Átadták
a
Zeneművészeti
Tagozatának 2017. évi Zenepedagógiai díjait
Négy jeles zenepedagógus évtizedes, áldozatos
munkáját ismerte el Zenepedagógiai díjjal az MMA Zeneművészeti Tagozata. Dr. Ábrahám Mariann, Daróci Bárdos Tamás, dr. Domjánné Kiss Adél és dr.
Horváth Anikó 2017. november 8-án a Kecske utcai Makovecz-szalonban
vette át a kitüntetést.
A díjátadó ünnepséget Tóth Péter, az MMA Zeneművészeti Tagozatának vezetője
nyitotta meg. Mint elmondta a köztestület legszebb hagyományai közé tartozik,
hogy elismeri azoknak a munkáját, akik egész életükön keresztül a
zenepedagógiával foglalkoztak.
Tóth Péter zeneszerző, az MMA
Zeneművészeti Tagozatának elnöke megnyitja az ünnepséget
Az első díjazott, Ábrahám Mariann életművét Huszár Lajos Erkel Ferenc- és
Artisjus-díjas zeneszerző méltatta. Laudációjában
a magyar zongorapedagógia olyan, kivételes tehetségű kiemelkedő
személyiségének nevezte Ábrahám Mariannt, aki koncertező
zongoraművészként is kiváló teljesítményt nyújtott. E kapcsán kiemelte,
hogy zongorajátéka hat CD-n hallható. Huszár Lajos megemlítette, hogy Ábrahám
Mariann a Zenetanárok Társaságának választmányi tagja, a Parlando című
zenepedagógiai folyóirat szerkesztő bizottságának, a Varró Margit
Alapítvány alapítója, az Európai Zongoratanárok Szövetsége magyar szekciójának
elnöke. Az általa szerkesztett Magyar
zene a zongoratanításban 1900–2000 című négyórás videoantológia 1996-ban elnyerte az UNESCO World Decade for Cultural
Development díját.
Nógrádi Péter zeneszerző méltatta a következő díjazottat,
Daróci Bárdos Tamást, aki
egészségügyi állapota miatt nem tudott eljönni az ünnepségre. Kitüntetését
felesége vette át. Nógrádi Péter laudációjában
kiemelte, hogy a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével 2007-ben
kitüntetett Daróci Bárdos Tamás egész életét meghatározta a családi
indíttatása, lévén, hogy édesapja a hazai kórusmozgalmat megalapozó Bárdos
Lajos volt. Hozzátette, hogy díjazott édesapja nyomdokain a humor és a zene nyelvén
valódi közösségeket tudott teremteni, zeneszerzőként, karnagyként és
zenetanárként egyaránt kimagaslót alkotott.
Dr.
Domjánné Kiss Adélt a Szent
István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény napjainkban is aktív karnagya, Záborszky Kálmán laudálta.
A díjazottat nemcsak remek zenetanárnak, de egyúttal kiváló muzsikusnak is
nevezte. Mint kiemelte, élethivatása a tanítás, amit már harminc éve a
legnagyobb alázattal végez. Példamutató az az igényesség, mellyel növendékei
zenei kiteljesedését nyomon követi. Fáradhatatlan a tanításban. Munkája nemcsak
a hivatása, hanem a szenvedélye is.
Horváth
Anikót Zádori Mária laudálta, aki kiemelte, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán 1972-ben zongoristaként diplomázott,
de Sebestyén János irányításával csembalóművésszé is vált. 1973-ban
már a Párizsi Nemzetközi Csembalóverseny II. helyezettje lett. Ezután Zuzana Ruzickova osztályában és Kenneth Gilbertnél fejlesztette tudását. Szólistaként és kamaraegyüttesek tagjaként fellépett
Európa számos országában, több éven át vezetett csembalókurzusokat
Németországban, valamint Sopronban a Régi Zenei Napok keretében. Fontos
céljának tekinti a történelmi Magyarországon 1800 körül működött
zeneszerzők zongoraműveinek felkutatását és bemutatását. Az
elkötelezett tanári és az előadóművészi világ számára szorosan
összetartozik – emelte ki Zádori Mária. Az elhangzott laudációk
mindegyike alább olvasható.
