-
Cantemus,
quia cantare iucundum est-
Cantemus,
quia cantare amantis est.
Csak énekelj,
mert az ének jó dolog!
Csak énekelj,
mert az ének víg dolog!
Csak énekelj,
mert az énekben szív dobog!
Tisztelettel és szeretettel köszöntöm a megjelenteket, kiemelten a
Tőkés László-díj ez évi kitüntetettjét, Szabó Dénest, Bárdos Lajos
kórusművének a szerző által írt szövegével. A nyíregyházi kóruscsalád
elnevezése – CANTEMUS
– innen származik. Szabó Dénes
Nyíregyházán történelmet írt. Egy olyan énekes műhelyt épített fel,
amelynek csodájára járnak akik meglátogatják itthonról
és a világ különböző részeiből. Különösen
ha kórusait hallgatják a koncerteken,
vagy a versenyeken. Mi lehet ennek a csodának a titka? Először: a XX. századi
magyar zene két géniusza – Illyés Gyulával szólva - a „példamutató, nagy
ikerpár” Bartók és Kodály, életműveikkel, akikről Szabó Dezső a
következőket mondta: „egy mennyei jóvátételi bizottság ajándékozta
őket századunknak”. Másodszor: az iskolai énektanításnak, a zenei
nevelésnek Kodály Zoltán által megálmodott és kibontakoztatott rendszere,
módszerében Ádám Jenő által kidolgozott szisztémája. Harmadszor: egy
fanatikus, nagy terveket szövő, teljes erővel mindig a jobbra
törekvő, fáradhatatlan, igazi pedagógus, aki addig nem nyugszik, amíg fel
nem építi a mintaiskolát, amely Kodály Zoltán szellemében végzi messze sugárzó
misszióját. Ahol a tanári kart az egymást segítő csapatmunka jellemzi,
ahol a különböző korosztályok diák énekesei partnerei, társelőadói
lesznek a karnagynak.
Egy ősi keleti tanítás úgy
tartja, hogy a tervezésnek három dimenziója létezik. „Ha egy évre tervezel,
magot szórj, ha tízre, fát ültess, ha embert nevelsz, a jövőt az
örökkévalóságot építed”. Ezt a harmadik dimenziót valósította meg Nyíregyházán
a Kodály Zoltán általános iskolával Szabó Dénes.
1947-ben Makón született
református lelkészi családból. 1969-ben fuvola – szolfézs – általános iskolai
ének tanári diplomát szerzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
miskolci tagozatán. 1977 és ’81 között Budapesten Párkai István irányításával a
karvezetői kurzust végezte el. 1969-ben került Nyíregyházára, az akkori 4-es számú –
később Kodály Zoltán nevét felvevő –
ének-zenetagozatos általános iskolába énektanárnak. Saját bevallása szerint – látva tanítónő édesanyjának keserves
küszködését – kezdettől idegenkedett az énektanári
munkától. Ő maga így vall erről egy interjújában: „Magam nem
találkoztam Kodállyal, hivatalosan még a módszert sem tanultam. Véletlenül
csöppentem bele és egy elképzelhetetlen világ nyílt ki előttem. Ezért
önzetlenül szeretném ezt a csodát másoknak is megmutatni, hogy erőt kapjon
belőle, és a maga tehetségével, a maga helyén próbálja ugyanezt megcsinálni.
Hiszünk abban, hogy az éneklő ember boldog ember, és azt
szeretnénk, hogy a mi példánkból tanulva mások is úgy
gondolják, érdemes azért dolgozni, hogy minél több boldog embert neveljünk
föl.”
1975-ben Szabó Dénes megalapította
a Cantemus gyermekkórust, majd 1986-tól a Pro Musica leánykórust, amelyekkel
számtalan nemzetközi versenyen vettek részt sikerrel, melyet a közel harminc
első díj, a különdíjak, a karnagyi díjak, nagydíjak sora és az 1996-ban
megnyert Európa Nagydíj bizonyít. 2002-ben Dél-Koreában, Busanban a második
kórusolimpián kórusommal, a Debreceni Kántussal magam is tanúja lehettem
hatalmas sikerüknek. Hat kategóriában indultak, mindegyikben arany
minősítést kaptak. Ebből négy kategóriában, mint a legmagasabb pontot
megszerzők olimpiai bajnokok lettek. Ez azt jelentette, hogy a busani
sportcsarnokban ezen az estén a magyar zászlót tiszteletükre négyszer vonták fel a legmagasabbra és
négyszer hangzott fel a magyar himnusz. Ezen az estén kifejezetten
felemelő érzés volt magyarnak lenni.
Szinte lehetetlen felsorolni a
Szabó Dénes vezette kórusok koncertjeit szerte a nagyvilágban, a bemutató
kóruspróbákat, kurzusokat, zsűrizéseket, rádió- és tv felvételeket,
CD-ket. Művészi munkája elismeréséül megkapta egyebek mellett a Liszt
Ferenc-, a Bartók Béla-Pásztory Ditta-, a Kossuth- és a Magyar Örökség-díjakat.