Huszár
Lajos: Dr. Ábrahám Mariann laudációja
Ábrahám Mariann és leánya Nagygyörgy Ágnes
Nagygyörgy Sándor (1933–1993) festő- és fotóművész alkotásaiból nyílt
kamara kiállítás hódmezővásárhelyi megnyitóján a Tornyai János Múzeumban
(2016)
Ábrahám Mariannal – azon kívül, hogy mint a magyar
zongorapedagógia nagy alakját mennyire becsülöm – néhány személyes dolog is
összeköt: az egyik, hogy hozzám hasonlóan ő is Hódmezővásárhely
szülötte, a másik, hogy volt két év, amikor egyszerre voltunk a budapesti
Bartók konzervatórium tanárai.
Ábrahám Mariann először a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola Tanárképző Intézetében tanult Kadosa Pálnénál zongorát, Hammerschlag Jánosnál és Halász Kálmánnál orgonát,
később a Zeneakadémián Kadosa Pál növendéke volt.
Zongoraművész-tanári diplomáját 1961-ben szerezte meg. Két külföldi
tanulmányútja volt, mindkét alkalommal világhírű mestereknél tanult:
Lipcsében Amadeus Webersinke, a moszkvai Csajkovszkij
Konzervatóriumban pedig Jakov Zak
zongoraművésznél tanult. Tanári pályája már 1956-ban keztdődött,
amikor zongora tanár lett a Magyar Rádió Gyermekkórusánál.
1961-től volt a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola tanára
félévszázadon keresztül, 2011-ig. Ezzel párhuzamosan a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola IV. és V. éves zongorista-növendékeinek
gyakorlatvezető tanára is volt. Kiváló tanítványait szinte lehetetlen
felsorolni, az utóbbi évtizedekben kiemelkedett közülük Marczi
Mariann és Borbély László.
Mint koncertező zongoraművész egyik
legfőbb feladatának tekintette a kortárs magyar zeneszerzők
műveinek népszerűsítését (Durkó Zsolt, Sári József, Soproni József és
mások) legnagyobb súllyal talán Sári József és Soproni József – műveinek
előadását. Ábrahám Mariann zongorajátéka hat CD-n hallható.
Zongoratanári működésével, pedagógiai
elkötelezettségével függ össze szervezői, szerkesztői munkája.
Válaszmányi tagja a Zenetanárok Társaságának, tagja a Parlando
szerkesztő bizottságának (a folyóiratban több mint 100 cikket publikált),
alapítója a Varró Margit Alapítványnak, elnöke az Európai Zenetanárok
Szövetsége (EPTA) magyar szekciójának. Sok továbbképzést, konferenciát
szervezett zenepedagógusok számára. Három könyvet adott ki Varró Margitról, a
nagy zenepedagógusról, és magyarra fordította annak Der lebendige
Klavierunterricht című könyvének (magyarul
Zongoratanítás és zenei nevelés címmel jelent meg) 2/3-át. Szerkesztette a
Magyar zene a zongoratanításban című video antológiát,
amelyben 36 magyar zeneszerző zongorapedagógiai művei
hallhatók-láthatók, és amelyet az UNESCO kitüntetésben is részesített.
Zongoraművészi és tanári tevékenységét
sok díjjal jutalmazták: kétszer részesült az Oktatásügy Kiváló Dolgozója
kitüntetésben, öt alkalommal kapott Artisjus-díjat, továbbá Apáczai Csere János-
és Weiner Leó-díjban is jutalmazták. Az említett UNESCO-kitüntetésen kívül a
clevelandi Árpád Akadémia kétszer is díjazta írói és szerkesztői munkáját.
Ábrahám Mariann sokoldalú, fáradhatatlan munkássága és
kedves, közvetlen, segítőkész emberi magatartása közismert mindazok
előtt, akik kapcsolatba kerültek vele. A Magyar Művészeti Akadémia Zenepedagógiai
díja az egész magyar zenésztársadalom háláját és szeretetét szeretné kifejezni.
További alkotói kedvet kívánunk Neki!
Nógrádi
Péter: Daróci Bárdos Tamás laudációja
Daróci Bárdos Tamás
Daróci Bárdos Tamás 1931. szeptember 27-én, Budapesten született. A
család, melyben 10 testvérével fölnőtt, példátlanul gazdag szellemi
örökséget, felhőtlen ifjúkort, boldog légkört jelentett számára. Egész
életét meghatározó egyéniség édesapja: Bárdos Lajos, aki a hazai kóruskultúra
egyik vezéralakja volt.
„Népdalszeretetemet
apám alapozta meg, és tovább erősítette az együtteseknél töltött sok-sok
év, ahol részben komponáltam számukra, részben dirigáltam előadásaikon, és
sok-sok csodálatos népdallal találkozhattam” – vallotta egy vele készült, a Zeneszóban
olvasható interjúban. A balatonmáriafürdői
családi nyaraló kertjében is számtalan alkalom akadt tábortűz melletti
közös népdaléneklésre, sőt, sokszor többszólamú kórusba rendeződve, a
közelben
nyaraló Vikár László és Lukin László családjaival együtt. Mindezen túl, az
atyai szellemi örökség Tamásban hamarosan megnyilvánult. Sziporkázóan lelkes,
szellemes egyénisége is közrejátszott abban, hogy édesapja nyomdokain
közösséget tudott teremteni a humor és a zene nyelvén. „Isten a jókedvű
adakozót szereti.” (2Kor 9,7) „Aki bőven vet, bőven is
arat.” (2Kor 9,6) Daróci Bárdos Tamás egész életútját – hét gyermekén
túlmenően – a bőven vetés jellemzi.
Kezdeti csellótanulmányai után 1958-ban Szervánszky
Endre növendékeként, mint zeneszerző kitűntetéssel diplomázott. Az
ezt követő három év a Fővárosi Zeneiskolai Szervezetben
szolfézstanítással telt. Már ekkor is több néptáncegyüttes számára készített
eldolgozásokat.1961–1970 között a Duna Művészegyüttes karmestereként,
zenei vezetőjeként dolgozott. Ennek az időszaknak fő termése a
mintegy 50 tánckép, és 100 népdalkíséret. A szolnoki és zalaegerszegi néptánc
fesztiválokon többször is nyert zeneszerzői díjat.
1971–1990
közt a Magyar Állami Népi Együttes karnagya volt. Ez idő tájt kezdtek
sűrűsödni a felkérések: megannyi alkalom elmélyültebb komponálásra. A Szegedi Szabadtéri Színpadon („Hegyen-völgyön lakodalom”,
„Májusjárás”), budapesti színházakban („Luzitán
szörny”, „Telihold”), a Paulay Ede utcai régi
Gyermekszínházban („Koldus és királyfi”, „Távolban egy fehér vitorla” – Katajev), a TV Zenés színházában („Csodadoktor”, „Mézes
fazék”), sőt, három rajzfilm („Ludas Matyi”, „Szaffi”,
„A tetovált nő”) kísérőzenéiben teljesedett ki ez irányú
tevékenysége.
Legismertebb
oratorikus műve: „Az Értől az Óceánig”
címet viselő Ady kantáta. (1976) Ennek egyik tétele („Föl-földobott
kő”) később zongorakíséretes nőikari átiratban önállósult, és az
Erkel Színház-beli dalárünnepen, valamint a Fészek Művészklub-beli 80. születésnapi szerzői esten is
elhangzott. Megrendelések önkormányzatoktól, kórusoktól is érkeztek. A
Fehérvári Te Deum, a Missa gratiae, a Magyar rekviem bemutatói után Székesfehérvár
díszpolgára lett. (1997) A hajdúböszörményi vegyeskar
kérésére írt „Hajdúsági rondó” c. zongorakíséretes kórusmű bemutatóját
követően a kórus felvette Daróci Bárdos Tamás nevét. Egyházi műveinek
sorában előkelő hely illeti meg további három miséjét. („Temesvári
mise” – Szokolay Sándorral közösen, – az 1990-es eseményekre, Ipolybalog község megrendelésére („Szent Korona mise”,
2002, „Missa mixta” – Béres
György felkérésére. 2005-ben nyomtatásban is megjelent az Országos Magyar
Cecília Egyesület (OMCE) kiadásában.