Valahányszor hallhattam Szabó
Dénes kórusait koncerteken, elgyönyörködtem, megcsodálva rendkívüli
kisugárzásukat. Amikor fehér koncertruhában vonulnak fel a színpadra, mintha
Donatello énekes angyalai elevenednének meg. Ilyenkor magam is karnagy lévén
elgondolkodom, ezek az énekes leánygyermekek mekkora életre szóló
érzelmi-lelki-művészi muníciót kapnak az iskolától és a kórustól. Ha
csupán Bartókon, Kodályon és a magyar népzenén szocializálódnának – márpedig
mennyi minden egyebet énekelnek még -, mi mindent tanulhatnak meg a
leghitelesebb „tiszta forrásból”. Az önfeledt játékot, a bájos tréfát, a nép
humort, a felszabadult örömöt, az Úristen teremtett világának, a természetnek a
tiszteletét, az önmagát kijelentő Jézus megismerését, a népi imádság őszinteségét,
a magyar táj szépségét, történelmünk tanulságait, a tiszta szerelmet, a
hűséget, párválasztásnál az
egészségesen tiszta néplélek
jótanácsait, a magány elviselését, a szülői szeretetet, az igaz hazaszeretetet.
Meg vagyok győződve, hogy ezek a gyerekek, mint majdani édesanyák
mindezt továbbadják gyermekeiknek, unokáiknak.
Statisztikák egyértelműen bizonyítják,
hogy az ének-zene tagozatos iskolák közismereti tantárgyaik átlagai magasabbak
a normál típusúakhoz képest. A mindennapos énekórák nemhogy elvennének,
hozzáadnak az eredményhez, nem beszélve a lelki – érzelmi élményekről.
Érthetetlen, hogy Kodály hazájában a Hivatal miért csak a mindennapos
testnevelést preferálja. Az ép testben az ép lélek gondozása miért nem fontos?
Iskolarendszerünkben az ének tantárgy miért van méltatlanul hátrányos helyzetben ?
A Cantemus kóruscsalád egyre
növekvő fájának lombkoronája évről évre láthatóan dúsul, a magvetés
gazdagon termi gyümölcseit. Az egykori énekesek közül a legjobbak diplomát
szerezvén szerte az országban énektanárként, karnagyként viszik tovább a
missziót. Komolyan veszik Kodály testamentumát: „A
tűznek nem szabad kialudnia!” A helybeliek pedig együtt maradván 1998-ban
megalakították a Cantemus vegyeskart, amely immár a Liszt Ferenc-díjas Szabó
Soma vezetésével az ország egyik legszínvonalasabb kórusaként működik.
A Tőkés László Alapítvány itt
Kisvárdán a rendszerváltással egy időben született. Eredeti célja volt,
hogy akkor az üldözött lelkipásztor védelmére keljen a nyilvánosság
segítségével. A kuratóriumot rangos, hiteles személyiségek alkotják
kezdettől fogva. Javaslatukra évenként egy-egy kiemelkedő
teljesítményt nyújtó személy kapja meg a Tőkés László-díjat. S vele az
elköteleződést: legyen a díj névadójának történelmi tette, a félelmet nem
ismerő bátor helytállás követendő példa. „Hosszan tartó szembenézés
oroszlánt is meghátráltat!” –tanultuk Illyés Gyulától. 1989 adventjében a temesvári lelkipásztor
családjával bizonyította ennek igazát. A szikra lángra lobbant és elűzte a
zsarnokot.
Hogyan kötődik Debrecen az
1989-es temesvári eseményekhez? Annak az évnek novemberében tartottuk kórusomnak az
akkor 250 éves Kollégiumi Kántusnak jubileumi koncertjét, amelyet interjúkkal
kiegészítve rögzített a Kossuth-rádió. Az összeállítás karácsony első
ünnepén került adásba. Ültünk szorongva a rádió mellett, a karácsonyfán égtek a
fények, a határ túloldalán már ropogtak a fegyverek. Bennünk az aggódás, vajon
mi lehet Tőkés László családjával? Ezen közben zeng az éter hullámain keresztül bátorító
üzenetünk, Birtalan Józsefnek az évfordulóra
nekünk írt és dedikált kórusműve Reményik Sándor versére: „Ne
hagyjátok a templomot, a templomot s az iskolát!” S aztán az éjféli hírek
első szavai: a népharag elsöpörte a diktátort. Ezekben a pillanatokban
megszentelődtek Kodály Psalmus Hungaricusának mondatai:
„Igaz vagy, Uram ítéletedben
A vérszopókat ő idejükben
Te meg nem áldod szerencséjükben
Hosszú életük nem lészen a
Földön!”
Tőkés László Nagyváradon is
történelmet írt, létrehozta a Partiumi Keresztény Egyetemet, mint az erdélyi
magyar értelmiség utánpótlását biztosító szellemi műhelyt. Illesse
tisztelet mindazokat, akik felfedezvén, hogy ezeréves múltunkban hatalmas
kincstár kulcsának őrizői vagyunk, életüket a jövőépítésnek
szentelik.
Végezetül mai kitüntetettünknek a
Kossuth-díjas Szabó Dénesnek, a Nemzet Művészének, a Magyar Művészeti
Akadémia tagjának kerek hetvenedik születésnapjának évében megköszönve Kodály
Zoltán szellemében végzett iskolaépítő misszióját ,
azt kívánom, hogy a Tőkés László-díj adjon erőt, bátorítást,
kitartást további nemzedékeket nevelő példamutató munkálkodásához.
Éltesse, szeresse Isten sokáig! Jókívánságaimat Arany János szavaival foglalom
össze: „Nép, mely dicsőt, s magasztost így magasztal, van élni abban hit,
jog és erő!”
Berkesi Sándor
Liszt Ferenc-díjas karnagy