1974-től
sokasodtak az országos szakmai elismerések is. 1974-ben Erkel Ferenc-díjat,1995-ben
Lyra díjat, 2005-ben KÓTA zeneszerzői díjat
kapott. 2007 óta pedig a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjének
tulajdonosa. 2001-ben Apáczai Csere János-díjban részesült. Ezt a Weiner Leó
Zeneművészeti Szakgimnáziumban 1990 óta folytatott pedagógiai
munkásságáért kapta. A fiatalkori 3 év szolfézsoktatást leszámítva – a
pedagógus pályát közel 60 évesen kezdte ebben az intézményben, s folytatta
sajnálatos balesetéig: 2014-ig. Diákjai a zeneelmélet, zeneirodalom és népzene
óráin találkozhattak vele nap, mint nap. Nagyon szeretett tanítani. Elmondható,
hogy vokális műveinek legnagyobb része a Weiner Szakgimnáziumban töltött
szűk negyedszázadban készült. 2010-ben „Újbuda
gyermekeiért” címen a XI. kerületi Önkormányzattól 20 éves kiváló pedagógiai
munkásságáért kapott oklevelet.
Tisztségei:
a Bárdos Lajos Társaság társelnöke, a KÓTA tiszteletbeli társelnöke, a Magyar
Muzsikus Fórum elnökségi tagja. Mindezen túl – a Műegyetemen felkérésre –,
a 2000-es évek elején több éven át zenei ismeretterjesztő előadásokat
tartott angol nyelven. Számtalan kórusversenyen vállalt a KÓTA megbízásából
zsűrizést. Sőt, a törökbálinti Szőnyi Erzsébet Zeneiskola évente
megrendezett regionális szolfézsversenyén is megfordult, ahol – munkahelyem
lévén – jómagam is alkalmi munkatársa lehettem.
A
2011-ig tartó alkotói periódus kevés számú hangszeres művei közül
kimagaslik a fuvolára és zongorára írt Csángó maszkos tánc. A darab a Weiner
Szakgimnázium zongora és kórus korrepetitorának, Tamás állandó munkatársának:
Nagy Mártának felkérésére készült 2010-ben, a sándorfalvi
Pallavicini kastély múzeummá avatására. Legutóbbi
műve: a furulyára, zongorára írt „20 népdalfeldolgozás” az EMB-nél jelent meg.
Kedves
Tamás! Isten egész éltedben vigyázott Rád, feleségeddel, gyermekeiddel,
tanítványaiddal együtt. A Gazdától kapott talentumot megsokasítottad. Kérjük az
Urat, hogy vezessen ezen a nehéz ösvényen is, ahol most jársz.
Záborszky Kálmán: Dr. Domjánné Kiss Adél laudációja
Dr. Domjánné Kiss Adél tanárnő Záborszky Kálmán, továbbá tanítványai: Smidéliusz
Eszter, Kocsis Gabriella, Kocsis Krisztina, Pataky Zsombor és Világi Dávid
társaságában
Dr.
Domjánné Kiss Adél Bonis Bona díjas zongoratanár
1987-től dolgozik a Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium
és Alapfokú Művészeti iskolában, az alapfokú zeneiskola zongoratanára.
Élethivatása a tanítás, növendékeit – tehetségüktől függetlenül – a
legmagasabb szinten oktatja. Teszi mindezt a legnagyobb alázattal, szeretettel
immár 30 éve. Példamutató az az igényesség, odaadás, odafigyelés, amellyel
növendékei zenei tanulmányait, és ezzel párhuzamosan személyiségük
kibontakoztatását kíséri. Nem véletlen, hogy tanszakára sokan szeretnének
bekerülni. Növendékei sorra nyerik az országos és nemzetközi versenyeket,
ő maga pedig szinte minden versenyen jutalomban, dicséretben részesül
kiváló felkészítő munkájáért.
A tanításban szinte fáradhatatlan: lankadatlan
figyelemmel kíséri a növendékeit, a legapróbb hibákat is azonnali javítja, s
teszi ezt olyan módon, ami fokozza a tanítvány lelkesedését és igényességét.
Tanítványait megtanítja gyakorolni, igényesen, magas színvonalon kidolgozni a
zongoradarabokat. Ugyanebben az évben, 1987-ben szerezte zongoratanári
diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Tanárképző
Tagozatán, Kertész Lajos professzor tanítványaként. Ezt megelőzően, a
Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolát Fischer Magda tanárnő
tanítványaként végezte el.
Diplomázás után rövid ideig párhuzamosan dolgozott
zongoratanárként és korrepetitorként is, ám rövid idő alatt világossá
vált, hogy a kétféle munka nem összeegyeztethető. Korrepetitori munkájából
a Szent István Király Oratóriumkórus maradt meg, mellyel ugyancsak a diploma
évétől, 1887-től dolgozik együtt.
Növendékeiből
erős közösséget épít: sok életre szóló barátság szövődött közöttük.
Ezt segíti, hogy nagyon sok kamarazenét, négykezest és hatkezest tanít nekik.
Rendszeresen viszi őket koncertekre, gyakran szüleikkel együtt. Az odafigyelésből
a kevésbé tehetséges diákok is részesülnek, ezért több – más, nem zenei
hivatást választó – tanítványa is elkötelezetté vált az értékes zene iránt.
A
Szent István Király Oratóriumkórus korrepetitoraként nagyszerű
karmesterekkel (pl. Kobayashi Kenichiro,
Jurij Szimonov, Medveczky
Ádám, Vásáry Tamás, Alexander Mayer, Kovács János,
Kocsis Zoltán) dolgozott együtt, mindegyikük nagy megelégedettséggel
nyilatkozott munkájáról. Az Oratóriumkórus által bemutatott Lajtha László: Mise
fríg hangnemben c. (Mise a szorongattatás napjaiban, 1950) művéből 98
oldalas zongorakivonatot készített, melyet a francia Leduc
kiadó 2011-ben kiadott.
Egy
korábbi nyilatkozata, mely nagyon jól jellemzi dr. Domjánné Kiss Adél
tanárnőt, így hangzik: Hálás vagyok, hogy a
munkám nemcsak a hivatásom, hanem a szenvedélyem is.
Úgy
érzem, méltán kerül most a „Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti
Tagozata kiemelkedő zenepedagógiai tevékenységéért elismerő oklevél”
dr. Domjánné Kiss Adél művész-tanár kezébe.
Zádori
Mária: Dr. Horváth Anikó laudációja
Több évtizedes szakmai és baráti kapcsolatunk bátorít
arra, hogy szóljak néhány szót Horváth
Anikó csembalóművészről.
A Zeneakadémián Antal István negyedéves zongorista növendékeként teljesedett
nagy álma, hogy 1970-ben elkezdhetett csembalót tanulni Sebestyén Jánostól.
1973-ban már a Párizsi Nemzetközi Csembalóverseny II. helyezettje lett. Ezután Zuzana Ruzickova osztályában
és Kenneth Gilbertnél fejlesztette tudását. 1977–1991-ig
a Nemzeti Filharmónia szólistája volt. Számtalan koncert, rádió és
lemezfelvételt készített, mely tevékenységeit mindmáig folytatja.
1991-től a Zeneakadémián a csembaló
főtanszak tanára. 2001-ben DLA doktori fokozatot szerzett, attól kezdve
docensként, majd habilitált egyetemi docensként tanított 2012-ig. A csembaló tanszak
mind magasabb szintre emelése érdekében sokszor járt tanulmányutakon, hogy
megismerje és továbbadhassa az európai felsőfokú csembalóoktatás
módszereit (Basel, Hága, Bécs).
Zádori Mária köszöntőjét mondja
Külföldi kollégáival nemzetközi versenyeken,
fesztiválokon való részvételével tartja a kapcsolatot. Meghívására számos
nagyhírű professzor tartott kurzust a Zeneakadémián, s maga is számos
alkalommal volt mesterkurzusok tanára, versenyek zsűritagja. Cikkei
jelennek meg zenei folyóiratokban és előadásokat, továbbképzéseket tart
szakmai fórumokon.
A tanításnál mindig nagy gondot fordított arra, hogy
olyan muzsikusok kerüljenek ki keze alól, akik biztos stílusismerettel, zenei
műveltséggel rendelkeznek és magas technikai szinten csembalóznak. Növendékeit
széles repertoár kiépítésére buzdította, amely felöleli különböző korok és
nemzetek műveit, különös tekintettel a magyar szerzőkre. Ő maga
is számos XX. századi komponista művét mutatta be (pl. Durkó Zsolt, Huszár
Lajos, Szokolay Sándor, Ligeti György). Átfogó ismereteket adott át a
historikus előadói hagyományok területén (korabeli notáció,
tempók, ornamensek stb.) mindig felhasználva a legújabb kutatási eredményeket.
Kamarazenei gyakorlat, obligát csembalós repertoár, continuójáték
szólistákkal és zenekarral: ezekkel a fontos tapasztalatokkal is gyarapította a
növendékek szakmai tudását. Szinte minden tanítványa jelen van a magyar és
külföldi koncertéletben, illetve működik zenepedagógusként.
Tanárként igyekezett tanítványainak szakmai és magánéleti
problémáit anyai jó barátként, mélységes empátiával megoldani, kollégaként
pedig rendkívül segítőkész, minden fajta szakmai féltékenység távol áll
tőle.
Létrehozta a Clavicembalo
Zeneművészeti, Zenepedagógiai és Zenetudományi Alapítványt, amelynek
fontos célja tehetséges fiatalok szerepléshez, ill. ösztöndíjhoz juttatása.
2008-ban és 2011-ben a Cembalissimo Nemzetközi
Csembalófesztivál és Találkozó művészeti vezetője volt.
A csembalóművészi évtizedek után következett
számára a fortepiano, majd a korai és a modern
zongora korszaka, amely új színt, a régi zenei szalonok világát hozta vissza a
magyar koncertéletbe, megismertetve a hallgatót a történelmi Magyarország 18–19.
századi kismestereinek életművével, és a verbunkos majd a magyar romantika
gazdag irodalmával. Jómagam is ezeken a koncerteken és felvételeken való
közreműködésem során bővítettem a korszakra vonatkozó repertoáromat,
pl. Fusz János dalainak előadásával és
felvételével.
Miután pedagógiai díj átadásáról van szó, ezért
Horváth Anikóról, mint pedagógusról akartam képet festeni, de a mai napig
koncertező, gazdag művészi pályával rendelkező
előadóművész és az elkötelezett tanár életpályája nála szorosan
összefonódik.
Számára sohasem a külsődleges sikerek, a
szereplés nyilvánossága fontos, hanem az elmélyült felkészülés, a művek
tökéletes elemzése, megértése és annak átadása a hallgatónak. Örök értéknek
vallja a művészetek, a természet és a spiritualitás elsőbbségét az
anyagi világgal szemben.
A Liszt Ferenc- és az Artisjus-díj mellé méltó helyre
kerül a mai kitüntetés Horváth Anikó csembalóművészhez, a Liszt Ferenc
Zeneakadémia nyugalmazott tanárához.
(Szerkesztette: Vigh Mariann MMA)